Gå til innhold

Dyrt med familieselskap....tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal ha familieselskap, 15 stk frå 12 år og oppover,flest voksne. Vi bruker alltid å ha både salt og søt mat....men det blir fort opp i 3-4000 kr,uansett hva jeg lager. Sist serverte jeg smørbrød og kaker samtidig,det var greit så slapp jeg dekke på to ganger....men det ble veldig dyrt det også. Da var det bl.a egg,røkelaks,skinke,potetsalat,gode tomater,krepsehalesalat,karbonader....Er ikke gjerrig,men jeg har det med å overdrive og bruke aaaaaltfor mye penger på dette....tips til hvordan få det litt billigere uten at det blir kjedlig?

Anonymkode: b633c...fbc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lar dere det ikke bli en regel at alle tar med en rett hver? Så fordeles utgiftene for alle, utover året. Ellers blir det jo én stor utgift den gangen det er din tur til å invitere. 

Anonymkode: 62f24...c20

Skrevet

Nå er det jo høst, da hadde jeg laget en stor panne med sodd/betasuppe/kjøttsuppe. Et par røkte svineknoker eller oksebog og masse rotgrønnsaker som er i sesong og rimelige.  Jeg har lagd det mange ganger til events på jobb, det er så rimelig mat at vi må slå til med multekrem(dyrt) for å ha mulighet til vin til maten ;) 

Anonymkode: 5583e...2c2

• Liker 5
Skrevet

Å lage festmat til mange koster, særlig tapas kan lett bli en liten formue....

Steik er god og rimelig mat, men faller kanskje inn under kategorien: litt kjedelig, men passer fint til søndagsmiddag. Siden det er høst er jo snart sesong for fårikål og kjøttsuppe, lammegryte er også nydelig. 

Det er mange gode kyllingretter som faller i god smak hos både unge og eldre; google blant annet Arvekyllingen, den er veldig god. Jeg er tilhenger av å lage ferdig mest mulig på forhånd, så en form (eller tre) med kylling som kan lages dagen i forveien er suverent! Da er det kun feks salat og foccatia som må lages samme dag. Et annet forslag er pestolasagne med kylling. 

Det er mange gode kaker som er like gode selv om de har vært fryst også, da sparer man seg både tid og arbeid akkurat den dagen man har gjester. Suksessterte (gulkake) og gulrotkake kan fryses ferdig pyntet, likedan er jo iskake i en eller annen variant supert. Hjemmelaget is er alltid populært

Anonymkode: 5a3dc...ed8

Skrevet

Be alle om å ta med seg en rett hver. Eller lag en stor suppe/gryte med sesongens varer. Samme med dessert. Lag en en stor eplekake i langpanne og server krem eller is til. 

Anonymkode: 5710d...40e

• Liker 2
Skrevet

Er jo mange ting du kan gjøre billigere. Hva med en pastasalat og nybakt foccacia, tacobuffet, en god høstsuppe med brød, ett par typer hjemmelaget pizza eller lignende. Vi har det litt som dere med «middag» i bursdag og mellom 15-25 gjester i familieselskapene hvor det kun er mine som er barn ennå.

• Liker 4
Skrevet

Rømmegrøt, spekemat og kake.

Biff bourgone og kake.

Anonymkode: d940f...593

Skrevet

Som allerede nevnt. Lag èn rett. Det er mye godt kjøtt i butikkene til en lav pris nå. Høyrygg og rotgrønnsaker i en rik saus med hjemmelaget potetmos. Svineknoker, som allerede nevnt. 

Og om du ønsker mange retter kan du gjøre det mye rimeligere enn produktene du nevner. Jeg kjøper gjerne store (og billige) ribbestykker eller kalkunfileter, ovnsbaker, og skjærer i tynne skiver. Kiloprisen er 1/10 av det som det koster å kjøpe ferdig oppskåret. Det å lage en god potetsalat til 15 stykker er raskt gjort, og koster under 50lappen. Laks graver jeg selv, kjøper hele sider. Foccachia og et-par grytebrøt er også billig og enkelt mat. 

Anonymkode: e6ba2...9c2

• Liker 1
Skrevet

Vi er en familie på 7, i tillegg er det kjærester på de eldste. Vanlig middag er vanvittig dyrt fordi vi er så mange. 

Svinestek er noe av det rimeligste som kan være veldig så «fest» preget. Det er veldig OK. Is kake til dessert. 

Anonymkode: 27033...b3e

• Liker 2
Skrevet

Familieselskapene våre pleier å være på rundt 20stk. Vi pleier å lage hjemmelaget pizzaer 😊

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Skal ha familieselskap, 15 stk frå 12 år og oppover,flest voksne. Vi bruker alltid å ha både salt og søt mat....men det blir fort opp i 3-4000 kr,uansett hva jeg lager. Sist serverte jeg smørbrød og kaker samtidig,det var greit så slapp jeg dekke på to ganger....men det ble veldig dyrt det også. Da var det bl.a egg,røkelaks,skinke,potetsalat,gode tomater,krepsehalesalat,karbonader....Er ikke gjerrig,men jeg har det med å overdrive og bruke aaaaaltfor mye penger på dette....tips til hvordan få det litt billigere uten at det blir kjedlig?

Tenkte å gjøre sånn til siste familieselskap vi også. Så tok vi bare å lagde en hel masse gryte, bakte loff selv og nyrørt syltetøy til. Perfekt og halve prisen 

Anonymkode: 41546...7ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager pai i langpanne til familieselskaper.En med bogskinke og en med kalkunskinke.Serveres med salat. Billig og enkelt.

Anonymkode: 88bc4...653

• Liker 3
Skrevet

Må det alltid være både salt og søtt?

Inviter til kun kaffebesøk så slipper dere å lage middag i tillegg. Eller inviter til middag og server enkel dessert som is og varme bær (kan være den fryste typen) og sjokoladesaus til barna. Det er billig og noe de fleste liker. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har allitid kun pølse i brød, alle digger det ;) og kaker 

Anonymkode: bafc6...56f

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar dere det ikke bli en regel at alle tar med en rett hver? Så fordeles utgiftene for alle, utover året. Ellers blir det jo én stor utgift den gangen det er din tur til å invitere. 

Anonymkode: 62f24...c20

Dette er en sikkelig uting når man inviterer til selskap. Dessuten kan man jo da heller bare sette av lity penger hver måned om det er stor utgift du tenker på.

Anonymkode: 278a5...c5e

Skrevet

Vi skal det samme i september. Lager en svær kjele lapskaus og serverer kaker og flatbrød. Først lapskaus, så kaker da. Koster meg vel kanskje en tusenlapp eller litt mer.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, MrsRose skrev:

Familieselskapene våre pleier å være på rundt 20stk. Vi pleier å lage hjemmelaget pizzaer 😊

Hvor mange lager dere til 20?😊

• Liker 1
Skrevet

Hva med lasagne, lapskaus eller pizza som andre har nevnt.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare lage en gryte f.eks chili con carne og ha is og kaker til dessert.  Du trenger ikke lage mer enn et par kaker og ingrediensene til chili c er rimelige.  

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvorfor ikke bare lage en gryte f.eks chili con carne og ha is og kaker til dessert.  Du trenger ikke lage mer enn et par kaker og ingrediensene til chili c er rimelige.  

Trenger man ikke masse diverse ingreduenser til den geyta da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...