AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Først og fremst vil jeg virkelig ikke støte noen med tittelen min, og jeg ønsker ikke noe personangrep på meg selv, da jeg bare brukte min tidlige biologilærer sine ord😊 Jeg er selv barnløs, men jeg er heller ikke i den alderen der folk forventer at jeg skal få barn. Det jeg vil reflektere over i dette innlegget er om det er noe annerledes med personer som er frivillig barnløse kontra de som vil ha barn. Vi kan ta meg som eksempel. Jeg ser absolutt ingenting positivt med å få barn, annet at jeg gir Norge nye borgere og jeg kan da gi kjærlighet jeg ikke ante fantes før jeg fikk barn. Jeg synes barn er slitsomme, de tar fra meg nattesøvnen, bleieskift, de er dyre og de bråker og er uhygeniske. Allikevel har jeg i min unge alder et intenst ønske om barn! Og dette tror jeg ligger i instinktene mine, å reprodusere meg. Jeg lurer da på om frivillig barnløse ikke har dette instinktet? Ikke at det er noe galt med det, det er virkelig ikke det jeg mener! Jeg mener at folk burde få 0, 2, 5 eller 12 barn om det er det de vil! Jeg bare lurer på hvorfor frivillig barnløse ikke har dette instinktet? Alle levende vesner har jo det, og det er det som får jorden fremover. Min teori er om vi mennesker har kommet så langt frem i evolusjonen at flere og flere mister dette instinktet og at vi da vil sakte, men sikkert dø ut. Dette sammen med at mange ikke greier å få barn naturlig. Som sagt så er ikke dette innlegget laget for å se ned på noen som helst, men heller et spørsmål jeg genuint er nysgjerrig på. Biologilæreren min sa bare dette i farten, og jeg fikk ikke tid til å spørre ham. Og bare så det er sagt; jeg ønsker heller ingen negativ snakk om læreren min. Han var helt fantastisk og den beste læreren jeg noen gang har hatt. I min mening burde alle ha en lærer som ham, han var elsket av alle og jeg vil aldri glemme hvor utrolig bra han var i jobben sin og til å lære bort. Setter pris på innspill eller svar Jente 16. Anonymkode: a2a93...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 skriften din var så stor, jeg orket ikke å lese hele innlegget ditt jeg. Men jeg legger merke til at du skriver at mange ikke kan få barn naturlig, og at mange her i vesten velger det bort. Dessverre kan kanskje dette ha en sammenheng med nettopp sånn vi lever. veldig moderne og langt fra måten vi levde på tidligere. Vi omgås jo med stråing hele tiden. I Afrika er det så overbefolket at det blir nød, kvinnene får barn hele tiden. Anonymkode: fe354...48c 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #4 Skrevet 15. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: skriften din var så stor, jeg orket ikke å lese hele innlegget ditt jeg. Men jeg legger merke til at du skriver at mange ikke kan få barn naturlig, og at mange her i vesten velger det bort. Dessverre kan kanskje dette ha en sammenheng med nettopp sånn vi lever. veldig moderne og langt fra måten vi levde på tidligere. Vi omgås jo med stråing hele tiden. I Afrika er det så overbefolket at det blir nød, kvinnene får barn hele tiden. Anonymkode: fe354...48c Ja, beklager. Jeg skrev først på notater for å luke ut skrivefeil og for å få frem det jeg ville uten misforståelser Men takk for innspill! Ts. Anonymkode: a2a93...4f4 3
BerntHulken Skrevet 15. august 2018 #5 Skrevet 15. august 2018 Egentlig er det jo bare å hylle dem som ikke bidrar til mer overbefolkning. 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #6 Skrevet 15. august 2018 Kan bare svare for meg selv. 1. Jeg har aldri vært opptatt av barn. Jeg var aldri trillepike/barnevakt da jeg var tenåring. 2. Jeg har gener/arvelige tilstander som jeg ikke ønsker å videreføre. 3. Jeg har passert 50 med god margin, og har aldri angret fordi jeg ikke har fått barn. Anonymkode: 8e902...e66 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #7 Skrevet 15. august 2018 Det er ikke noe galt. De som velger å ikke få barn gjør et gjennomtenkt valg. Noen lever et liv som ikke er forenlig med små barn, andre har kanskje en sykdom som gjør at de ikke klarer å ta godt nok vare på et barn, mens andre rett og slett syns barn er et mas. Barn krever hele deg. De opptar mye energi, tanker, økonomi, tid osv osv. Har man først fått et barn vet man at livet aldri blir som før, og at de 18 neste årene blir man opptatt og må sette seg selv i annen rekke. De som velger å ikke få barn har det nok så fint sånn de har det at de ikke vil bytte ut livet sitt mot en tilværelse med barn. For oss som har nevøer og nieser, men selv har valgt et liv uten barn, holder det i massevis med noen korte besøk av barna av og til. Det er fint når de kommer, og noen ganger finere når de drar. Anonymkode: 1d030...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja Anonymkode: ea2e2...108 Nei Anonymkode: 1ae4a...aaf
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 Tror nok noen ikke har det innstinktet det er å ville reprodusere seg. Hos meg forsvinner aldri lysten på baby, selv om mine to nå er godt voksne vil jeg enda ha fler. For det er fordkjell på å ville ha, og få. Fikk to, de kunne jeg da gi 100%. Og har ikke i meg me 100% engasjement rettet mot barn, så da stopper jeg, selv om lysten er der. Anonymkode: 7ae55...49f
Grønt blad Skrevet 15. august 2018 #10 Skrevet 15. august 2018 Det nok til alle tider vært kvinner som ikke ønsker barn, men det er bare de siste tiårene man har hatt mulighet til å kontrollere det, og det er først de siste årene mange har turt å si det. Det er helt klart fortsatt tabu å (som kvinne) si at man ikke ønsker barn. Som mann er det ikke tabu. "Jeg bare lurer på hvorfor frivillig barnløse ikke har dette instinktet [reproduksjon]? Alle levende vesner har jo det, og det er det som får jorden fremover." Barn er ikke alltid et resultat av et reproduksjonsinstinkt, men også av sex. Mange som ikke har hatt et sterkt ønske om barn, har kanskje hatt ønske om sex og så har barn bare blitt en konsekvens av det (og ikke av et ønske om egne avkom). 4
Maleficenta Skrevet 15. august 2018 #11 Skrevet 15. august 2018 Jeg tenker at det mulig kan være noe hormonelt kanskje? At noen produserer mindre østrogen og at de kanskje ikke kjenner like sterkt på dette barneønsket? Sikkert bare bull dette men bare en gjetning. Evt at vi mennesker er såpass smarte at fornuft i de fleste tilfeller trumfer innstinktene. Kanskje rent fysisk kjenner man ønske om å få barn men så tar fornuften overhånd og man nekter å høre på hva kroppen vil? 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #12 Skrevet 15. august 2018 Vi får færre barn her i vesten fordi vi blir mer opplyste, mer rasjonelle og vi er ikke like bundet av kulturelle "regler" som tidligere. Vi lar oss heller ikke styre så mye av biologiske instinkter, men velger å tenke selv. Dette gjelder også flere områder i livet. Som mennesker har vi jo havnet helt på siden av resten av naturen. Hjernen vår hindrer ukontrollert reproduksjon. Anonymkode: 4a54d...849 7
AnonymBruker 42 Skrevet 15. august 2018 #13 Skrevet 15. august 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer på hvorfor frivillig barnløse ikke har dette instinktet? Vi mennesker har mange "instinkter", og heldigvis er det også mange av disse vi i stor grad klarer å holde i sjakk. 4
Maleficenta Skrevet 15. august 2018 #14 Skrevet 15. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får færre barn her i vesten fordi vi blir mer opplyste, mer rasjonelle og vi er ikke like bundet av kulturelle "regler" som tidligere. Vi lar oss heller ikke styre så mye av biologiske instinkter, men velger å tenke selv. Dette gjelder også flere områder i livet. Som mennesker har vi jo havnet helt på siden av resten av naturen. Hjernen vår hindrer ukontrollert reproduksjon. Anonymkode: 4a54d...849 I fattige land har de ofte inhen valg heller. De har ikke så god tilgang på preventiver. Og det å få mange barn der er vel mer en plikt enn noe annet
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #15 Skrevet 15. august 2018 Det er uforsvarlig og egoistisk å få barn. Anonymkode: 0f9b5...478 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #16 Skrevet 15. august 2018 Akkurat nå, Maleficenta skrev: I fattige land har de ofte inhen valg heller. De har ikke så god tilgang på preventiver. Og det å få mange barn der er vel mer en plikt enn noe annet Ja, det er nesten som en helt annen verden. Annen kultur samt færre muligheter. Anonymkode: 4a54d...849 1
Maleficenta Skrevet 15. august 2018 #17 Skrevet 15. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nesten som en helt annen verden. Annen kultur samt færre muligheter. Anonymkode: 4a54d...849 Er som å ta tidsmaskinen og reise bakover i tid på en måte
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #18 Skrevet 15. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er uforsvarlig og egoistisk å få barn. Anonymkode: 0f9b5...478 Det ligger i menneskets (og andres dyrs) natur å være egoistiske. Egoisme er strengt tatt ikke et negativt trekk, det er fullstending naturlig å ta valg i livet basert på sine egne ønsker. Negativ egoisme kan man snakke om når handlinger går direkte utover noen andre. Om å få barn gjør det kan vel diskuteres. Anonymkode: 4a54d...849 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #19 Skrevet 15. august 2018 Det er jo egentlig vanskelig å si, for det er ikke så lenge siden det ble mulig å faktisk gjøre det valget om å være barnløs eller regulere antall barn i en vanlig hverdag. Ikke engang det å velge å være alene er så lenge siden det ble praktisk gjennomførbart. Evolusjonen har ikke endret noe på det i løpet av to generasjoner. Anonymkode: 7b501...8b0 1
Maleficenta Skrevet 15. august 2018 #20 Skrevet 15. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo egentlig vanskelig å si, for det er ikke så lenge siden det ble mulig å faktisk gjøre det valget om å være barnløs eller regulere antall barn i en vanlig hverdag. Ikke engang det å velge å være alene er så lenge siden det ble praktisk gjennomførbart. Evolusjonen har ikke endret noe på det i løpet av to generasjoner. Anonymkode: 7b501...8b0 Har vel gått flere generasjoner enn det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå