Gå til innhold

Mannen sier alltid ja til familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fin og raus mann, men muligens litt for snill. Familien hans (foreldre og søsken) spør han ofte om hjelp til diverse, og han sier alltid ja. (Han ber aldri om tjenester fra dem). Samme med middagsinvitasjoner, han takker som regel ja, eller forventer at jeg og babyen vår skal bli med, uten å høre med meg først. Familien hans bor en times tid unna, og vi er på besøk der i snitt en gang i måneden. 

Er det jeg som er «kald», som synes det kan bli litt mye med familiemiddager/bursdagsfester? Vi har en baby som har sine rutiner, derfor synes jeg det er ekstra slitsomt nå, fordi disse rutinene blir strekt/ødelagt når vi er i sene middager osv. Familien hans har kommentert at «babyen tåler vel noen sene kvelder en gang i blant», og det irriterer meg skikkelig - de forventer at vi skal stille opp på det vi blir spurt om. 

Noen hete tips til hva jeg kan si til mannen min, som får han til å forstå at han må spørre meg før han sier ja til arrangementer som involverer meg også?

Anonymkode: 65d21...3d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at han må spørre deg, hvis ikke blir du ikke du og baby med. Kommunikasjon er noe dritt..

Anonymkode: 8d433...423

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere besøker familien hans 1 gang i måneden så er ikke det ofte nok til at jeg hadde laget et problem av at rutinene kanskje av og til sklir litt ut for babyen, litt avhengig hvor gammel den er da.

• Liker 14
Skrevet

I snitt en gang i mnd er da ikke så ille vel. Hadde skjønt deg bedre om det var 1 gang i uka.

• Liker 6
Skrevet

Han bør høre med deg om det passer, men ellers er det ikke horribelt ofte å treffe familie en gang  månedlig selv om det er en time å reise. Dere kan eventuelt invitere oftere til dere, dersom det er slik at det alltid er dere som reiser. 

• Liker 3
Skrevet

Fælt å være med familien ;)

Anonymkode: f91ed...7f7

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en fin og raus mann, men muligens litt for snill. Familien hans (foreldre og søsken) spør han ofte om hjelp til diverse, og han sier alltid ja. (Han ber aldri om tjenester fra dem). Samme med middagsinvitasjoner, han takker som regel ja, eller forventer at jeg og babyen vår skal bli med, uten å høre med meg først. Familien hans bor en times tid unna, og vi er på besøk der i snitt en gang i måneden. 

Er det jeg som er «kald», som synes det kan bli litt mye med familiemiddager/bursdagsfester? Vi har en baby som har sine rutiner, derfor synes jeg det er ekstra slitsomt nå, fordi disse rutinene blir strekt/ødelagt når vi er i sene middager osv. Familien hans har kommentert at «babyen tåler vel noen sene kvelder en gang i blant», og det irriterer meg skikkelig - de forventer at vi skal stille opp på det vi blir spurt om. 

Noen hete tips til hva jeg kan si til mannen min, som får han til å forstå at han må spørre meg før han sier ja til arrangementer som involverer meg også?

En gang i mnd?

Skrevet

Godt jeg ikke er mannen din, for her kan jeg lage planer med familien 5 av ukas 7 dager😂

Anonymkode: 1d973...684

Skrevet

Inviter hjem til dere istedet, om det er så problematisk med babyen. Eva sier du til din mann at det ikke passer for deg "denne gangen".

Anonymkode: 0ecf3...dc2

Skrevet

En gang i måneden?! 

Anonymkode: e497f...2e4

• Liker 3
Skrevet

Her bør du sette deg ned, og rett og slett være takknemlig over det du har.

Du har en mann som stiller opp for søsken og foreldre-slik han vil stille opp for barn og barnebarn når den tid kommer.

Du har en svigerfamilie som gjerne vil være en del av babyen, og deres liv. Så flott🙂 De ber dere til og med på middag.

Tenk om mannen din ikke hadde syntes familie var viktig? Funnet på unnskyldninger for å slippe å stille opp for søsken og foreldre? En svigerfamile som ikke var interessert i dere, som ikke synes det var stas med barnebarn? 

Det du har er ikke problemer i mine øyne🙂

Anonymkode: c17a7...75b

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å lage dårlig stemning av én kveld i måneden. Det er EN kveld. I måneden. Seriøst

Anonymkode: 934c4...818

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt jeg ikke er mannen din, for her kan jeg lage planer med familien 5 av ukas 7 dager😂

Sammer her, ser min søster nesten hver dag og mine foreldre flere ganger i uka. Hadde blitt kjempeskuffet om en partner ikke hadde sett viktigheten av familie.

Skrevet

De har rett, familien til mannen din. Babyen tåler noen sene kvelder innimellom. Spesielt hvis det er snakk om en kveld i måneden. 

Hva er egentlig problemet? At han sier ja uten å avklare med deg eller liker du dem ikke? 

Hvis det er det første, kan du ikke bare si: ‘Det er hyggelig å være med familien din, men Jeg ville satt pris på om du hørte med meg før du takker ja, i tilfelle jeg har andre planer eller behov’ 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sammer her, ser min søster nesten hver dag og mine foreldre flere ganger i uka. Hadde blitt kjempeskuffet om en partner ikke hadde sett viktigheten av familie.

Men nå har dere vel kanskje ikke en baby å ta vare på? Det er jo ikke viktigheten av å besøke familie som er problemstillingen, men de har en baby som krever sitt - og trenger sine rutiner. Da er det ikke barebare å dra bort flere ganger i månenden.

Anonymkode: e97d4...10b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har dere vel kanskje ikke en baby å ta vare på? Det er jo ikke viktigheten av å besøke familie som er problemstillingen, men de har en baby som krever sitt - og trenger sine rutiner. Da er det ikke barebare å dra bort flere ganger i månenden.

Jeg har baby, faktisk min tredje. Det går helt fint å reise bort EN gang i mnd slik ts skriver at de gjør. Går faktisk ann å dra bort flere ganger også, baby tar ikke skade av det. Regner med at baby kan få mat, søvn, nærhet og omsorg selv om den befinner seg i besteforeldres/tanters hus;)

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sier at det er snakk om en(!) kveld i månenden, ikke flere. 

Anonymkode: 0e64c...29b

• Liker 3
Skrevet

TS her. Mulig jeg formulerte meg noe snilt. Det er altså i snitt en gang i mnd, men f.eks nå er det tredje helga på rad vi skal besøke dem. Pga mange bursdagsfeiringer, alle skal feires med alle...

Jeg tror kanskje jeg klager fordi jeg føler mannen min blir litt utnyttet av familien sin. Han er den eneste mannen i sin familie, så det blir mye bærehjelp, datahjelp osv. Han blir sliten av det, men sier selv han føler han bør si ja. Han er ganske konfliktsky. Mora, søstrene og tantene blir fornærma om han sier nei, så det ligger noe mer bak dette enn hva jeg skrev innledningsvis. Vi får stadig høre at vi bor aaaltfor langt unna, en hel time. Vi har sagt de må komme til oss også, det synes jeg er helt ok,  men de synes det blir stress å dra så langt. (Omtrent alle slektningene hans er bosatt i samme by)

Jeg er vant til større avstander til min familie, og en mer ydmyk holdning til det å spørre om hjelp og invitere på middager, så mulig jeg bare må akseptere dette.. 

Skrevet

Jeg skjønte hva du mente i hovedinnlegget ditt, familien hans høres ut som de er noen frekke egoister. Hvis mannen din vil bedre situasjonen må han bare tåle at de blir sure hvis han sier nei. De bestemmer jo over han, og digger det sikkert. Så enten må mannen din ta én konflikt (hvor han selvfølgelig har rett) eller stå på pinne for de resten av livet. 

Jeg ville også sagt at jeg ikke besøkte en jævla person før de hadde vært og besøkt meg. Hadde sagt det pent da.. 

Anonymkode: bc1a2...09e

• Liker 1
Skrevet

Vi bor ca 1,5 t unna både hans og min familie, og vi er der gjennomsnittlig en helg i måneden. Da sover vi altså over. Noen måneder er det både to og tre turer til stedet hvor de bor, men det går helt greit da jeg vet at det hører sjeldenheten til :) 

Grunnen til at vi prøver å holde det til én gang i måneden, er mest pga. bensinpenger og fergepenger. I tillegg føler vi begge at både min og hans familie er dårlige til å besøke oss, og føler at vi alltid må til de om vi skal se de - dette til tross for at vi har bodd her i 2,5 år... Så vi prøver vell å etablere litt at "her bor vi, og det er fint om dere kan komme til oss også om dere vil se oss oftere" :)

Dette er vi begge enige om, så det er ikke noke imot verken svigers eller min familie. Nå har ikke vi barn enda, men er enige om at vi kommer til å holde det til én gang i mnd da også. Vil de se oss oftere må de skjønne at det sannsynligvis er travelt å reise frem og tilbake "hver helg" med en baby, og at de da heller kan komme til oss. Alle vet at de er hjertelig velkomne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...