Gå til innhold

Hva bør hvert måltid inneholde av kcal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31, kvinne og over 100 kg.

Hva bør mine måltider inneholde av kcal for å holde meg innenfor min daglige dose med kcal?

fokost

lunsj

middag

kvelds

?

Anonymkode: 379f4...839

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: 7c2fc...f3f

• Liker 3
Skrevet

Skal du ned i vekt legger du deg under 2000kcal pr dag. 

4 måltider pr dag ala 400kcal er da innafor, men mange spiser mindre til frokost og lunsj og lar middagen ha flere kalorier. Hva som fungerer på deg er ikke lett for andre å finne ut av.

Jeg spiser max 400kalorier pr måltid. 

Anonymkode: add7b...84f

Skrevet

Hei! Jeg aner ikke om du vil gå opp i vekta eller holde vekten stabil. Du skriver ingenting om det. Og det er heller ikke vår jobb å lage en kostholdsplan for deg..?

Du kan i det minste begynne å finne ut hvor mange kalorier du bør spise. Begynn f.eks. her:
https://www.melk.no/bmi

Deretter kan du velge alternativene (under) for å komme nærmere målet ditt. Deretter kan du gjøre utfra hva de anbefaler.

Eller, du kan laste ned en av appene som f.eks. LifeSum eller MyFitnessPal.

Skrevet

Middag 1: 1200 kcal

Middag 2: 300 kcal

Siden du er over 100kg kan du sannsynligvis spise 3000 kcal og fortsatt gå ned i vekt, da

Anonymkode: 8f7bb...b1f

Skrevet

Ville lagt litt mer kcal på frokost og middag. Og litt mindre på lunsj og kveld. 

Men må nesten vite høyde, vekt og hvor mye du vil ned osv for å kunne si noe om hvor mye. 

Anonymkode: c6e4b...077

Skrevet

Ts her:

Jeg er 173 cm å 106 kg. Ønsker å gå ned til 80.

Anonymkode: 379f4...839

Skrevet

Screenshot_20180816-174616.png

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville lagt litt mer kcal på frokost og middag. Og litt mindre på lunsj og kveld. 

Men må nesten vite høyde, vekt og hvor mye du vil ned osv for å kunne si noe om hvor mye. 

Synes det er lettest med få kalorier til middag, mye grønnsaker og kyllingbryst for eksempel, da man er hjemme og lettere regulerer hva man skal ha enn lunsj, som ofte kjøpes eller spises i kantine. Så har alltid kalorifattig middager, da blir det ikke feil hvis det i kantina blir nachos på fredag.

Anonymkode: add7b...84f

Skrevet

Dette er grunnen til at så mange ikke klarer å gå ned i vekt. De gidder ikke å skaffe seg kunnskap for å finne ut av hvordan man skal gjøre det. De bare spør etter fasiten. 

Give a man a fish and he will eat for a day... hørt resten? 

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, penny_ skrev:

Dette er grunnen til at så mange ikke klarer å gå ned i vekt. De gidder ikke å skaffe seg kunnskap for å finne ut av hvordan man skal gjøre det. De bare spør etter fasiten. 

Give a man a fish and he will eat for a day... hørt resten? 

Det er dessverre altfor sant. Også er det mye lette unnskyldninger og "fat logic" ute å går. Sier ikke det for å rakke ned, men det er mye skylapper og bortforklaringer. Snakker av egen erfaring også.

Skrevet

Jeg tenker ca 300kcal til frokost og 300 til lunsj. 500 til middag og 100 til kvelds. Bruk appen Lifesum for å holde oversikt.

Anonymkode: cd5ab...ef9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ca 300kcal til frokost og 300 til lunsj. 500 til middag og 100 til kvelds. Bruk appen Lifesum for å holde oversikt.

Hvordan kan du si det basert på så lite informasjon?

Det er sannsynligvis alt for lite med mindre man skal gå på PSMF, og da bør man vite hva man driver med. Det er også bare for korte perioder. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Screenshot_20180816-174616.png

Der har du svaret ditt. Og hvis du ser linken under denne, så kommer de med forskjellige kostholdsprogram :) 

Hvis du vil være nøye med hva du spiser, så anbefaler jeg å bruke en app til å loggføre alt du spiser. Både til vektnedgang og stabil vekt etterpå. Det har fungert godt for meg iallfall. Men noen klarer seg fint uten en app.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs selvsagt høyden og vekten din, men 1200 kalorier per døgn høres altfor lite ut. Jeg tror det bryter med KGs retningslinjer ved å anbefale noe under 1500 kcal?

Skrevet
13 minutter siden, matrobot skrev:

Det spørs selvsagt høyden og vekten din, men 1200 kalorier per døgn høres altfor lite ut. Jeg tror det bryter med KGs retningslinjer ved å anbefale noe under 1500 kcal?

Ok beklager. Det er det jeg følger for å gå ned i vekt.

Skrevet

Det viktigste er at du spiser variert, så du får i deg de ulike næringsstoffene forskjellige matsorter har.

Så bør du tenke på at du skal unngå kalorifellene, som frityrstekt mat (og annen veldig fet mat), kaker/søtsaker og alkoholholdig drikke. Boller og iskrem er det minst ille, når du skal skeie ut den veien.

Når du har klart den omleggingen, kan du begynne å regne på hva du faktisk får i deg av kalorier, og ta noen avgjørelser basert på det - om du vil droppe en matvare eller trene tilsvarende, for å svi av kaloriene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...