Gå til innhold

Hvor godt økonomisk bør man ha det for å være hjemme ca 1,5år ekstra med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn helt praktisk. Hvordan bør regnestykke se ut? Hvor mye penger bør man sitte igjen med for å ha råd til å være hjemme?

Anonymkode: 5c3e0...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regnestykket må jo se ut:

Inntekt + kontantstøtte + eventuelt formue/sparepenger som kan forbrukes + eventuelle andre inntekter

minus

nødvendige utgifter og forbruk

minus

ønskede utgifter/forbruk

Anonymkode: f7c01...1eb

• Liker 1
Skrevet

Får dobbel kontantstøtte fra 1-2år.. så da får du det og slipper bhg utgiftene.. pluss barnetrygd. om dere er 2 stk er det lettere. Noen overbor seg selv og skal ha alt av luksus og materielle ting of dyre kkær og biler og hus..så da er det jo ikke lett... Alle må velge hva de foretrekker selv. 

For meg kommer barna først.

Anonymkode: 75c80...748

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får dobbel kontantstøtte fra 1-2år.. så da får du det og slipper bhg utgiftene.. pluss barnetrygd. om dere er 2 stk er det lettere. Noen overbor seg selv og skal ha alt av luksus og materielle ting of dyre kkær og biler og hus..så da er det jo ikke lett... Alle må velge hva de foretrekker selv. 

Hvorfor dobbel kontantstøtte?

Til TS. Hvis du velger å holde barnet hjemme til det er 2,5 år, så får du samme økonomi som før, minus hele lønna di, plus 7500 kr i kontantstøtte fra barnet er 13 til 24 mnd. Så ingenting etter denne alderen.

Dere må rett og slett vurdere om dere klarer å leve på en lønn.

Skrevet

Pass på at det er barnehager å oppdrive når barnet er 1,5. Jeg hadde tenkt til å gå hjemme til desember, men da var det ingen plasser, så endte opp med å gå hjemme i 2 år, det var litt for lenge. Gutten min hadde hatt godt av barnehage. 

Anonymkode: 0f96f...c2a

• Liker 1
Skrevet

Og husk at du mister retten til sykmelding. 

Anonymkode: 16b89...a3b

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dobbel kontantstøtte? Uten barnehageplass får man 7500 kr i mnd fra barnet er 13-23 mnd.

Anonymkode: e58d2...467

Skrevet (endret)

Sjekk om dere kan få avdragsfrihet på huslån og kun betale renter i perioden med bare èn inntekt, det kan hjelpe litt. Er det aktuelt å være dagmamma/dagpappa for et barn til, så kan det bli en ekstra inntekt som får det til å gå rundt. 

Kan dere øve dere noen måneder på å ha tilsvarende ei inntekt+kontantstøttebeløp for å sjekke ut om dette er noe dere takler? 

Endret av Eneri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...