Gnå Skrevet 16. august 2018 #1 Skrevet 16. august 2018 Har du en grense for hvor sent du sender e-poster og sms til kollegaer eller andre du jobber med? Er det greit å sende det etter normal arbeidstid? Kjør debatt!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #2 Skrevet 16. august 2018 E-post kan man da sende døgnet rundt, men ikke sms. Anonymkode: b6b2a...e74 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #3 Skrevet 16. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: E-post kan man da sende døgnet rundt, men ikke sms. Anonymkode: b6b2a...e74 Hvorfor ikke? Blir ikke det det samme? Kun du sende post kan du også sende sms. Anonymkode: e51c9...2df
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #4 Skrevet 16. august 2018 E-post sender jeg når enn jeg jobber. Noen ganger sitter jeg og jobber på kvelden, men jeg forventer ikke svar utenfor arbeidstid selvfølgelig. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor ikke? Blir ikke det det samme? Kun du sende post kan du også sende sms. Anonymkode: e51c9...2df SMS sender jeg kun om noe haster veldig, det blir med en gang mye mer masete. Epost kan man skru av varsler på utenfor arbeidstis, SMS får man jo fra venner og familie også. Anonymkode: 2bf04...f58 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #5 Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Blir ikke det det samme? Kun du sende post kan du også sende sms. Anonymkode: e51c9...2df Det er svært forskjellig. Jeg har ikke automatisk synking av mail på telefonen, for jeg blir så forstyrret og begynner å tenke på jobb hvis jeg ser det kommer en mail. Men får jeg en sms så kan jeg ikke unngå å se den. Jeg har heldigvis ikke hatt jobber hvor sms har vært misbrukt, det er helt ok å få sms hvis det er noe som haster og jeg må gjøre noe med en gang før neste arbeidsdag, men jeg hadde blitt skikkelig irritert på sms som ikke er noe som haster. Da sender man mail som man kan lese neste morgen på jobb. Anonymkode: bc520...14c 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #6 Skrevet 16. august 2018 sender mail når som helst, men forventer ikke svar på mail hvis det ikke er i arbeidstiden. Anonymkode: 62dcb...36d 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 Jeg sender e-post når som helst (sitter ofte og jobber litt på kveldstid), men forventer selvfølgelig ikke svar utenom arbeidstid. Synes sms er noe annet da de aller fleste har varsler på når de får sms. Det blir det litt masete å sende utenom arbeidstid. Ringer heller ikke til folk utenom arbeidstid.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #8 Skrevet 17. august 2018 Her snakker vi om å respektere ens fritid og privatliv. I prinsippet er jeg ikke en fan av at man sender e-poster eller SMS etter arbeidstid. E-post kan for så vidt være greit, da mottaker stiller in selv om en ønsker å synkronisere og motta e-poster etter arbeidstid. SMS derimot er IKKE greit! Du skal ikke forstyrre andre på kveldstid med ditt arbeid. Folk har ett privatliv også. Mange har en veldi krevende jobb og travel arbeidsdag, og når de drar hjem, ønsker man absolutt IKKE å bli forstyrra med jobbrelaterte ting. Mange tenker jaja.. det er bare EN sms.. bare den ene gangen. Men det skal så lite til at det blir en uvane. Jeg har sluttet med synkronisering av e-post etter arbeidstid fordi jeg inså hvor mye tid det tok fra meg. Tid som jeg skal ha med familien. Anonymkode: c053a...6de
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #9 Skrevet 17. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her snakker vi om å respektere ens fritid og privatliv. I prinsippet er jeg ikke en fan av at man sender e-poster eller SMS etter arbeidstid. E-post kan for så vidt være greit, da mottaker stiller in selv om en ønsker å synkronisere og motta e-poster etter arbeidstid. SMS derimot er IKKE greit! Du skal ikke forstyrre andre på kveldstid med ditt arbeid. Folk har ett privatliv også. Mange har en veldi krevende jobb og travel arbeidsdag, og når de drar hjem, ønsker man absolutt IKKE å bli forstyrra med jobbrelaterte ting. Mange tenker jaja.. det er bare EN sms.. bare den ene gangen. Men det skal så lite til at det blir en uvane. Jeg har sluttet med synkronisering av e-post etter arbeidstid fordi jeg inså hvor mye tid det tok fra meg. Tid som jeg skal ha med familien. Anonymkode: c053a...6de Glemte en ting: I Tyskland har de faktisk innøført en lov: Det er ikke lov å forstyrre folk med jjobrelaterte ting etter arbeidstid! Ikke sjefen din kan gjøre det enngang. Og det er en grunn til denne loven kom. Anonymkode: c053a...6de
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #10 Skrevet 17. august 2018 Jeg har alltid brukt forskjellig epostadresse for private ting og jobb, da er det ikke noe problem. SMS er det verre med, men nå har jeg skrudd av all varsling om natta. Anonymkode: a704d...8a4
Gnå Skrevet 17. august 2018 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte en ting: I Tyskland har de faktisk innøført en lov: Det er ikke lov å forstyrre folk med jjobrelaterte ting etter arbeidstid! Ikke sjefen din kan gjøre det enngang. Og det er en grunn til denne loven kom. Anonymkode: c053a...6de Ja, og jeg tror noen bedrifter har startet med dette i Norge også. Vet ikke helt hva jeg synes om det. På den ene siden er det jo kjekt å ha muligheten til å sende e-post, i alle falle hvis begge parter er innstilt på det. Og egentlig bør jo voksne folk klare å holde seg unna e-posten hvis de vil (MÅ ikke ha på varsel heller). Men så vet jeg jo av egen erfaring at det kan være vanskelig å holde seg unna, i frykt for å gå glipp av noe viktig. Og det blir kanskje et mer eller mindre uttalt krav å være tilgjengelig på enkelte arbeidsplasser?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #12 Skrevet 17. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte en ting: I Tyskland har de faktisk innøført en lov: Det er ikke lov å forstyrre folk med jjobrelaterte ting etter arbeidstid! Ikke sjefen din kan gjøre det enngang. Og det er en grunn til denne loven kom. Anonymkode: c053a...6de 24 minutter siden, Gnå skrev: Ja, og jeg tror noen bedrifter har startet med dette i Norge også. Vet ikke helt hva jeg synes om det. På den ene siden er det jo kjekt å ha muligheten til å sende e-post, i alle falle hvis begge parter er innstilt på det. Og egentlig bør jo voksne folk klare å holde seg unna e-posten hvis de vil (MÅ ikke ha på varsel heller). Men så vet jeg jo av egen erfaring at det kan være vanskelig å holde seg unna, i frykt for å gå glipp av noe viktig. Og det blir kanskje et mer eller mindre uttalt krav å være tilgjengelig på enkelte arbeidsplasser? Denne loven synes jeg er helt dustete i et normalt samfunn hvor folk flest (både arbeidstakere og ledere) klarer å skape et normalt godt arbeidsmiljø og behandle hverandre med respekt. I bedriften jeg jobber i (kjent norsk bedrift med flere tusen ansatte), har vi noen retningslinjer og gode råd for intern kommunikasjon. Den sier blant annet at når man sender en intern e-post, kan man anta at man får svar senest innen utgangen av neste arbeidsdag. Det forplikter oss alle ifht når vi bør gi svare på e-poster internt (de fleste svarer dog lenge før fristen da de svarer så fort de kan), men det betyr også for den som sender e-posten at man selv må vurdere hvor mye det haster. Hvis det haster bør man bruke en annen kanal enn e-post, dvs chat, sms eller ringe. Og stort sett haster ikke ting om kvelden, det meste kan gjerne ligge til neste dag. Dette er retningslinjer som fungerer fint hos oss da folk flest faktisk klarer å bruke sunn fornuft. Noen ønsker å følge med på jobb-e-post på mobilen etter jobb, andre gjør det ikke. Begge deler er faktisk greit. I mange stillinger har man noen dager behov for å kunne jobbe litt ekstra, hvilket ofte gir behov for å sende e-post utenom normal arbeidstid. Etter min erfaring handler det ikke da om at man forventer svar utenom arbeidstiden, men at man selv får utført mye og kommer mer «a jour» med egne oppgaver. Loven i Tyskland blir etter mitt syn micro-management som hindrer folk i å tenke selv. Der Anonymkode: 4d286...e68
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #13 Skrevet 17. august 2018 Mail kan jeg sende omtrent når som helst utenom midt på natta. SMS er bare hvis noe haster veldig. Forventer ikke svar på mail, men trenger jo svar på sms hvis det er noe som haster Anonymkode: 38185...896
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #14 Skrevet 17. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne loven synes jeg er helt dustete i et normalt samfunn hvor folk flest (både arbeidstakere og ledere) klarer å skape et normalt godt arbeidsmiljø og behandle hverandre med respekt. I bedriften jeg jobber i (kjent norsk bedrift med flere tusen ansatte), har vi noen retningslinjer og gode råd for intern kommunikasjon. Den sier blant annet at når man sender en intern e-post, kan man anta at man får svar senest innen utgangen av neste arbeidsdag. Det forplikter oss alle ifht når vi bør gi svare på e-poster internt (de fleste svarer dog lenge før fristen da de svarer så fort de kan), men det betyr også for den som sender e-posten at man selv må vurdere hvor mye det haster. Hvis det haster bør man bruke en annen kanal enn e-post, dvs chat, sms eller ringe. Og stort sett haster ikke ting om kvelden, det meste kan gjerne ligge til neste dag. Dette er retningslinjer som fungerer fint hos oss da folk flest faktisk klarer å bruke sunn fornuft. Noen ønsker å følge med på jobb-e-post på mobilen etter jobb, andre gjør det ikke. Begge deler er faktisk greit. I mange stillinger har man noen dager behov for å kunne jobbe litt ekstra, hvilket ofte gir behov for å sende e-post utenom normal arbeidstid. Etter min erfaring handler det ikke da om at man forventer svar utenom arbeidstiden, men at man selv får utført mye og kommer mer «a jour» med egne oppgaver. Loven i Tyskland blir etter mitt syn micro-management som hindrer folk i å tenke selv. Der Anonymkode: 4d286...e68 Ikke helt enig, for det er ikke alle arbeidsplasser og bransjer der det du beskriver. Hos oss, og i min bransje, er det forventet at man svarer veldig raskt på all e-post - også det som kommer på kveldstid. Og med raskt menes <5 minutter. Det har blitt et knallhardt arbeidsliv der man jobber døgnet rundt. Anonymkode: bc510...583
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå