Gå til innhold

Noen her som bor på småbruk/gård?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke dyr har du / drift? 

Hvilke inntektskilder har du og hva tjener du ca i mnd/året? 

Hvir mye "jobber" du hver dag? Jobber du ved siden av? 

Trives du med det?

Har du utdannelse innenfor drift av gårdsbruk/bonde/gartner ol?

Anonymkode: 57483...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke meg, men noen jeg kjenner: 

Frukt, ingen dyr. 

Fulltidsjobb ved siden av. 

Jobber fra morgen til sola går ned omtrent 7 dager i uka. 

Tjener ikke en dritt på gårdsdriften, går faktisk flere millioner i underskudd per i dag pga. nyplanting og investering i maskiner, vanningsanlegg, brønnboring osv. Må også investere i en ny driftsbygning. Regner med å gå i 0 om 20 år...

Anonymkode: 0620b...bc0

Skrevet

200 sau, 450 melkekyr

Går vel litt i overskudd, men ikke mye

Fulltidsjobb ved siden av

Jobber 0500 - 2300 7 dager i uka, 365 dager i året

Anonymkode: eafdc...602

Skrevet
På ‎19‎.‎08‎.‎2018 den 13.38, AnonymBruker skrev:

200 sau, 450 melkekyr

Går vel litt i overskudd, men ikke mye

Fulltidsjobb ved siden av

Jobber 0500 - 2300 7 dager i uka, 365 dager i året

Anonymkode: eafdc...602

Antar du mente 45 melkekyr, og ikke 450? :) 

Dette er en uansett en rimelig stor drift.  Når dere ikke tjener penger enda, gjetter jeg det er fordi dere betaler avdrag og renter for kjøp av gård, bygging av driftsbygning, kjøp av melkekvote e.l.?  Dersom dere er to som driver sammen er det nok mulig å jobbe fullt ved siden av for en av dere, men det går ikke at dere begge gjør det!  . Alternativt har dere foreldre som fortsatt bidrar i arbeidet?

Skrevet

Driver med ammekyr og korn, har pr. i dag 87 storfe og 450 dekar med korn.

Inntekten blir større for hvert år vi driver, men kjempestort overskudd er det ikke. 

Mannen kjører gravemaskin utenom, jeg jobber deltid i butikk.

Arbeidsdagen starter rundt 7 og slutter i 22tiden ca.. Men arbeider døgnet rundt til tider når det er kalving, våronn, slåttonn og tresking. 

Stortrives med livsstilen, for det er det det er 🙂🙏🏼

Anonymkode: 05d27...cc7

Skrevet

165 vinterfora sau, 2100 slaktegris i året.

Forskjellig fra år til år. Nå er det dårlig pris på sau (pga folk slakter mye pga for lite for til vinteren, da går prisene ned) og dårlig pris på gris. Fôrkostnader har gått veldig opp. Iår hadde vi et underskudd på rundtom 400 000. Andre år går vi i pluss. Men cluet med gårdsdrift er at når ein har gode år blir det investert i nytt og bedre/mindre tidkrevende maskiner, så ein blir aldri rik😅 Ein setter faktisk sin egen økonomi på «kanten», for et nytt grishus koster 6-7 millioner. Og en nyetablert bonde med drift, gård, maskiner kommer lånesummen fort opp i 10 mill. Ikke økonomi til hytte på fjellet etc med andre ord😂

Mannen jobber ca 200%. Han jobber kun på gården, ikke jobb utenom. Er sjeldent hjemme på kveld/helg. Folk sier det er mindre travelt om sommeren, men legger ikke merke til det😅 Har slåttX2/3, frakting av rundballene hit og dit, saueslepp, vaksinering av sau/lam, skittkjøring X2/3, kunstgjødselX2, tilsyn av sau/lam på beite, vasking av grishus 4 avd a X 250kvm, slådde/tromle/så i nytt gress, plukking av stein, sauesanking, vegring av lamX2, se over slaktelam/livdyr, planlegge parring, daglig tilsyn av gris 😅 Sikkert glemt noe og!

Mannen trives med å være egen sjef, selv om han avogtil hadde trengt noen som var litt streng med han. Jeg jobber utenom.

Ikke utdannelse, men er vokst opp på gård og er ganske handy. Har et familiemedlem å lene seg på ang drift.

