Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg. Jeg begynner i VG3 nå og er veldig usikker på hva jeg skal velge. Har i VG2 hatt S1, Kjemi1 og Fysikk 1 og fikk fem i alle tre fagene. Jeg liker realfag og synes det er spennende. Til neste år har jeg så langt måtte gå videre med to av fagene, og har valgt Kjemi2 og S2, ved siden av Biologi 1. Sistevalget er jeg veldig usikker på. Har noen her erfaring med S-matte og fysikk 2? Har fått med meg at det brukes vektorer og integrasjon som jeg er ganske sikker på ikke inngår i S matte pensumet. Fysikk 1 gikk helt fint for meg med S1 matten. Jeg har vurdert å ta begge fagene, altså ha fire valgfag mens de andre i vg3 har tre valgfag, men også usikker på om dette kan bli for mye?

Anonymkode: d360d...90b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tar du ikke det viktigste faget av alle, R2... Du blir ikke realist uten matematikk, ferdig snakka. Å ikke ta R2 vil bare gi deg ulemper i veien videre, dersom du skal fortsette med realfag på høyere utdanning. 

Viktigheten av valgfagene:

1. R2
2. R1
3. Fy 2/Kj2 (avhengig av hva du vil og hva du liker)
4. Fys 1
5. Kjemi 1
:
:
Alt annet. 

For å svare ordentlig på spørsmålet ditt, ja, det er en ulempe å ta fysikk 2 uten R-matte. 

Anonymkode: 0ec2f...1ad

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke det viktigste faget av alle, R2... Du blir ikke realist uten matematikk, ferdig snakka. Å ikke ta R2 vil bare gi deg ulemper i veien videre, dersom du skal fortsette med realfag på høyere utdanning. 

1. R2
2. R1
4. Fys 1
5. Kjemi 1
:
:
Alt annet. 

For å svare ordentlig på spørsmålet ditt, ja, det er en ulempe å ta fysikk 2 uten R-matte. 

For å bli lege student trenger man faktisk ikke noen R matte. S1 og S2 holder lenge, evt. R1 om man går den veien. Men S matte holder lenge opp mot å komme inn på legestudie sammen med Fysikk 1, Kjemi 1 og 2.

Personlig tok jeg R1, R2, Fysikk 1 og Fysikk 2, Kjemi 1, Engelsk 1 og 2, men jeg klarte aldri dra sammenhengen mellom R2 integrering og Fysikk 2 integrering. Det var i mitt hode helt totalt annerledes greier. Kjenner og noen som fint kun hadde R1 og tok fysikk 2. 

Jeg har ikke hatt S matte og vet ikke helt hvor mye jeg kan veie inn sån sett desverre. Men om du virkelig brenner for fysikk tror jeg ikke at ingen R2 matte skal klare å stoppe deg. Kanskje du trenger litt ekstra veiledning på noen steder, kanskje ekstra jobb, men om man vil kan man som regel klare det :) 

Anonymkode: af29b...0e9

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. R2
2. R1
4. Fys 1
5. Kjemi 1
:
:
Alt annet. 

Får ikke tatt R2, da jeg må fortsette videre med to av mine fag fra andre klasse. Aka jeg må velge to av disse fagene: fys 2, s2 eller kjem2. Har heller ikke tatt R1, angrer på det men får ikke gjort så mye med det nå. Å ta R2 uten R1 blir vel bare dumt da det bygger videre på pensumet.

Endret av s_halvor
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å bli lege student trenger man faktisk ikke noen R matte. S1 og S2 holder lenge, evt. R1 om man går den veien. Men S matte holder lenge opp mot å komme inn på legestudie sammen med Fysikk 1, Kjemi 1 og 2. 

Personlig tok jeg R1, R2, Fysikk 1 og Fysikk 2, Kjemi 1, Engelsk 1 og 2, men jeg klarte aldri dra sammenhengen mellom R2 integrering og Fysikk 2 integrering. Det var i mitt hode helt totalt annerledes greier. Kjenner og noen som fint kun hadde R1 og tok fysikk 2.  

Jeg har ikke hatt S matte og vet ikke helt hvor mye jeg kan veie inn sån sett desverre. Men om du virkelig brenner for fysikk tror jeg ikke at ingen R2 matte skal klare å stoppe deg. Kanskje du trenger litt ekstra veiledning på noen steder, kanskje ekstra jobb, men om man vil kan man som regel klare det :) 

Ja er å studere medisin jeg har lyst til. Syntes både kjemi og fysikk var spennende og vil fortsette med begge, men hørt at det er lurt å ha hatt grunnleggende biologi for å studere medisin? :)

Skrevet
1 minutt siden, s_halvor skrev:

Ja er å studere medisin jeg har lyst til. Syntes både kjemi og fysikk var spennende og vil fortsette med begge, men hørt at det er lurt å ha hatt grunnleggende biologi for å studere medisin? :)

Jeg tok ikke biologi selv, men vet de i den klassen så på noen organer, lunger (tror jeg) men usikker på om det var Biologi 1 eller 2 da... 

Men sikkert lurt å ha tatt det. Du vil nok få inn noe av cellebiologien og slik grunnleggende du trenger i forhold til legestudie, så er nok ikke en dum ide. Og biologi er jo for det meste et lesefag, så det vil jo ikke være et horriblet fag å ta. Det at du ønsker deg videre på legestudie, betyr jo at du har interesser inne område, så vil ikke tro at du må slite deg gjennom det faget :) vil jo være et interessant fag. Selv tok jeg engelsk som et «slapp av fag» :) (og jeg elsker engelsk og da!). 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig, men en medisiner er ingen realist, og har følgelig ikke bruk for fysikk 2. Det er først når man skal studere realfag/økonomifag man bør ha mest mulig matematikk. For å si det sånn, selv en vordende fysiker burde heller ta R2 enn Fy2, men ideelt sett begge deler. Manglende matematikkferdigheter er en av de viktigste årsakene til at folk dropper ut fra matematikktunge studieprogram. Det er en grunn til at diverse studieprogrammer har satt krav til realfagsbakgrunn, nemlig fordi de erfaringsmessig vet at de som ikke har gode nok ferdigheter fra vgs vil slite. 

Til TS igjen:

Det vil lønne seg for deg å ta fysikk 2 hvis følgende er oppfylt:
- Du tror du taper maksimalt en karakter på å velge fy2 fremfor et lettere fag. 
- Du får nyttiggjort deg av ekstrapoenget du får fra fy2, dvs du har ikke full pott enda. 

Skrevet

Hvorfor vurderer du fysikk 2 når du ikke har r1 engang? Velg heller noe enklere og få en bedre karakter. Du får jo ikke brukt fysikk 2 til noe uansett når du ikke har r-matten

Anonymkode: 3025d...215

Skrevet

Det kan bli tungt å ikke ha R-matte, når du skal ha fysikk 2, blir i så fall enkelte temaer du må lære deg, som de med R-matten allerede kan. Men det er ikke umulig på noen som helst måte, fysikken handler liker mye om å være interessert i faget og temaene, og selvom det å kunne regningen og matten fra før kan være en god hjelp på veien, er ikke det avgjørende for å få god karakter i fysikk. (Gikk selv i en fysikklasse, der alle hadde R2, og karakterene gikk fra 2 til 6, ingen garanti for at man får til fysikk, bare fordi man har R). 

På en annen side, er Fysikk 2 er tungt fag. Det samme er Kjemi 2. Biologi 1 har er stort pensum. S-matten er heller ikke lett. Det er fire valgfag som krever myyye innsats. Det er noe du må være forberedt på, dersom du velger å ha alle fire fagene. Hadde fire valgfag selv på VG3, og det krevde betydelig mer arbeid, enn for de som hadde tre. Jeg kan dessverre ikke svare på hvilke fagkombinasjonwe du burde ha, med hensyn på hva du ønsker å gjøre videre, men tenker at det viktigste er at du har fag du liker, i tillegg til at du dekker evt. opptakskrav.

Med andre ord: Så lenge interessen er der, er det ikke umulig å ta Fysikk 2 uten R2, mens er krever kanskje litt ekstra innsats. Å ta fire fag som valgfag, er noe du burde vurdere nøye, tenk over hvor mye tid du vil bruke på skolen kontra på trening/med venner. Men det skal vel være mulig å hoppe av et valgfag når som helst, så lenge  du fortsatt har de antall fagene du trenger?

Anonymkode: 3d4c7...d14

Skrevet
På 16.8.2018 den 22.26, s_halvor skrev:

Biologi er mer relevant for medisinstudier enn fysikk, synes jeg.

Anonymkode: f3154...5d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...