Gå til innhold

Hvordan frakte kniver på lovlig måte?

stan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 minutter siden, stan said:

Etter at denne unge mannen fikk nesten 10 000 kr i bot for å ha en kniv i hanskerommet, er det jo nødvendig å spørre:
Hvordan frakter man kniver på en lovlig måte?

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fikk-9600-i-bot-for-kniv-i-hanskerommet/3423526157.html

Du unnlater å ha den liggende i hanskerommet - veldig mistenkelig plassering. Du kan for eksempel ha kniven i ryggsekken, om du er på vei til skogen eller fjellet. Jeg har gått og kjørt rundt med kniv i ryggsekken i over ti år, uten å få bot. Bøteleggingen er nok ikke helt vilkårlig.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Du unnlater å ha den liggende i hanskerommet - veldig mistenkelig plassering. Du kan for eksempel ha kniven i ryggsekken, om du er på vei til skogen eller fjellet. Jeg har gått og kjørt rundt med kniv i ryggsekken i over ti år, uten å få bot. Bøteleggingen er nok ikke helt vilkårlig.

Den er ikke nødvendigvis vilkårlig, så man skulle likt å kjent til mere om saken.

Men uansett er dette ett godt argument for å motsette seg ransakelse.

Og jeg må ærlig innrømme at lovanvendelsen er ekstremt problematisk, og burde vært trekt opp mot høyesterett for å få en bedre avklaring på bil som del av person.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

Helt enig, saken bør ankes.

Det er jo helt fjernt å bli bøtelagt for dette.

Selv har jeg en leatherman liggende i bilen, dersom det skulle oppstå noe dill jeg trenger et nødverktøy til, denne har ikke bare én men hele TO kniver. Den ligger i hanskerommet.

I Norge drar man både på jakt, fisketurer og generelle turer, hva om man er på ferietur og tilfeldigvis trenger kniven til noe, slik at den blir liggende å slenge i baksetet og man skulle bli stoppet?

Må for pokker gå an å skille mellom å gå med kniv på innerlomma midt i byen og en kniv som ligger i en bil.

Endret av HankySpanky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, HankySpanky said:

Helt enig, saken bør ankes.

Det er jo helt fjernt å bli bøtelagt for dette.

Selv har jeg en leatherman liggende i bilen, dersom det skulle oppstå noe dill jeg trenger et nødverktøy til, denne har ikke bare én men hele TO kniver. Den ligger i hanskerommet.

I Norge drar man både på jakt, fisketurer og generelle turer, hva om man er på ferietur og tilfeldigvis trenger kniven til noe, slik at den blir liggende å slenge i baksetet og man skulle bli stoppet?

Må for pokker gå an å skille mellom å gå med kniv på innerlomma midt i byen og en kniv som ligger i en bil.

Tviler på at du vil få bot for denne. Er det en samekniv, stiller saken seg noe annerledes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trynefaktoren og hvilke bein politiet har stått opp med har nok veldig mye å si her. Hvis de ikke liker deg får du bot, hvis de liker deg så slipper du unna. Dette er er jo en regel som det er umulig å forholde seg til. De fleste har behov for å frakte en kniv av og til.

Det inkonsekvente oppi dette her er jo at stadig flere i politiet og av politiets sympatisører mener at politifolk skal kunne bære skytevåpen samtidig som de vil hindre alminnelige borgere i å frakte med seg skytevåpen, kniv o.s.v.

Hvilke venner du har teller nok mye her. Har du en venn som er i konflikt med politiet så tar de gjerne deg også. Dermed skremmer de folk unna kriminelle. F.eks. er det jo kjent at politiet holder orden på hvem som er kjærester/venner til MC-medlemmer. (Å finne ut hvem som er ektefeller/samboer til folk i politiet er derimot ikke akseptert). På den måten blir jo kriminelle sosialt isolert og har mindre sjanse for å bli integrert med vanlige borgere og kanskje velge et ikke-kriminelt liv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Brutex said:

Trynefaktoren og hvilke bein politiet har stått opp med har nok veldig mye å si her. Hvis de ikke liker deg får du bot, hvis de liker deg så slipper du unna. Dette er er jo en regel som det er umulig å forholde seg til. De fleste har behov for å frakte en kniv av og til.

Det inkonsekvente oppi dette her er jo at stadig flere i politiet og av politiets sympatisører mener at politifolk skal kunne bære skytevåpen samtidig som de vil hindre alminnelige borgere i å frakte med seg skytevåpen, kniv o.s.v.

Hvilke venner du har teller nok mye her. Har du en venn som er i konflikt med politiet så tar de gjerne deg også. Dermed skremmer de folk unna kriminelle. F.eks. er det jo kjent at politiet holder orden på hvem som er kjærester/venner til MC-medlemmer. (Å finne ut hvem som er ektefeller/samboer til folk i politiet er derimot ikke akseptert). På den måten blir jo kriminelle sosialt isolert og har mindre sjanse for å bli integrert med vanlige borgere og kanskje velge et ikke-kriminelt liv.

Hvis kniven er lagt på et vanskelig tilgjengelig sted, som i bagasjerommet, tror jeg mange problemer er unngått, for de som måtte ha kommet i klammeri med lovens ordensmenn og -kvinner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
18 minutter siden, T-Rex said:

Tviler på at du vil få bot for denne. Er det en samekniv, stiller saken seg noe annerledes.

Prinsippet er da det samme, kniv er kniv og like dødelig, uansett om det er en samekniv eller en leatherman.

Du kan skjære brød og rense fisk med begge to.

Dersom du sprader rundt med en samekniv eller en letherman på gata i Oslo, konfiskerer politiet begge deler om de kroppsvisiterer deg.

Mange på NA som mener det ligger mer bak storyen men dommen er altså avsagt på bakgrunn av at han hadde en kniv i hanskerommet, ingenting annet.

Eller kan rettsdokumentene finnes på nett?

Nei denne saken bør absolutt prøves i høyere rettsinstanser, ellers er jo halve Norge kriminelle.

Endret av HankySpanky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, HankySpanky said:

Prinsippet er da det samme, kniv er kniv og like dødelig, uansett om det er en samekniv eller en leatherman.

Du kan skjære brød og rense fisk med begge to.

Dersom du sprader rundt med en samekniv eller en letherman på gata i Oslo, konfiskerer politiet begge deler om de kroppsvisiterer deg.

Mange på NA som mener det ligger mer bak storyen men dommen er altså avsagt på bakgrunn av at han hadde en kniv i hanskerommet, ingenting annet.

Eller kan rettsdokumentene finnes på nett?

Nei denne saken bør absolutt prøves i høyere rettsinstanser, ellers er jo halve Norge kriminelle.

Kommer an på den som bruker den. Folk flest skal ha uflaks for å drepe med en lommekniv.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme. Tar ofte med noen av kokkeknivene mine med i veska når jeg skal lage mat med/til mine venner. Folk flest har jævlig kjipe kniver hjemme hos seg selv 😂 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

Kniven på en leatherman er dødelig nok den, forøvrig er det ikke noe grense på lengde på knivblad for lovlig/ulovlig, dermed er en leatherman i prinsippet like ulovlig som en samekniv, selv om alle oppegående mennesker skjønner at det ene er en kniv for pryd eller vedhugging og det andre er et multiverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
1 minutt siden, Purple Basil said:

Jeg lurer på det samme. Tar ofte med noen av kokkeknivene mine med i veska når jeg skal lage mat med/til mine venner. Folk flest har jævlig kjipe kniver hjemme hos seg selv 😂 

Dersom du blir sjekket i Oslo, kan de gi deg opp mot 20 000 i bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HankySpanky skrev:

Om man har en konkret hensikt og bærer dem i en sekk/pose/veske kan jeg ikke skjønne dette.

Ellers kunne jo politiet stått utenfor Jernia og tilbords  og bøtelag alle som kom ut derfra.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, HankySpanky skrev:

Ja, jeg ser jo at det er risky business dette her med knivene mine. Men er det ikke lov i det tatt? Hva med når man skal ta knivene med til en knivsliper? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ekkoet skrev:

Om man har en konkret hensikt og bærer dem i en sekk/pose/veske kan jeg ikke skjønne dette.

Ellers kunne jo politiet stått utenfor Jernia og tilbords  og bøtelag alle som kom ut derfra.

Jeg jobber med mat og trenger gode kniver, og av og til må disse knivene fraktes i jobbsammenheng også, så det er vel kanskje en formildende omstendighet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
4 minutter siden, ekkoet said:

Nei

Det står faktisk i loven, det er lagt inn et eget unntak der man kan bære kniven fra butikken og hjem, samt ved jakt og fiske eller jobbsammenheng.

En kvinne fikk bot for å bære en foldekniv nederst i sekken i det hun vandret over torget i lillehammer. Hun hadde vært på skogstur og dratt innom venner i etterkant, retten mente at bæring 8 timer etter turen ikke lenger var i forbindelse med skogstur, dermed fikk hun også bot.

Helt på trynet spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Purple Basil said:

Ja, jeg ser jo at det er risky business dette her med knivene mine. Men er det ikke lov i det tatt? Hva med når man skal ta knivene med til en knivsliper? 

Da har jeg pakket dem godt inn i bobleplast, for å beskytte bladet. Går så fint, så!

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge som liksom skal være en tur og friluftsnasjon og så får man slike bøter for å ha en kniv i bilen. Ren idioti. Politiet burde bruke tiden sin på kriminalitet og oppklaring. Ikke loppe vanlige folk for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe rart med saken. Politiet spør vanligvis ikke om hva folk har i hanskerommet. Et eller annet har skjedd som artikkelen ikke får med. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

Han var sammen med en kjent kriminell.

Men det betyr egentlig ingenting, han ble ikke dømt for noe annet enn at han hadde en gammel brukskniv liggende i hanskerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...