momo Skrevet 12. mars 2005 #1 Del Skrevet 12. mars 2005 Vi skal kjøpe en helt ny rekkehusleilighet hvor det er vannbåren gulvvarme i hele 1. etasje. Og de som bygger mener det beste er og ha fliser på gulvet, noe jeg er litt skeptisk til. Vi vil helst ha parkett, men de sier at det er store sannsynligheter for at parketten vil sprekke når sommeren kommer og vil ikke anbefalle det. Så jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med parkett og varme i gulvene? Og dere som har fliser på gulv i stue og kjøkken hva synes dere om det? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 12. mars 2005 #2 Del Skrevet 12. mars 2005 HEI! Fant dette på www.varmeinfo.no: Kan vannbåren gulvvarme legges under parkett eller annet tregulv? Ja, det er ingen problemer forbundet med dette. Den lave arbeidstemperaturen gjør at vannbåren gulvvarme er svært skånsom for alle typer gulvbelegg – også gulvbord i heltre. Før parketten eller annet tregulv legges, er det imidlertid viktig at det legges ut en fuktsperre. Ser altså ikke ut til at det skal være særlig problematisk med tregulv over vannbåren varme. Altså mere å velge i for dere... Lykke til med nytt bo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 12. mars 2005 #3 Del Skrevet 12. mars 2005 Kjenner flere som har vannbåren varme under parkett. Men som medlem av Huseiernes Landsforening så leste jeg i siste bladet derfra at de ikke anbefaler å bruke vannbåren varme i det hele tatt. De mener at folk ikke aner rekkevidden av hvilke skader et hus kan påføres ved lekkasje i slike systemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #4 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg har vannbåren gulvvarme og parkett av eik i alle rom, fliser på bad. Gulvet har holdt seg godt, det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 13. mars 2005 #5 Del Skrevet 13. mars 2005 Vi har vannbåren golvvarme i hele huset, og har både laminat, fliser og parkett. Det er helt ypperlig å ha parkett på vannbåren varme, nettopp fordi det er så skånsomt mot golvet; ikke som elektriske varmekabler. Vannbåren varme er behagelig og gir svært god komfort, og lekkasje bør ikke være noe problem hvis det er gjort skikkelig. Jeg har ikke hørt om noen som har opplevd dette, selv om det sikkert har skjedd. Men selv om plastslangene er tykke og kraftige, er de likevel sårbare. Så man skal være svært nøye for ikke å få knekk på slangene når man legger dem. Det er mange meter som skal legges ut i ett stykke uten skjøt, gjerne på 50 meter hver. Det er spesielle plater å legge/feste vannrørene i for at de skal ligge mest mulig jevnt i golvet og godt beskyttet. Det man også må være svært forsiktig med, er å ikke spikre i veggen der hvor rørene går opp og ned mellom etasjene. Vi har tegnet inn opplegget på hustegningene våre, slik at vi vet nøyaktig hvor rørene ligger. Det er jo bare i noen få vegger dette er aktuelt. Så der må man bruke vett og ikke henge opp bilder i hytt og vær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 13. mars 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 13. mars 2005 Tusen takk for svar! Da ser det ut til at vi trygt kan velge parkett da. Blir nok det vi gjør da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 13. mars 2005 #7 Del Skrevet 13. mars 2005 Dere kommer nok til å bli godt fornøyd! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå