Gå til innhold

Har du hatt venner som plutselig stiger på den sosiale rangstigen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har vært en del av gjengen siden ungdomsårene. Vi er ikke aller nærmest, men omgås nå og da i gruppen. Hun har alltid vært den av oss som ikke alltid har klart å ha ting på stell. Valgte feil å vgs. Ingen utdanning, dårlig økonomi, masse hull i cv-en og alenemor osv.

Må innørmme at mange av oss tenkte at hun alltid kom til å være litt "nede". Men nå har  hun fått seg kjæreste som ble til samboer på bare noen måneder. Han er lege og har introdusert henne for en omgangskrets som...vel, er bedre enn oss gamle venninner. Hun har flyttet inn til han og skal begynne studier nå i høst. Plutselig har hun fått alt på stell og skutt opp på den sosial stigen.

Hun har det tydelig bedre med seg selv, og det er jo bra. Men jeg merker jeg blir litt irritert. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje jeg bare tenkte at hun alltid kom til å være der nede. Vet ikke hvorfor jeg har disse tankene.

Anonymkode: a2db2...d97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er smålig rett og slett. Det er en menneskelig egenskap det 😀

Anonymkode: a187c...b42

• Liker 17
Skrevet

Irritasjonen er ganske enkelt en form for sjalusi. Ikke unormalt i det hele tatt.

Anonymkode: 872a4...b32

• Liker 10
Skrevet

Sjalusi? Ødelagt skadefryd?

Anonymkode: 2cd10...960

• Liker 7
Skrevet

Du/dere liker nok ikke henne, og vil derfor aldri unne henne noen suksess:)

Anonymkode: 2cd10...960

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er tøft av det å reflektere over disse tankene jeg. De setter deg jo ikke i et godt lys. Så blir du bevist dem og kan snu skuta! Kognitiv trening! Og om dere hadde sånne tanker om henne... Så stemmer det kanskje at hans folk er bedre, eller? 

Anonymkode: 29512...c55

• Liker 15
Skrevet

Er vel fort gjort å tenke at det ble levert til henne med denne nye samboeren. Er normalt å være sjalu men man må vare bite det i seg :)

• Liker 1
Skrevet

Hvem er det som egentlig fokuserer på den sosiale rangstigen? Hele det tankesettet om at man er bedre eller dårligere enn andre er og blir totalt destruktivt.

Hvorfor ikke bare være glad på hennes vegne over at hun har funnet kjærligheten? Kanskje de i den nye omgangskretsen oppfører seg mindre nedlatende enn gjengen din? Siden dere alltid har vært sikker på at hun ville forbli litt "nede" så har hun nok merket det at dere ikke akkurat har hatt trua...

Anonymkode: dc9b2...076

• Liker 6
Skrevet

Dette er vanlig. Ikke hyggelig, men flott at du er bevisst det og tør ta det opp her. Ikke mange gjør det. Bit i deg misunnelsen og vær hyggelig og raus. Du vil vinne så mye på det. 

Anonymkode: 2dee7...24c

• Liker 5
Skrevet

Hun har blitt lenger oppe enn deg og det liker du ikke. Du likte å ha henne der nede. Under deg 😄😄

• Liker 6
Skrevet

Normale tanker å bli litt sjalu. Kanskje også overrasket. Så lenge dere unner henne den lykken og ikke rakker ned på henne eller prøver ubevisst å dra henne vekk/dra henne ned igjen, så er dere gode venninner eller så stemmer det at de "nye" er bedre. Hun skal tross alt ikke ligge på latsiden med alt servert på sølvfat, men begynne på studier.

Skrevet

Hun kommer nok til å slite i den fisefine nye omgangskretsen, med så lite kulturell kapital...... Hvis hun blir tatt imot med åpne armer er det jo bare tegn på at de også er vulgære nyrike som tjente pengene sine i forgårs i stedet for i går, kan dere fattigfornemme da trøste dere med.

Skrevet

sjalusi og janteloven er en veldig destruktiv kraft. Jeg synes det er utrolig hyggelig at hun venninnen (som har vært satt i bås) får muligheten til å klatre litt på den sosiale rangstigen. Men når det er sagt så er det vel ikke sikkert at hun blir noe lykkeligere av den grunn. Det er vel ikke helt ukjent at legene også er preget i et makthierarki hvor hjernekirurg ruver øverst, deretter hjertekirurg, osv. Håper mannen hennes er høyt i systemet, hvis ikke møter hun nok de fordommene som hun gjorde blant venninnegjengen på helt andre arenaer, men det trenger jo ikke være sånn likevel.

Anonymkode: d60b7...d37

Skrevet

Kanskje det kan sammenlignes med damer som gifter seg rike, de har ikke løftet en finger for pengene de hiver rundt seg, men oppfører seg om at de selvfølgelig skal være rike. Forskjellen er at det for venninnen din er snakk om status og ikke penger, som hun har "fått gratis". Mange ser ned på hjemmeværende kvinner som har giftet seg rik, og det er liksom greit.. 

Men det positive er at denne gjengen kanskje har gitt henne motivasjon til å ta seg sammen og studere. Om det så skulle bli slutt så har hun i hvert fall fått noe ut av situasjonen som varer :)

Anonymkode: 1c6c6...705

Skrevet

Høres ut som hun har funnet en mann som får henne til å skinne og nå sitt potensiale😀Heldig, det er ikke alle forunt. Du burde unne henne det! 

• Liker 13
Skrevet

Du er smålig og sjalu. Jeg har hatt venninner som har steget på den sosiale rangstigen uten at det i seg selv var noe problem. Problemet var vel heller at de ble så høye på seg selv og sin nye status at jeg ikke var bra nok lenger

Anonymkode: f6219...13a

• Liker 1
Skrevet

Man trenger vel i blant å ha noen under seg for å vite at "jeg er faktisk bra for hn er verre." Folk kan takle ned på deg nå, men jeg er sikker på at mange har det slik.

Anonymkode: 53bb4...9a1

Skrevet

Kjenner det forresten litt igjen i ei venninne. Hun har alltid vært litt rund, veldig opptatt av å fikse seg med lepper, vipper og bryn. Laaangt pent hår, pent ansikt, flink med sminke og hudprodukter, flink til å kle seg. Men hun har ikke hatt noe inntekt, slitt med å komme seg ut døra og vært litt rund.

Nå tjener hun godt, snart ferdig med å studere og løper hver dag. Ser at vekten bare raser. I tillegg er hun skikkelig koselig med alle. Så hun gikk fra å være bra til å være perfekt, mens jeg bare er helt lik ennå 😜

Anonymkode: 53bb4...9a1

Skrevet

Jeg sank på den sosiale rangstigen og kommer nok aldri opp igjen 😂😂😂 omvendt klassereise . Hva er verst ? 

Anonymkode: 9e566...420

• Liker 2
Skrevet

Sosiale rangstigen? Og du har plassert henne "nede"? Og omtaler henne som venn?

Fin 3 feil.

Hva betyr sosial rangstigen? Er du ikke venner med folk fordi du like de? 

Skjønner ingen ting!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...