Anonymkode: 57cc1...d03

• Liker 3
Skrevet

Dere som driver gård: når ser dere mannen? 😄 

Anonymkode: c409c...fa5

Skrevet
På 25.8.2018 den 9.02, AnonymBruker skrev:

Dere som driver gård: når ser dere mannen? 😄 

Når ein lager barna😂

• Liker 5
Skrevet

Vi var ca 1400 dekar korn, ca 1200 dekar gress, 70 ammekyr. Jeg jobber 30% utenom, samboer jobber sikkert 150% ved siden av :P Han har entrepenørfirma med gravemaskin og lastbærer. Vi har ingen lån på nye driftsbygninger utenom, var ca 5mil i lån totalt på alt vi har inkl maskinpark. Det største å omvende seg er at det er ikke fast inntekt hver måned på gården, alt varierer hele tiden, STORE løpende utgifter å man må hele tiden tenke worst case fremover. Vi jobber hele døgnet, utenom når vi har avløser, men da jobber vi som regel da også, men litt mindre de dagene. 

Det er knallhardt, veldig ofte. Opp veldig tidlig på morgen, planlegge fornuftig å håpe ting vil bli ca som man håper på. Kalvinger hele døgnet, spesielt på natten. Ofte gå glipp av foreldremøter, forestillinger, avslutninger så man bør ha et fantastisk nettverk rundt seg til barna. Det som er litt spesielt i vår situasjon er at det er ikke samboer som er "bonden" og jeg "hjelper til når jeg kan" som jeg har inntrykk av veldig mange andre bondefamilier har det. Kona reiser på alt med ungene å følger opp der, og når hun er hjemme gjør hun det hun klarer. Her er jeg sjefen over dyra, og jeg kjører traktor like mye som han, og ofte flinkere. Vi prioriterer SELVSAGT barna #1 så langt det lar seg gjøre, men ved en vanskelig kalving, svak kalv, sykt dyr eller annen krise på gården kan vi bare ikke dra.

Fordelen med at vi begge drar dette lasset sammen, og ikke bare han også hjelper jeg til er at vi vet begge to hvordan den andre har det, vi vet begge to hvor jævlig slitsomt dette er, vi erfarer begge to både de negative og positive aspektene, og vokser sammen på det. Jeg vet veldig mange sliter med i forholdet sitt at når mannen er bonde så blir det etterhvert en problem med alle de utrolig varierende arbeidstidene, at man ikke er en prioritering, at ingen lite blir fulgt opp etter planen hjemme, at man "igjen" må avlyse noe osv osv. 

Vi er begge agronomer, samt far og farfar igjen også har landbruksutdannelse.  Vi har hele hans familie rundt oss som stiller opp å hjelper med ungene. 

Men, vi kunne ikke hatt et annet liv. Ungene er med oss på alt vi gjør, og jeg vi har fine samtaler i traktoren sammen. Lekser gjøres på kontoret i fjøset mens jeg tar dyrestellet så er jeg lett tilgjengelig om det skulle trenges. Vi går mye tur i skog og mark, om sommeren på beitetilsyn med matpakke. Vi tar en pause i slåtten å møtes ute, griller noen pølser til middag før vi fortsetter i hver vår traktor. Mange gode samtaler med ungene der vi virkelig får bli kjent med dem i dypden og har tid til det når vi sitter i traktoren. Føler jeg har et mye nærere forhold til mine barn enn veldig mange av våre venner har til sine. Eldste vår er 13 år, og har  allerede et arbeidsmoral uten like, og DET har jeg ingen tvil om at han har arvet fra oss. Samme med selvstendigheten og fornuften på våre unger kontra jevnaldrende. 

Jeg ser mannen ofte, fordi vi jobber mye sammen. Vi har -alltid- felles middag samme hva, om vi så må kjøre ut maten til hverandre på jordet, skogen eller hvor man enn er. Når vi er sammen prioriterer vi å være sammen, spille et spill, lage en god middag sammen, snakke sammen osv så vi får mest mulig ut av den tiden :) 

Om det er et liv jeg vil anbefale til andre? Nja, ikke om man ikke vet hva det går ut på fra før av. Jeg tror det kan være enormt skremmende og overveldende samt utmattende. Vi er ikke overmennesker på noe måte, men vi begge visste hva landbruk og livet gikk ut på fra før, da vi begge er oppvokst på gård. Det er store økonomiske konsekvenser, og det er en god del som går konkurs evnt slutter før de hadde gått konkurs. Det er knallhardt jobbing, og jeg har ikke telling på hvor mange forhold jeg har sett gå dunken pga bondelivet. 

Om man er interessert i småbruk/gård anbefaler jeg på det sterkeste å begynne i det små. Ha jobb utenom, kjenne på om det er dette som man kan tenke seg. Ta agronom utdanningen ved siden av. Mye av suksessen handler om hvor god agronom man faktisk er. Hvor flink er man til å se mulighetene sine, hvor flink er man på å være en dyktig bonde som gjør de rette tingene til rett tid, og kjenner jorda sin, kjenner produktet sitt og ser hvor man må bli bedre.

