Gå til innhold

kvinner vil bli menn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke helt greia med alle disse trans personene vi plutselig har. Det ser ut til å være en eksplosiv økning. Jeg har ingenting i mot noen, stiller meg bare svært undrende til at det plutselig er så mange, vel en får i alle fall inntrykk av at det er mange fler enn før. 

Får en litt sånn høna og egget tankegang om dette. Er antallet konstant, bare at flere kommer ut, fordi det er mer fokus, men tenker også at noen kjenner ekstra godt etter fordi det er så mye fokus, skaper en trans personer med å snakke så mye om dem. At ustabile unge, oppmerksomhetssøkende individer, hopper på denne «bølgen»

Tror i alle fall ikke det er et enkelt liv, å bli født i feil kjønn. Ønsker de lykke til med livet 🌷

Anonymkode: b1309...6d9

• Liker 1
Skrevet

Tror en del av problemet er alle forventningene knyttet opp mot det å være jente, som gir visse en ekstra dytt i ryggen rettning annet kjønn for å ta avstand. 

Det er veldig tøft å være tenåringsjente. Man skal levere i forhold til utseende, være søt og hyggelig, alltid se fresh og fin ut, ha kontroll på sosial media, og så videre. De overvåker seg selv og andre hele døgnet! Ser at de som kansje er i grenseland føler for å utforske alternativer. 

På den andre siden, så er det veldig mye problemer i etterkant av kjønnsskifte, og veldig mange angrer. Det er ofte psykiske problemer involvert, og kjønn har fått skylden for de. Mens det kanskje var andre ting som egentlig lå bak, og kjønn var en punkt som egentlig ikke var problemet. 

Skrevet

@Juniper dette er en avsporing i forhold til trans, men lufter allikevel 🤔

Er det sant? Litt problematisk er det jo å være ung, men er det virkelig sååå tøft å være tenåringsjente? Jeg har jo vært tenåringsjente, jeg også. Vi hører jo stadig om hvor vanskelig det er for de unge.

Jeg har gått på skole, jobbet, studert, festet og involvert meg med guttene. Merkeklær, kjøpepress, er det virkelig så store forskjeller? Vi skulle jo trene, og ha gode karakter vi også. 

Nå har de i tillegg sosiale medier å forholde seg til, men er det virkelig så ille å være tenåring, at det er nærliggende å tenke at det kan vippe unge jenter til å bli å bli ulike former for trans personer? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@Juniper dette er en avsporing i forhold til trans, men lufter allikevel 🤔

Er det sant? Litt problematisk er det jo å være ung, men er det virkelig sååå tøft å være tenåringsjente? Jeg har jo vært tenåringsjente, jeg også. Vi hører jo stadig om hvor vanskelig det er for de unge.

Jeg har gått på skole, jobbet, studert, festet og involvert meg med guttene. Merkeklær, kjøpepress, er det virkelig så store forskjeller? Vi skulle jo trene, og ha gode karakter vi også. 

Nå har de i tillegg sosiale medier å forholde seg til, men er det virkelig så ille å være tenåring, at det er nærliggende å tenke at det kan vippe unge jenter til å bli å bli ulike former for trans personer? 

Jeg tenker at for det første så må vi se på legning hos enkeltindivider som noe ikke absolutt. Det er ikke satt i stein hvordan man "svinger". Uike påvirkninger kan føre enkelte over i andre baner enn de hadde vært i om de ble utsatt for andre miljøpåvirkninger. Dette gjelder da i ulik grad, for noen er en gitt legning sterkere og andre ikke aktuelle. Men for en gruppe er det mer åpent. Det er denne gruppen jeg tror vi finner økningene i. 

Jeg har selv tenåringsdøtre. De har venner av ulike kjønn, ulike legninger, ulike kjønnsidentiteter. Jeg snakker mye med ungdommer. Så ja, jeg er ganske sikker på at det er sånn. 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men vokste du opp med strek på snapchat, blogdagbok på samme sted, forventnigner om perfekte instagrambilder, gøye aktiviteter på facebook, og alt det der? Ungene er så mye mer under lupen enn jeg noen gang var da min ungdomstid var. 

Spiseforstyrrelser florerer nå. Selvskading visste vi knapt hva var da jeg var tenåring. Det mest gufne jeg husker fra skolen var svømming på ungdomsskolen der en gutt var notorisk for å luske rundt jentedusjen og prøve å se. I dag kan du få bretta ut de mest personlige ting på nett fordi noen har smugfilma deg. Du er ikke trygg. Psykiske problemer hos ungdom øker kraftig! 

Forventningene til jenter er enormt mye større enn det til gutter. Gå en runde i ungdomsavdelingen hos ulike klesbutikker. Praktiske romslige klær til jenter finnes omtrent ikke. Skikkelige shortser må du lete lenge etter, det er sexy små shortser der rumpa omtrent synes, eller korte tights som ser ut som om de er malt på. Jeg opplever i ungdommene jeg prater med et opprør mot dette. 

Det blir for enkelte en slags virkelighetsflukt. Et ønske om at "hvis det bare var slik og sånn, da ville det være bra". Noen er mer transseksuelle enn andre, men mange utforsker dette fordi de er frustrerte av situasjonen sånn de opplever den nå. Det er ikke lett å være jente i dag. 

Jeg mener ikke å snakke ned transseksuelle, men jeg tror enkelte utvikler seg sterkere i den rettningen nettopp på grunn av samfunnet vi lever i nå, og det ungene våre gjennomgår i forhold til holdninger og forventninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...