Gå til innhold

Søke barnehageplass - antall timer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg skal søke på en barnehageplass i år for min sønn, og lurer på hvor mange timer vi skal erklære at barnet skal være i barnehagen

For den barnehagen vi kommer til å søke på kan vi velge flere timeintervaller, deriblant:

25-32 timer

32-41 timer

41-47 timer

Har lyst til å ha muligheten for å starte litt rolig, ikke 47 timer i uka.

Men hvordan bør jeg da søke? Er det "lov" å søke om f.eks. 32-41 timer, men at barnet i realiteten er i barnehagen bare 25 timer det første halvåret? Eller er det brudd på reglene, at et barn ikke er i barnehagen så mye som det ble søkt for?

Vi har en søknad inne allerede for 25-32 timer, men tenker å øke denne til 32-41 eller 41-47, da vi tenker å trappe opp et halvt års tid etter barnehagestart, skulle han trives bra.

Tips mottas med takk!

Endret av kermit123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan benytte barnehagen så lite du ønsker, men du får ikke lov til p benytte mer enn du har betalt for. Betaler du for 32-41 t, så får du ikke lov til å benytte plassen 43t f.eks. 

Nå vet ikke jeg hvordan dere har tenkt å løse dette, men vær litt obs på at hvis dere betaler for tre dager, kan det hende barnehagen har et annet barn de to resterende dagene slik at opptrapping ikke blir mulig. (Blir for mange barn pr ansatt)

Skrevet

Jeg tror det er lurt å snakke med kommunen (om det er en kommunal barnehage) eller barnehagen direkte, om dette. Som det nevnes over, om dere får en plass tilsvarende feks tre dager så kan det hende de har andre barn de andre dagene og dere dermed ikke har mulighet til å trappe opp.

I enkelte områder med veldig press på barnehagen, kan dere også oppleve at dere bare til en viss grad får betale for veldig mange flere timer enn dere bruker. Dersom det er lange køer så ønsker de at plassene tildeles de som faktisk benytter de. (Ja man betaler for plassen, men størsteparten av det en barnehageplass koster er jo faktisk subsidiert. Dermed kan de også sette slike krav).

Det sistnevnte gjøre nok ikke så mange steder, men jeg ville uansett ha snakket med kommunen/barnhagen og hørt hvordan det er hos dere.

Skrevet

Vær obs på at 25-32 timer kan sees på som 60% og at de da kan si at dere maks kan være der 3 dager.

Anonymkode: fe570...e96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...