Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ny jobb og skrevet under kontrakt og alt. Første dag på jobb var mandag, og jeg innser nå at jeg burde ha spurt om 80% stilling. Det er på en skole, men ikke den skolen jeg ønsker mest å jobbe på. Har fått så enormt mange timer, og om jeg hadde hatt 80% stilling kunne jeg jo ha vært ringevikar for skolen jeg ønsker å jobbe på den ene dagen i uken....

Jobben er et årsvikariat, så innser at det ikke er noe pluss for meg å spørre om reduksjon av stilling nå, men er det mulig?

Hvilket inntrykk gir det eventuelt?

Anonymkode: 9f085...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gir et veldig dårlig inntrykk

Anonymkode: 84081...8d7

• Liker 24
Skrevet

Har du noen helsemessige årsaker som tilsier at du ikke kan jobbe fullt? Hvis nei. Jobb 100, så slipper en stakkars å kun få en 20%-stilling. 

Og om det kun er et års vikariat. Så går det fort over... 

Anonymkode: 91fed...77d

• Liker 7
Skrevet

Hva legger du i «enormt mange timer»? Jeg jobber 100 prosent på vgs og underviser 21t

Anonymkode: 10772...be6

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i «enormt mange timer»? Jeg jobber 100 prosent på vgs og underviser 21t

Jeg har 24 timer, vgs. Norsk og engelsk. Har to barn i barneskolealder og ser at jeg ikke kommer hjem før kl.16.00 noen av ukedagene. Er skilt og har hovedomsorgen, kommer jo nesten ikke til å se ungene i hverdagen!☹️

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 24 timer, vgs. Norsk og engelsk. Har to barn i barneskolealder og ser at jeg ikke kommer hjem før kl.16.00 noen av ukedagene. Er skilt og har hovedomsorgen, kommer jo nesten ikke til å se ungene i hverdagen!☹️

Undervisningtimene kan jeg ikke uttale meg om, men å komme hjem klokka 16 noen ganger i uka er jo helt normalt og noe de fleste foreldre må få til.

Et år går fort, det er faktisk bare ti måneder til du er ferdig. Jeg ville stått løpet ut og fulgt med som en hauk på andre stillingsannonser, evt tatt direkte kontakt med den andre skolen utpå vårparten.

Anonymkode: 9ee4f...7da

• Liker 12
Skrevet

Buhu. Prøv å jobb 100% turnus du! Da ser du iallefall ikke ungene dine😠

Anonymkode: ecbaa...8f0

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undervisningtimene kan jeg ikke uttale meg om, men å komme hjem klokka 16 noen ganger i uka er jo helt normalt og noe de fleste foreldre må få til.

Et år går fort, det er faktisk bare ti måneder til du er ferdig. Jeg ville stått løpet ut og fulgt med som en hauk på andre stillingsannonser, evt tatt direkte kontakt med den andre skolen utpå vårparten.

Anonymkode: 9ee4f...7da

100% lærerstilling er tariffestet 43,5 timers uke! Det er rimelig heftig, dersom du har småbarn! Det vil også si at dersom du går hjem klokka 4 hver dag, har du enda 6 timer igjen, når helga komme - og tro meg, skal du få jobben gjort, bruker du disse timene og enda noen til! 

Anonymkode: 2348a...923

Skrevet (endret)

Om du har barn så sier du fra at kabalen ikke går opp. Det er aldri feil og stå opp for de verdier en har, det viktigste du har er dine barn. 

Endret av RoH
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100% lærerstilling er tariffestet 43,5 timers uke! Det er rimelig heftig, dersom du har småbarn! Det vil også si at dersom du går hjem klokka 4 hver dag, har du enda 6 timer igjen, når helga komme - og tro meg, skal du få jobben gjort, bruker du disse timene og enda noen til! 

Vet det er 43.5 timer per uke. Men er vant til å gjøre en del jobb etter at ungene har lagt seg, og heller komme hjem litt tidligere noen ukedager. Har jobbet som lærer i ti år, og dette er første året jeg er helt fortvilt over timeplanen. Det er i tillegg vikariat, og er redd for å eventuelt få dårlig referanse om jeg spør om timeplanen kan endres eller om å gå ned til 80%

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet det er 43.5 timer per uke. Men er vant til å gjøre en del jobb etter at ungene har lagt seg, og heller komme hjem litt tidligere noen ukedager. Har jobbet som lærer i ti år, og dette er første året jeg er helt fortvilt over timeplanen. Det er i tillegg vikariat, og er redd for å eventuelt få dårlig referanse om jeg spør om timeplanen kan endres eller om å gå ned til 80%

Jeg har også fått en hysterisk timeplan i år, med kun 1,5 time kontor tilsammen i kjernetida. Det er reine skjære galskapen - og jeg ser mange lange dager under oppseiling... Jeg må se på hva jeg må gjøre, men tenker å gi det noen mnd, før jeg Evt søker meg ned i stilling. Det er jo en konsekvens å ta med tanke på lønn, feriepenger etc... 

Gjest theTitanic
Skrevet

Hvorfor så mye pes og stygge kommentarer til en som vil jobbe 80%?

Om jobben hennes godtar og hun økonomisk får hjulene til å gå rundt så hvorfor ikke? Er dere så missunnelige? 

Og, ikke minst. I dagens trange arbeidsmarked så er det vel en annen som vil bli hoppende glad for en 20% stilling? 20% er et bein innenfor,- en mulighet, for en person til. 

Skrevet

Jeg ville sett det som positivt dersom du frontet disse tankene rundt utforming av kontrakten, jeg ville sett at du har gode verdier. Nå som du har godkjent 100% derimot, ville jeg som leder fått et inntrykk av at du er vinglete og ikke til å regne med. Jeg ville ha fått følelsen av at du sliter med kommunikasjonen eller ennå verre, med egne avgjørelser. 

Anonymkode: b0740...feb

• Liker 4
Skrevet

Du har rett på redusert arbeidstid når du har omsorg for barn.

Anonymkode: dee47...a52

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på redusert arbeidstid når du har omsorg for barn.

Anonymkode: dee47...a52

Det tror jeg ikke. Hvor har du funnet det? 

Skrevet

Det er bedre å søke på den andre skolen du ønsker deg til, og holde ut i mellomtiden.

Det er forøvrig helt normalt å komme hjem kl 16, de fleste er senere hjemme enn det.

Anonymkode: 7106a...001

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt opp timeplanen din med avdelingsleder? Min erfaring er at det ofte kan løse seg med dialog. I skolens kvalitetssystem skal det også stå dersom du kan søke redusert stilling om du har barn under 10 år. 

Skrevet
2 minutter siden, RoH said:

Tja, det er et godt forhandlingskort som sikkert kan brukes. Men lovfestet er nok å dra det litt langt. 

Det er vanlig praksis at omsorg for barn under 10 år regnes som vektig velferdsgrunn, jamfør arbeidsmiljøloven § 10-2 Arbeidstidsordninger.

Men det sagt, synes jeg det er litt pussig å komme med dette rett i etterkant av kontraktinngåelse på et årsvikariat. Spesielt når TS ønsker å redusere arbeidstid for å kunne jobbe på en annen skole! Her er det nok best å bite tenna sammen, og jobbe på de neste 10 mnd, for å få en best mulig referanse til videre jobbsøking.

Anonymkode: a5cf2...6b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...