Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye hadde du i studielån?

Har du betalt ned alt? Og hvor lang tid brukte du på det?

Hva skjer om du ikke klarer å betale tilbake? Kan du få det utsatt?

Anonymkode: 38e0f...166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke akkurat lånebeløpet, men hadde fullt lån gjennom bachelor-graden min. Ferdig utdanna for fem år siden - ferdig nedbetalt om et snaut år :) 

Anonymkode: bc038...651

Skrevet

Jeg hadde rundt 200 000 i studielån når jeg var ferdig. Jeg betalte det ned når rentene begynte å løpe, hadde mulighet til det ettersom jeg hadde jobbet mye gjennom hele studietiden og spart det jeg kunne.

Skrevet

Har rett under 200.000. Har ikke betalt en krone. Gått på aap i 4 år og har søkt betalingsutsettelse i alle de 4 årene, pluss ett par år før der. 

Anonymkode: da6cc...04d

Skrevet

Nei, betaler kun renter og lar resten nedskrives

Anonymkode: 95c50...d47

Skrevet

Ja, betalte det ned, da jeg tok opp et forbrukslån for å betale ned kredittkortgjeld.  Da jeg hadde nok til å betale ned studielånet også, betalte jeg ned det slik at pr. i dag har ett lån, husleie, og vanlige regninger. Jeg har mindre utgifter pr. måned. Har råd til å spare. Og ok. renteavtale. For meg var et forbrukslån, en hjelp for bedre økonomi. Jeg brukte det på noe fornuftig, og ikke til ferie, klær eller annet som ikke er nødvendig. 

Anonymkode: ca56e...191

Skrevet

5 år, hadde 120.000. Betalte siste regning i august i fjor. Hadde 2-3 år med betalingsutsettelse og rentefradrag, men valgte å betale høyere beløp enn de krevde hver måned etter at jeg ble frisk og fikk fast jobb for å bli kvitt lånet. 

Anonymkode: ba178...542

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, betalte det ned, da jeg tok opp et forbrukslån for å betale ned kredittkortgjeld.  Da jeg hadde nok til å betale ned studielånet også, betalte jeg ned det slik at pr. i dag har ett lån, husleie, og vanlige regninger. Jeg har mindre utgifter pr. måned. Har råd til å spare. Og ok. renteavtale. For meg var et forbrukslån, en hjelp for bedre økonomi. Jeg brukte det på noe fornuftig, og ikke til ferie, klær eller annet som ikke er nødvendig. 

Betaler ned studielån med forbruksgjeld er skikkelig lite smart økonomisk sett. Men det vet du sikkert. Sikkert 10 %-poeng renteforskjell i negativ retning. 

Anonymkode: ea650...0ab

• Liker 12
Skrevet

Hadde 258.000 og betalte ned i løpet av 17,5 år istedenfor 20 ved å ha fast trekk fra kontoen hver måned. (Det var egentlig kvartalsvise regninger etter at jeg var ferdig utdannet.) I tillegg hadde jeg rundet det faste trekket oppover til nærmeste runde sum. Det utgjorde så liten forskjell hver måned at det ikke var merkbart på økonomien min, men gjorde ganske betydelig forskjell på nedbetalingstiden. Dette begynte jeg med etter at jeg hadde betalt på lånet i 7-8 år, både med flytende rente og med med mer OG mindre vellykkede fastrenteavtaler. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler ned studielån med forbruksgjeld er skikkelig lite smart økonomisk sett. Men det vet du sikkert. Sikkert 10 %-poeng renteforskjell i negativ retning. 

Det har ikke vært renteendring på lånet siden start. Det er lav rente, det er nedbetalt om 7 mnd. Jeg har kun tjent på å ta opp dette lånet. Miss know it all (don’t know shit)! 

• Liker 1
Skrevet

Hadde max for bachelor grad. Betalte vel ned ca 11 år etter studieslutt. Prioriterte å ferdigbetale på slutten. Det var fantastisk å kunne få studielån og fantastisk å bli ferdig med det.

Anonymkode: ad69f...a34

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke vært renteendring på lånet siden start. Det er lav rente, det er nedbetalt om 7 mnd. Jeg har kun tjent på å ta opp dette lånet. Miss know it all (don’t know shit)! 

