Jævla-utleigar Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Hei, vi hadde en kompis som infiserte leiligheten vår med bananfluer for 2 uker siden, nå har vi slitt med de siden... det virker som de blir bare mer intelligente og bare fortsetter å formere seg. De vil faen ikke gå i fellene våres, men de går i alt annet... vi tok endelig å kjøpte eddik og blandet TO GLASS med eddik, zalo og vann, og det andre med eddik, sukker og vann. De setter seg bare på kanten og glaner ned i glasset, de sitter der bare og chiller liksom. noen flere ideer? Det var noe rart med spyttet til han fyren som var på besøk med oss, fordi ølboksene hans og brusen hans var blitt muglet på bare noen dager... men våre ting mugler jo aldri. Hva er det som skjer?? Hjelp
Beltedyr Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 Mener å huske at eplecidereddik funket bedre enn vanlig eddik 2
Jævla-utleigar Skrevet 15. august 2018 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2018 Men den kostet sann 50kr! Det må være en bedre måte! Dette knekker budsjettet
Atrix Skrevet 15. august 2018 #4 Skrevet 15. august 2018 Rødvin + eddik har virket her. I underetasjen har vi 2 feller stående med cider (alkohol) som har fanget mange, men de samme fellene fanget ingen da vi hadde dem oppe.
_popcorn_ Skrevet 15. august 2018 #5 Skrevet 15. august 2018 Rødvin, eddik og zalo har funket best her! Pleier sette ut masse shotteglass med det oppi, litt ulike steder i rommet/området dem er på! Ellers er det å være sikker på at alle kilder er fjernet, vaske under oppvaskbenk, vaske sluk, fjerne alt av tomgods og slikt! 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #7 Skrevet 15. august 2018 54 minutter siden, _popcorn_ skrev: Rødvin, eddik og zalo har funket best her! Pleier sette ut masse shotteglass med det oppi, litt ulike steder i rommet/området dem er på! Ellers er det å være sikker på at alle kilder er fjernet, vaske under oppvaskbenk, vaske sluk, fjerne alt av tomgods og slikt! Tror også på dem, og se at det ikke er mat til dem noen plass. Anonymkode: 7080e...255
Kaffefrøken Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 Hvorfor eddik? Det er jo så surt. Du må nok velge noe flytende med masse sukker. Da kommer de! Men du må ha en felle, slik at de ikke kommer seg ut igjen etter de har fått seg en liten slurp, for ellers formeres de bare og blir enda fler.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 5 minutter siden, Kaffefrøken skrev: Hvorfor eddik? Det er jo så surt. Du må nok velge noe flytende med masse sukker. Da kommer de! Men du må ha en felle, slik at de ikke kommer seg ut igjen etter de har fått seg en liten slurp, for ellers formeres de bare og blir enda fler. Det er derfor man fjerner overflatespenningen. Det er det som er fellen. Anonymkode: fb5b2...f32 4
GammelKaktus Skrevet 15. august 2018 #10 Skrevet 15. august 2018 Permetrin er tingen. For et par år siden hadde vi en haug som kom fra den festglade naboen og inn i leiligheten og det eneste som funket var permetrin. Sprayet som en helt i hvert hjørne av huset og rundt omkring der jeg tenkte det var hensiktsmessig og gikk ut et par timer og når vi kom tilbake var de borte, eller lå døde rundt omkring...
Kaffefrøken Skrevet 15. august 2018 #11 Skrevet 15. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor man fjerner overflatespenningen. Det er det som er fellen. Anonymkode: fb5b2...f32 Tenker du på Zalo? Det er ingen god felle. Just sayin'. Jeg har hatt best resultat med en felle jeg kjøpte på Clash Ohlsson.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #12 Skrevet 15. august 2018 Kjøp en banan. La den bli overmoden. Legg hele bananen med skallet i en stor bolle eller krukke. Kok opp vann med sukker. Hell det oppi bollen med banan etter at sukkervannet er avkjølt. Bland inn zalo. Ta plastfolie over og stikk et par små hull. Ikke lag hull for nærme kantene av krukken. Prøv det Det er en billig bananfluefelle. Anonymkode: cc7b5...13e
_popcorn_ Skrevet 15. august 2018 #13 Skrevet 15. august 2018 56 minutter siden, Kaffefrøken said: Hvorfor eddik? Det er jo så surt. Du må nok velge noe flytende med masse sukker. Da kommer de! Men du må ha en felle, slik at de ikke kommer seg ut igjen etter de har fått seg en liten slurp, for ellers formeres de bare og blir enda fler. Eddik tiltrekker seg bananfluer! Det er faktisk nettopp det sure som gjør at dem tiltrekkes denne fellen. Bananfluer lever av overmoden frukt, og gjærcellene i frukten. Blander man eddik og vin, så framprovoserer man prosessen. På samme måte tiltrekkes ikke bananfluer av fersk vin eller fersk øl, dem vil ha det som er gammelt hvor gjæringsprosessen har fjernet sukkeret. 2
Kaffefrøken Skrevet 15. august 2018 #14 Skrevet 15. august 2018 Akkurat nå, _popcorn_ skrev: Eddik tiltrekker seg bananfluer! Det er faktisk nettopp det sure som gjør at dem tiltrekkes denne fellen. Bananfluer lever av overmoden frukt, og gjærcellene i frukten. Blander man eddik og vin, så framprovoserer man prosessen. På samme måte tiltrekkes ikke bananfluer av fersk vin eller fersk øl, dem vil ha det som er gammelt hvor gjæringsprosessen har fjernet sukkeret. Vel, da har nok /mine/ bananfluer vært mer kresne enn andre bananfluer! Snakker av erfaring, da jeg hadde bananflue invasjon i fjor høst. Eneste som hjalp var sukker! TS sier h*n har prøvd vin og eddik. Derfor foreslår jeg hva som funket for meg.
_popcorn_ Skrevet 15. august 2018 #15 Skrevet 15. august 2018 5 minutter siden, Kaffefrøken said: Vel, da har nok /mine/ bananfluer vært mer kresne enn andre bananfluer! Snakker av erfaring, da jeg hadde bananflue invasjon i fjor høst. Eneste som hjalp var sukker! TS sier h*n har prøvd vin og eddik. Derfor foreslår jeg hva som funket for meg. Nei, TS har prøvd vann, eddik og zalo, og eddik, sukker og vann, ikke noe med vin. Men ja, sukker kan også funke, men da må det enten være felle, eller zalo, zalo gjør at dem drukner. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #16 Skrevet 15. august 2018 Eplesidereddik med en dråpe zalo er helt klart beste felle. Og fjern ALT de kan spise på. Pakk alt inn i plast og inn i kjøleskapet. Kast matrester ut med en gang. Vær obs på sluket, kan ligge matrester der. Om de ikke har noe å spise forsvinner de raskt. Anonymkode: 6d36a...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #17 Skrevet 15. august 2018 2 timer siden, Jævla-utleigar skrev: Hei, vi hadde en kompis som infiserte leiligheten vår med bananfluer for 2 uker siden, nå har vi slitt med de siden... det virker som de blir bare mer intelligente og bare fortsetter å formere seg. De vil faen ikke gå i fellene våres, men de går i alt annet... vi tok endelig å kjøpte eddik og blandet TO GLASS med eddik, zalo og vann, og det andre med eddik, sukker og vann. De setter seg bare på kanten og glaner ned i glasset, de sitter der bare og chiller liksom. noen flere ideer? Det var noe rart med spyttet til han fyren som var på besøk med oss, fordi ølboksene hans og brusen hans var blitt muglet på bare noen dager... men våre ting mugler jo aldri. Hva er det som skjer?? Hjelp Har du lagt på gladpack og stukket hull i denne? Anonymkode: 3f8b6...153 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #18 Skrevet 15. august 2018 ... Hvorfor forstår ikke folk at det kun blir flere bananfluer ved å ha tusen feller stående og lure dem inn. De kommer seg inn gjennom små, små sprekker, og jo mer snacks man setter ut, jo flere blir dem. Man inviterer dem jo ved å ha ting de liker veldig godt stående fremme, de fleste vil kun fly rundt fellene. Den eneste metoden er å ha det rent, vaske over benker/bord og kaste alt av matavfall, først da blir man kvitt dem. Anonymkode: 9cc75...a96 4
Sacramone Skrevet 15. august 2018 #19 Skrevet 15. august 2018 2 timer siden, Jævla-utleigar skrev: vi hadde en kompis som infiserte leiligheten vår med bananfluer for 2 uker siden, Må le av dette 😂😂 Kompisen deres infiserte hjemmet deres!! :p Okei, jeg sliter med det samme hver høst, ikke pga kompiser vel og merke. Setter fram et vinglass med zalo, og de klarer ikke motstå :p I tillegg støvsuger jeg de hver gang jeg er framme med den, og vips så er de til slutt utryddet. Og ja, som flere har nevnt, så tørker jeg av alle benker og fjerner alt jeg kan tenke de trekker mot. Søpla for eksempel :) 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #20 Skrevet 16. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: ...Hvorfor forstår ikke folk at det kun blir flere bananfluer ved å ha tusen feller stående og lure dem inn. De kommer seg inn gjennom små, små sprekker, og jo mer snacks man setter ut, jo flere blir dem. Man inviterer dem jo ved å ha ting de liker veldig godt stående fremme, de fleste vil kun fly rundt fellene. Den eneste metoden er å ha det rent, vaske over benker/bord og kaste alt av matavfall, først da blir man kvitt dem. Anonymkode: 9cc75...a96 Nei. De kommer først og fremst inn i huset via blomsterpotter, urter og frukt/grønt fra butikken. De er ikke "utefluer" som kommer inn åpne vinduer etc. Favorittfellen her i huset er vin/øl med en dråpe Zalo, og hullete plastfolie over. Anonymkode: eea03...23c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå