AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Andre som har det sånn? Anonymkode: 91968...de0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 Ja, jeg hadde det slik. Anonymkode: 77691...81d 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #3 Skrevet 15. august 2018 Jeg skammer meg over å kun jobbe i butikk:( Anonymkode: e00d4...dbc 1
Gjest Vanlig fyr Skrevet 16. august 2018 #4 Skrevet 16. august 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skammer meg over å kun jobbe i butikk:( Anonymkode: e00d4...dbc Jobbet i butikk da jeg var yngre, synes det var fantastisk morsomt. Hyggelig miljø, mye rare kunder, slapp å forholde meg til så mye unødvendig dritt som jeg må i jobben jeg har nå.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #5 Skrevet 16. august 2018 Jeg tror det er ekstra skamfullt og vanskelig å være ufør i dag, i en tid der induvidualisme og selvrealisering står i høysetet. Det har blitt viktig "være noen", ta utdannelse, ha en flott jobb og tjene godt. Når man er ufør er man en nobody, og en som ikke er interessant. Man er sett på som en som snylter og en kvise på samfunnets rompe. Det spiller ingen rolle hva som er årsaken til uførheten, for folk har bestemt seg for å dra alle uføre over en kam. I sosiale sammenhenger blir man gjerne spurt om hva man jobber med, for man blir vurdert og definert utfra hva slags jobb man har. Og når man forteller at man er ufør, så blir folk enten beklemte, eller de mister interessen for deg. Og så har du de som er frekke nok til å spørre om hvorfor man ble ufør da, slik at man blir stående der i et pinlig dilemma om hvor mye man skal fortelle. Så ja, jeg skammer meg over å være ufør, og snakker sjelden om det til andre. Anonymkode: 91185...963 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #6 Skrevet 16. august 2018 Skjønner ikke hvorfor de med uføretrygd gidder å bo i Norge. Her blir du en nobody og du gjemmer deg unna sosiale situasjoner og får et traurig liv. Flytt heller utenlands til et lavkostland med varmere klima. Der kan du leve som en konge med norsk uføretrygd. Anonymkode: eee30...712 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 Har det akkurat likens, dessverre. Anonymkode: 08a31...f8c
OPIgirl Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 Nei, det gjør jeg ikke. Hvorfor skulle jeg det? Jeg kan jo ikke noe for at jeg er uføretrygdet pga sykdom. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 På 16.8.2018 den 9.13, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor de med uføretrygd gidder å bo i Norge. Her blir du en nobody og du gjemmer deg unna sosiale situasjoner og får et traurig liv. Flytt heller utenlands til et lavkostland med varmere klima. Der kan du leve som en konge med norsk uføretrygd. Anonymkode: eee30...712 Problemet er vel St trygdede må betale hjemfallskatt til Norge + skatt til sitt nye hjemland. Dermed blir ikke det fett heller. Dette ble innført av de rødgrønne. Eneste landet man kan flytte til uten å betale skatt til Norge er Pakistan. De fikk unntak, så reis til Pakistan, ingen skatt , lev som konger. Anonymkode: 75b57...709 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel St trygdede må betale hjemfallskatt til Norge + skatt til sitt nye hjemland. Dermed blir ikke det fett heller. Dette ble innført av de rødgrønne. Eneste landet man kan flytte til uten å betale skatt til Norge er Pakistan. De fikk unntak, så reis til Pakistan, ingen skatt , lev som konger. Anonymkode: 75b57...709 De betaler da ikke skatt til begge land, ja de gjør nok det i en liten overgangsperiode, men ikke for alltid. Har en venn, som har bodd i Spania snart i 1 år, og han betaler kun skatt til Spania, ikke Norge. Anonymkode: 21705...97c 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #11 Skrevet 18. august 2018 4 timer siden, OPIgirl skrev: Nei, det gjør jeg ikke. Hvorfor skulle jeg det? Jeg kan jo ikke noe for at jeg er uføretrygdet pga sykdom. Men med mindre du er lam fra nakken og ned, kunne du vel jobbet litt? De aller, aller færreste er egentlig 100% ufør. Og hadde jeg vært ufør, hadde jeg vært skamfull over det. At jeg garantert kunne bidratt litt, men ikke gjorde det. Anonymkode: 67cb4...bbd 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De betaler da ikke skatt til begge land, ja de gjør nok det i en liten overgangsperiode, men ikke for alltid. Har en venn, som har bodd i Spania snart i 1 år, og han betaler kun skatt til Spania, ikke Norge. Anonymkode: 21705...97c Og det er fordi kravet først kommer etter 3 år, hvis han ikke har vært smart nok til å fixe så alt blir rett fra dag 1... Etter 3 år kommer det krav med tilbakebetaling for alle årene han ikke har betalt korrekt skatt.. Anonymkode: dc4c6...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #13 Skrevet 18. august 2018 Det er vel helt naturlig. Skal du liksom være stolt av å være ufør da? Anonymkode: d9875...c64 1
Veneke Skrevet 18. august 2018 #14 Skrevet 18. august 2018 (endret) På 16.8.2018 den 9.08, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er ekstra skamfullt og vanskelig å være ufør i dag, i en tid der induvidualisme og selvrealisering står i høysetet. Det har blitt viktig "være noen", ta utdannelse, ha en flott jobb og tjene godt. Når man er ufør er man en nobody, og en som ikke er interessant. Man er sett på som en som snylter og en kvise på samfunnets rompe. Det spiller ingen rolle hva som er årsaken til uførheten, for folk har bestemt seg for å dra alle uføre over en kam. I sosiale sammenhenger blir man gjerne spurt om hva man jobber med, for man blir vurdert og definert utfra hva slags jobb man har. Og når man forteller at man er ufør, så blir folk enten beklemte, eller de mister interessen for deg. Og så har du de som er frekke nok til å spørre om hvorfor man ble ufør da, slik at man blir stående der i et pinlig dilemma om hvor mye man skal fortelle. Så ja, jeg skammer meg over å være ufør, og snakker sjelden om det til andre. Anonymkode: 91185...963 Hva med å ha en blogg og si man er blogger, da? Kan jo være en blogg der man anmelder litteratur, kjemper for sørsamisk språk, driver undersøkende lokaljournalistikk, kritiserer rosabloggere osv. Så blir det jo en fotnote at det er NAV som finansierer denne bloggen. Endret 18. august 2018 av Veneke 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #15 Skrevet 18. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men med mindre du er lam fra nakken og ned, kunne du vel jobbet litt? De aller, aller færreste er egentlig 100% ufør. Og hadde jeg vært ufør, hadde jeg vært skamfull over det. At jeg garantert kunne bidratt litt, men ikke gjorde det. Anonymkode: 67cb4...bbd Jeg er i teorien enig i det du skriver her. Men i praksis er det fryktelig vanskelig å finne arbeidsgivere som aksepterer at man bare kan bidra litt. Kombiner det gjerne med store hull i CVen pga sykdom og kunnskap om at jobbsøkerens hovedinntekt er uføretrygd, så er det nok de færreste som ville tatt i vedkommende med ildtang, en gang. Trist, men sant. Anonymkode: efef7...8f9 12
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #16 Skrevet 18. august 2018 Jeg skammer meg ikke over det. Jeg skriker det heller ikke ut. Hvis folk spør hva jeg driver med, sier jeg hva hobbyene mine er. Da de er en livsstil. Morra og søsters mi, forteller «alle» at jeg er ufør. Selv om jeg har sagt at de skal holde kjeft, og ikke snakke om meg. Slutter de ikke. Derfor deler jeg ikke personlige, private eller noe som helst annet om meg og mitt liv. Vi er ikke familie, men slekt. We’re NOT close, at all. I don’t like my relatives. Anonymkode: 91a3b...8eb
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #17 Skrevet 18. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skammer meg ikke over det. Jeg skriker det heller ikke ut. Hvis folk spør hva jeg driver med, sier jeg hva hobbyene mine er. Da de er en livsstil. Morra og søsters mi, forteller «alle» at jeg er ufør. Selv om jeg har sagt at de skal holde kjeft, og ikke snakke om meg. Slutter de ikke. Derfor deler jeg ikke personlige, private eller noe som helst annet om meg og mitt liv. Vi er ikke familie, men slekt. We’re NOT close, at all. I don’t like my relatives. Anonymkode: 91a3b...8eb Er det en grunn til at du slår over på engelsk i siste setning? Anonymkode: e7088...96c 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #18 Skrevet 18. august 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men med mindre du er lam fra nakken og ned, kunne du vel jobbet litt? De aller, aller færreste er egentlig 100% ufør. Og hadde jeg vært ufør, hadde jeg vært skamfull over det. At jeg garantert kunne bidratt litt, men ikke gjorde det. Anonymkode: 67cb4...bbd Da lurer jeg på om du kan vise oss hvor arbeidsgiverne er som kan ansette så ustabile arbeidstakere da? Ikke? Nei, så hold munn. Anonymkode: b9497...6e7 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #19 Skrevet 18. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men med mindre du er lam fra nakken og ned, kunne du vel jobbet litt? De aller, aller færreste er egentlig 100% ufør. Og hadde jeg vært ufør, hadde jeg vært skamfull over det. At jeg garantert kunne bidratt litt, men ikke gjorde det. Anonymkode: 67cb4...bbd Unødvendig kommentar. Er ikke alle arbeidsgivere som syns det er greit å jobbe 30-40 % stilling, da er man i så fall heldig. Samt at man aner ikke om personens helse. Når jeg i ny og ne har angst og ikke orker noen ting kan jeg med hånden på hjertet ikke forstå hvordan man klarer seg med angst hele året. All respekt til dem som i det hele tatt orker å stå opp. Skjønner utrolig godt de ikke orker noen ting. Dette gjelder for så vidt alle sykdom. Ts. Jeg forstår du syns det er flaut å si, men tro meg; ingen bryr seg egentlig. Folk har nok med sine problemer til å bry seg om hvorfor du er ufør. Anonymkode: a2e39...d55 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #20 Skrevet 18. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men med mindre du er lam fra nakken og ned, kunne du vel jobbet litt? De aller, aller færreste er egentlig 100% ufør. Og hadde jeg vært ufør, hadde jeg vært skamfull over det. At jeg garantert kunne bidratt litt, men ikke gjorde det. Anonymkode: 67cb4...bbd Nå er ikke jeg ufør, men på vei til å bli det. Og foreløpig har det tatt 16 år under trygdekontoret og så Nav. Jeg har prøvd mange jobber, tiltak, utdannelse osv. Ikke noe går. Hadde jeg funnet en arbeidsgiver, som godtok at jeg kom kun da jeg var i form, så hadde jeg kunnet jobbe. Men det kan gå 1 mnd, jeg ikke kan jobbe noe, så kan jeg jobbe 10 timer neste uke, kanskje til og med 15 timer på en veldig god uke. Men så er det 2 timer en uke. Akkurat nå om dagen, er jeg så dårlig så jeg må få levert mat på døra, og noen som gjør husarbeidet mitt. Så jobb er ikke aktuelt. Men skulle jeg bli bedre, så tenker jeg at frivillig arbeid kan være fint. Anonymkode: 21705...97c 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå