T-Rex Skrevet 19. august 2018 #61 Del Skrevet 19. august 2018 2 minutter siden, Tuxy said: Er litt spesielt å vandre gatelangs med en bowie kniv ja. Middelveien er absoulutt det mest fornuftige og hva som er middelveien bestemmes kanskje også litt av kulturelle faktorer? Victorinox lommekniver og leathermans er allemannseie og sees ikke på våpen som er ment for å gjøre skade og de er bruksgjenstander. Personlig synes jeg det må være lov til å bære de fleste typer kniver innen fornuftens grenser og at man ikke bør anmeldes hvis det ikke er noe historikk eller åpenbare nåværende grunner til at man bør straffes. Loven om bæring av kniv skyldes vel nettopp at det kan være gunstig å slå ned på tilfeller der folk virkelig ikke bør bære kniv. Folk flest vil ikke merke noen ting til denne loven, uansett hva de har med seg av kniver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywalker Skrevet 19. august 2018 #62 Del Skrevet 19. august 2018 På 16.8.2018 den 15.20, T-Rex skrev: Hvis kniven er lagt på et vanskelig tilgjengelig sted, som i bagasjerommet, tror jeg mange problemer er unngått, for de som måtte ha kommet i klammeri med lovens ordensmenn og -kvinner. Da ville det heller ikke vært så enkelt å kunne kutte bilbeltet dersom det har satt seg fast etter en kollisjon, eller etter en utforkjøring der bilen har havnet i elva.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 19. august 2018 #63 Del Skrevet 19. august 2018 2 minutter siden, Skywalker said: Da ville det heller ikke vært så enkelt å kunne kutte bilbeltet dersom det har satt seg fast etter en kollisjon, eller etter en utforkjøring der bilen har havnet i elva.. Sant nok, om bilen er så skadd at utløserknappen er utilgjengelig. Men i valget man må gjøre mellom sannsynligheter, så vil jeg fremdeles foretrekke å ikke ha en (seriøs) kniv i hanskerommet. Saks, kanskje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bananbøy Skrevet 19. august 2018 #64 Del Skrevet 19. august 2018 4 timer siden, Skywalker skrev: Da ville det heller ikke vært så enkelt å kunne kutte bilbeltet dersom det har satt seg fast etter en kollisjon, eller etter en utforkjøring der bilen har havnet i elva.. Du burde da uansett ikke ha en vanlig kniv til dette formålet men en slik en, eller liknende så du ikke kutter deg selv i prosessen: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. august 2018 #65 Del Skrevet 19. august 2018 10 minutter siden, bananbøy skrev: Du burde da uansett ikke ha en vanlig kniv til dette formålet men en slik en, eller liknende så du ikke kutter deg selv i prosessen: Eller aller helst en kombinert nødhammer og beltekutter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 23. januar 2019 #66 Del Skrevet 23. januar 2019 Nå er han frikjent : https://www.nrk.no/sorlandet/hadde-kniv-i-bilen---er-frifunnet-1.14375123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. januar 2019 #67 Del Skrevet 23. januar 2019 På 16.8.2018 den 14.40, Druid skrev: Den er ikke nødvendigvis vilkårlig, så man skulle likt å kjent til mere om saken. Men uansett er dette ett godt argument for å motsette seg ransakelse. Og jeg må ærlig innrømme at lovanvendelsen er ekstremt problematisk, og burde vært trekt opp mot høyesterett for å få en bedre avklaring på bil som del av person. Problemet er vel at personen som ble tatt er en idiot. Han fortalte vel politiet: "Jeg har kniven der fordi jeg glemte den for mange måneder siden". ALDRI UNDER NOEN OMSTENDIGHET SKAL MAN FORKLARE SEG TIL POLITIET. Hold kjeft og la advokaten ta seg av forklaringen. Hadde han bare holdt kjeft kunne advokaten hjulpet han med å forklare seg på en måte så han slipper straff. Det er ikke veldig vanskelig å finne et aktverdig formål med å ha kniv i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 23. januar 2019 #68 Del Skrevet 23. januar 2019 3 timer siden, abrasiveRefraction skrev: ALDRI UNDER NOEN OMSTENDIGHET SKAL MAN FORKLARE SEG TIL POLITIET. Hold kjeft og la advokaten ta seg av forklaringen. Du har helt rett, men dette kommer jo på tverke av all oppdragelse, alt en har lært om omgang med andre. En er vant med at det en sier blir tolket i beste mening, og vil gjerne hjelpe andre når en kan. Så når politiet spør, er en selvsagt grei og svarer som best en kan. Her ligger feilen. Du må være klar over at politiet er din fiende som legger feller for deg og tolker alt i verste mening. Oppgi navn, adresse osv. til politiet, men ingenting annet. De blir sinte, og forlanger f. eks. å få vite hvorfor du er her. Men det er du altså ikke forpliktet til å svare på. Og selvfølgelig, aldri gjør den aller minste motstand, selv om det koker i deg og politiet gjør sitt beste for å provosere deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 23. januar 2019 #69 Del Skrevet 23. januar 2019 På 19.8.2018 den 12.53, Skywalker skrev: Da ville det heller ikke vært så enkelt å kunne kutte bilbeltet dersom det har satt seg fast etter en kollisjon, eller etter en utforkjøring der bilen har havnet i elva.. Det beste redskapet til bruk i bil for å komme seg fri er nødhammer 🙌🏼 De fleste har elektriske vinduer også i dag og havner bilen under vann er man avhengig av å knuse vinduet. En slags kniv finnes på skaftet til å kutte setebeltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. januar 2019 #70 Del Skrevet 23. januar 2019 I noen situasjoner er sikkert en nødhammer et godt redskap. Men om man kjører utfor, og havner i vann, lærte jeg (for ørten år siden, da jeg tok lappen) at man skal presse ut frontruta med føttene. Er det noe nytt der, etter 30 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. januar 2019 #71 Del Skrevet 23. januar 2019 2 timer siden, Miss.Wildfox skrev: Det beste redskapet til bruk i bil for å komme seg fri er nødhammer 🙌🏼 De fleste har elektriske vinduer også i dag og havner bilen under vann er man avhengig av å knuse vinduet. En slags kniv finnes på skaftet til å kutte setebeltet. Den så bedriten ut. En ResQMe coster bittelit mer men er mye mindre. Selges på NAF stasjoner feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. januar 2019 #72 Del Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, abrasiveRefraction said: Den så bedriten ut. En ResQMe coster bittelit mer men er mye mindre. Selges på NAF stasjoner feks. Du svarte ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. januar 2019 #73 Del Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, T-Rex skrev: Du svarte ikke. På hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. januar 2019 #74 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) 1 minutt siden, abrasiveRefraction said: På hva? Det med at man under føreropplæringen får beskjed om å presse ut frontruta med beina. Om bilen havner under vann, og man er inni den. Endret 23. januar 2019 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. januar 2019 #75 Del Skrevet 23. januar 2019 Akkurat nå, T-Rex skrev: Det med at man under føreropplæringen får beskjed om å presse ut frontruta med beina. Prøv å sette deg i førersetet, og så få føttene opp på frontruten på en måte der du klarer å presse i mot noe annet. Jeg ser for meg at å nappe resqme fra nøkkelknipet eller speilet tar kortere tid og er enklere. Jeg kan ikke se for meg at alle klarer å presse ut frontruten. Det er ikke noe jeg underviser. Men det kan godt hende at noen gjør det. I min bil klarer jeg ikke å få føttene opp til frontruten. Vel kanskje hvis jeg kravler over til passasjersiden, og så justerer setet, men på den tiden er jeg jo utfor bilen hvis jeg tar sidevinduet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 23. januar 2019 #76 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) 4 minutter siden, abrasiveRefraction said: Prøv å sette deg i førersetet, og så få føttene opp på frontruten på en måte der du klarer å presse i mot noe annet. Jeg ser for meg at å nappe resqme fra nøkkelknipet eller speilet tar kortere tid og er enklere. Jeg kan ikke se for meg at alle klarer å presse ut frontruten. Det er ikke noe jeg underviser. Men det kan godt hende at noen gjør det. I min bil klarer jeg ikke å få føttene opp til frontruten. Vel kanskje hvis jeg kravler over til passasjersiden, og så justerer setet, men på den tiden er jeg jo utfor bilen hvis jeg tar sidevinduet... Jeg har gjort det. Da jeg bytta frontrute i en Renault 12. Men takk for informasjonen om at det nå er nye ting som gjelder. Edit: Det er Tim som gjør det. Endret 23. januar 2019 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 23. januar 2019 #77 Del Skrevet 23. januar 2019 18 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Den så bedriten ut. En ResQMe coster bittelit mer men er mye mindre. Selges på NAF stasjoner feks. Whattafakk. Det var ikke poenget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. januar 2019 #78 Del Skrevet 26. januar 2019 På 16.8.2018 den 14.05, stan skrev: Etter at denne unge mannen fikk nesten 10 000 kr i bot for å ha en kniv i hanskerommet, er det jo nødvendig å spørre: Hvordan frakter man kniver på en lovlig måte? https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fikk-9600-i-bot-for-kniv-i-hanskerommet/3423526157.html Man unngår å legge en drapskniv i hanskerommet. Man pakker den ned og legger den i bagasjerom el.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. januar 2019 #79 Del Skrevet 26. januar 2019 (endret) På 16.8.2018 den 14.40, Druid skrev: Den er ikke nødvendigvis vilkårlig, så man skulle likt å kjent til mere om saken. Men uansett er dette ett godt argument for å motsette seg ransakelse. Og jeg må ærlig innrømme at lovanvendelsen er ekstremt problematisk, og burde vært trekt opp mot høyesterett for å få en bedre avklaring på bil som del av person. Haha, motsette seg ransaking! Du tror det bare er å si "jeg motsetter med ransaking" og så kan de ikke ransake? 😄 Lovanvendelsen er allerede behandlet i forarbeider m.m. Endret 26. januar 2019 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. januar 2019 #80 Del Skrevet 26. januar 2019 På 16.8.2018 den 15.18, Brutex skrev: Det inkonsekvente oppi dette her er jo at stadig flere i politiet og av politiets sympatisører mener at politifolk skal kunne bære skytevåpen samtidig som de vil hindre alminnelige borgere i å frakte med seg skytevåpen, kniv o.s.v. Det er ingen inkonsekvens her. Politiets jobb er å beskytte samfunnet, og derfor må de nødvendigvis ha muligheter andre ikke har, for eksempel å gå bevæpnet. Alminnelige borgere skal ikke ha med seg skytevåpen og kniv for å beskytte seg med. Det er bare du som er kunnskapsløs, ikke noe annet som er inkonsekvent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå