Gå til innhold

Ny studie om lavkarbo/animalsk fett - farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

The Lancet skriver i dag om en ny studie gjort på dette med lavkarbo, animalsk fett, plantebasert fett, karbo osv. Studien konkluderer igrunn med at det er økt risiko for død ved høyt inntak av animalske fettkilder mot de som velger mer plantebasert fett, eller de som spiser mer karbohydrater.

Kan leses her: https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext

Nettavisen har også en liten sak om det: https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/studie-ekstreme-hy--og-lavkarbodietter-kan-gjre-livet-kortere/3423526720.html

Nå er det vel slik at med disse studiene så tas det ikke hensyn til hvordan disse livstilene er hos hhv veganerne, lavkarbofolkene eller de som spiser mer normalt. Så spørsmålet er jo om det faktisk er farlig med animalsk fett, eller er det bare det at de som spiser mer plantebasert generelt sett er flinkere med helse og trening?

Jeg er ingen forsker, men det er jo uansett interessant å tenke litt rundt det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Kjempefint å se en tråd som faktisk tar utgangspunkt i noe mer konkret fra en ekstern kilde, og ikke bare normal KG-synsing.

Min personlige overbevisning er at et sunt og godt kosthold ikke ligger ute i ytterkantene for ekstreme antagelser og teorier. Jeg tror også at hver og en av oss har ansvar for selv å finne et kosthold som passer oss, uavhengig av hva kollegaer, naboer, eller den som roper høyest på KG mener. Personlig tror jeg ikke på at denne animalsk-fett-bølgen er spesielt matnyttig, og jeg kan se for meg at den i realiteten stammer fra den amerikanske kjøttindustriens selvsentrerte fokus. Jeg tror rett og slett ikke på å være redd for og å frykte helt vanlig mat som kabrohydrater, fett, gluten og meieriprodukter.

Skrevet

Sannsynligvis er det bare sunnere å spise mer planter og mindre kjøtt. Men mange nekter i det hele tatt vurdere det fordi at de som spiser for eks bare planter selvsagt alle sammen er idrettsstjerner som løper og hopper hele dagen. Tvert imot tror jeg, spesielt nå som det er blitt mer utbredt og ettersom samfunnet har blitt mer stillesittende, at det ikke er mange veganere som trener mye mer enn de som ikke er det. 

1 hour ago, Overrasket said:

Jeg tror rett og slett ikke på å være redd for og å frykte helt vanlig mat som kabrohydrater, fett, gluten og meieriprodukter.

Fordi man velger et uvanlig kosthold betyr ikke at man er redd for mat, om det er lavkarbo eller annet. Det kan bety at man ønsker eksperimentere, ønsker å se om man føler seg bedre, kommer over informasjon som sier at kosthold x eller y kan hjelpe for slik og sånn. Noe som ikke alltid stemmer, men det er nå så. 

Anonymkode: ebbdb...151

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Sannsynligvis er det bare sunnere å spise mer planter og mindre kjøtt. Men mange nekter i det hele tatt vurdere det fordi at de som spiser for eks bare planter selvsagt alle sammen er idrettsstjerner som løper og hopper hele dagen. Tvert imot tror jeg, spesielt nå som det er blitt mer utbredt og ettersom samfunnet har blitt mer stillesittende, at det ikke er mange veganere som trener mye mer enn de som ikke er det. 

Fordi man velger et uvanlig kosthold betyr ikke at man er redd for mat, om det er lavkarbo eller annet. Det kan bety at man ønsker eksperimentere, ønsker å se om man føler seg bedre, kommer over informasjon som sier at kosthold x eller y kan hjelpe for slik og sånn. Noe som ikke alltid stemmer, men det er nå så. 

Det er jeg uenig i. En iherdig innsats for å få andre til å ikke spise det eller ikke spise det er fryktbasert. Det er ikke akkurat vitenskapsbasert. Man kan selv velge å ikke spise det ene eller andre, men ikke gjør det om til innholdsløs skremselspropaganda som skal presses på andre mennesker eller serveres som absolutte sannheter. 

Når du peker på argumentet om at folk med kosthold X også er flinkere til livsstilsvalg 1 og 2, så er jeg enig. Jeg tror det argumentet kan være delvis sant, men ikke en absolutt sannhet som alltid gjelder f.eks. kun for vegetarianere. Det er ingen grunn til en som har hevet seg på bølgen om animalsk fett og masse bacon ikke også kan være fysisk aktiv.

