AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #1 Skrevet 16. august 2018 Jeg syns det tar så lang tid fra når jeg legger inn en kjøpsordre på et fond til det dukker opp på aksjesparekontoen min? Hvorfor er det slik? Prisene kan jo variere fra dag til dag, blir uforutsigbart når man ikke han kjøpe og selge innenfor et mindre tidsrom? Anonymkode: 6eb48...62a
Nåla-i-veggen Skrevet 16. august 2018 #2 Skrevet 16. august 2018 Fond kjøpes og selges til ukjent kurs. Har ingen ting med Aksjesparekonto å gjøre. Det er bare slik fond fungerer. Er det indeksfond så kan man alternativt velge en ETF som følger samme indeks. Ofte har disse lavere årlig gebyr enn tilsvarende fond. Handles som en aksje slik at man vet hva kursen er ved kjøp og salg. Innenfor Aksjesparekonto må ETF'en være registrert i EU/EØS. Du kan derfor ikke handle ETF'er registert på amerikanske børser. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #3 Skrevet 16. august 2018 Du får praktisk talt hele tiden dagens sluttkurs hvis du kjøper fond som investerer i Europa eller USA, tidlig på dagen (før 12 rett fra tilbyder, før 0830 hos nettmegler som Nordnet/Sbanken). Morgendagens sluttkurs for fremvoksende markeder. Kan ta lengre tid hvis du kjøper rundt helligdager. Anonymkode: dc083...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #4 Skrevet 16. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det tar så lang tid fra når jeg legger inn en kjøpsordre på et fond til det dukker opp på aksjesparekontoen min? Hvorfor er det slik? Prisene kan jo variere fra dag til dag, blir uforutsigbart når man ikke han kjøpe og selge innenfor et mindre tidsrom? Anonymkode: 6eb48...62a Hvis du går inn og ser på detaljene på ordren, ser du at kjøpsdato/rentedato som regel er samme dag eller 1-2 dager etter at du la inn ordren. At det tar enda flere dager før handelen dukker opp på din ASK, har ingen sammenheng med når handelen ble utført. Mine handler får jeg til dagens kurs eller til neste dags kurs. Anonymkode: 02d13...635
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #5 Skrevet 16. august 2018 Hvis du går inn og ser på detaljene på ordren, ser du at kjøpsdato/ kursdato som regel er samme dag eller 1-2 dager etter at du la inn ordren. At det tar enda flere dager før handelen dukker opp på din ASK, har ingen sammenheng med når handelen ble utført. Mine handler får jeg til dagens kurs eller til neste dags kurs. Anonymkode: 02d13...635 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 På 16.8.2018 den 8.30, Nåla-i-veggen skrev: Fond kjøpes og selges til ukjent kurs. Har ingen ting med Aksjesparekonto å gjøre. Det er bare slik fond fungerer. Er det indeksfond så kan man alternativt velge en ETF som følger samme indeks. Ofte har disse lavere årlig gebyr enn tilsvarende fond. Handles som en aksje slik at man vet hva kursen er ved kjøp og salg. Innenfor Aksjesparekonto må ETF'en være registrert i EU/EØS. Du kan derfor ikke handle ETF'er registert på amerikanske børser. Dette er jo feil. Når du kjøper fond eller aksje er det kursen på kjøpsdato som gjelder. Grunnen til at det tar noen dager er fordi fondsforvalteren må godkjenne kjøpet. Anonymkode: f25cc...24a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo feil. Når du kjøper fond eller aksje er det kursen på kjøpsdato som gjelder. Grunnen til at det tar noen dager er fordi fondsforvalteren må godkjenne kjøpet. Anonymkode: f25cc...24a Ja, men kjøpsdato er ikke alltid samme dag som transaksjonen fra din konto ble utført. I min bank er det slik at interne fond har kjøpsdato og kursdato samme dag som transaksjonen ble utført, mens eksterne fond har kjøpsdato og kursdato 1-2 dager etter at transaksjonen ble utført. Anonymkode: 02d13...635 1
Nåla-i-veggen Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo feil. Når du kjøper fond eller aksje er det kursen på kjøpsdato som gjelder. Grunnen til at det tar noen dager er fordi fondsforvalteren må godkjenne kjøpet. Anonymkode: f25cc...24a På Nordnet står det "Merk at kjøp av fondsandeler gjøres til ukjent kurs". Hvilken megler bruker du som opplyser nøyaktig på krone og øre hvilken kurs du får når du trykker på Kjøp-knappen? Hvis du legger ut et skjerm-bilde så hadde det vært fint. Endret 18. august 2018 av Nåla-i-veggen 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 Helt enig: grunnen til at det tar noen dager er jo fordi det må gjennom elektroniske/automatiske systemer. Et salg er aldri foretatt ved sekundet du gjennomfører kjøp. Merkelig hvordan folk opplyses her, altså! Anonymkode: 21b62...091
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 Man finner jo denne informasjonen i nettbanken også, i forbindelse med kjøp av aksjefond. Anonymkode: 02d13...635
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå