Gå til innhold

Sluttpakke, dagpenger og utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er nettopp ferdig med mammapermisjon og fikk tilbud på sluttpakke på min første dag tilbake på jobb. Har vært samarbeidsvansker mellom jeg og sjefen (jeg er nestleder) som har ført til flere sykemeldinger over flere år. Legen er enig at det kommer til å være helseskadelig for meg å fortsette å jobbe der og har skrevet en legeerklæring.

Sluttpakken er ikke så mye- bare fritak fra jobb i oppsigelsensperioden (2 måneder) og en engangsbeløp mot utdanning jeg har allerede startet. Utdanningen er nettstudium med frivillige samlinger og er egnet de som er i heltid arbeid. Jeg har et brev fra skolen som bekrefter dette.

Selv om jeg har alt dette på plass kan NAV ikke bekrefte at jeg vil få dagpenger fra dag 1 og jeg kan heller ikke søke før en uke før arbeidsforholdet slutter. Jeg er redd for å takke ja til sluttpakken i tilfelle jeg få avslag fra NAV og  havner uten inntekt i 3 måneder.  Dette kan være like helseskadelig enn å gå tilbake på jobb! Særlig med et barn under 1 år gammel.

Har noen erfaringer med sånne saker og hvordan det kan gå? Takk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får jo ikke dagpenger for de to månedene du får sluttpakken. Det gjøres jo unntak for den 3 mnd regelen ved spesielle tilfeller. Spørs jo hvordan Nav ser på det siden du tross alt har melding fra legen. Jeg fikk sluttpakke på 6 mnd men skulle på AAP etterpå. Så fikk det når sluttpakken tok slutt uten opphold. Har dessverre ikke erfaring når det gjelder dagpenger. 

Det er dessverre flere som tror at de får dagepenger og sluttpakke men det gjør man ikke. 

Skrevet

Sluttpakke innebærer at du selv sier opp. Så du får karantene på dagpenger. 

Anonymkode: 45f39...d32

Skrevet (endret)

Takk for svarene. Det er mer som en tvunget oppsigelse siden sjefen min har utlyst stillingen min under mammapermisjon, sendte meg en melding snart etter barnet ble født å si at jeg behøver ikke vende tilbake på jobb, kalte meg inn på et møte halvveis under permisjon men sa ingenting utenfor å spørre meg gjentatte ganger om jeg er motivert til å jobbe og virkelig ønsker å komme tilbake, og nå forteller meg at hun har fant en person hun ønsker å ansette og vil ikke ha meg der lenger. Om jeg nekter sluttpakken, kommer det til å være ubehagelig.

Endret av Missknuckles
Skrevet

Sjekk for all del om du kvalifiserer til dagpenger i det hele tatt pga utdanningen du holder på med. For det er ikke sikkert, selv om den er beregnet til å kombineres med full jobb.

Skrevet

Du får ikke karantene når du har legeerklæring. Men du får nok ikke dagpenger samtidig med sluttpakke. Så må du vente til sluttpakken har gått ut.

Men det er jo bare å søke, så ser du hva de sier. Får du avslag er det jo bare å søke på nytt når sluttpakken har gått ut.

Anonymkode: a3b2a...1ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...