Gå til innhold

Bære sovende barnet (nylig bleiefri natt) på do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er dette? 

Hadde aldri hørt om det før vi sleit litt med uhell hos vår som egentlig er tørr på natta. 

Gjennom ferien har det vært veldig varmt, og vi har drukket mer enn vanlig. Nå har det blitt en vane å bære sovende barn (under fire år) på do før de voksne legger seg. Da tisset barnet og vi unngår uhell. 

Men er dette vanlig? Har hatt mye små barn rundt meg, men aldri hørt om dette "trikset" som jeg fikk presentert som den største selvfølge..... 

Har det noen negativ virkning? Barnet sovner lett igjen etterpå. 

Anonymkode: 5eb38...6f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gjort det. Og flere av mine venninner har også gjort det med sine barn.

ingen av våre barn har slitt med søvn pga dette, men vi har sluppet at de tisser på seg på vei til do om morran.

Anonymkode: b13b1...b34

Skrevet

Vi gjør det, og vet flere andre som og gjør det. Funker fint. 

Anonymkode: a55e8...ebe

Skrevet

Når vet man at man kan slutte? Barnet blir veldig fortvilt og kald ved uhell, så vi ønsker å hjelpe med suksess så godt vi kan. 

TS

Skrevet

Det anbefales helst ikke fordi blæren skal trenes opp til å holde på vannet helenatten og barnet skal selv lære å våkne når det må tisse. Men vet om mange som gjør det. 

Anonymkode: d0026...be8

• Liker 3
Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Var vanlig selv når jeg var barn. 

Skrevet

Vi har ikke gjort det! Sluttet med bleie om natten når han vr tørr natten gjennom. Kun hatt ett uhell på 3 mnd :) må være veldig forstyrrende å bli vekket for å tisse på natten, det kan også forstyrre den viktige rem søvnen.

Anonymkode: ca30e...1ba

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales helst ikke fordi blæren skal trenes opp til å holde på vannet helenatten og barnet skal selv lære å våkne når det må tisse. Men vet om mange som gjør det. 

Anonymkode: d0026...be8

Nettopp pga dette var det aldri noe tema for oss å gjøre noe sånt. Vår filosofi var at barn er naturlig tørre om natten når de er klare for det, og fram til da får de bruke nattbleie. 

Selvsagt blir barn gjerne fortvilt om de tisser på seg om natten, men dét er jo også en naturlig del av læringsprosessen. Har de ubehaget ved å tisse seg ut erfaringsmessig i bakhodet vil de etter hvert, også i søvne, lære seg å kontrollere blæren/stå opp og tisse selv ved behov. 

Jeg synes det er helt utrolig hva folk synes de bør gjøre for å legge til rette for barn - eller kanskje helst seg selv?

(Dette selvsagt med forbehold om at det ikke er noe fysisk eller psykisk fatt med barnet som tilsier at det trenger ekstra hjelp.)

Anonymkode: a446f...e0f

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når vet man at man kan slutte? Barnet blir veldig fortvilt og kald ved uhell, så vi ønsker å hjelpe med suksess så godt vi kan. 

TS

Vi sluttet etter 6-7 mnd. Da var blærekontrollen såpass bra at vi følte vi kunne la de sove natta gjennom uten dobesøk. 

Og for de som mener vi vekker barna... ingen av mine barn har egentlig våknet skikkelig. Vi har bært de på do og tilbake. 

Anonymkode: b13b1...b34

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp pga dette var det aldri noe tema for oss å gjøre noe sånt. Vår filosofi var at barn er naturlig tørre om natten når de er klare for det, og fram til da får de bruke nattbleie. 

Selvsagt blir barn gjerne fortvilt om de tisser på seg om natten, men dét er jo også en naturlig del av læringsprosessen. Har de ubehaget ved å tisse seg ut erfaringsmessig i bakhodet vil de etter hvert, også i søvne, lære seg å kontrollere blæren/stå opp og tisse selv ved behov. 

Jeg synes det er helt utrolig hva folk synes de bør gjøre for å legge til rette for barn - eller kanskje helst seg selv?

(Dette selvsagt med forbehold om at det ikke er noe fysisk eller psykisk fatt med barnet som tilsier at det trenger ekstra hjelp.)

Anonymkode: a446f...e0f

Samme her, når vesla hadde tatt av tørre bleier hver morgen en lengre periode, sluttet hun med bleier. Ikke hatt ett uhell siden. Hun var riktignok passert fem før jeg tok bleia (hadde en periode der hun tisset i bleia på vei på do om morgenen så jeg kunne ikke vite sikkert at hun var tørr), men jeg så ingen grunn til å insistere på å være bleiefri før kroppen var moden for det.

Anonymkode: df6ec...4b3

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke vennet blæra til å tømmes midt på natten. Den må lære seg å holde på vannet i nattetimene.

Merker det selv også som voksen. Hvis jeg av en eller annen grunn begynner å stå opp om natten for å tisse, er det vanskelig å slutte, da føler jeg at jeg må tisse neste natt også.

Anonymkode: 73468...7be

• Liker 4
Skrevet

Nå har begge mine blitt tørre om natten på akkurat samme tidspunkt som de sluttet med bleie på dagen, så dette har ikke vært nødvendig for oss. Men jeg har hørt at andre gjør dette. Jeg forstår imidlertid ikke grunnen- det spiller da virkelig ingen rolle om barnet bruker bleie om natten frem til kroppene deres faktisk er klare til å holde på tiss natten gjennom?!

I mine barns barnehage er det tradisjon at de eldste barna er på en overnattingstur hver vår. Da er det bestandig noen av barna som fortsatt bruker bleie om natten (altså som 5-6-åringer), og barnehagen skifter diskret på disse slik at det ikke blir noe tema blant de andre barna. Men det er altså veldig vanlig å bruke bleie på natten i flere år etter at man er ferdig med bleie om dagen.

Anonymkode: 3fb7a...98d

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde det i spesielle tilfeller, hvis vi visste at barnet hadde drukket mer / senere enn normalt (for eksempel selskap med mye brus osv), eller når vi overnattet steder der et uhell ville være ekstra uheldig.

Ellers unngikk vi det, og stolte på at kroppen vennet seg til den ikke behøvde å tømme blæren på natten. 

Anonymkode: 7d7b9...70c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...