AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #1 Skrevet 16. august 2018 Jeg jobber som vikar/ekstrahjelp i hjemmesykepleien. Har dast hver 3 helg. Det siste året har jeg hatt rundt 16-20 000 utbetalt i mnd. Jeg har termin i mars. Hvordan regner de gjennomsnittet? Må jeg jobbe mest mulig nå de neste 6 mnd? Om jeg blir sykemeldt så har jeg jo ikke rett på noe om jeg ikke er satt opp på vakter, og da blir jo lønna deretter. Hilsen forvirra! Anonymkode: f9167...ced
Gjest AvocadoMelon Skrevet 16. august 2018 #2 Skrevet 16. august 2018 Det er din arbeidsgiver som skal regne ut et gjennomsnitt på din månedslønn (da bruker de enten de 3 eller 6 siste mnd) som igjen blir ganget med 12. Da får nav inn en forventet årslønn som de regner ut en dagsats av. Dagsats gjelder fra man-fred. Så hvis det er en mnd med 20 dager dagsats i mnd får du utbetalt det eller hvis det er en mnd med flere dager for du utbetalt mer. Akkurat vært igjennom dette så er godt satt inn i det. (Pass på at arbeidsgiver regner ut riktig inntektsgrunnlag!) hvis du blir sykemeldt regner arbeidsgiver ut på samme måte og det samme grunnlaget vil bli brukt til å regne ut foreldrepenger, da dette regnes som en stønadsperiode (altså sykemelding og foreldrepenger er en «periode») så hvis du blir sykemeldt får du det samme i foreldrepenger som du får når du er sykemeldt
Annonym1 Skrevet 16. august 2018 #3 Skrevet 16. august 2018 Jeg er i samme posisjon. Pengene vi får blir beregnet ut i fra lønnen de 6 siste månedene før vi går ut i permisjon, her inngår også sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #4 Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AvocadoMelon skrev: Det er din arbeidsgiver som skal regne ut et gjennomsnitt på din månedslønn (da bruker de enten de 3 eller 6 siste mnd) som igjen blir ganget med 12. Da får nav inn en forventet årslønn som de regner ut en dagsats av. Dagsats gjelder fra man-fred. Så hvis det er en mnd med 20 dager dagsats i mnd får du utbetalt det eller hvis det er en mnd med flere dager for du utbetalt mer. Akkurat vært igjennom dette så er godt satt inn i det. (Pass på at arbeidsgiver regner ut riktig inntektsgrunnlag!) hvis du blir sykemeldt regner arbeidsgiver ut på samme måte og det samme grunnlaget vil bli brukt til å regne ut foreldrepenger, da dette regnes som en stønadsperiode (altså sykemelding og foreldrepenger er en «periode») så hvis du blir sykemeldt får du det samme i foreldrepenger som du får når du er sykemeldt Men om jeg ikke er satt opp på vakter, så får jeg vel ingenting heller om jeg blir sykemeldt? Anonymkode: f9167...ced
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #5 Skrevet 16. august 2018 10 minutter siden, Annonym1 skrev: Jeg er i samme posisjon. Pengene vi får blir beregnet ut i fra lønnen de 6 siste månedene før vi går ut i permisjon, her inngår også sykepenger. Men om man bare er ekstra og blir satt opp på vakter uke etter uke, hvordan blir det da? Får vi noe om vi blir sykemeldt da? Anonymkode: f9167...ced
Gjest AvocadoMelon Skrevet 16. august 2018 #6 Skrevet 16. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men om jeg ikke er satt opp på vakter, så får jeg vel ingenting heller om jeg blir sykemeldt? Anonymkode: f9167...ced Det er sant, de regner da ut gjennomsnitt av de siste 3 eller 6 mnd så hvis du ikke har jobbet så mye de mnd så vil det påvirke sykepengene/foreldrepengene
Annonym1 Skrevet 16. august 2018 #7 Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men om man bare er ekstra og blir satt opp på vakter uke etter uke, hvordan blir det da? Får vi noe om vi blir sykemeldt da? Anonymkode: f9167...ced Ja, jeg er faktisk sykemeldt nå, pga annen sykdom. Men da får man også for gjennomsnittet de siste 6 måneder, før du ble sykemeldt. Du får altså ikke for vakter du er satt opp til, dette gjelder kun ved egenmeldinger. Det ordner seg med penger for oss også😊 Men prøv å jobbe mest mulig de siste 6 måneder før du går ut i permisjon, med mindre du blir sykemeldt da.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #8 Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AvocadoMelon skrev: Det er sant, de regner da ut gjennomsnitt av de siste 3 eller 6 mnd så hvis du ikke har jobbet så mye de mnd så vil det påvirke sykepengene/foreldrepengene Så om jeg har tjent 15-20 000 i mnd det siste året også klarer jeg ikke jobbe mer enn til å tjene 9-10 000 i mnd de siste mndene før permisjon så får jeg kanskje ikke mer enn 10 000? Anonymkode: f9167...ced
Annonym1 Skrevet 16. august 2018 #9 Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AvocadoMelon skrev: Det er sant, de regner da ut gjennomsnitt av de siste 3 eller 6 mnd så hvis du ikke har jobbet så mye de mnd så vil det påvirke sykepengene/foreldrepengene Ikke hør på dette, det er IKKE sant! Da regnes inn det du får i sykepenger, isteden for lønn. Søk etter dette på nav, der skal det stå ganske greit. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #10 Skrevet 16. august 2018 Ikke meningen å kuppe trpden, men hva om man har 2 jobber? Teller de med det man har tjent i begge eller bare det man har tjent av hovedarbeidsgiver? Anonymkode: 2d323...9ea
Gjest AvocadoMelon Skrevet 16. august 2018 #11 Skrevet 16. august 2018 Min arbeidsgiver regnet først ut grunnlag basert på 3 mnd og jeg ringte nav å spurte hva vanlig praksis er og de sa da at 3 eller 6 mnd tilbake regner de ut. Jeg fikk da min arbeidsgiver til å regne på nytt fordi jeg synes grunnlaget ble så lite. Gikk opp 40.000. Så pass på at de regner riktig. Jeg har også blitt «straffet» fordi jeg var i praksis noen mnd og hadde permisjon fra jobben som igjen har gjort at jeg får mindre i foreldrepenger og sykepenger utifra hva gjennomsnittslønnen har vært de seneste årene.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #12 Skrevet 16. august 2018 2 minutter siden, Annonym1 skrev: Ikke hør på dette, det er IKKE sant! Da regnes inn det du får i sykepenger, isteden for lønn. Søk etter dette på nav, der skal det stå ganske greit. Men hvor mye får hun i sykepenger da? Anonymkode: 2d323...9ea
Gjest AvocadoMelon Skrevet 16. august 2018 #13 Skrevet 16. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om jeg har tjent 15-20 000 i mnd det siste året også klarer jeg ikke jobbe mer enn til å tjene 9-10 000 i mnd de siste mndene før permisjon så får jeg kanskje ikke mer enn 10 000? Anonymkode: f9167...ced Ja, da ville jeg passet på å sykemelde meg så de siste lønningene er «høye» så du slipper å tape masse penger
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #14 Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, Annonym1 skrev: Ikke hør på dette, det er IKKE sant! Da regnes inn det du får i sykepenger, isteden for lønn. Søk etter dette på nav, der skal det stå ganske greit. Men hvor mye vil jeg få i sykepenger da, når jeg ikke har faste vakter? Anonymkode: f9167...ced
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #15 Skrevet 16. august 2018 Akkurat nå, AvocadoMelon skrev: Ja, da ville jeg passet på å sykemelde meg så de siste lønningene er «høye» så du slipper å tape masse penger Men hva får jeg i sykepenger når jeg ikke har faste vakter? Hvordsn regnes dette? Anonymkode: f9167...ced
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #16 Skrevet 16. august 2018 5 minutter siden, AvocadoMelon skrev: Min arbeidsgiver regnet først ut grunnlag basert på 3 mnd og jeg ringte nav å spurte hva vanlig praksis er og de sa da at 3 eller 6 mnd tilbake regner de ut. Jeg fikk da min arbeidsgiver til å regne på nytt fordi jeg synes grunnlaget ble så lite. Gikk opp 40.000. Så pass på at de regner riktig. Jeg har også blitt «straffet» fordi jeg var i praksis noen mnd og hadde permisjon fra jobben som igjen har gjort at jeg får mindre i foreldrepenger og sykepenger utifra hva gjennomsnittslønnen har vært de seneste årene. Shit. Jeg jobbet mye for et år siden og frem til for et par måneder siden. Frem til permisjon blir det ikke så mye jobb, men jeg tenkte de regnet de siste 10-12 mnd før permisjonsstart. Og da hadde ikke summen blitt så gæren. Men regner de på hvordan lønna har vært de siste årene? Anonymkode: 862a7...b02
Gjest AvocadoMelon Skrevet 16. august 2018 #17 Skrevet 16. august 2018 4 minutter siden, Annonym1 skrev: 7 minutter siden, Annonym1 skrev: Ikke hør på dette, det er IKKE sant! Da regnes inn det du får i sykepenger, isteden for lønn. Søk etter dette på nav, der skal det stå ganske greit. Feil! Hun får jo ikke noe mer i sykepenger hvis hun ikke jobber. ( eller jobber mindre ) De regner et gjennomsnitt så hvis hun jobber mindre blir det gjennomsnittet.
Gjest AvocadoMelon Skrevet 16. august 2018 #18 Skrevet 16. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva får jeg i sykepenger når jeg ikke har faste vakter? Hvordsn regnes dette? Anonymkode: f9167...ced Det regnes ut som et gjennomsnitt av hva du har tjent de siste 3 eller 6 mnd heldigvis regner di ut ifra inntekt og ikke hva du har i stillingsprosent.
Gjest AvocadoMelon Skrevet 16. august 2018 #19 Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Shit. Jeg jobbet mye for et år siden og frem til for et par måneder siden. Frem til permisjon blir det ikke så mye jobb, men jeg tenkte de regnet de siste 10-12 mnd før permisjonsstart. Og da hadde ikke summen blitt så gæren. Men regner de på hvordan lønna har vært de siste årene? Anonymkode: 862a7...b02 De kan gjøre unntak men hovedregel er de siste 3 eller 6 mnd. Ofte det man kommer best ut av. Jeg spurte de på nav om de kunne regne ut da arbeidsgiver surret veldig. Det kunne de ikke... eller jeg kunne sende inn en klage med de siste 12 lønnsslippene om jeg mente det var helt feil det arbeidsgiver hadde regnet ut... med en behandlingstid på 6 mnd!! Fikk heldigvis arbeidsgiver til å regne ut i fra et lengre grunnlag som ble mer representativt for min lønn
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #20 Skrevet 16. august 2018 6 minutter siden, AvocadoMelon skrev: Det regnes ut som et gjennomsnitt av hva du har tjent de siste 3 eller 6 mnd heldigvis regner di ut ifra inntekt og ikke hva du har i stillingsprosent. Takk for svar. Så arbeidsgiver betaler de første 16 dagene om man er satt opp på vakter, også betaler NAV resten? Anonymkode: f9167...ced
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå