AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Jeg klarer ikke helt å forstå at en baby MÅ ha en kjempe dyr vogn som skal brukes 6mnd, dyr og moderne seng, de nyeste og mest moderne lekene (slike biler man sitter på ol) osv. Mine venninner bruker masse penger på baby. Men er det nødvendig med alt nytt? Vi har råd, men ser ikke at vi trenger det nyeste og dyreste. Er det ok å kjøpe en del brukt eller vil folk se på oss som dårlige foreldre? Ting som har med sikkerhet å gjøre kjøpes selvsagt nytt og av god kvalitet (bilsete ol). Anonymkode: 2851b...d6a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 Jeg tror vi brukte rundt 5000kr på babyen det første året, mens noen jeg kjenner brukte mer enn 50 000 kr før babyen var født. En baby trenger virkelig ikke mye. Den trenger å være varm, ha tørr bleie, mat i magen og masse kjærlighet. Stort sett var alt av klær arv eller gaver. Vogn kjøpte vi for 2000kr på finn, og den varte hele vogn-tiden. Bilstolen ble også arvet. Stellebord og sprinkelseng fant vi gratis på finn. Det vi kjøpte var altså vognen, bleier, madrass og dyne. Anonymkode: 52f5f...0d5 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #3 Skrevet 15. august 2018 Har kjøpt det meste brukt til begge barna mine, har aldri hørt noe negativt om det. Har fortsatt å kjøpe mest mulig brukt gjennom oppveksten i tillegg til da de var babyer. Miljøvennlig og økonomisk😊 Anonymkode: ee549...9a3 2
QBee Skrevet 15. august 2018 #4 Skrevet 15. august 2018 Nei det er ikke nødvendig med alt nytt. Mener at det aller meste forsvarlig kan kjøpes brukt, om man ønsker. Hvis noen mener det gjør deg (og meg) til en dårlig forelder, så la dem mene det? Har tre barn, aldri fått spørsmål fra noen om jeg kjøpte senga/vogna/vippestolen ny eller ikke. 1
Kitcat Skrevet 15. august 2018 #5 Skrevet 15. august 2018 (endret) Synes du har en veldig klok tilnærming. Dyrt utstyr sier ikke noe om kjærlighet til barnet sitt. Det går helt fint an å kjøpe pent brukte ting på FINN, og bidra til mindre bruk/kast mentalitet. Det er også mange som skaffer en hel masse unødvendig utstyr som man kunne klart seg uten eller kjøpt etterhvert som man fikk behov. Bilseter til de aller minste blir ofte veldig lite slitt, og med mindre det har vært i kollisjon kan man helt fint kjøpe brukt. Kan legge til at vi har fire barn, god økonomi men elsker likevel å kjøpe og selge brukt. Det gir en god følelse. Eneste utstyr jeg ikke kjøper brukt er madrasser og sengetøy. Endret 15. august 2018 av Kitcat
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #6 Skrevet 15. august 2018 joa, man kan kjøpe mye brukt.. Men baby blir dyrt uansett. Jeg brukte vel 30 000 før hun ble født og jeg kjøpte masse brukt. Anonymkode: 82ca9...730 1
Fiola von Queue Skrevet 15. august 2018 #7 Skrevet 15. august 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ok å kjøpe en del brukt eller vil folk se på oss som dårlige foreldre? Anonymkode: 2851b...d6a I en del miljøer vil folk se på dere som dårlige foreldre dersom dere kjøper alt nytt, i stedet for å kjøpe brukt eller arve fra familiekretsen. Kjøper dere alt nytt vil også noen tenke at dere sløser bort penger som burde vært satt på babyens sparekonto pga. materialisme eller forfengelighet. En har mer glede av egenkapital til bolig som ung voksen enn av nykjøpt vogn som baby. Så ja, verden er kompleks og i ulike miljøer kan en se helt ulikt på samme sak. Endret 15. august 2018 av Fiola von Queue 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 Baby på budsjett er absolutt mulig, det blir verre når de blir større. Anonymkode: 2545c...081
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: joa, man kan kjøpe mye brukt.. Men baby blir dyrt uansett. Jeg brukte vel 30 000 før hun ble født og jeg kjøpte masse brukt. Anonymkode: 82ca9...730 30 000?😧 Jeg kjøpte alt nytt og brukte ikke så mye Anonymkode: 578b2...880 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #10 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke helt å forstå at en baby MÅ ha en kjempe dyr vogn som skal brukes 6mnd, dyr og moderne seng, de nyeste og mest moderne lekene (slike biler man sitter på ol) osv. Mine venninner bruker masse penger på baby. Men er det nødvendig med alt nytt? Vi har råd, men ser ikke at vi trenger det nyeste og dyreste. Er det ok å kjøpe en del brukt eller vil folk se på oss som dårlige foreldre? Ting som har med sikkerhet å gjøre kjøpes selvsagt nytt og av god kvalitet (bilsete ol). Anonymkode: 2851b...d6a Mange barn vokser opp i Ikea sprinkelseng, uten å ta skade av det. Med babyutstyr er det som med alt annet, du kan selv velge hvilken prisgruppe og hvor mye du mener du må ha. Mange klarer seg også med ting fra gisbort på finn og face. Ditt valg, ditt barn og ditt budsjett. Anonymkode: a80ab...0c3 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #11 Skrevet 16. august 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: 30 000?😧 Jeg kjøpte alt nytt og brukte ikke så mye Anonymkode: 578b2...880 Snittet er 40000 første året leste jeg i fjor. Anonymkode: dce83...668 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #12 Skrevet 16. august 2018 Mulig med baby på budsjett ja 😊 Aller helst mindre fokus på materielle ting, og mer fokus på kvalitet og fine opplevelser med baby! Vi brukte ikke så mye penger på babylita når hun kom. Handlet på finn.no, barnas garasje på fb og kjøpte og arvet av venner og bekjente. Jo mindre du bruker på "stæsj", jo mer kan du bruke på ferier og gøy når barnet blir eldre (forutsatt at det blir en bevisst sparing fra deres side 😊). De har ogaå bruk for dyrere utstyr når de vokser til, men også dette kan du få kjøpt brukt til en god pris. Sykkelen som ble brukt én sesong av en kid funker like bra til å lære seg å sykle på av din kid selv om du må gå over med kluten. Anonymkode: 8c1cd...882 1
vintage Skrevet 16. august 2018 #13 Skrevet 16. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: joa, man kan kjøpe mye brukt.. Men baby blir dyrt uansett. Jeg brukte vel 30 000 før hun ble født og jeg kjøpte masse brukt. Anonymkode: 82ca9...730 Hvordan har du klart det? Du høres lite økonomisk ut. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #14 Skrevet 16. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Snittet er 40000 første året leste jeg i fjor. Anonymkode: dce83...668 Det er fordi det er så utrolig mye man kan kjøpe. Mange har gjort dyre bomkjøp typ selvvippende vibrerende vippestol med jungellyder til baby som insisterer på nærhet eller bæreseler/sjal til baby som ikke vil bæres eller leandervugge til baby som ikke vil ligge flatt. Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg brukte, men det ble noen kroner... Vogn (brukt), seng (IKEA), vippestol (loppemarked, 10 kr), bilstol (ny), neste bilstol (ny), lekegrind (brukt), bæresjal og -sele (brukt), babycall, sengetøy, håndklær, litt nye klær, gardiner, kommode, tåteflasker, smokker... Det baller fort på seg når man ser på smått og stort en baby trenger. Man kan helt klart holde prisen nede ved å handle brukt, samt la være å kjøpe noe før man trenger det. Likevel er det sånn at man handler etter lommeboka. Har man råd til den runde Stokke-krybben på hjul som kan bygges ut til sprinkelseng og småbarnseng så kjøper man gjerne den (det hadde i alle fall jeg gjort, den er jo fantastisk sjarmerende), og dette er med på å dra snittet opp. Redebyggerinstinktet kan være svært sterkt, og slår man dette sammen med behovet for å gi babyen alt det beste av det beste, er det ikke rart mange blåser store summer på utstyr man egentlig ikke trenger eller unødig dyrt utstyr. Se bare på utvalget i sovemøbler til babyer - man har sprinkelseng, bedside crib, vugge, moseskurv, babynest og ymse hengevugger. Og jeg er villig til å vedde ganske mye på at minst én familie hvert år kjøper alle disse møblene til sin baby. Likevel er det fullt mulig å ha baby på budsjett. Det meste kan kjøpes brukt, og alt finnes i ulike prisklasser. Om man i tillegg avventer behov før man handler, kan man fint komme ned på 10k eller mindre - spesielt om man har venner/familie man kan arvelåne fra. Anonymkode: 81c64...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #15 Skrevet 16. august 2018 Jeg tror vi brukte rundt 5000 kr på utstyr og klær til første baby, og barn nummer 2 arvet alt. Brukt rundt 500 kr på ekstra klær/utstyr til barn #2 frem til barnehagestart. Kjøpt brukt: 3 vogner (500, 300 og 100 kr - dypvogn, barnehagevogn og lett trille). Seng - 400 kr fot sprinkelseng + 200 for hengevugge. Stellekommode - 250 kr. Klær - ca 500 kr. Lekegrind - 300 kr. Masse leker, lekegym, lekematter, sengetøy etc for 10-50 kr stk. Bæresjal 200 kr + 100 kr (to forskjellige modeller) + babybjørn for 20 kr (som ikke ble brukt). Vognposer - arvet en og kjøpte en annen fot 100 kr til barnehagebruk. Kjøpt nytt: litt strømpebukser til 30 kr stk, badekar 150 kr, vippestol 400 kr, bilsete 1500 kr, høystol fra ikea, pumpe og tåteflasker. Stelleutstyr og bleier. Litt ull for å strikke tepper selv pluss materialer til babynest. Anonymkode: 8cced...285
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #16 Skrevet 16. august 2018 Selvfølgelig er det mulig, fornuftig, godt foreldreskap og helt greit å bruke lite penger og mye brukt. Vi gjorde også det, arvet det aller aller meste, og ingen ser på oss som dårlige foreldre så vidt jeg vet, tvert imot tenker jeg på oss som veldig gode og fornuftige foreldre når det gjelder dette. Siden du selv ikke mener at de med dyrest sprinkelseng er de beste foreldrene, hvorfor tror du andre tenker slik? Det er da helt ulogisk? Hvilke "folk"s meninger er det du er redd for, oss her på kg? Familie? naboer? Hvem er det som kommer hjem og vurderer om dere har en brukt sprinkelseng fra ikea eller en Leandergullvugge midt i stua, helsesøster? Disse venninnene? Ber noen om kontoutskrift? Jeg har inntrykk av at mange kjøper nytt fordi de finner stor glede i det, det er en del av redebyggingen liksom, og de klarer å interessere seg for barnevognmodeller og sprinkelsengutseende. Jeg er ikke slik, og sikkert ikke du, men dine venninner er kanskje det. Det betyr jo heller ikke det motsatte, at de er dårlige foreldre, det er jo bare prioriteringer, penger, type hobby, om man går i dyre butikker og tenker og handler, eller på loppemarked/finn og gjør det samme. Anonymkode: 5e6be...d00 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #17 Skrevet 16. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror vi brukte rundt 5000 kr på utstyr og klær til første baby, og barn nummer 2 arvet alt. Brukt rundt 500 kr på ekstra klær/utstyr til barn #2 frem til barnehagestart. Kjøpt brukt: 3 vogner (500, 300 og 100 kr - dypvogn, barnehagevogn og lett trille). Seng - 400 kr fot sprinkelseng + 200 for hengevugge. Stellekommode - 250 kr. Klær - ca 500 kr. Lekegrind - 300 kr. Masse leker, lekegym, lekematter, sengetøy etc for 10-50 kr stk. Bæresjal 200 kr + 100 kr (to forskjellige modeller) + babybjørn for 20 kr (som ikke ble brukt). Vognposer - arvet en og kjøpte en annen fot 100 kr til barnehagebruk. Kjøpt nytt: litt strømpebukser til 30 kr stk, badekar 150 kr, vippestol 400 kr, bilsete 1500 kr, høystol fra ikea, pumpe og tåteflasker. Stelleutstyr og bleier. Litt ull for å strikke tepper selv pluss materialer til babynest. Anonymkode: 8cced...285 Da har du jo vært veldig heldig med bruktkjøpene dine må jeg si, til de prisene. Særlig vogn Anonymkode: 50505...035 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #18 Skrevet 16. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Snittet er 40000 første året leste jeg i fjor. Anonymkode: dce83...668 Også hvis en kjøper mye brukt slik den jeg siterte gjorde? Det klarer jeg ikke å tro. Anonymkode: 578b2...880
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #19 Skrevet 16. august 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke helt å forstå at en baby MÅ ha en kjempe dyr vogn som skal brukes 6mnd, dyr og moderne seng, de nyeste og mest moderne lekene (slike biler man sitter på ol) osv. Mine venninner bruker masse penger på baby. Men er det nødvendig med alt nytt? Vi har råd, men ser ikke at vi trenger det nyeste og dyreste. Er det ok å kjøpe en del brukt eller vil folk se på oss som dårlige foreldre? Ting som har med sikkerhet å gjøre kjøpes selvsagt nytt og av god kvalitet (bilsete ol). Anonymkode: 2851b...d6a Baby trenger nesten ingen ting. Det meste er kunstige behov. Tweens og teens derimot, når de begynner med fritidsaktiviteter og turer, det er dyrt det! Anonymkode: f8bf7...1c1 2
Minlillesky Skrevet 16. august 2018 #20 Skrevet 16. august 2018 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke helt å forstå at en baby MÅ ha en kjempe dyr vogn som skal brukes 6mnd, dyr og moderne seng, de nyeste og mest moderne lekene (slike biler man sitter på ol) osv. Mine venninner bruker masse penger på baby. Men er det nødvendig med alt nytt? Vi har råd, men ser ikke at vi trenger det nyeste og dyreste. Er det ok å kjøpe en del brukt eller vil folk se på oss som dårlige foreldre? Ting som har med sikkerhet å gjøre kjøpes selvsagt nytt og av god kvalitet (bilsete ol). Anonymkode: 2851b...d6a Det er mye bruk og kast i samfunnet. Kjøp brukt! Det gjorde jeg, og angrer ikke. Bare tull med vogn til 8-10.000 kr som knapt brukes. Fant en brukt til 500 kr, som var kjempegod å bruke! Den ble brukt som sovevogn i barnehagen og på hjemmebane ellers i hverdagen. Bla gjennom kjøp/salg sider på facebook. Der selger mødre ofte "klespakker" som barna har vokst i fra. Evt spør selv på sidene etter ting du trenger. Du er ingen dårlig forelder fordi du kjøper brukt. For noe tull.. Men en ting jeg ikke kjøpte brukt, det var madrass og sengetøy/dyne etc). Det meste av leker kjøpte jeg nytt..pga slitte deler på brukte leker etc. Men det finnes mye fine leker til en billig penge altså En baby er ikke dyrt sammenlignet med skolealder barn. Har en som begynner i 2.klasse nå, og aktivitetene koster, for å si det sånn. I tillegg til alt annet som kommer med av utgifter til skolebarn og ellers i hverdagen.. Endret 16. august 2018 av Minlillesky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå