Gå til innhold

Barnebidrag til VGS-elev over 18 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at "barn" etter fylte 18 år kan ha rett på barnebidrag, men at det da er 18-åringe som får det. Er dette kun hvis barnet bor på hybel el.l.? For slik vi har det nå, så bor han jo gratis hos både far og meg og får mat, klær osv som før. Da blir jo bidraget evt. bare lommepenger/sparing til 18-åringen.

Anonymkode: 164ec...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vedkommende er 18, så kan vedkommende finne seg jobb. 

Anonymkode: 0ecff...22d

Skrevet

Det stemmer at det eventuelt går til barnet. Er vel bare å be han begynne å betale klær, mobil etc. selv hvis pengene går direkte til han?

Anonymkode: 90c14...7c5

Skrevet

Han må ikke bo borte for å sette fram krav om bidrag. Det er 18 åringen selv som setter fram kravet, og som mottar det. Han kan ha krav på bidrag så lenge han går på videregående. Høyere utdanning må han finansiere selv.

Vær klar over at han kan sette fram krav om bidrag til begge foreldrene. 

Anonymkode: 2e7a2...3f0

Skrevet

Så lenge den 18 år gamle barnet går vgs kan h*n søke om barnebidrag hos NAV. Du kan eventuelt søke for barnet. Selv gjorde jeg det mens jeg bodde på hybel, men bare fra pappa, og fikk utbetalt 3 000 kr/mnd til jeg ble ferdig med vgs. Med mamma hadde jeg privat avtale som inkluderte å låne bilen nå og da.

Anonymkode: db772...b8f

Skrevet

Til neste år, skal min tenåring søke om dette. Men så er tenåringen hos far kun 1 helg i måneden, jeg betaler lommepenger, privatskole, trening, busskort, mat og klær. Så når min tenåring blir 18 år, så må hun søke nav, om å få bidrag av far, så hun fortsatt kan betale skole, trening, buss og lommepenger. Jeg betaler selvfølgelig fortsatt mat og bo. Nå har far inntekt på 1 mill da, og jeg på 200 000. Og hadde vi ikke krevd bidrag, så hadde han ikke betalt en krone heller. 

Anonymkode: c5fcf...b7d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser at "barn" etter fylte 18 år kan ha rett på barnebidrag, men at det da er 18-åringe som får det. Er dette kun hvis barnet bor på hybel el.l.? For slik vi har det nå, så bor han jo gratis hos både far og meg og får mat, klær osv som før. Da blir jo bidraget evt. bare lommepenger/sparing til 18-åringen.

Anonymkode: 164ec...067

Jeg er litt usikker på hvor du vil med spørsmålet ditt. Du skriver at han bør gratis hos både får og deg, og at han får både mat og klær som før.

Hva eller hvordan mener du at han skal klare seg? Ja, en på 18 kan fint ha en jobb ved siden av skolen, men som foreldre så har dere forsørgerplikt til han er ferdig med videregående. 

Selv har jeg en student på 21 som er borteboende i studietiden, men som har bodd hjemme i hele sommer grunnet bytte av studiested. Vi har da ikke tenkt på at h*n har bodd gratis og fått mat da. Det er bare sånn man hjelper barna sine. Også har pengene h*n har tjent i sommer gått til sparing til skoleåret som nettopp har startet.

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge den 18 år gamle barnet går vgs kan h*n søke om barnebidrag hos NAV. Du kan eventuelt søke for barnet. Selv gjorde jeg det mens jeg bodde på hybel, men bare fra pappa, og fikk utbetalt 3 000 kr/mnd til jeg ble ferdig med vgs. Med mamma hadde jeg privat avtale som inkluderte å låne bilen nå og da.

Det hørtes veldig rettferdig ut. 3000 fra far, mot å låne bil av og til. 

Anonymkode: 66d52...bb9

• Liker 1
Skrevet

Dette er hvis foreldrene er skilt og foreldrene ikke har likt ansvar. Når barn er under 18 kan den ene forelderen kreve bidrag fra den andre dersom vedkommende har mer ansvar (barnet bor mer hos den ene) enn den andre. Når barnet er over 18 kan slikt bidrag også kreves, men som du skriver går det da direkte til barnet, og ikke den andre forelderen. 

Anonymkode: 5a8d0...a6b

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på hvor du vil med spørsmålet ditt. Du skriver at han bør gratis hos både får og deg, og at han får både mat og klær som før.

Hva eller hvordan mener du at han skal klare seg? Ja, en på 18 kan fint ha en jobb ved siden av skolen, men som foreldre så har dere forsørgerplikt til han er ferdig med videregående. 

Selv har jeg en student på 21 som er borteboende i studietiden, men som har bodd hjemme i hele sommer grunnet bytte av studiested. Vi har da ikke tenkt på at h*n har bodd gratis og fått mat da. Det er bare sånn man hjelper barna sine. Også har pengene h*n har tjent i sommer gått til sparing til skoleåret som nettopp har startet.

Jeg tolker TS slik at ungdommen fortsatt vil bo både hos mor og far slik som før og få dekket utgifter til hus, mat, klær som før.

Er det slik at ungdommen da i tillegg kan søke om bidrag fra foreldrene selv om de allerede dekker alle utgifter?

Jeg tenker at dersom en forelder i dag mottar bidrag fra den andre, blir det rett at ungdommen søker bidrag fra denne, og at bidraget går til husholdningen.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil ikke din mor hjelpe deg? Liker hun deg ikke? Ser hun seg ikke tjent med og hjelpe barnet sitt med skole?  

Anonymkode: fcdda...817

Skrevet

Noe så banalt! skal far betale en myndig person når personen bor hjemme og får dekket bo/kost? Snakk om å sy puter. En 18 åring bør jobbe i helger/ferier. Hele bidragspolitikken er så på trynet at jeg blir helt matt. 

Anonymkode: cf00f...087

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...