Gå til innhold

Hvordan vasker dere kluter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å kjøpe engangskluter fra Kiwi også har jeg noen bedre kluter som jeg har kjøpt for kjøkken/bad. 

Problemstillingen min er at jeg er så opptatt av bakterier! 

Jeg bruker bare en klut per dag også kaster jeg det til vask, men jeg pleier å vaske kjøkkenklutene for seg og klutene jeg brukte på badet for seg. Det tar jo tid før det samler seg nok kluter sånn at jeg kan sette dem til vask og jeg VET at bakterieveksten har sikkert doblet seg i millionene når de ligger der så lenge. 

Jeg vet ikke helt hva slags system jeg skal slå meg til ro med. Pleide å bruke papir før, men det blir så mye unødvendig avfall av sånt. 😅 

Hva gjør dere?

Anonymkode: 73422...dc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker alle klutene (kjøkken, bad, vaskekluter til kropp) sammen en gang i uka på 90 grader. Sørger for at de er tørre før de legges i skittentøyskurven. 

Anonymkode: 6d9ca...f29

• Liker 9
Skrevet

Har en egen liten kurv hvor jeg legger alle skitnekluter (bad og kjøkken). Vasker på 95 grader når det er nok til å fylle en liten maskin. 

Tipper det er mer bakterier i engangsklutene du benytter deg av enn kluter som er kokvasket.

Anonymkode: b05f7...3b8

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en egen liten kurv hvor jeg legger alle skitnekluter (bad og kjøkken). Vasker på 95 grader når det er nok til å fylle en liten maskin. 

Tipper det er mer bakterier i engangsklutene du benytter deg av enn kluter som er kokvasket.

Anonymkode: b05f7...3b8

Glemte å nevne at jeg bruker disse engangsklutene flere ganger :) 

Skrevet

Her går alle kluter og håndklær i samme maskin. Får være grenser til hvor redd for bakterier man skal være. 

Anonymkode: 910fc...86a

• Liker 17
Skrevet

Jeg vasker klutene på 95 grader. 

Anonymkode: 865e0...bc9

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går alle kluter og håndklær i samme maskin. Får være grenser til hvor redd for bakterier man skal være. 

Jeg er ikke redd eller har en fobi, men jeg jobber innenfor helse og har kanskje derfor blitt mer oppmerksom på dette med bakterier. Jeg prøver egentlig bare å gjøre det så riktig som mulig. 

Skrevet

Vasker alle klutene sammen på 90 grader. 

Anonymkode: a453f...2a5

• Liker 1
Skrevet

legger klutene til tørk over en bøtte og når det har samlet seg opp nok kluter legger jeg dem enten i eddik eller vasker dem med kjøkkenhåndkler. Dokluter kaster jeg. Er generelt ikke opptatt av å være superrenslig, men håndklær og kluter har jeg aldri vasket sammen, synes bare det er en ekkel tanke. Selv om alt sikkert blir rent.. Nå har jeg jobbet på institusjon der vi fikk streng beskjed om å vaske håndkler og kluter hver for seg så det har nok preget tankegangen litt. 

Anonymkode: c3c3a...08b

Skrevet

Vasker kjøkkenkluter og kopphåndklær sammen med håndklær, sengetøy, sokker, undertøy og trøyer på 70 gr.

• Liker 2
Skrevet

Dere som vasker kluter på 90-95 grader, blir ikke klutene ødelagte fort av så høy temperatur?

Tror 60 grader holder i massevis.

Anonymkode: 626e9...21b

Skrevet

Vask på 60 holder.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Peonjenta skrev:

Vasker kjøkkenkluter og kopphåndklær sammen med håndklær, sengetøy, sokker, undertøy og trøyer på 70 gr.

Samme gjør jeg. Kokvasker aldri. Det får være grenser for hvor nøye man skal være.

Kjenner mange ungkarer som vasker alt tøy sammen på 40 grader. Hvitt, svart, lyst, kluter, håndklær, sokker, treningstøy, undertøy og sengetøy. Synes akkurat dét er litt ekkelt da...

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som vasker kluter på 90-95 grader, blir ikke klutene ødelagte fort av så høy temperatur?

Tror 60 grader holder i massevis.

Anonymkode: 626e9...21b

Synes ikke det nei. Jeg vasker alltid ved 95 grader. Samler sammen en haug og slenger de samme med kjøkkenhåndklær. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Er overhodet ikke redd for bakterier i mitt eget hjem 😛 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å nevne at jeg bruker disse engangsklutene flere ganger :) 

Hvilke "engangskluter" kan brukes flere ganger? Mener du  10pkn med firstprice kluter (i rosa, hvitt og lyseblå)? Disse er ikke engangs.  Disse bruker også jeg, og de tåler fint 90-graders vask i maskin.

Anonymkode: 18e8b...d6e

• Liker 3
Skrevet

Har egne kluter og handklær til kjøkken, egne til bad, egne til gulv, egne til glass/speil. Kluter brukes bare en gang, kjøkkenet 1-2 dager. Henges så til tørk på vaskerom, når det er tørt legges det i skuff for kokvask. Med tanke på egne kluter til sitt bruk går det mer på at badekluter lett blir flekkete av klor, mens jeg vil ha litt penere kluter fremme på kjøkkenet, og at jeg foretrekker tynn mikrofiber til glass, og større kluter til gulv. 

Når jeg har en full maskin vaskes dette sammen på 95 grader. 

Anonymkode: fc521...3dc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

legger klutene til tørk over en bøtte og når det har samlet seg opp nok kluter legger jeg dem enten i eddik eller vasker dem med kjøkkenhåndkler. Dokluter kaster jeg. Er generelt ikke opptatt av å være superrenslig, men håndklær og kluter har jeg aldri vasket sammen, synes bare det er en ekkel tanke. Selv om alt sikkert blir rent.. Nå har jeg jobbet på institusjon der vi fikk streng beskjed om å vaske håndkler og kluter hver for seg så det har nok preget tankegangen litt. 

Anonymkode: c3c3a...08b

Hva skal det være godt for? Eddik konserverer. Mange klorer klutene og skyller de i rent vann.

Anonymkode: 18e8b...d6e

• Liker 1
Skrevet

Renholder her. Kluter som brukes til bad burde ikke vaskes sammen med kjøkken og støvkluter. Termotolerante koliforme bakterier dør ikke nødvendigvis på 95 grader, og da kan det oppstå krysskontaminasjon.

Anonymkode: 38580...01d

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her.

Men kluter som er brukt til toalettvask vaskes på 90 med en dæsj eddik og vaskepulver - uten noe annet i vasken. 

Anonymkode: 7607e...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...