AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #1 Del Skrevet 16. august 2018 Har hørt at et annet familiemedlem kan ha krav på to ukers omsorgspermisjon ved fødsel, dersom det ikke er noen far inne i bildet. Noen som vet noe om dette? Har lyst til å ha med meg moren min. Må hun eller jeg søke? Er det NAV eller hennes arbeidsgiver man søker til? Har hun da rett på lønn i disse to ukene? Anonymkode: 80036...a29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #2 Del Skrevet 16. august 2018 Aldri hørt om. Denne permisjonen har ingenting med nav å gjøre og er en rettighet barnefar har etter arbeidsmiljøloven. Moren din kan sikkert søke arb giver om permisjon fra jobb, men tviler sterkt på at arbeidsgiver vil gi lønn for det. Dette er jo som sagt ikke en rettighet som følger deg som føder, men far. Anonymkode: 86e60...bac 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #3 Del Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om. Denne permisjonen har ingenting med nav å gjøre og er en rettighet barnefar har etter arbeidsmiljøloven. Moren din kan sikkert søke arb giver om permisjon fra jobb, men tviler sterkt på at arbeidsgiver vil gi lønn for det. Dette er jo som sagt ikke en rettighet som følger deg som føder, men far. Anonymkode: 86e60...bac Stemmer. Anonymkode: 96471...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #4 Del Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Aldri hørt om. Denne permisjonen har ingenting med nav å gjøre og er en rettighet barnefar har etter arbeidsmiljøloven. Moren din kan sikkert søke arb giver om permisjon fra jobb, men tviler sterkt på at arbeidsgiver vil gi lønn for det. Dette er jo som sagt ikke en rettighet som følger deg som føder, men far. Anonymkode: 86e60...bac Feil. Det er en rettighet mor har. Om mor ikke bir med far kan noen andre ta over. TS, det står i arbeidsmiljøloven. Jeg får ikke søkt nå, men kan søke etterpå om du ikke finner det selv. Anonymkode: 2eca2...3d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 16. august 2018 #5 Del Skrevet 16. august 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_13#§12-3 Her er link til aml. Der står det klart at andre kan ta permisjonen. Hvordan det løses med din mors jobb vet jeg ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #6 Del Skrevet 16. august 2018 Tusen takk dere to siste! Så da har altså moren min rett til permisjon, men det er opp til arbeidsgiver å bestemme om permisjonen er lønnet eller ikke? Anonymkode: 80036...a29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 16. august 2018 #7 Del Skrevet 16. august 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk dere to siste! Så da har altså moren min rett til permisjon, men det er opp til arbeidsgiver å bestemme om permisjonen er lønnet eller ikke? Anonymkode: 80036...a29 Ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #8 Del Skrevet 16. august 2018 Den som bistår mor har rett på 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel/tiden etterpå. Hvem som bistår mor kan være alt fra familiemedlem, nabo eller venn. Anonymkode: 0da34...d15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #9 Del Skrevet 16. august 2018 Men da kan vel strengt tatt hele familien søke omsorgspermisjon? 😅 Man søker jo tross alt hos arbeidsgiver, ikke nav, så hvem som helst kan jo søke "for en venn" liksom. Så morsomt. Anonymkode: 8b68d...f05 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. august 2018 #10 Del Skrevet 16. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da kan vel strengt tatt hele familien søke omsorgspermisjon? 😅 Man søker jo tross alt hos arbeidsgiver, ikke nav, så hvem som helst kan jo søke "for en venn" liksom. Så morsomt. Anonymkode: 8b68d...f05 Ikke alle som har lyst til å ta fri to uker uten lønn for hvem som helst. Som arbeidsgiver hadde jeg aldri gitt lønnet fri til en ansatt som ønsker å hjelpe en venn etter en fødsel, i hvert fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #11 Del Skrevet 16. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Har hørt at et annet familiemedlem kan ha krav på to ukers omsorgspermisjon ved fødsel, dersom det ikke er noen far inne i bildet. Noen som vet noe om dette? Har lyst til å ha med meg moren min. Må hun eller jeg søke? Er det NAV eller hennes arbeidsgiver man søker til? Har hun da rett på lønn i disse to ukene? Anonymkode: 80036...a29 Synes det er supert om folk kan søke fri for å hjelpe når far er ikke i bildet. Men her må dere alenemødre skjerpe dere. I tillegg vil du at de som tar fri får FULL LØNN i to uker? Galskap. Kanskje DU kan betale lønn for de som skal ta seg fri - dette er absolutt ikke noe arbeidsgiver eller staten måte da betale for. Anonymkode: 36be1...940 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #12 Del Skrevet 16. august 2018 21 minutter siden, Dævendøtte skrev: Ikke alle som har lyst til å ta fri to uker uten lønn for hvem som helst. Som arbeidsgiver hadde jeg aldri gitt lønnet fri til en ansatt som ønsker å hjelpe en venn etter en fødsel, i hvert fall Men dette kommer vel ofte an på tariffavtalen eller personalreglementet til bedriften, og ikke arbeidsgivers synsing i hver sak? Anonymkode: 65b1f...c5d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #13 Del Skrevet 16. august 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: Men da kan vel strengt tatt hele familien søke omsorgspermisjon? 