Gå til innhold

Hvor fline er NAV til å hjelpe folk ut i arbeid`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ja jeg vet du må gjøre en innsats selv også.

Anonymkode: ca37a...163

Skrevet

Flinke, skal det stå i overskriften 

Skrevet

Trodde ikke NAV hjalp folk ut i jobb lenger jeg, bare sjekker at de søker på jobber. Det inntrykket fikk jeg da jeg hjalp 3 damer jeg kjenner. De er riktignok ikke etnisk norske, men NAV skal jo behandle alle likt.

Skrevet

Sist jeg var hos Aetat så var de veldig flinke til å skaffe meg jobb. Troppet opp på kontoret og etter en uke hadde de skaffet full jobb til meg. 👍

Anonymkode: dbd55...a97

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Belima skrev:

Trodde ikke NAV hjalp folk ut i jobb lenger jeg, bare sjekker at de søker på jobber. Det inntrykket fikk jeg da jeg hjalp 3 damer jeg kjenner. De er riktignok ikke etnisk norske, men NAV skal jo behandle alle likt.

Hva er da poenget med NAV? Trodde de var til for å hjelpe folk..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du de skal gjøre da? Pålegge arbeidsgivere å ansette? Nav hjelper med økonomisk støtte ved behov bl.a. Kurs, omskolering etc. 

I bunn og grunn er det DITT ansvar å søke jobb. 

«Jeg har ikke jobb, finn en til meg!» Sånn er det og skal det ikke være. 

Anonymkode: 5034e...0c1

• Liker 4
Skrevet

Det kommer litt an på hvilket tiltak du er under. Er du normal arbeidssøker vil de ikke hjelpe deg, men du må dokumentere at du søker jobber for å kunne motta stønad.

Da jeg var arbeidsledig en kort periode fikk jeg et informasjonsmøte (der vi fikk vite at det var viktig å stå opp om morran🙄) og et jobbsøkerkurs( som virkelig ikke var verdt tiden) 

jeg var arbeidsledig i 4 mnd, og synes ikke nav var veldig behjelpelige med å skaffe meg jobb. Men kanskje de hadde blitt mer aktive hvis jeg hadde blitt langvarig ledig.

Skrevet

I byen der jeg bor er de veldig flinke til å hjelpe ungdom (opp til ca 25-30 år) ut i arbeid, men ikke til å hjelpe eldre mennesker som har falt ut av yrkeslivet eller innvandrere. Er vel kanskje logisk at det er lettere å finne noe til yngre mennesker.

Anonymkode: b8690...435

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trodde de og jeg også! Var med på møter på NAV fordi de var bekymret for om de ble tatt seriøst. Svarene de fikk var, ta med CV'n din og gå rundt og spør. Dette var friske damer da.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du de skal gjøre da? Pålegge arbeidsgivere å ansette? Nav hjelper med økonomisk støtte ved behov bl.a. Kurs, omskolering etc. 

I bunn og grunn er det DITT ansvar å søke jobb. 

«Jeg har ikke jobb, finn en til meg!» Sånn er det og skal det ikke være. 

Anonymkode: 5034e...0c1

Selvsagt er det en selv som i bunn og grunn må finne jobb, men når så mange opplever at NAV overhodet ikke er behjelpelig, og ofte bare kurser deg i floskler og utdaterte teknikker (som å gå rundt med CV/Søknad - akkurat som om dagens ledere har tid til ad hoc møter på døra i det digitale samfunnet), så bør man reverudere hele greia. Man betaler en betydelig andel av sin skatt til bla. NAV og man bør kunne forvente en viss hjelp. Hvis ikke kan jeg garantere at jeg, og stadig flere med meg kommer til å kreve private løsninger på arbeidsmarkedsformidling. 

Anonymkode: 3d007...511

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg var hos Aetat så var de veldig flinke til å skaffe meg jobb. Troppet opp på kontoret og etter en uke hadde de skaffet full jobb til meg. 👍

Hvordan skaffa de deg jobb? Uten jobbintervju? Hvilken utdanning har du og hvordan jobb fikk du? 😛 

Vil gjerne omskolere meg men redd jeg ikke fåt jobb.. 

Anonymkode: 5d7ba...990

Skrevet

Er selv jobbsøker, men holder meg unna nav og navstøtte fordi jeg er redd for å bli en av disse som bli sendt ut i full jobb, altså «arbeidstrening» 🙄, med luselønn. Sosial dumping hadde gjort meg syk. Så enn så lenge lever jeg på sparepenger og søker på ALT! Er utdannet økonom.

Anonymkode: 7deae...028

• Liker 1
Skrevet

Om du går som vanlig arbeidssøkende så får man ikke noe hjelp. Bortsett fra et totalt unødvendig "kurs" i hvordan søke jobb. 

Men om man får mer individuell oppfølging av eks jobbspesialist, så får man hjelp. Man må fortsatt søke jobber, gå på intervjuer ol, men man får hjelp til det man trenger hjelp til. Eks å "mase" på arbeidsgivere, ringe rundt å høre om de trenger noen nå, hvordan skrive en god søknad for akkurat denne jobben, intervjutrening osv. 

Anonymkode: 2e337...455

Skrevet
Sitat

Når forskerne sammenlikner søkere som har vært ledige, med søkere som har deltatt på arbeidstrening, finner de at arbeidsgiverne vurderer deltagere på arbeidstrening som mindre attraktive kandidater for den utlyste stillingen enn søkere som bare har gått ledige i samme periode.

