Gå til innhold

Vurderer å by på et hus, trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg og mannen min vurderer å by på et hus. Sett på det en stund nå. Det vi er skeptiske til er å faktisk eie. Vi har ikke eid før, og er usikre på om det å betale på lån og slikt er noe for oss. Samtidig så har vi lyst til å starte familie, og har funnet et hus som har flere soverom og ikke er så dyrt. Samtidig er det en stor forpliktelse. Hva er fordelene med å eie kontra å leie? Vi betaler jo 10 000 i leie nå for en 3-roms leilighet, noe vi synes er dyrt, og ville betalt mindre i lån, men samtidig så er det jo eiendomsskatt og alt det der som vi er usikre på. Har en veldig hyggelig utleier. Og hva er best av å bo i leilighet og hus? Vi har hund, så tenker jo at hage er fint, men det går jo veldig fint der vi bor i blokk også. Hyggelige naboer. Jeg kan være litt husredd av meg.

Huset vi har sett på

Anonymkode: 47d77...cbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at det ikke det du spør om... men går du til Songdalen får du billigere/større hus enn i Kristiansand

Anonymkode: 315b1...a97

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det ikke det du spør om... men går du til Songdalen får du billigere/større hus enn i Kristiansand

Vi bor på Grim nå, og kunne tenke oss noe i nærheten da vi har familie her, og er nært sentrum. Men vi vurderer alt, hvordan er det i Songdalen? Er det familievennlig? 

Skrevet

Legg på ca 4000kr i mnd for faste utgifter  som strøm, renvasjon, vann og eiendomskatt så har dere faktiske utgifter sånn ca. Eie betyr jo at dere før eller siden betaler ned lånet. Og dermed har en formue. Pr i dag får dere jo ingenting igjen for de 10tusen dere betalet i leie.

Den største fordelen med å eie er ko at dere gjør akkurat som dere vil, kan male alle vegger gule og alle tak sorte hvi dere har lyst, ogwå blir drt jo en form for sparing.

Anonymkode: 98203...ce3

• Liker 4
Skrevet

Med et hus fra 1967 så må du særlig ha fokus på fuktskader, og her dreneringen rundt huset. Der kan du få store overraskelser som du og kan få store kostnader med. 

Å eie er alltid fordelaktig når du skal bo et sted over tid. Skattemessig kommer du også bedre ut.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om huset er billigere i innkjøp så kan det bli dyrere i overraskelser i form av drening og fuktskader. Så her bør ts ha med seg bygningskyndig person på visning og aktivt lete etter fukt, sopp og skadedyr.  Men med årest tørre sommer kan alt vise seg først når regnskyllene setter inn. 

Anonymkode: 26109...975

• Liker 1
Skrevet

Legg på ca 4000kr i mnd for faste utgifter  som strøm, renvasjon, vann og eiendomskatt så har dere faktiske utgifter sånn ca. Eie betyr jo at dere før eller siden betaler ned lånet. Og dermed har en formue. Pr i dag får dere jo ingenting igjen for de 10tusen dere betalet i leie.

Den største fordelen med å eie er ko at dere gjør akkurat som dere vil, kan male alle vegger gule og alle tak sorte hvi dere har lyst, ogwå blir drt jo en form for sparing.

Anonymkode: 98203...ce3

Ja, det er jo sant. Har du noe erfaring med hva som er best av hus og leilighet? Vi er jo glade i å pusse opp egentlig, og har jo ikke fått lov til det der vi har leid de siste 2 åra. Likevel synes jeg at et lån er en stor forpliktelse, litt skummelt på en måte. 

Skrevet

Med et hus fra 1967 så må du særlig ha fokus på fuktskader, og her dreneringen rundt huset. Der kan du få store overraskelser som du og kan få store kostnader med. 

Å eie er alltid fordelaktig når du skal bo et sted over tid. Skattemessig kommer du også bedre ut.

Om huset er billigere i innkjøp så kan det bli dyrere i overraskelser i form av drening og fuktskader. Så her bør ts ha med seg bygningskyndig person på visning og aktivt lete etter fukt, sopp og skadedyr.  Men med årest tørre sommer kan alt vise seg først når regnskyllene setter inn. 

Anonymkode: 26109...975

Ja, vi utelukket et annet hus da det hadde fukt i kjeller. Vi har ikke råd til et helt nytt hus. 

Skrevet

Det kommer en del faste kostnader i tillegg som man ikke har når man leier. Forsikring for en enebolig kommer på en tusenlapp i måneden, vann og renovasjon, internett og TV, eiendomsskatt (om relevant), strøm er en god del dyrere enn i en leilighet. vi eier enebolig, og anslår faste kostnader til ca 5 000 i måneden, det vil si kostnader vi ikke hadde da vi leide. 