Anonymkode: d95e8...1df

• Liker 9
Skrevet
På 26.8.2018 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Vi var ca 1400 dekar korn, ca 1200 dekar gress, 70 ammekyr. Jeg jobber 30% utenom, samboer jobber sikkert 150% ved siden av :P Han har entrepenørfirma med gravemaskin og lastbærer. Vi har ingen lån på nye driftsbygninger utenom, var ca 5mil i lån totalt på alt vi har inkl maskinpark. Det største å omvende seg er at det er ikke fast inntekt hver måned på gården, alt varierer hele tiden, STORE løpende utgifter å man må hele tiden tenke worst case fremover. Vi jobber hele døgnet, utenom når vi har avløser, men da jobber vi som regel da også, men litt mindre de dagene. 

Det er knallhardt, veldig ofte. Opp veldig tidlig på morgen, planlegge fornuftig å håpe ting vil bli ca som man håper på. Kalvinger hele døgnet, spesielt på natten. Ofte gå glipp av foreldremøter, forestillinger, avslutninger så man bør ha et fantastisk nettverk rundt seg til barna. Det som er litt spesielt i vår situasjon er at det er ikke samboer som er "bonden" og jeg "hjelper til når jeg kan" som jeg har inntrykk av veldig mange andre bondefamilier har det. Kona reiser på alt med ungene å følger opp der, og når hun er hjemme gjør hun det hun klarer. Her er jeg sjefen over dyra, og jeg kjører traktor like mye som han, og ofte flinkere. Vi prioriterer SELVSAGT barna #1 så langt det lar seg gjøre, men ved en vanskelig kalving, svak kalv, sykt dyr eller annen krise på gården kan vi bare ikke dra.

Fordelen med at vi begge drar dette lasset sammen, og ikke bare han også hjelper jeg til er at vi vet begge to hvordan den andre har det, vi vet begge to hvor jævlig slitsomt dette er, vi erfarer begge to både de negative og positive aspektene, og vokser sammen på det. Jeg vet veldig mange sliter med i forholdet sitt at når mannen er bonde så blir det etterhvert en problem med alle de utrolig varierende arbeidstidene, at man ikke er en prioritering, at ingen lite blir fulgt opp etter planen hjemme, at man "igjen" må avlyse noe osv osv. 

Vi er begge agronomer, samt far og farfar igjen også har landbruksutdannelse.  Vi har hele hans familie rundt oss som stiller opp å hjelper med ungene. 

Men, vi kunne ikke hatt et annet liv. Ungene er med oss på alt vi gjør, og jeg vi har fine samtaler i traktoren sammen. Lekser gjøres på kontoret i fjøset mens jeg tar dyrestellet så er jeg lett tilgjengelig om det skulle trenges. Vi går mye tur i skog og mark, om sommeren på beitetilsyn med matpakke. Vi tar en pause i slåtten å møtes ute, griller noen pølser til middag før vi fortsetter i hver vår traktor. Mange gode samtaler med ungene der vi virkelig får bli kjent med dem i dypden og har tid til det når vi sitter i traktoren. Føler jeg har et mye nærere forhold til mine barn enn veldig mange av våre venner har til sine. Eldste vår er 13 år, og har  allerede et arbeidsmoral uten like, og DET har jeg ingen tvil om at han har arvet fra oss. Samme med selvstendigheten og fornuften på våre unger kontra jevnaldrende. 

Jeg ser mannen ofte, fordi vi jobber mye sammen. Vi har -alltid- felles middag samme hva, om vi så må kjøre ut maten til hverandre på jordet, skogen eller hvor man enn er. Når vi er sammen prioriterer vi å være sammen, spille et spill, lage en god middag sammen, snakke sammen osv så vi får mest mulig ut av den tiden :)

Om det er et liv jeg vil anbefale til andre? Nja, ikke om man ikke vet hva det går ut på fra før av. Jeg tror det kan være enormt skremmende og overveldende samt utmattende. Vi er ikke overmennesker på noe måte, men vi begge visste hva landbruk og livet gikk ut på fra før, da vi begge er oppvokst på gård. Det er store økonomiske konsekvenser, og det er en god del som går konkurs evnt slutter før de hadde gått konkurs. Det er knallhardt jobbing, og jeg har ikke telling på hvor mange forhold jeg har sett gå dunken pga bondelivet. 

Om man er interessert i småbruk/gård anbefaler jeg på det sterkeste å begynne i det små. Ha jobb utenom, kjenne på om det er dette som man kan tenke seg. Ta agronom utdanningen ved siden av. Mye av suksessen handler om hvor god agronom man faktisk er. Hvor flink er man til å se mulighetene sine, hvor flink er man på å være en dyktig bonde som gjør de rette tingene til rett tid, og kjenner jorda sin, kjenner produktet sitt og ser hvor man må bli bedre.

