Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp for å skjønne dette her. Eksempel: prisantydning på en bolig er 1 mill, og så er det 1 mill i fellesgjeld, så totalprisen er 2 mill. De månedlige felelskostnadene inkluderer avdrag og renter for fellesgjelden. Hvor mye betaler jeg til selger når jeg kjøper leiligheten, 1 eller 2 mill? Pappa sier at jeg må betale totalsummen :klo:  men jeg skal jo ikke betale fellesgjelden til selger når jeg betaler den ned i månedlige avdrag innbakt i felleskostnadene?

Anonymkode: 039ff...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler en million til selger! 😊

• Liker 6
Skrevet

Kjøpesummen er salgssummen, fellesgjelden overtar du.

• Liker 3
Skrevet
Just now, solmåneogstjerner said:

Du betaler en million til selger! 😊

Takk! 🙈😘

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! 🙈😘

Lykke til med boligkjøp 😘

• Liker 1
Skrevet

Du betaler 1 million til selger.

Du overtar i tillegg ansvar for fellesgjelden på 1 million. Derfor blir regnestykket for deg 2 millioner å betjene

Anonymkode: 589b2...765

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Lykke til med boligkjøp 😘

Takk :nordvesta:

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du betaler 1 million til selger.

Du overtar i tillegg ansvar for fellesgjelden på 1 million. Derfor blir regnestykket for deg 2 millioner å betjene

Anonymkode: 589b2...765

Ja, men jeg må ikke ut med 2 mill der og da, som er det viktigste. Pappa eier egen bolig så jeg skjønner ikke helt hvordan han kan være så fjern?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg må ikke ut med 2 mill der og da, som er det viktigste. Pappa eier egen bolig så jeg skjønner ikke helt hvordan han kan være så fjern?

Han har vel bare eid selveier da? Og ikke fulgt med ellers? Nå er det sånn at i en del borettslag så har man mulighet til å kjøpe ut egen fellesgjeld. Men er ikke sikkert at det lønner seg. 

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste i slike borettslag er å kontrollere at forsikringsordningene er gode. Slik at man ikke er ansvarlig for andres fellesgjeld om renta stiger og de ikke klarer å betjene sin andel. 

Anonymkode: f936c...705

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Han har vel bare eid selveier da? Og ikke fulgt med ellers? Nå er det sånn at i en del borettslag så har man mulighet til å kjøpe ut egen fellesgjeld. Men er ikke sikkert at det lønner seg. 

Sikkert. Han har eid mye forskjellig, både leiligheter og hus, men han var så veldig bombastisk på det, og mente at jeg ikke var klar for å kjøpe egen bolig dersom jeg ikke forstod noe så enkelt som dette, så jeg ble i grunn ganske forvirret :P

De tilbyr ikke IN-ordning, men nå er ikke summene jeg har oppgitt korrekte heller- boligen er en del rimeligere enn dette, og jeg har faktisk en mulighet til å få kjøpt den uten å trenge lån. Hadde jeg måtte betalt fellesgjelden samtidig, som pappa mente, hadde jeg ikke fått nok lån til å kjøpe boligen.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det viktigste i slike borettslag er å kontrollere at forsikringsordningene er gode. Slik at man ikke er ansvarlig for andres fellesgjeld om renta stiger og de ikke klarer å betjene sin andel. 

Anonymkode: f936c...705

Takk for tips! Det skal jeg definitivt sjekke ut.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Det er mange mennesker som eier bolig selv om de er helt blåst. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, FrodeF said:

Eh. Det er mange mennesker som eier bolig selv om de er helt blåst. 

Du har tydeligvis rett i det. Ikke at jeg er noe mindre blåst som ung førstegangskjøper, men jeg har heldigvis fortsatt logikken i behold.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Fellesgjeld må ikkje forveksles med fellesutgifter. 

Fellesutgifter inngår m.a. betjening snøbrøyting, vedlikeholdsutgifter m.m 

Skrevet
Just now, Anonym Bruker said:

Fellesgjeld må ikkje forveksles med fellesutgifter. 

Fellesutgifter inngår m.a. betjening snøbrøyting, vedlikeholdsutgifter m.m 

Jeg har da tydelig skilt mellom disse i hovedinnlegget ved å skrive "De månedlige felelskostnadene inkluderer avdrag og renter for fellesgjelden", direkte avskrevet fra finn-annonsen.

• Liker 4
Skrevet

Du må ha et finansieringsbevis fra banken på kjøp til 2 mill selv om du bare kjøper til 1. Banken tar med fellesgjelden i sin beregning, men ja, du betaler bare 1 mill der og da.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Puny skrev:

Du må ha et finansieringsbevis fra banken på kjøp til 2 mill selv om du bare kjøper til 1. Banken tar med fellesgjelden i sin beregning, men ja, du betaler bare 1 mill der og da.

Nå skriver TS i et senere innlegg at hun/han ikke trenger å ta noe lån i det hele tatt, hun har pengene fra før, dersom det bare er prisantydningssummen man må ut med. Hun har pengene altså, og banken trenger ikke bli involvert. Hun overtar ansvaret for fellesgjelden, som man gjør når man kjøper en borettslagsleilighet.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Million skrev:

Nå skriver TS i et senere innlegg at hun/han ikke trenger å ta noe lån i det hele tatt, hun har pengene fra før, dersom det bare er prisantydningssummen man må ut med. Hun har pengene altså, og banken trenger ikke bli involvert. Hun overtar ansvaret for fellesgjelden, som man gjør når man kjøper en borettslagsleilighet.

Å! Ok, ja da går det selvsagt greit😊

Skrevet (endret)
57 minutter siden, Million skrev:

Hvem skal være mellomparten som bekrefter at TS har mulighet til å kjøpe boligen? Megler bør ikke få vite hva TS har på konto.

Endret av penny_
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, penny_ said:

Hvem skal være mellomparten som bekrefter at TS har mulighet til å kjøpe boligen? Megler bør få vite hva TS har på konto.

Hvordan er det relevant for mitt spørsmål, og hva har uansett du med det å gjøre? :klo:

Megler trenger absolutt ikke vite det nei. Saker hvor noen har kjøpt en bolig og ikke kan betale for den havner i retten. Men det burde sikkert være mulig å vise megler nettbanken min på feks mobilen eller printe ut en utskrift. Mange muligheter! Uansett er ikke dette en såpass stor sum at det er helt usannsynlig å ha det på konto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...