Og så må man ha en god buffer. Det overrasket meg mest da vi eide første gang. Kjøleskap, ovn, vaskemaskin, kan ryke. Men det er egentlig småting. Tak må kanskje byttes, det er 400 000 for en enebolig. Drenering kan bli et problem og kommer raskt på 300 000. Vinduer må mulig byttes. Så er det noe med sikringsskapet (15 000), en lås som kiler seg (4 000). Så bestemmer kommunen at man må fornye private rør (250 000). Lysbryteren i stua ryker (3 500). Og mye, mye mer... 

Anonymkode: 1ce6b...c39

• Liker 1
Skrevet

For egeb del tenker jeg at å kjøpe må være gull hvis man har anledning til det. Man får mulighet til å gjøre det man ønsker med huset, det er mer naturlig kontakt med naboer, risikerer ikke å få en oppsagt leiekontrakt. Man sparer i nedbetaling av bolig, den blir sakte men sikkert deres. Ungene dere får kommer til å få et eierforhold til nabolaget, dere skal sikkert bo der i mange år.

Vi bodde i en kjøpt leilighet i 5 år(ny). Vokste ut av den, og solgte. Satt igjen med 1 million mer i egenkapital enn vi spytta inn. Betalte 12500,- inn på låmet i mnd. 

Anonymkode: f1e5d...364

Skrevet

Ja, det har jo ikke vært lett å spare opp penger, så en buffer har vi nå kun til huslån, ikke mye annet. Samtidig så ja, jeg vet ikke. Familien min mener at å eie et hus er det man skal når man først skal kjøpe, mens leilighet er for eldre, eller hvis du leier. Jeg har jo alltid hatt lyst på hvite stakittgjerder, men bør vel tenke realistisk og. Kan jeg finne en leilighet til under 3 millioner, med god standard med 4 soverom nært sentrum i Kristiansand? Er det vel det som blir vanskelig. Ja, vi bør vel tenke mer på dette. Vi får ikke mer lån enn 3 millioner. 

Skrevet

Fint hus. Nå står det jo at det trengs å drenere rundt deler av huset, så det er ingen overraskelse. Videre står det hvilken vinduer som er byttet, så da kan en bytte ut ett og ett av de som ikke er byttet. Det står jo veldig klart i salgsoppgaven hva som trengs å gjøre og hva som har blitt gjort.  Se gjerne på finn eller lignende om dere skal bytte ut vinduer, mange bytter ut vinduer som ikke er gamle, og som er fult brukbare.

Når du kjøper så betaler du til deg selv, og kommunale avgifter er beregnet til ca 1000 kroner i måneden. Da kommer jo strøm, Internett o.l. I tillegg. 

Dere står jo friere til å gjøre hva dere vil i deres eget hus. Hva eiendomsskatten er i kommunen der, vet jeg ikke, men det finner dere vel ut av så da er det å legge på de faste utgiftene. 

Mange som kjøper leilighet, spesielt borettslagsleilighet, tenker ikke på at andel fellesgjeld må legges til kjøpesummen. Det er det som er hva leiligheten koster, ikke selve kjøpesummen.

Anonymkode: 3c391...ca0

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint hus. Nå står det jo at det trengs å drenere rundt deler av huset, så det er ingen overraskelse. Videre står det hvilken vinduer som er byttet, så da kan en bytte ut ett og ett av de som ikke er byttet. Det står jo veldig klart i salgsoppgaven hva som trengs å gjøre og hva som har blitt gjort.  Se gjerne på finn eller lignende om dere skal bytte ut vinduer, mange bytter ut vinduer som ikke er gamle, og som er fult brukbare.

Når du kjøper så betaler du til deg selv, og kommunale avgifter er beregnet til ca 1000 kroner i måneden. Da kommer jo strøm, Internett o.l. I tillegg. 

Dere står jo friere til å gjøre hva dere vil i deres eget hus. Hva eiendomsskatten er i kommunen der, vet jeg ikke, men det finner dere vel ut av så da er det å legge på de faste utgiftene. 

Mange som kjøper leilighet, spesielt borettslagsleilighet, tenker ikke på at andel fellesgjeld må legges til kjøpesummen. Det er det som er hva leiligheten koster, ikke selve kjøpesummen.

Anonymkode: 3c391...ca0

TS. Ja, det er jo det at det står veldig tydelig fra eierne hva de har gjort og vi ser hva som eventuelt bør gjøres. På visningen virket huset veldig stort og fint, og det var nye vinduer på 3 av soveromma, og ny verandadør. Utgangsdøra så også nyere ut. Det virket ikke fuktig i kjellern, det var en kjeller med to soverom og bad, så var mer kjellerstueaktig synes jeg enn en vanlig sånn fuktig kjeller da. Det var ikke drenert da huset er bygd inntil fjellgrunn, men det virket ikke fuktig. 

Vi har ikke tenkt så mye på fellesgjeld hos borettslag. Kun sett på sånn forsikrig om at hvis naboen ikke betaler, så må ikke vi betale ekstra. Kan borettslag bestemme ekstra utgifter? For det hadde føltes skummelt. 

Og er det noen som vet noe om hvordan det er å bo på Tinnheia? Vi trives som nevnt veldig godt på Grim, så kan ikke se for oss at det er store forskjellen. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For egeb del tenker jeg at å kjøpe må være gull hvis man har anledning til det. Man får mulighet til å gjøre det man ønsker med huset, det er mer naturlig kontakt med naboer, risikerer ikke å få en oppsagt leiekontrakt. Man sparer i nedbetaling av bolig, den blir sakte men sikkert deres. Ungene dere får kommer til å få et eierforhold til nabolaget, dere skal sikkert bo der i mange år.

Vi bodde i en kjøpt leilighet i 5 år(ny). Vokste ut av den, og solgte. Satt igjen med 1 million mer i egenkapital enn vi spytta inn. Betalte 12500,- inn på låmet i mnd. 

Anonymkode: f1e5d...364

Kanskje det er lurt. Leilighet først, også hus senere. 

Skrevet

Et annet hus vi ser på Hus 2

Her er vi mer skeptiske til at det virket eldre, og er kun 1 bad. Men er to garasjer som er positivt. Skulle hatt litt mer hage hvis vi først kjøper hus. 

Skrevet

Fordelen med å eie, spesielt når man vil stifte familie, er tryggheten. Og siden dere er glad i oppussing, så står dere jo fritt til det når dere eier :) 
Ut i fra annonsen virker dette som ett hus hvor man ikke må gjøre noe umiddelbart, men som med alle boliger bør man gjøre vurderinger for renovering på sikt. 
Med barn og hund så vil det blir vanskeligere å vanskeligere finne gode leieobjekter, spesielt om man ikke ønsker bytte skolekrets og slikt. 

I forhold til borettslag, ja, styret kan legge på ekstra utgifter, men ikke uten vilkår. 
Vi skal pusse opp fasade, dette er vedtatt på generalforsamling. Det vil medføre høyere fellesutgifter, men det er begrensninger på hvor mye vi kan øke fellesgjeld/utgiften med. Vi må jo ta opp ekstra lån, men banken ser også på betalingsvilje/evne for borettslaget, og borettslaget må ha egenkapital og slikt også for å kunne få økt lånet. Så ja, fellesutgifter kan økes, men ikke dobles på kort tid. 
Fordelen for meg som andelseier er at jeg slipper tenke på oppussing av fasade og slikt selv. 

Anonymkode: c48ad...db8

• Liker 1
Skrevet

Fordelen med å eie, spesielt når man vil stifte familie, er tryggheten. Og siden dere er glad i oppussing, så står dere jo fritt til det når dere eier :) 
Ut i fra annonsen virker dette som ett hus hvor man ikke må gjøre noe umiddelbart, men som med alle boliger bør man gjøre vurderinger for renovering på sikt. 
Med barn og hund så vil det blir vanskeligere å vanskeligere finne gode leieobjekter, spesielt om man ikke ønsker bytte skolekrets og slikt. 

I forhold til borettslag, ja, styret kan legge på ekstra utgifter, men ikke uten vilkår. 
Vi skal pusse opp fasade, dette er vedtatt på generalforsamling. Det vil medføre høyere fellesutgifter, men det er begrensninger på hvor mye vi kan øke fellesgjeld/utgiften med. Vi må jo ta opp ekstra lån, men banken ser også på betalingsvilje/evne for borettslaget, og borettslaget må ha egenkapital og slikt også for å kunne få økt lånet. Så ja, fellesutgifter kan økes, men ikke dobles på kort tid. 
Fordelen for meg som andelseier er at jeg slipper tenke på oppussing av fasade og slikt selv. 

Anonymkode: c48ad...db8

Tusen takk for perspektivet ditt. Ja, det er jo ikke noe som må gjøres umiddelbart med huset, det er fint å høre at noen andre ser. Og med barn og hund, ja vi vil jo ikke være til sjenanse for andre heller. Vi har en veldig fin utleier som er glad i hund og har barn selv, men i et borettslag, jeg har jo sett på flere hvor det ikke er lov med hund. 

Skrevet

Hva med rekkehus?

Jeg vil vel si at og eie alltid er lurt, med mindre man har planer om å flytte om kort tid. Eier man, så har man tryggheten i at her bor man så lenge man vil, og man kan pusse opp og få det som man vil.

Anonymkode: 4c4de...cbc

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikring for en enebolig kommer på en tusenlapp i måneden,

Oiiiii! Du må bytte forsikringsselskap! 

Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Oiiiii! Du må bytte forsikringsselskap! 

Vi hentet inn fem anbud i vår, og har den rimeligste. 

Mulig de regner per kvm? Vi har 370 i boareal. Og at det blir rimeligere på små hus. 

Anonymkode: 1ce6b...c39

• Liker 2
Skrevet

Ja det var veldig dyrt. Vi har også stort hus også men betaler ikke så mye! Vet man kan få rabatter om du har flere forsikringer eller om dere er medlem av en org. som de har et samarbeid med. Vi betalte først 1000 kr i mnd, men så brukte vi denne anbudstjeneste.

Nå betaler vi kun litt over 650 kr i mnd 😉😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...