Anonymkode: d95e8...1df

Så godt innlegg! Du får frem mange av de gode verdiene jeg ser i det å være bonde. Arbeidsmoral, jobbe sammen, kvalitet både i ferdig produkt og hos bonden selv, det å jobbe for noe man mener er "verdt det" fremfor å stille opp i 8t på hva-som-helst bare for å hente lønna. Og at barna lærer ansvar, blir selvstendige, og skjønner at det finnes ting som er viktigere enn skoleavslutninga, uten at det går på bekostning av den helhetlige oppfølgingen. 

All respekt og beundring til bonden!

• Liker 2
Skrevet
På ‎26‎.‎08‎.‎2018 den 9.35, Kardinal skrev:

Når ein lager barna😂

Kan man det uten traktor? ;)

Skrevet

Jeg har bodd på småbruk, dvs. jeg kjøpte et. 

Det var mye jobb. Vi hadde ikke dyr, ikke hund engang, vurderte omplasserings-hunder, men vi hadde nok. 

Og det var bare et hobby-prosjekt, selv om jeg ønsket å få det til, drivhus osv. 

Det eneste jeg vet er at jeg aldri mer kjøper et småbruk som krever massivt for å berge våningshuset. 

Klart det går, men da må man ha penger og begge må bidra, eller... ring sinna-snekkeren, han er kjempekul og gir råd selv om dere ikke havner på tv. 

Eller, det vet jeg ikke, faktisk. 

Men, det var mye jobb, jordbær x tre åkre, bringebær, og alt det andre. Økologisk, laget gjødsel. 

Drømmer dere om det, gjør det, men se på forfatningen til huset og driftsbygningene. Legg merke til om det er i et område med en elv som kan overgå sine bredder. Osv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke småbruk nå, men vokste opp på et. Vi hadde 4-5 vinterfora sau, poteter, epler og gulrøtter til eget forbruk og ca 1 mål med bringebær, kan ha vært mere... Aner ikke hva vi tjente på det, men utgiftene på det var selvsagt minimale da vi ikke trengte maskiner. Vi hadde kjøtt til eget forbruk og solgte ull, epler og bringebær. Min far var uføretrygdet, og min mor var også syk, men fikk ikke uføretrygd før etter mange år av en eller annen grunn.. Ingen av dem hadde jobb utenom og min mor gjorde aldri noe ute på bruket pga allergi etc. Vi klarte oss utrolig nok på èn uføretrygd og det vi fikk av den lille jorden vi hadde, det hadde  nok aldri gått idag. Idyllisk var det iallefall, jeg elsker sauer og lam den dag idag, sauer er utrolig undervurderte både i hodet og hjertet.

Anonymkode: 5be4c...d44

• Liker 1
Skrevet

Ca 180.000 kr mnd inn. Han jobber fullt på gården, jeg 80% som sykepleier og resten på gården. Vi har mellom 65-70 melkekyr og robot. Har også ca 80 okser.

Han er i fjøset fra 07-09 og fra 15-17. Utenom det så gjør han alt mulig på gården. Jeg er med på morgenen i fjøset, så fremt jeg ikke har nattevakt. Ettermiddagen lager jeg middag til oss og våre 2 barn. 

Hele dagene går jo med til jobb, men fra ca 17 så er det fri. 

Har avløser to helger i mnd, de andre to tar han og jeg sammen. Prøver å kun ta fjøsstell de helgene men blir fort noe som må ordnes. 

Høres sikkert mye ut med lønna, men husk alt av maskiner og utstyr og utbygging, avløser, kraftfor, bakterier, diesel osv betaler vi fra egen lomme.

Vi har et behagelig liv både økonomisk og når det kommer til fritid.

Anonymkode: 542a3...1ed

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ca 180.000 kr mnd inn. Han jobber fullt på gården, jeg 80% som sykepleier og resten på gården. Vi har mellom 65-70 melkekyr og robot. Har også ca 80 okser.

Han er i fjøset fra 07-09 og fra 15-17. Utenom det så gjør han alt mulig på gården. Jeg er med på morgenen i fjøset, så fremt jeg ikke har nattevakt. Ettermiddagen lager jeg middag til oss og våre 2 barn. 

Hele dagene går jo med til jobb, men fra ca 17 så er det fri. 

Har avløser to helger i mnd, de andre to tar han og jeg sammen. Prøver å kun ta fjøsstell de helgene men blir fort noe som må ordnes. 

Høres sikkert mye ut med lønna, men husk alt av maskiner og utstyr og utbygging, avløser, kraftfor, bakterier, diesel osv betaler vi fra egen lomme.

Vi har et behagelig liv både økonomisk og når det kommer til fritid.

Anonymkode: 542a3...1ed

Det her sliter jeg veldig med å tro på. En person rekker vel ikke å stelle 150 dyr + kalver på 2 timer. 

Anonymkode: 33201...cd7

Skrevet

Jeg bør ikke på gård, men kunne gjerne bodd på en gård om jeg hadde hatt muligheten 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...