Endret av Overrasket
Skrevet

Jeg synes ikke den studien viste mye.

"Animalsk fett" er ikke spesifikt nok. Akkurat som med rødt kjøtt, så har det noe å bety om man spiser en biff med saus og grønnsaker eller en en hamburger med brød og pommes frittes. "Animalsk fett" sier ingenting om man spiser rent kjøtt eller blandingsprodukter. 

37% karbohydrater kan knapt kalles lavkarbo... Nå ble det faktisk ikke så forferdelig mange gram karbohydrater siden de også spiste lite (1558 kcal). Dette blir altså ca 137 gram karbohydrater per dag. Dette er ca 3 ganger så mye karbohydrater den øvre grensa for ketose for de fleste. For mange ligger grensa enda lavere. Jeg må holde meg under 20 gram karbohydrater per dag, men så er jeg veldig insulinresistent (målt c-peptid hos lege).

Legg også merke til at de som spiser mer karbohydrater røyker mindre og trener mer. Det er nettopp dette som også gjør at vegetarianere og veganere er sunnere totalt enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren. Det har ingenting med at de har kuttet ut kjøtt. Faktisk viser studier på østlige vegetarianere der røyking, drikking og trening er like vanlig mellom gruppene at kjøttspiserne er sunnere enn vegetarianerne. Men vestlige vegetarianere er mer helsebevisste og røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren. Og veganeren tar det ett steg lenger og røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer enn den gjennomsnittlige vegetarianeren. 

Anonymkode: 1ba26...a2b

• Liker 10
Skrevet
On 8/17/2018 at 2:27 PM, Overrasket said:

Det er jeg uenig i. En iherdig innsats for å få andre til å ikke spise det eller ikke spise det er fryktbasert. Det er ikke akkurat vitenskapsbasert. Man kan selv velge å ikke spise det ene eller andre, men ikke gjør det om til innholdsløs skremselspropaganda som skal presses på andre mennesker eller serveres som absolutte sannheter. 

Hvem sier noe om å prakke på andre sitt kosthold? Når det er sagt, mener du at folk fra vesten som ønsker asiatere slutte spise hund er grunnet frykt? Eller er der andre, mer komplekse moralske og lignende grunner til det?

Om man genuint tror at ens kosthold er sunnere, eller at noen matvarer er dårlige, så gir det logisk mening å anbefale deretter. Det betyr ikke at man er hysterisk og ikke tåler spise av maten selv iblant. Det kan tvert imot være en ganske rolig og rasjonell tankeprosess bak det. Det er en hersketeknikk å påstå at folk sine meninger er fryktbaserte. 

On 8/17/2018 at 8:04 PM, AnonymBruker said:

Det har ingenting med at de har kuttet ut kjøtt. Faktisk viser studier på østlige vegetarianere der røyking, drikking og trening er like vanlig mellom gruppene at kjøttspiserne er sunnere enn vegetarianerne.

Hvor er studien som viser dette?

• Liker 2
Skrevet

Det er et interessant funn, men jeg tror man må gå dypere i det for å kunne fastslå noe. Sammenlignere vegetarianere med ikke-vegetarianere som har nogenlunde lik livsstil ellers, for eksempel. 

Jeg er flexitarianer og er medlem i en del grupper på nett hvor man deler erfaringer og oppskrifter for vegetarmat og innad i disse gruppene er det ganske mange som er ekstremt opptatt av helse. Ved siden av å kutte ut animalske produkter, så er det mange som avstår fra alkohol, unngår alle typer ferdigmat eller halvfabrikata også videre. 

• Liker 1
Skrevet
På 18.8.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Les gjerne denne bloggposten av Denise Minger. Ja, jeg vet det er en bloggpost og en veldig lang en også, men hun forklarer det godt og backer det opp med studier. og linker til dem så du kan sjekke fakta selv. Dama var forresten vegetarianer i 9 år og veganer i ett år. 

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, Viljaa said:

Det er et interessant funn, men jeg tror man må gå dypere i det for å kunne fastslå noe. Sammenlignere vegetarianere med ikke-vegetarianere som har nogenlunde lik livsstil ellers, for eksempel. 

Jeg er flexitarianer og er medlem i en del grupper på nett hvor man deler erfaringer og oppskrifter for vegetarmat og innad i disse gruppene er det ganske mange som er ekstremt opptatt av helse. Ved siden av å kutte ut animalske produkter, så er det mange som avstår fra alkohol, unngår alle typer ferdigmat eller halvfabrikata også videre. 

Mange studier har allerede vist denne trenden, men det er noe folk flest (også de innen vitenskap) ikke ønsker skal være sant, derfor er det ingen som pusher resultatene og de blir gjerne sett på som "engangstilfeller", selv om mange resultater av andre studier med mindre data bak seg blir sett på som solid vitenskap. Jeg er faktisk overrasket at en nettavis skrev om dette i det hele tatt, for det er ikke noe de vanligvis ville skrevet. Kanskje de også etterhvert vil skrive om hvordan en plantebasert diett kan reversere diabetes 2 (man har siden 50-tallet sett at mennesker på "høykarbo" plantekost ofte kan redusere eller kutte ut medisinen sin. Plantekost har også bedre resultater enn american medical association sine retningslinjer for kosthold for diabetes 2)

(Høykarbo betyr ikke refinerte produkter, sukker, fin hvete/ pasta og den slags. Høykarbo vil si mye grønnsaker, grovt brød, havre, ris, bønner osv)

Men det sies at en sannhet må gjentas x antall ganger før folk begynner å tro på det, så en avisartikkel er en bra begynnelse

Et sykehus med gravide kvinner hadde et høyere antall dødsfall enn andre sykehus. En lege sa de måtte begynne å vaske hendene sine når de vekslet mellom pasienter. Mange av legene på det sykehuset protesterte og syntes det var tåpelig. Egoet deres stod for fall, for om vasking av hender forhindret dødsfall, betydde det at det var legene som gikk uvasket sin feil at det var så mange dødsfall. 

Etterhvert ble de overbevist, men vi har fortsatt lignende problemer idag. Mange sannheter blir ignorert eller motarbeidet fordi de går imot folks ego, tro, verdier, ønsker osv

Skrevet

Jeg blir egentlig litt oppgitt når det krangles og debatteres om hva som er et optimalt kosthold, når den stadige økende prosentene av overvektige i Vesten har et kosthold som er milevis fra disse disse ytterpunktene.

For et år siden var jeg selv i fedme-kategorien, og søkte på nettet for å finne inspirasjon til å begynne slankekuren. Begynte med en youtube-video av en modellpen, tynn amerikansk jente som snakket om at det eneste optimale kostholdet var raw vegan, og at alle som ikke spiste sånn som henne forgiftet kroppen sin og drepte dyr. Og her satt jeg og hadde knapt spist en eneste grønnsak, i hvert fall ikke en ukokt en, på mange dager, hvis ikke posten med chips gjaldt  (kald potet?)

Jeg opplevde noe av den samme dogmatiske holdningene på enkelte norske lavkarbosites. Det var ikke måte på hvor mye ubalanse man fikk i kroppen av karbohydrater, og det er egentlig sunt med økt kolesterol!

At jeg omsider begynte å gå ned i vekt gjennom et balansert kosthold vil nok ikke komme som noen bombe. Jeg spiser mye rå gulrot, men også mye ost og melk, og rødt kjøtt en gang i blant. Men jeg har jammen måttet vasse gjennom mye unyttig informasjon på veien.

Anonymkode: 3962c...432

• Liker 1
Skrevet

At rødt kjøtt ikke er sunt, er jo noe de fleste vet. 

Tror ikke noen spiser det fordi de tror det er sunt, men heller fordi de fleste av oss har vokst opp med kjøtt som en stor del av middagskosten, og rett og slett fordi mange liker smaken. 

Lavkarbo har ikke vært like mye forskning på, men sunt og usunt fett vet vi mye om. Ingen tvil om at fett fra avokado er bedre enn fett fra bacon, f.eks.

Prøver å ha et plantebasert kosthold med minimalt hvitt kjøtt, og det jeg har merket er jo st energien er bedre enn da jeg var 20 (35 nå). 

Anonymkode: af5f5...0f4

• Liker 2
Skrevet
På 18.8.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Hvem sier noe om å prakke på andre sitt kosthold? Når det er sagt, mener du at folk fra vesten som ønsker asiatere slutte spise hund er grunnet frykt? Eller er der andre, mer komplekse moralske og lignende grunner til det?

Om man genuint tror at ens kosthold er sunnere, eller at noen matvarer er dårlige, så gir det logisk mening å anbefale deretter. Det betyr ikke at man er hysterisk og ikke tåler spise av maten selv iblant. Det kan tvert imot være en ganske rolig og rasjonell tankeprosess bak det. Det er en hersketeknikk å påstå at folk sine meninger er fryktbaserte. 

Jeg har ikke lest noen studie om dette, men jeg kan bruke mine egne europeiske slektninger som eksempel (Tyskland riktignok, så regnes vel som vesten, men likevel). Hadde de på besøk i sommer. De var vegetarianere og hadde til og med vært veganere, men de røykte som skorsteiner og de var i en uke og drakk en del alkohol hver eneste kveld! Greitt det er ferie men... jeg klarte ikke å holde følge. Nå var de heller ikke vegetarianere pga. sunnhet, men pga. dyrehold og etikken rundt det. Man burde undersøke motiva for vegetarianere og veganere før man inkluderer dem i studier, noen er det av rent andre årsaker enn å ville leve sunnere og bryr seg faktisk mindre enn enkelte spisere av animalske produkter.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

At rødt kjøtt ikke er sunt, er jo noe de fleste vet. 

Tror ikke noen spiser det fordi de tror det er sunt, men heller fordi de fleste av oss har vokst opp med kjøtt som en stor del av middagskosten, og rett og slett fordi mange liker smaken. 

AAnonymkode: af5f5...0f4

At rødt kjøtt ikke er sunt, er noe de fleste tror. Det gjør det ikke til sant. Det har faktisk aldri blitt bevist at rent rødt kjøtt er usunt, tro det eller ei. De slår nemlig ofte sammen prosessert rødt kjøtt og rent rødt kjøtt. Skiller man derimot prosessert rødt kjøtt fra rent rødt kjøtt så viser studiene at prosessert rødt kjøtt (som ofte kommer i form av pølse eller hamburger og blir servert sammen med hvitt brød og poteter) er dårlig for oss og rent rødt kjøtt er bra for oss. ;) 

Jeg har alltid spist rødt kjøtt, men nå spiser jeg mer rødt kjøtt fordi jeg vet at det er bra for meg. Faktisk prøver jeg å spise kun rødt kjøtt og drikke vann. Her er en facebookgruppe om emnet hvis noen er interessert. Der finnes det mennesker som har spist kun animalsk i mange år. Jeg har kun spist slik noen uker så langt, men jeg har aldri sovet så godt, hatt så mye energi og hatt så velfungerende tarmsystem!

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At rødt kjøtt ikke er sunt, er noe de fleste tror. Det gjør det ikke til sant. Det har faktisk aldri blitt bevist at rent rødt kjøtt er usunt, tro det eller ei. De slår nemlig ofte sammen prosessert rødt kjøtt og rent rødt kjøtt. Skiller man derimot prosessert rødt kjøtt fra rent rødt kjøtt så viser studiene at prosessert rødt kjøtt (som ofte kommer i form av pølse eller hamburger og blir servert sammen med hvitt brød og poteter) er dårlig for oss og rent rødt kjøtt er bra for oss. ;) 

Jeg har alltid spist rødt kjøtt, men nå spiser jeg mer rødt kjøtt fordi jeg vet at det er bra for meg. Faktisk prøver jeg å spise kun rødt kjøtt og drikke vann. Her er en facebookgruppe om emnet hvis noen er interessert. Der finnes det mennesker som har spist kun animalsk i mange år. Jeg har kun spist slik noen uker så langt, men jeg har aldri sovet så godt, hatt så mye energi og hatt så velfungerende tarmsystem!

Uff da. Jo, rødt rent kjøtt er ikke sunt. Prosessert kjøtt er enda verre. Kjøtt er ikke bra uansett. Hvor skal du få alle de nødvendige vitaminene og mineraler fra når du kun spiser rødt kjøtt og drikker vann? Link gjerne til forskning som sier rødt kjøtt er sunt og dekker hele næringsbehovet til et menneske. Vi er jo ikke akkurat kjøttetere av natur. 

Anonymkode: cef4d...78b

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden bærer allerede preg av at folk har lest nettavisen sin versjonen fremfor artikkelen i The Lancet, men takk for at du la inn begge @debattanten da kan ingen si at de ikke fant den :)

Dette er en godt skrevet artikkel fra data frembrakt over flere år, og sammenlignet med lignende studier over tre kontinenter som gir de samme hovedfunnene/trendene. I motsetning til slik debatten dreier her er det ikke snakk om lavkarbo/ketose og vegetarianerforhold, men om karbohydrater som prosentandel av kosthold. Altså der det er bevisst eller tilgjengelighetsmessige endring. Kostholdet er ulikt i Japan, Sverige og USA, men funnene viser den samme tendensen. Lite karbohydater (her under 40%) eller mye karbohydrater (over 70%) er ikke bra, rundt 50% karbohydrater er best. Og det er bedre å bytte karbohydrater med planterprodukter enn animalske produkter. Klart andre forhold også spiller inn, de har jo også til en viss grad tatt med kjønn, helse, røyking og bmi, men studien viser uansett en trend med de noen og 400 000 pasientene som totalt sett brukes som referanse.

De som velger å leve i ketose eller på strikte lavkarbodietter tar et valg om hva de mener gir det beste livet for dem, om de syns det kjennes bra, så er det gjerne ikke så farlig å takke av noen år tidligere for et ellers bra liv.

På 17.8.2018 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke den studien viste mye.

"Animalsk fett" er ikke spesifikt nok. Akkurat som med rødt kjøtt, så har det noe å bety om man spiser en biff med saus og grønnsaker eller en en hamburger med brød og pommes frittes. "Animalsk fett" sier ingenting om man spiser rent kjøtt eller blandingsprodukter. 

37% karbohydrater kan knapt kalles lavkarbo... Nå ble det faktisk ikke så forferdelig mange gram karbohydrater siden de også spiste lite (1558 kcal). Dette blir altså ca 137 gram karbohydrater per dag. Dette er ca 3 ganger så mye karbohydrater den øvre grensa for ketose for de fleste. For mange ligger grensa enda lavere. Jeg må holde meg under 20 gram karbohydrater per dag, men så er jeg veldig insulinresistent (målt c-peptid hos lege).

Legg også merke til at de som spiser mer karbohydrater røyker mindre og trener mer. Det er nettopp dette som også gjør at vegetarianere og veganere er sunnere totalt enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren. Det har ingenting med at de har kuttet ut kjøtt. Faktisk viser studier på østlige vegetarianere der røyking, drikking og trening er like vanlig mellom gruppene at kjøttspiserne er sunnere enn vegetarianerne. Men vestlige vegetarianere er mer helsebevisste og røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren. Og veganeren tar det ett steg lenger og røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer enn den gjennomsnittlige vegetarianeren. 

Har du lest selve artikkelen eller kun Nettavisen?  Artikkelen kommer nemlig med eksempler på hva de mener med animalske proteiner og fett, du du bør trykke på linken ts la inn og lese. Da skjønner du også at det ikke er snakk om test av lavkarbodietteller ketose, og at fysisk aktivitet og røyking er inkludert i spørreskjema til deltakerne. 

Anonymkode: 2ec7d...965

• Liker 2
Skrevet

Skjedde med god gammaldags kjøtt, grønnsaker og proteiner tallerkenen? 

Proteiner og karbohydrater. Og vitaminer kroppen trenger. 

Anonymkode: 1a805...f81

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

M er ner selvfølgelig kjøtt, grønnsaker og poteter. 

Skrevet
On 8/21/2018 at 11:12 PM, AnonymBruker said:

Det som skjedde var at vi ble rike og kunne fråtse i kjøtt hver eneste dag, gjerne til alle 3--5 måltider om dagen. Ikke bare "vanlig" kjøtt heller, men bearbeidet kjøtt som gjerne kommer med ketchup, dressing og annet dritt kroppen tåler dårlig. Så skjedde det at man kunne velge å spise mye kjøtt, smør, fløte, bacon og annen fet mat som i sum gir dårlig helse. Hvem vil ikke fråtse i dårlig mat når man har råd til det? Den store andelen overvektige nordmenn viser at mange velger nettopp å fråtse. Det er ikke noe enhver nordmann kunne gjøre noen århundre tilbake

Skrevet
På 19.8.2018 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Les gjerne denne bloggposten av Denise Minger. Ja, jeg vet det er en bloggpost og en veldig lang en også, men hun forklarer det godt og backer det opp med studier. og linker til dem så du kan sjekke fakta selv. Dama var forresten vegetarianer i 9 år og veganer i ett år. 

Beklager, fikk visst limt inn feil link. Her er den riktige linken: https://deniseminger.com/2011/01/06/vegetarians-and-heart-disease

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...