De er ikke noe særlig gode på å få folk i arbeid, de dytter stort sett folk inn på jobbsøkerkurs og tiltak som skal se bra ut på statistikken deres - der "gjør noe" - men som ikke funker. 

https://forskning.no/2017/07/nav-tiltak-gjor-det-vanskeligere-fa-jobb/produsert-og-finansiert-av/hogskolen-i-oslo-og-akershus

Anonymkode: 6bbde...afa

• Liker 1
Skrevet

Veldig flinke. Metodene deres er helt uslålige. De setter deg opp på meningsløse og ulidelige tiltak at du blir helt desperat etter jobb, bare for å slippe å måtte møte på tiltak.

Anonymkode: 97db3...375

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble syk av å jobbe på en konfliktfylt arbeidsplass og endte med å bli sykemeldt og sa opp jobben min mens jeg var sykemeldt i samråd med behandlerne mine. Det første NAV sendte meg på var et "avklaringstiltatk". Her var jeg i møter med en karriereveileder som jeg jobbet sammen med for å kartlegge min kompetanse og hva slags jobber jeg kunne søke på videre. Dette var mens jeg fortsatt var sykemeldt. 

Da jeg ble "friskmeldt til arbeidsformidling" (man beholder sykepengene i 12 uker, har man ikke fått jobb innen det må man søke seg over på dagpenger) ble jeg sendt på et "oppfølgingstiltak" (også kalt jobbsøkerkurs). Jeg fikk litt hjelp til å spisse søknad og CV, samt at veilederen min maste på meg om å være "på" og at jeg måtte ringe og følge opp alle søknader (selv om jeg ikke hadde noe å spørre om bortsett fra status på søknaden). Veilederen min var bare der et par dager i uka, men de forventet at jeg møtte på "jobbcafe" alle hverdager mellom 10 og 13. Totalt meningsløst opplegg, hadde jeg ikke stillinger å søke på måtte jeg bare sitte der å surfe på nettet i tre timer. Det var visst for å få oss "opp av sofaen".

Jeg kom heldigvis i jobb via Adecco i løpet av et par måneder, men det var ikke takket være tiltaket, det hadde jeg klart uten hjelpen fra tiltaksarrangøren. 

Anonymkode: 131f3...727

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skaffa de deg jobb? Uten jobbintervju? Hvilken utdanning har du og hvordan jobb fikk du? 😛 

Vil gjerne omskolere meg men redd jeg ikke fåt jobb.. 

Anonymkode: 5d7ba...990

Dette var på slutten av 90-tallet da. Så vet ikke hvordan det er nå..

Hadde kun videregående. De skaffet meg en kontorjobb der jeg jobbet med noe regnskap og fakturering. Kort samtale med arbeidsgiver og begynte på jobb dagen etter. Hehe. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig flinke. Metodene deres er helt uslålige. De setter deg opp på meningsløse og ulidelige tiltak at du blir helt desperat etter jobb, bare for å slippe å måtte møte på tiltak.

Anonymkode: 97db3...375

Var sånn jeg endte opp med jobb etter noen år som jobbsøker. De sendte meg på idiotiske kurs og arbeidstrening som de kaller det, altså 100% jobb med null lønn. Fikk sosialstønad men ikke dekket transport til og fra jobb så jeg måtte på en måte betale for å få jobbe. Ble så lei at jeg søkte på alt som fantes av jobber. Sendte en søknad til ett bemanningsbyrå jeg egentlig ikke hadde store forhåpninger til. Endte med å få jobb via de og er fortsatt i jobb. Dette er snart 2 år siden

Anonymkode: 46e7d...109

Skrevet

Tja. De kan kontakte noen for å høre om du kan få praksisplass der, med nokså dårlig lønn.. Det beste er å kontakte diverse steder selv, (det kan fort bli en del jobb om man bare er ringevikar f.eks) og få vanlig lønn.

Anonymkode: b1614...f75

Skrevet

Altså. NAV hjelper folk ut i jobb. Men hvor mye hjelp du får av NAV i prosessen avhenger av hvor mye hjelp du trenger. Er du sosialhjelpsmottaker, så er det sansynlig at du ikke har så mye arbeidserfaring. Da trenger du mer hjelp enn en person som mottar dagpenger, som har vært i jobb tidligere, hvis ikke hadde man jo ikke tjent penger til å ha rett på dagpenger. 

Arbeidstrening er ikke aktuelt for alle på NAV. Men for noen som mangler erfaring, og mottar økonomisk sosialhjelp, så synes jeg det er på sin plass. Man skal ikke bare sitte på ræva og få penger. Om det er arbeidsgivere som misbruker ordningen. Ja, og det er veldig synd for dem det går utover.

Har du behov for bistand må du si i fra til din veileder! Og man må ta noe ansvar selv. NAV kan ikke bare gi folk en jobb, men de får inn lister fra arbeidsgivere som har er rekrutteringsbehov. Er du aktuell for denne stillingen sender de din CV til arbeidsgiver, som deretter avgjør om du er aktuell for stillingen eller ikke. 

Så  søk jobber selv. Spør om hjelp om du har problemer med å finne en jobb. Men ikke regn med at du får en jobb en uke etter at du har meldt deg som arbeidsledig. Ta heller en jobb du kanskje ikke vil ha, få erfaring, tjen penger og søk andre jobber mens du tjener penger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...