AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #1 Skrevet 17. august 2018 Jeg er norsk statsborger, men bor ikke i Norge. Jeg kommer til å arve endel penger etter en i familien som bor i Norge. Siden jeg fremdeles har norsk bankkonto kommer disse pengene inn der. Men må jeg skatte av de når det er arveavgift i det landet jeg bor i ? Anonymkode: f39c5...24f
Gjest BearMama Skrevet 17. august 2018 #2 Skrevet 17. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er norsk statsborger, men bor ikke i Norge. Jeg kommer til å arve endel penger etter en i familien som bor i Norge. Siden jeg fremdeles har norsk bankkonto kommer disse pengene inn der. Men må jeg skatte av de når det er arveavgift i det landet jeg bor i ? Anonymkode: f39c5...24f Nei. Kommer de inn på din norske konto så er arv skattefritt. Du er norsk statsborger?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #3 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, BearMama skrev: Nei. Kommer de inn på din norske konto så er arv skattefritt. Du er norsk statsborger? Er norsk statsborger Anonymkode: f39c5...24f
Gjest BearMama Skrevet 17. august 2018 #4 Skrevet 17. august 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er norsk statsborger Anonymkode: f39c5...24f Ingen skatt 😃
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #5 Skrevet 17. august 2018 Det kommer helt an på hvor du er skattemessig bosatt, hvis du er skattemessig emigrert fra Norge så er det skattereglene i det landet du bor som gjelder. Anonymkode: d5334...d6f 2
Testosteron Skrevet 17. august 2018 #6 Skrevet 17. august 2018 Hvorvidt du må skatte av arven, beror på reglene i det landet du bor. Da det var arveavgift i Norge, måtte norske arvinger betale arveavgift etter den norske arveavgiftsloven. Det spilte ingen rolle hvorvidt avdøde var bosatt i Norge eller utlandet.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det kommer helt an på hvor du er skattemessig bosatt, hvis du er skattemessig emigrert fra Norge så er det skattereglene i det landet du bor som gjelder. Anonymkode: d5334...d6f Dette Anonymkode: c14b7...854
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #8 Skrevet 17. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er norsk statsborger, men bor ikke i Norge. Jeg kommer til å arve endel penger etter en i familien som bor i Norge. Siden jeg fremdeles har norsk bankkonto kommer disse pengene inn der. Men må jeg skatte av de når det er arveavgift i det landet jeg bor i ? Anonymkode: f39c5...24f Hvor langt er et tau? Kan du svare på et så generelt spørsmål? Ditt spørsmål er nemlig like generelt og uten fakta og umulig å svare på for noen. Reglene og livene i landet du bor i avgjør. Du får snakke med en advokat som kjenner systemet i landet du bor i. Anonymkode: 36998...144 1
Gjest BearMama Skrevet 17. august 2018 #9 Skrevet 17. august 2018 3 timer siden, Testosteron skrev: Hvorvidt du må skatte av arven, beror på reglene i det landet du bor. Da det var arveavgift i Norge, måtte norske arvinger betale arveavgift etter den norske arveavgiftsloven. Det spilte ingen rolle hvorvidt avdøde var bosatt i Norge eller utlandet. Selv om pengene står på en norsk konto?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #10 Skrevet 17. august 2018 2 timer siden, BearMama skrev: Selv om pengene står på en norsk konto? Det kommer selvfølgelig an på hvordan skattereglene er i det landet man er skattemessig bosatt og om landet har skatteavtaler med Norge. I de fleste europeiske land må man skatte av penger man har på konto i et annet land, nordmenn som er skattemessig bosatt i Norge må oppgi informasjon om kontoer de har i andre land og eventuelt betale skatt. Det samme gjelder for foreksempel for nordmenn som er skattemessig bosatt i Spania, de må oppgi informasjon til spanske skattemyndigheter om eventuelle kontoer i Norge eller andre land. Anonymkode: d5334...d6f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #11 Skrevet 17. august 2018 2 timer siden, BearMama skrev: Selv om pengene står på en norsk konto? Penger på Norsk konto betyr at det skal leveres skattemelding og skattes av innskuddet. Anonymkode: 36998...144
Gjest BearMama Skrevet 17. august 2018 #12 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer selvfølgelig an på hvordan skattereglene er i det landet man er skattemessig bosatt og om landet har skatteavtaler med Norge. I de fleste europeiske land må man skatte av penger man har på konto i et annet land, nordmenn som er skattemessig bosatt i Norge må oppgi informasjon om kontoer de har i andre land og eventuelt betale skatt. Det samme gjelder for foreksempel for nordmenn som er skattemessig bosatt i Spania, de må oppgi informasjon til spanske skattemyndigheter om eventuelle kontoer i Norge eller andre land. Anonymkode: d5334...d6f Takk for opplysningen 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå