Gå til innhold

Forskjellen på tema og emne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt i vg3 nå og skal ha muntlig fordypningsoppgave. Men, det jeg ikke helt skjønner er at læreren vil at vi skal velge tema og enne som passer til oppgaven. For hva er egentlig forskjellen på tema og emne? Hadde satt pris på om noen kunne forklare dette!

Jeg har valgt å ha en oppgave om barrøy-trilogien til Roy Jacobsen (de usynlige, hvitt hav og rigels øyne). Har noen tips til hva som kunne vært tema, emne og problemstilling for disse bøkene? Hadde blitt evig takknemlig for forslag da jeg ikke kommer på noe selv, og jeg må virkelig finne ut av det snart😫

(beklager om dette er publisert feil, visste ikke helt hvor jeg ellers skulle plassere dette)

Anonymkode: 4f911...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tema kan f.eks være "trening", med emne "styrkeløft".

Anonymkode: ea499...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emne er stort, tema er lte. Altså Emne er helse og trening, tema er da noe som ligger under emne. Som i mitt eksempel, kan tema være styrketrening.

Anonymkode: 9b99c...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har begynt i vg3 nå og skal ha muntlig fordypningsoppgave. Men, det jeg ikke helt skjønner er at læreren vil at vi skal velge tema og enne som passer til oppgaven. For hva er egentlig forskjellen på tema og emne? Hadde satt pris på om noen kunne forklare dette!

Jeg har valgt å ha en oppgave om barrøy-trilogien til Roy Jacobsen (de usynlige, hvitt hav og rigels øyne). Har noen tips til hva som kunne vært tema, emne og problemstilling for disse bøkene? Hadde blitt evig takknemlig for forslag da jeg ikke kommer på noe selv, og jeg må virkelig finne ut av det snart😫

(beklager om dette er publisert feil, visste ikke helt hvor jeg ellers skulle plassere dette)

Enme, vokse opp i utkantstrøk, tema, utdanning, og problemstilling fattigdom grunnet lite skolegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Emne er stort, tema er lte. Altså Emne er helse og trening, tema er da noe som ligger under emne. Som i mitt eksempel, kan tema være styrketrening.

Etter å ha googlet oppfatter jeg at det er omvendt?🤔 eller er jeg helt forvirret? 

Kunne emnet mitt feks vært oppvekst og tema oppvekst under dårlige kår? Og problemstilling: hvordan utvikler hovedpersonen seg gjennom bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...