Gå til innhold

Bonusbarn og arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har noen gode råd til meg i denne situasjonen. 

Jeg er samboer med en mann som har et datter på 15 år fra før, sammen har vi en sønn på 5 år. Vi har vært kjærester/samboere i 8 år, og alt har fungert veldig fint inntil nå nylig. 

Grunnen er at jeg kommer fra en ganske velstående familie, og har nettopp arvet ett åttesifret millionbeløp. Vi snakker altså om en ganske stor arv. Stedatter var i fyr og flamme over utsiktene til en betydelig arv, helt til faren opplyste henne om at hun i utgangspunktet ikke har krav på noe, og at lillebroren arver alt. Da brøt kaoset løs!!!

Dette har tatt helt av. Bonusbarn er rasende på både meg og lillebroren, og det har gått så langt at bonusdatter sin mor har involvert seg, og mener bestemt at jeg skal tilgodese bonusdatter en betydelig del av arven. 

I utgangspunktet hadde jeg faktisk tenkt på at hun skulle få et større beløp, men for å være ærlig så frister det svært lite etter den siste månedens kaos. 

Jeg har i utgangspunktet et godt forhold til jenta, men merker at hun har blitt mer og mer opptatt av såkalt luksusgoder. Hotellene i feriene vi drar på må være av en viss standard (såkalte luksushoteller), og i sommer takket hun nei til sommerjobb fordi den ikke var "bra nok". Sånn holdning provoserer meg en del, og gjør at det ikke frister så veldig å gi henne en del av arven min. 

Er det noen som har noen gode råd her? Kjenner dette tærer på hele familien. 

Anonymkode: f3d90...144

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du anser henne som din egen, på lik linje med lillebror, så kan hun kanskje få arve deg. Men hun har jo en mor og en far hun skal arve fra. 

Skjønner det frister lite å la henne få noe når hun er så utakknemlig osv.. men den tid hun evt arver så er hun jo voksen og oppbegående, ikke en frekk 15 åring 

Anonymkode: 1c515...205

• Liker 8
Skrevet

8 sifret millionbeløp? 

Uansett rart å spekulere i arv allerede nå. Arv er ikke noe man har krav på, men være takknemlig for å få. Ingen andre enn du har noe med det. Det må bare legges vekk nå. Det er forhåpentligvis mange mange år til at det blir et issue. 

Anonymkode: 9d5ba...31d

• Liker 16
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er samboer med en mann som har et datter på 15 år fra før, sammen har vi en sønn på 5 år. Vi har vært kjærester/samboere i 8 år, og alt har fungert veldig fint inntil nå nylig. 

Grunnen er at jeg kommer fra en ganske velstående familie, og har nettopp arvet ett åttesifret millionbeløp. Vi snakker altså om en ganske stor arv. Stedatter var i fyr og flamme over utsiktene til en betydelig arv, helt til faren opplyste henne om at hun i utgangspunktet ikke har krav på noe, og at lillebroren arver alt. Da brøt kaoset løs!!!

Dette har tatt helt av. Bonusbarn er rasende på både meg og lillebroren, og det har gått så langt at bonusdatter sin mor har involvert seg, og mener bestemt at jeg skal tilgodese bonusdatter en betydelig del av arven. 

I utgangspunktet hadde jeg faktisk tenkt på at hun skulle få et større beløp, men for å være ærlig så frister det svært lite etter den siste månedens kaos. 

Jeg har i utgangspunktet et godt forhold til jenta, men merker at hun har blitt mer og mer opptatt av såkalt luksusgoder. Hotellene i feriene vi drar på må være av en viss standard (såkalte luksushoteller), og i sommer takket hun nei til sommerjobb fordi den ikke var "bra nok". Sånn holdning provoserer meg en del, og gjør at det ikke frister så veldig å gi henne en del av arven min. 

TS her:

Mente selvfølgelig tosifret millionbeløp. Altså åttesifret beløp

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du anser henne som din egen, på lik linje med lillebror, så kan hun kanskje få arve deg. Men hun har jo en mor og en far hun skal arve fra. 

Skjønner det frister lite å la henne få noe når hun er så utakknemlig osv.. men den tid hun evt arver så er hun jo voksen og oppbegående, ikke en frekk 15 åring 

Anonymkode: 1c515...205

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 sifret millionbeløp? 

Uansett rart å spekulere i arv allerede nå. Arv er ikke noe man har krav på, men være takknemlig for å få. Ingen andre enn du har noe med det. Det må bare legges vekk nå. Det er forhåpentligvis mange mange år til at det blir et issue. 

Jeg er veldig enig i at dette er noe som først er aktuelt om mange år. Problemet er bare at biomor og min bonusdatter mener at for å sikre henne arv, skal dette gjennomføres nå i tilfelle jeg og faren går fra hverandre eller lignende i fremtiden. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville satt meg ned med henne og tatt en alvorlig prat og forklart at juridisk sett har hun ikke krav på noe som helst, all den tid hun skal arve både sin mor og sin far når den tid kommer. Jeg ville fortalt henne at ingen uansett har krav på disse pengene mens du fremdeles er i live, med mindre du velger å gi bort gaver.

Fortell henne at du hadde tenkt å tilgodese et større beløp til henne men at oppførselen hennes viser at hun er utakknemlig og respektløs. Dersom hun oppfører seg og lærer seg verdien av penger kan dere diskutere det igjen. 

Anonymkode: 6a004...9c1

• Liker 36
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er veldig enig i at dette er noe som først er aktuelt om mange år. Problemet er bare at biomor og min bonusdatter mener at for å sikre henne arv, skal dette gjennomføres nå i tilfelle jeg og faren går fra hverandre eller lignende i fremtiden. 

Det er jo helt på huet. Hva om dere går fra hverandre til neste år? Nei, ikke la deg presse til noe her. 

Anonymkode: 6a004...9c1

• Liker 33
Skrevet

Jeg ville ventet endel år til barna ble voksne og dere gamle. Er dere fortsatt en familie blir det naturlig å testamentere noe til henne. Mest sannsynlig vil det nok regne litt på henne uansett i og med at hennes far og bror arver fra deg? 

• Liker 4
Skrevet

Å, tabbe tabbe tabbe, å involvere/snakke om slikt med barna i det hele tatt. Verken hun eller broren arver noe som helst nå, det gjør DU, og dette er jo et minefelt uansett. Ingen 15-åring (eller 5-åring) trenger å forholde seg til framtidig arv overhodet, verken stor arv eller manglende sådan. Selv om hun var din datter skulle hun da ikke loves noe som helst nå. Kutt ALL diskusjon med alle, privatøkonomi er privat, hvis pengene er på bok nå, får du diskutere med samboer angående plassering og bruk, men barna har da ingen ting med det å gjøre. Si at alt er på fond, og ingen har noe som helst med beløp og dine disposisjoner å gjøre overhodet. Ikke verken lov bort noe eller nekt noen noe. 15-åring kan dere sikkert bestikke med noe lovnad om førerkort, ny pc, fin ferie -et eller annet hun vil sette stor pris på og som dere nok ville gitt henne uansett. Men ikke forvent stor takknemlighet heller, hvis hele familien drar på dyre ferier, skal ikke hun være spesielt takknemlig fordi hun bare er stedatter "og ikke har krav på det", det er også helt, helt feil. Bare bli en familie der økonomi ikke snakkes om, det er da ikke vanlig å involvere barna i dette uansett.

Anonymkode: 24ff2...5d6

• Liker 28
Gjest Dævendøtte
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et eller annet sted har griskheten til bonusdatteren din kommet fra. Noen har skjemt henne bort, litt i overkant. Bare at biomor blander seg inn, sier vel det meste. 

Arven er din og ingen andres. Men det vet du jo. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjokkert, men likevel ikke. At det går an! Jeg regner med du oppfostret henne så godt du kan og hun får det hun trenger i hverdagen, og sikkert litt ekstra. Å komme med et sånt «krav» er hårreisende! Hva sier far? 

• Liker 8
Skrevet

Invester pengene så fort som mulig. Så er det ingenting å «krangle» om. 

• Liker 7
Skrevet

Om lillebroren ikke skal få millioner med en gang, noe jeg betviler så kan du informere din stedatter om at du gjerne kan skrive henne inn i ditt testamente og at arv fra deg skjer den dagen du dør. Ikke før. 

Anonymkode: 5b8a0...74a

• Liker 5
Skrevet

Så kanskje hun vokser opp på de årene det tar lillebror å vokse opp. 

Anonymkode: 5b8a0...74a

Skrevet

Leste jeg ikke nettopp denne tråden?

Spoiler

Anonymkode: 10314...1a8

• Liker 2
Skrevet

Anonymkode: 10314...1a8

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEEEEI!!!

Jeg kommer fra en «velhavende» familie. Hadde min første sommerjobb som 12 åring. Fikk 30 kroner timen. Jeg har tatt «drittjobber» og bygget meg opp. Aldri hatt store forventninger. Så gikk familien konkurs. Mange verdier gikk tapt. Men vi klarte oss bra fordi vi har aldri levd noe luksusliv. 

Ingen av barna skal ha noe som helst med din arv å gjøre. Jeg har aldri hatt noen forventing til å arve noe som helst fra mine foreldre, og blitt glad hver gang de faktisk har gitt meg noe. 

Anonymkode: ed5b4...b22

• Liker 5
Skrevet

Men det er jo overhodet ikke naturlig at du viderefordeler denne arven nå? Så hva de skriker for skjønner jeg ikke... 

Jeg ville snakket med din stedatter. Hun er stor nok til å få beskjed direkte. At du hadde tenkt å sette en god del på egen konto til henne som hun skulle få når hun blir voksen evt, men at den oppførselen gjør at du tviler. Også får hun heller vise at hun vokser opp og får fornuftige holdninger... 

Det er nok ikke helt unormalt at tenåringer i den alderen har store krav til både hotellstandard, klær og andre ting... Men man forteller dem jo hvor skapet skal stå, og etter hvert blir de eldre og forhåpentligvis mer fornuftige... Men her kan det kanskje høres ut som om mor er på samme nivå... 

Uansett fordeles jo som sagt ikke disse pengene NÅ, så hele greia ble litt søkt... Men snakk med din stedatter og vær dønn direkte. Også bør kanskje far snakke med mor og si det samme.... 

• Liker 13
Skrevet

Jeg har vært gjennom litt av det samme, men her var det min far som bestemte seg for å gi noe arv direkte til barnebarna. Hvert barnebarn fikk kr 50 000,- (som vi foreldre skulle styre over til de ble gamle nok) 

Min samboer valgte å kompensere dette i forhold til sitt eget barn (vi har felles øknomi) uten å tenke på at hans barn vil få en langt større arv ved et senere tidspunkt da både min samboers foreldre og hans eks sine foreldre har veldig romslig økonomi. I tillegg har mitt stebarns farmor og farfar vært veldig gavmild mot mitt stebarn (noe hverken jeg eller mine barn har reagert på, kan legge til at vi flyttet sammen da barna var nesten tenåringer slik at det aldri har vært natrulig å bli behandlet helt likt fra besteforeldres side) 

Min far er snill og raus med tid, men har aldri gitt barnebarna noe utenom jul og bursdag, og det er slett ikke noe galt i det, men mitt stebarn har derimot fått pc, dyre vinterklær, sydenturer osv. Jeg mener derfor det ble feil å kompensere i forhold til at mine barn fikk arv, tipper mitt stebarn har fått vel så mye gjennom årene.... Han anser nå at det var dumt å kompensere, og at det må gjøres om igjen ved et senere tidspunkt....

Det er ikke lett med mine og dine barn i forhold til arv, men jeg hadde holdt på mitt; det er din arv som kommer ditt stebarn indirekte til gode ved at dere får romsligere økonomi. Stedatteren din er tenåring nå, og aner ikke noe om hvordan sånt skjer, din samboer får sette seg ned å forklare henne det juridiske rundt dette, og at hun er heldig som indirekte får glede av disse pengene, men arv; det får hun ikke etter deg.... Det får hun fra sin mor og far.... I tillegg er det jo forhåpentligvis mange, mange år til arven skal igjen bli arv....

Anonymkode: 1c3ad...db0

• Liker 6
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det der er det dummeste jeg har hørt.... Så de mener at du skal gi stedatteren din arv nå i tilfelle du og faren går fra hverandre neste uke? 

Forøvrig vil jo ikke faren få noe heller om dere går fra hverandre....

Anonymkode: 1c3ad...db0

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...