😅 Man søker jo tross alt hos arbeidsgiver, ikke nav, så hvem som helst kan jo søke "for en venn" liksom. Så morsomt. Anonymkode: 8b68d...f05 Står jo at det gjelder om ikke far bor der. Anonymkode: 2eca2...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. august 2018 #14 Del Skrevet 16. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette kommer vel ofte an på tariffavtalen eller personalreglementet til bedriften, og ikke arbeidsgivers synsing i hver sak? Anonymkode: 65b1f...c5d Selvsagt, der hvor sånt er til stede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #15 Del Skrevet 16. august 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er supert om folk kan søke fri for å hjelpe når far er ikke i bildet. Men her må dere alenemødre skjerpe dere. I tillegg vil du at de som tar fri får FULL LØNN i to uker? Galskap. Kanskje DU kan betale lønn for de som skal ta seg fri - dette er absolutt ikke noe arbeidsgiver eller staten måte da betale for. Anonymkode: 36be1...940 Hvorfor skal det være mindre rett til full lønn for noen som bistår en alenemor kontra en far? For samfunnet så koster det det samme, og bør ikke alle barn (og mødre) ha samme tilgang på omsorg etter fødsel? Anonymkode: 8e34e...dfe 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #16 Del Skrevet 16. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal det være mindre rett til full lønn for noen som bistår en alenemor kontra en far? For samfunnet så koster det det samme, og bør ikke alle barn (og mødre) ha samme tilgang på omsorg etter fødsel? Anonymkode: 8e34e...dfe Er ikke logisk at andre skal få betalt permisjon. Si at jeg velger å dra til Danmark for donasjon for at jeg ønsker å få barn på egenhånd. Burde jeg ikke også ta vare på det barnet på egenhånd? Anonymkode: 96471...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #17 Del Skrevet 16. august 2018 Har ikke barnet en far? Jomfrufødsel? Anonymkode: 93190...47b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #18 Del Skrevet 16. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke logisk at andre skal få betalt permisjon. Si at jeg velger å dra til Danmark for donasjon for at jeg ønsker å få barn på egenhånd. Burde jeg ikke også ta vare på det barnet på egenhånd? Anonymkode: 96471...c33 Å dra til Danmark og få barn via donor forutsetter gjerne at forelderen har tatt dte valget på bakgrunn av at hun har et sosialt nettverkt rundt seg som kan bistå henne i noe grad, så som f.eks foreldre som stiller ekstra opp i tiden rundt fødsel/barselpermisjon. Eller en venninne, søster, tante osv. Å velge være aleneforelder er ikke det samme som at man absolutt må velge å ta vare på barnet alene 100% hele tiden. Har man mulighet for støtte så står man da selvsagt fritt til å benytte seg av dette. Anonymkode: fd494...49c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #19 Del Skrevet 16. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal det være mindre rett til full lønn for noen som bistår en alenemor kontra en far? For samfunnet så koster det det samme, og bør ikke alle barn (og mødre) ha samme tilgang på omsorg etter fødsel? Anonymkode: 8e34e...dfe Hvorfor mener du det er korrekt at arbeidsgiver skal betale 2 ukers permisjon for en bestemor? Forøvrig er det arbeidsgiver som bestemmer om far får lønn under de 2 ukene også, og det er ingen rettighet man har. Der jeg jobber kan alle få 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel, men det er uten lønn og det er bare rett og rimelig. Anonymkode: 7d2c7...3fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #20 Del Skrevet 16. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du det er korrekt at arbeidsgiver skal betale 2 ukers permisjon for en bestemor? Forøvrig er det arbeidsgiver som bestemmer om far får lønn under de 2 ukene også, og det er ingen rettighet man har. Der jeg jobber kan alle få 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel, men det er uten lønn og det er bare rett og rimelig. Anonymkode: 7d2c7...3fb Oi du høres bitter ut. Skjønner deg godt. Det hadde jeg også vært om min arbeidsgiver ikke tok vare på sine ansatte. Anonymkode: 0da34...d15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå