Gå til innhold

Er det helt sprøtt å ikke trives på NTNU Trondheim?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle sier det er den beste studentbyen osv men jeg har ikke klart å finne venner. Har snakket med mange men klaffer ikke med noen. Føler meg deprimert og er på gråten hele tiden. Jeg er 25 og begynner på 4. Året etter å ha bodd utenlands et par år men jeg har ingen motivasjon. Depresjonen jeg hadde første året er tilbake. Føles som jeg skal knekke sammen. Hva skal jeg gjøre? To år til med dette føles uutholdelig. 

Anonymkode: c2e3d...55d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor på NTNU er du? Det er ikke spøtt at du mistrives, nei. Noen avdelinger er ganske konforme eller ensformig, det vil si at hvis du ikke er som alle andre der så passer du rett og slett ikke inn. 

Kan du melde deg opp i et emne et annet sted? Bare for å møte opp og se deg rundt, kanskje bli kjent med litt nye folk? Det er noen år siden jeg var student nå, men jeg var både på Dragvoll, Kalvskinnet og Gløshaugen. Jeg fant meg overhodet ikke til rette på Gløshaugen, men likte de andre stedene veldig godt. 

Kan du eventuelt ta resten av utdanningen din et annet sted? 

Om det er noen trøst jobber jeg i Trondheim og trives ikke supergodt i arbeidslivet. Jeg prøver derfor å bruke Trondheim for alt byen er verdt på fritiden og det går liksom rundt likevel :)

Anonymkode: 5a8b2...191

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor på NTNU er du? Det er ikke spøtt at du mistrives, nei. Noen avdelinger er ganske konforme eller ensformig, det vil si at hvis du ikke er som alle andre der så passer du rett og slett ikke inn. 

Kan du melde deg opp i et emne et annet sted? Bare for å møte opp og se deg rundt, kanskje bli kjent med litt nye folk? Det er noen år siden jeg var student nå, men jeg var både på Dragvoll, Kalvskinnet og Gløshaugen. Jeg fant meg overhodet ikke til rette på Gløshaugen, men likte de andre stedene veldig godt. 

Kan du eventuelt ta resten av utdanningen din et annet sted? 

Om det er noen trøst jobber jeg i Trondheim og trives ikke supergodt i arbeidslivet. Jeg prøver derfor å bruke Trondheim for alt byen er verdt på fritiden og det går liksom rundt likevel :)

Takk for svar. Er på gløshaugen ja. Folk er så like hverandre. Jeg har ikke funnet noen. Jeg klarte ikke mer av NTNU så har bodd to år i utlandet og var aldri deprimert. Første dagen tilbake og jeg føler meg så ensom og trist. Gråter. Hva gjør du på fritiden i Trondheim som løfter deg opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert bare 1 år på NTNU og jeg trives veldig godt (Dragvoll). Jeg har bare en venn på studie, men jeg klarer meg fint. Nå skal jeg starte på 2. året og jeg og denne vennen min har valg forskjellige emner i breddeåret, så jeg er litt spent på hvordan dette året kommer til å gå uten han. Folk på Dragvoll er veldig ålreite syns jeg. Kjenner ingen som studerer på Gløshaugen, men har et par venner som studerer på Kalvskinnet. 

I helgene pleier jeg å dra på konserter eller hjemmefester hos kjent folk. Synes Trondheim har et utrolig bra kulturtilbud. 

- Kvinne 22

Anonymkode: 8618a...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil du høre noe merkelig? Jeg tok master på ntnu gløshaugen... energi og miljø. trivdes ikke i det hele tatt. Gikk ikke på forelesnimger. 99prosent var ren selvstudium. Møtte opp på kun det som var obligatorisk som prosjekt og laboppgaver. Hvordan jeg kom meg gjennom studiene aner ikke jeg selv engang. Det må du spørre gud...

Jeg var veldig sosial, trente mye, hadde mange venner, men INGEN på Gløshaugen. Merkelig det... alle vennene gikk på hist eller var tapere fra Dragvoll.

Jeg følte at jeg ikke passet i noe som helst miljø på Gløshaugen. 

Anbefaler deg å finne venner utenom studiet ditt hvis det er mulig...

Jeg klarte meg fint. Og disse vennene har jeg idag også! 

Anonymkode: 77a5e...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det høres ikke bra ut TS! Har du 2 år igjen sier du? Jeg skal selv begynne på Gløshaugen og tenker at jeg kan havne i samme situasjon, spesielt siden jeg er en god del år eldre enn de andre studentene. Hva med å heller gjøre noe på fritiden slik at du kan treffe likesinnede der i stedet? Feks om du liker dans, kor, klatring, sy gruppe, bokklubb o.l? For så lenge du har noen venner utenom så blir det mer ok å ikke bry seg om de man går på samme linje med. 

Anonymkode: eb853...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Er på gløshaugen ja. Folk er så like hverandre. Jeg har ikke funnet noen. Jeg klarte ikke mer av NTNU så har bodd to år i utlandet og var aldri deprimert. Første dagen tilbake og jeg føler meg så ensom og trist. Gråter. Hva gjør du på fritiden i Trondheim som løfter deg opp? 

Det er en konstant "kamp" å få mening i en meningsløs tilværelse, men jeg er glad i å være i Bymarka så tilbringer en del tid der. Du kan gå fra byen til Theisendammen/Baklidammen f.eks., eventuelt ta buss. Det er også veldig fint på Ladestien om du liker deg der. Ellers trener jeg en del på 3t, leser MYE og går litt på kafe i ny og ne. Når jeg er med venner liker vi å gå ut og spise, ta en kaffe eller henge i skogen :) Jeg går sjeldent på konserter men vet at det er et ganske bredt kulturtilbud i byen om slike ting interesserer deg. Jeg går også litt på museer, utstillinger og slike ting. 

Om du er deprimert eller på vei dit vil jeg absolutt anbefale at du tar deg noen turer ut i naturen. Det hjelper alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff det høres ikke bra ut TS! Har du 2 år igjen sier du? Jeg skal selv begynne på Gløshaugen og tenker at jeg kan havne i samme situasjon, spesielt siden jeg er en god del år eldre enn de andre studentene. Hva med å heller gjøre noe på fritiden slik at du kan treffe likesinnede der i stedet? Feks om du liker dans, kor, klatring, sy gruppe, bokklubb o.l? For så lenge du har noen venner utenom så blir det mer ok å ikke bry seg om de man går på samme linje med. 

Anonymkode: eb853...849

Nettopp. Jeg er han fra energi og miljø...Man trenger da ikke venner på selve studiet. Finn deg venner utenom. Det kan være hvem som helst. Bare dere passer sammen som venner... i tr.heim er det MYE man kan finne på. Tenk på hva du liker å gjøre, søk litt på nettet og da finner du frem det meste vil jeg tro. Man finner venner via felles interesser og hobbyer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert vurdert å engasjere deg i linjeforening, bli med på noe i NTNUI, Samfundet, UKA, Isfit, en studentforening, Røde Kors, eller en annen fritidsaktivitet? 

Anonymkode: 3e1b1...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert vurdert å engasjere deg i linjeforening, bli med på noe i NTNUI, Samfundet, UKA, Isfit, en studentforening, Røde Kors, eller en annen fritidsaktivitet? 

Anonymkode: 3e1b1...cd2

Dette var smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ikke så mange som jeg klaffer skikkelig med på mitt studium. Jeg holder til på Øya og er egentlig helt isolert fra de som går på Dragvoll og Gløshaugen. 

Blir spennende å se om det er jeg som er problemet eller om det er miljøet i byen som er problemet når jeg drar på utveksling og drar på praksis i andre byer. Så langt har jeg tenkt at det er meg som bare ikke klarer å passe inn. 

Anonymkode: 029b5...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik på gløs... kjente mange men ville ikke kalt noen for venner. Kun småprat i forbifarten. Thats it.. jeg var mer opptatt av å ha ORDENTLIGE venner. Dette var som regel folk jeg kjente fra før eller som studertenoe helt annet. Venner jeg kunne stole på, prate om alt og være meg selv. Noe annet gidder jeg ikke å bruke tid eller energi på når det ikke klaffer liksom.

Og jeg tror ikke du vil finne deg venner ved å presse på eller engasjere deg i noe som du ikke er 100 prosent tilfreds med.

Anbefaler at du starter med å finne ut hva du liker å gjøre. Altså hobbyer, en slags idrett du liker kanskje? Så finner du ut hvor du kan melde deg inn eller være med. Derfra vil du nok få venner etterhvert. 

Husk at venner er ikke noe du får over natta. Det er en prosess som tar litt tid da dere må bli kjent, kjemien må stemme, dere må være noe likesinnede osv osv..

Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner heller ikke så mange som jeg klaffer skikkelig med på mitt studium. Jeg holder til på Øya og er egentlig helt isolert fra de som går på Dragvoll og Gløshaugen. 

Blir spennende å se om det er jeg som er problemet eller om det er miljøet i byen som er problemet når jeg drar på utveksling og drar på praksis i andre byer. Så langt har jeg tenkt at det er meg som bare ikke klarer å passe inn. 

Jeg er fra Trondheim og har bodd her hele livet og jeg klarer heller ikke å passe inn. Har venner men fra skole/studier men sliter veldig med å bli kjent med folk i voksen alder. Kjæreste har jeg aldri hatt. 

Det er litt rart når du nevner det, for jeg har reist en del og jeg kommer veldig lett i prat med folk der, nesten uansett hvor jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har en bachelorgrad fra NTNU Dragvoll, og jeg elsket studielivet mitt der!
Når det er sagt, så vil jeg velge å påstå det kan være litt forskjell mellom Gløshaugen og Dragvoll. Har/hadde venner fra alle campuser, men var i frivillig verv der mange gløsinger var involvert. NOEN AV DEM er så kalde, alvorlige og teit humor(snakker om den tradisjonelle linjeforening tøyset dems), 
Alt er av tilfeldigheter. Det handler om riktig boplass, faddergruppe, studier, byen, alder, hobby etc. Kjenner ei som hatet alle på faddergruppen sin, og alt ble virkelig kjipt. Hun fikk byttet faddergruppe, og ble venner med alle, og fikk en fantastisk fin studietid.Har man ikke det gode grunnlaget, er det vanskelig. MEN NÅ KOMMER RÅDET MITT. Vær så snill, SØK PÅ SAMFUNDET!!!! Dem har vel opptak nå? Har ikke Isfit opptak nå også? SØK SØK SØK(joda, du vil treffe noen snåle folk der også) men dem er så flinke til å finne på sosiale ting, og inkludere folk. Du kan jo også f.eks søke studentmediene, eller kjøkkenservice. MASSE MASSE MASSE gode muligheter.
Hadde det ikke vært for alle de frivlige vervene jeg var med i, hadde jeg kanskje ikke hatt noen venner jeg heller. Mye handler om å være til stede, ikke si nei til vors, eller noe sosialt, og åre turen er fantastisk mulighet til å bli kjent med folk.

MASSE MASSE MASSE LYKKE TIL! SØK PÅ NOEN VERV! STÅ PÅ, DETTE GREIER DU!!!! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er miljøet blant de som studerer medisin der? Opplever du at det kun er du som faller utenfor fellesskapet, eller vil du si at det generelt ikke er noe spesielt godt studentmiljø der?

Anonymkode: 91262...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er miljøet blant de som studerer medisin der? Opplever du at det kun er du som faller utenfor fellesskapet, eller vil du si at det generelt ikke er noe spesielt godt studentmiljø der?

Problemet er vel egentlig det at studentene stort sett er ganske like. Studentmiljøet oppleves som ypperlig om man er en student som sklir rett inn, men om man ikke er det vil man jo ikke havne i de gjengene som tar mest plass i kullet. 

Men man finner jo alltids noen å være sammen med. Jeg var kanskje litt vel pessimistisk i forrige innlegg. Jeg ville aldri ha sagt noe vondt om miljøet som helhet på medisin, og generelt er folk inkluderende der noen blant annet kan finne på å legge ut åpne invitasjoner til fest på kullsiden. Men man merker fort at det ikke akkurat er nerder som studerer medisin. 

Uansett vil jeg råde deg til å melde deg inn i en forening. Da blir du fort kjent med personer som er mer lik deg, og studenter fra høyere kull i tillegg til medkullingene. Det er mange foreninger for medisinstudenter, men du kan også velge en forening som er åpne for alle studenter. 

De som ikke passer inn i det hele tatt bytter studiested (for eksempel til Oslo) eller finner vennene sine andre steder. Det er ikke mange det gjelder, men det er jo alltids noen. Det er også mange som har venner på studiet, men også har nok av venner andre steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ Takk for fint svar. Er i hvert fall sikker på at jeg ville likt deg om vi møttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

^ Takk for fint svar. Er i hvert fall sikker på at jeg ville likt deg om vi møttes.

Hvem tenkte du på her? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre venninner som ikke trives, enda. Grunnen er at det er vanskelig å bli kjent med folk, og at det virker som folk i faddergruppen kjenner hverandre fra før. Så du er absolutt ikke alene der, Trondheim er så stort at det vel er lett å forsvinne i mengden studenter.

Anonymkode: 74d39...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen og studerer ved NTNU på Øya. Har heller ikke rukket å bli kjent med noen i det hele tatt. Virker som de fleste er klikker, og fadderuka er jeg ikke med på da jeg synes jeg er for gammel.

Anonymkode: 3ac9a...e4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...