Har forbrukslånet betydelig lavere effektiv rente enn studielånet? I så fall er det jo greit.

Det ligger jo noen goder inne i studielånet som man kanskje betaler litt for i renter; utsettelsesmuligheter, mulighet for sletting av renter eller av hele lånet i gitte tilfeller, men i rene kroner og øre er det jo lurt å betale ned det lånet som har høyest rente først. Fortell gjerne hvilket forbrukslån du har som har så lave renter, for det lånet kunne vært greit å kjenne til fra et forbrukerperspektiv. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Ullvott skrev:

Har forbrukslånet betydelig lavere effektiv rente enn studielånet? I så fall er det jo greit.

Det ligger jo noen goder inne i studielånet som man kanskje betaler litt for i renter; utsettelsesmuligheter, mulighet for sletting av renter eller av hele lånet i gitte tilfeller, men i rene kroner og øre er det jo lurt å betale ned det lånet som har høyest rente først. Fortell gjerne hvilket forbrukslån du har som har så lave renter, for det lånet kunne vært greit å kjenne til fra et forbrukerperspektiv. 

Les det første innlegget mitt. Hvis du ikke forstår hva jeg skrev. Bør du la være å sitere, da du ikke forstår. Mitt første innlegg trenger ikke å forklares. Det trengs heller ikke «råd», eller belæring fra folk som ikke leser, før de siterer og kommenterer. Forbrukslånet var først å fremst til å dekke annet, som tidligere forklart. Da det var penger til overs ble studielånet også nedbetalt. Dette er for vanskelig å forstå, tydeligvis!! Les, og lær! 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er renten på forbrukslånet da? Jeg tror ikke på deg, det er helt umulig å få bedre rente på forbrukslån enn studielån. 

At du har tjent totalt sett kan godt hende, i og med at du har innfridd kredittkortgjeld. Men du har garantert tapt rentekroner på å innfri studiegjelda, noe annet er faktisk helt umulig. Den flytende renta i Lånekassen er nå under 2,1 %. Vis meg det forbrukslånet som har tilsvarende betingelser, I dare you. 

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les det første innlegget mitt. Hvis du ikke forstår hva jeg skrev. Bør du la være å sitere, da du ikke forstår. Mitt første innlegg trenger ikke å forklares. Det trengs heller ikke «råd», eller belæring fra folk som ikke leser, før de siterer og kommenterer. Forbrukslånet var først å fremst til å dekke annet, som tidligere forklart. Da det var penger til overs ble studielånet også nedbetalt. Dette er for vanskelig å forstå, tydeligvis!! Les, og lær! 

Men hvis forbrukslånet har høyere rente enn det studielånet hadde så ville det jo ha vært mer lønnsomt å betale det som var til over inn igjen på forbrukslånet i stedet for å slette studielånet?! Her lurer jeg veldig på hva det er jeg, og tydeligvis andre også, ikke forstår! 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Leo skrev:

Men hvis forbrukslånet har høyere rente enn det studielånet hadde så ville det jo ha vært mer lønnsomt å betale det som var til over inn igjen på forbrukslånet i stedet for å slette studielånet?! Her lurer jeg veldig på hva det er jeg, og tydeligvis andre også, ikke forstår! 

Vedkommende kan umulig skjønne seg på økonomi. Hvis du står med "penger til overs" etter å ha tatt opp forbrukslån, så betaler du ned på forbrukslånet slik at lånebeløpet er mindre. Det er ikke sånn at du MÅ bruke opp alle pengene selv om du har tatt opp lån.

Dette her er bare ikke mulig, jeg kan godt dra økonomkortet mitt her, men man trenger ikke være økonom for å se at dette ikke kan stemme. 

• Liker 11
Skrevet

Hadde vel ca 160 000 kr, har igjen rundt 100 000 kr nå. Betaler etter planen, har ikke brukt utsettelse.

Anonymkode: 4791c...ddf

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvem som forstår minst her :hoho:

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøver jo, men du er tydeligvis den eneste som forstår det.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye hadde du i studielån?

Har du betalt ned alt? Og hvor lang tid brukte du på det?

Hva skjer om du ikke klarer å betale tilbake? Kan du få det utsatt?

Anonymkode: 38e0f...166

Hadde totalt ca 120 000, har igjen 31 000.

Anonymkode: 8cb69...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...