Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser andres bilder legges ut på Imgur. Dette kan f.eks være bilder hentet fra en blogg. Er det lov å dele andres bilder slik, eller må en innhente samtykke/godkjenning fra den som eier bildet?

Anonymkode: 5ca89...d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For norske bilder/blogger gjelder regelen at du må få tillatelse på forhånd. Det er bare til vitenskapelige formål og i (offentlig) undervisningsøyemed at det er lov å "stjele" andres bilder.

Andre land har ofte andre lover, og i USA sier loven at alle har lov til å bruke publiserte bilder til ikke-kommersielle formål.

Du finner info om dette hvis du googler.

Anonymkode: d4691...3ea

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For norske bilder/blogger gjelder regelen at du må få tillatelse på forhånd. Det er bare til vitenskapelige formål og i (offentlig) undervisningsøyemed at det er lov å "stjele" andres bilder.

Andre land har ofte andre lover, og i USA sier loven at alle har lov til å bruke publiserte bilder til ikke-kommersielle formål.

Du finner info om dette hvis du googler.

Takk det var det jeg trodde. Så når noen tar bildet av et bilde og deler det så er det brudd på bestemmelsen om opphavsrett? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk det var det jeg trodde. Så når noen tar bildet av et bilde og deler det så er det brudd på bestemmelsen om opphavsrett? 

Ifølge norsk lov, ja.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må ta et forbehold om at loven om opphavsrett kan være endret i senere tid:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40#KAPITTEL_1

Tolking av lovtekster er ikke en av mine sterkere sider, så jeg håper at noen som kan tyde dette vil fortelle om det nå har blitt en harmonisering med andre deler av verden, slik at det er lov å bruke andres bilder til ikke-kommersielle formål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...