Gå til innhold

Hvordan frakte kniver på lovlig måte?

stan

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, HankySpanky skrev:

Han var sammen med en kjent kriminell.

Og hun du skrev om som ble stoppet på Lillehammer var vel en kjent narkoman med en viss fortid... Det var også åtte timer siden hun etter sigende skulle ha gått den skogsturen.

Det ligger ofte mer bak enn slik det blir fremstilt av den ene parten.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man i det hele tatt frakte en øks i bilen? eller hva med hammer, motorsag, skrutrekker, syl?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Jeg tenker at det var hele settingen som gjorde at han fikk bot for kniven. Jeg har også kniv i hanskerommet, men bruker den til å skjære opp en avocado f.ex. istedenfor å spise fast food i bilen. Tror ikke akkurat jeg hadde blitt bøtelagt for det.

Men likevel syns jeg det er litt spesielt med bot, kniv kan være nyttig å ha i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
8 hours ago, Chaya said:

Og hun du skrev om som ble stoppet på Lillehammer var vel en kjent narkoman med en viss fortid... Det var også åtte timer siden hun etter sigende skulle ha gått den skogsturen.

Det ligger ofte mer bak enn slik det blir fremstilt av den ene parten.

Det spiller ingen rolle, da disse blir dømt for å ha båret kniv, ikke fordi de har gjort andre ting, eller fordi de har vært tidligere rusmisbrukere eller fordi de hang sammen med noen som kan være kjent av politiet.

Om de stopper seg i promillekontroll og ransaker bilen din fordi de mistenker rus/promille, og finner en kniv, da får du bot.

Endret av HankySpanky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HankySpanky said:

Det spiller ingen rolle, da disse blir dømt for å ha båret kniv, ikke fordi de har gjort andre ting, eller fordi de har vært tidligere rusmisbrukere eller fordi de hang sammen med noen som kan være kjent av politiet.

Om de stopper seg i promillekontroll og ransaker bilen din fordi de mistenker rus/promille, og finner en kniv, da får du bot.

Om de da finner en litt seriøs kniv i hanskerommet, får du bot, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven om våpen (kniv spesifikt) gjelder kun bæring til jeg har forstått det.

Er ikke noe problem å ha det i bilen så lenge du har en grunn for det.

f.eks transport av knvien, arbeid, skogstur osv.

10.000kr i bot for å ha en kniv i hanskerommet hørtes absurd ut.

Skulle jeg fått samme boten for å ha lammel-kniven i bagasjerommet? Norge på sitt beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEg ville tenkt at det er en del vurdering (som igjen åpner for trynefaktor) i dette.

Ved å ha en litt tolkbar lov kan politiet gjøre en vurdering på stedet om dette er en kniv de vil ha bort. Virkemiddelet er jo da en bot. Jeg ville tro at de i de fleste tilfeller ville se gjennom fingrene i mange tilfeller, men samtidig er det nødvendig for dem å få stadfestet i retten at de faktisk har loven i ryggen når de går inn og tar bort kniver (som i disse sakene) fra "det offentlige rom".

Jeg har i utgangspunktet  tiltro til politiets vurderinger og jeg tror som noen sier at det ligger mer bak historiene enn vi får høre igjennom mediene, men akkurat når det gjelder historien med drosjesjåføren synes jeg at de skyter seg litt i foten. Handlingene til disse poitimennene gjør jobben til de andre vanskeligere. (uttalelsen om at han blir satt håndjern på fordi han ser mistenkelig ut høres merkelig lite konkret ut).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, stan said:

Det er jo noe rart med saken. Politiet spør vanligvis ikke om hva folk har i hanskerommet. Et eller annet har skjedd som artikkelen ikke får med. 

Det var i februar at Janz ble stoppet av politiet. De ransaket bilen hans, ifølge Fædrelandsvennen på bakgrunn av forhold knyttet til en passasjer samt at det ble gitt uttrykk for mistanke om at Janz var ruspåvirket

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du henger med tidligere kriminelle kan man ikke begynne å bøye på loven for å ramme spesifikk disse gruppa. Det begynner også nesten litt å minne om tilstandene man har i USA, hvor de som er farvede og bor i ghettoen, blir stoppa og tatt for alt mulig, som den hvite rike mann også gjør på daglig basis uten at noen bryr seg.

Skal man «ta» de kriminelle, får man ta dem for å faktisk gjøre noe kriminelt.

Dette her fungerer mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, magikeren skrev:

Det var i februar at Janz ble stoppet av politiet. De ransaket bilen hans, ifølge Fædrelandsvennen på bakgrunn av forhold knyttet til en passasjer samt at det ble gitt uttrykk for mistanke om at Janz var ruspåvirket

Var han ruspåvirka da?

(Hvordan skal egentlig kriminelle få en sjanse til å integreres tilbake til samfunnet om den delen av resten av samfunnet som integrerer dem, risikerer å bli et nytt  «target» for politiet, og dømt som kriminelle for småting)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, veggteppe said:

Var han ruspåvirka da?

(Hvordan skal egentlig kriminelle få en sjanse til å integreres tilbake til samfunnet om den delen av resten av samfunnet som integrerer dem, risikerer å bli et nytt  «target» for politiet, og dømt som kriminelle for småting)?

Det kan vi ikke vite

Men jeg tipper de fleste som jobber i politiet mister den tanken om at kriminelle skal få en sjanse eller blir bedre, når de rykker ut til slåsskamp mellom de samme to som de gjorde forrige helg og gangen før det. Mange kriminelle og bråkmakere er gjengangere, og i verste fall kan det å gi noen en sjanse føre til at noen blir skadet fordi den kriminelle faktisk hadde kjipe intensjoner

Å være ruspåvirket + bære kniv synes jeg ikke er en småting. Men hva som egentlig skjedde i denne situasjonen og om det var uskyldig er helt umulig å vite noe om, så personlig ser jeg ikke poeng med å ha en sterk mening om saken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt er det i Norge ikke lov å ha kniv i "det offentlige rom" og for meg er det helt greit, men er bilen din en del av det offentlige rom? Fordi den oppholder seg i det rommet ((veier osv)? Er ikke skogen et offentlig rom - hvorfor er jaktkniv lovlig på jakt? Er man ikke fortsatt i det offentlige rom?

Det er en komlisert sak å definere på generelt grunnlag.. Men jeg velger tro at retten har dømt på grunnlag av beviser som ikke kommer frem i media. Og på den bakgrunn fortsetter jeg kjøre med samekniven i bagasjerommet i fall jeg skulle få bruk for den ved eksempelvis dyrepåkjørsel (måtte gud forby!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble litt sjokka over den nyheten der, for selv jeg har har hatt kniv i hanskerommet. Jeg har til og med hatt en øks liggende bak i bilen, uten noen sinne å ha lagt onde planer om å "økse" noen ihjel på min vei. Velvel, forbud kan jeg forholde meg til, men da må en også få presentert en bunnsolid løsning nå med èn gang. Kniver har kommet for å bli og jeg vil gjerne ha med meg en når jeg selv vurderer at jeg trenger det. Å spikke bål-pølsepinner med en jekk er ikke et alternativ. :jolie: 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid med fiskeutstyr i bagasjerommet i tilfelle jeg skulle få litt fritid et sted. Jeg velger å tro at ikke politiet ville reagere på dette.

Samtidig blir det litt feil hvis enhver kriminell kunne kjøre rundt med fiskeutstyr som påskudd for å kunne ha med seg kniv. Jeg ser at det må være rom for politiet å handle etter skjønn i en slik situasjon. en eller annen sperring). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ofte fiske og turutstyr liggende i bila. I tursekken har jeg alltid førstehjelpsskrin, gnagsårplaster, fyrstikker og turkniv. Tursekken har ikke rent sjeldent blitt brukt til både å ha med på jobb eller bytur. Tror ikke dette er så uvanlig for mange..

23 minutter siden, magikeren skrev:

Det kan vi ikke vite

Men jeg tipper de fleste som jobber i politiet mister den tanken om at kriminelle skal få en sjanse eller blir bedre, når de rykker ut til slåsskamp mellom de samme to som de gjorde forrige helg og gangen før det. Mange kriminelle og bråkmakere er gjengangere, og i verste fall kan det å gi noen en sjanse føre til at noen blir skadet fordi den kriminelle faktisk hadde kjipe intensjoner

Å være ruspåvirket + bære kniv synes jeg ikke er en småting. Men hva som egentlig skjedde i denne situasjonen og om det var uskyldig er helt umulig å vite noe om, så personlig ser jeg ikke poeng med å ha en sterk mening om saken. 

Jeg skjønner dette poenget veldig godt. Og jeg har stor tiltro til det norske politiet. Jeg antar jo egentlig at vedkommende sikkert er noen de har fulgt med en stund og har årsak til å ransake, likevel så er det jo merkelig om det ikke er andre ting man kan «ta» vedkommende for, enn noe som kankje de aller fleste av oss gjør? Eller..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest HankySpanky
1 hour ago, veggteppe said:

Var han ruspåvirka da?

Nei, de foretok tester og tok urinprøve på stedet som avkreftet ruspåvirkning etter det jeg har lest.

Han er som nevnt ikke dømt for å henge sammen med dårlige folk, eller kjøre i ruspåvirket tilstand, men for en kniv i hanskerommet.

Kniven er en "Rambokniv" etter det jeg har sett andre steder, sag og bokseåpner etc på bladet, spiller forsåvidt ingen rolle, da kniv er kniv.

Om han var sammen med en tidligere voldsdømt knivangriper, kan jeg til en viss grad skjønne det. (dvs at de egentlig var på vei for å "ta" noen og ble enige om å si at det var sjåføren sin kniv når de ble stoppet etc) men det blir bare spekulasjon.

Det er flere tilfeller av beslagleggelser og bøtelegging som ikke gir så mye mening når man begynner å google,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, HankySpanky skrev:

Nei, de foretok tester og tok urinprøve på stedet som avkreftet ruspåvirkning etter det jeg har lest.

Han er som nevnt ikke dømt for å henge sammen med dårlige folk, eller kjøre i ruspåvirket tilstand, men for en kniv i hanskerommet.

Kniven er en "Rambokniv" etter det jeg har sett andre steder, sag og bokseåpner etc på bladet, spiller forsåvidt ingen rolle, da kniv er kniv.

Om han var sammen med en tidligere voldsdømt knivangriper, kan jeg til en viss grad skjønne det. (dvs at de egentlig var på vei for å "ta" noen og ble enige om å si at det var sjåføren sin kniv når de ble stoppet etc) men det blir bare spekulasjon.

Det er flere tilfeller av beslagleggelser og bøtelegging som ikke gir så mye mening når man begynner å google,

Stemmer det at «kniv er kniv»? Noen skrev at man kan da drepe med en lommekniv, men det sier seg jo selv at det er vesentlig stor forskjell på å bli angrepet med et multiverktøy og en Rambo kniv. De er jo designet for ulike formål også, så nei, jeg tenker at «kniv er ikke kniv». Det er forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ekkoet said:

JEg ville tenkt at det er en del vurdering (som igjen åpner for trynefaktor) i dette.

Ved å ha en litt tolkbar lov kan politiet gjøre en vurdering på stedet om dette er en kniv de vil ha bort. Virkemiddelet er jo da en bot. Jeg ville tro at de i de fleste tilfeller ville se gjennom fingrene i mange tilfeller, men samtidig er det nødvendig for dem å få stadfestet i retten at de faktisk har loven i ryggen når de går inn og tar bort kniver (som i disse sakene) fra "det offentlige rom".

Jeg har i utgangspunktet  tiltro til politiets vurderinger og jeg tror som noen sier at det ligger mer bak historiene enn vi får høre igjennom mediene, men akkurat når det gjelder historien med drosjesjåføren synes jeg at de skyter seg litt i foten. Handlingene til disse poitimennene gjør jobben til de andre vanskeligere. (uttalelsen om at han blir satt håndjern på fordi han ser mistenkelig ut høres merkelig lite konkret ut).

Saken i startinnlegget ble prøvd i retten, og politiet fikk medhold. Det skal visstnok (vgd) dreie seg om en såkalt Bowie-kniv eller jaktkniv. Det er i alle fall ikke en type kniv du har i hanskerommet for å skjære startstripa når du skreller appelsiner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, HankySpanky skrev:

Kniven på en leatherman er dødelig nok den, forøvrig er det ikke noe grense på lengde på knivblad for lovlig/ulovlig, dermed er en leatherman i prinsippet like ulovlig som en samekniv, selv om alle oppegående mennesker skjønner at det ene er en kniv for pryd eller vedhugging og det andre er et multiverktøy.

På fly er det ihvertfall en slik grense. Og det er 6 cm blad. Kniver under dette er i prinsippet fullt lovlig å ta med gjennom sikkerhetskontrollen og inn på flyet. Og jeg vet om folk som regelmessig har med seg en liten lommekniv i lomma på fly uten at de noen gang har fått noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...