Gå til innhold

Å stadig bli pålagt nye arbeidsoppgaver

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har jobbet på min nye arbeidsplass i nesten ett år nå, jobber fullt i fylkeskommunen og merker at jeg må jobbe fra kl. 8 til 18 hver dag samt noen ganger på søndagene.

Ofte dukker det opp nye arbeidsoppgaver, gjerne mindre ting, som tilsammen blir ganske mye!

Klart jeg har stillingsbeskrivelser og at jeg følger de men her er det snakk om stadig nye arbeidsoppgaver innen relevans-området mitt som det er "naturlig at jeg tar fordi det er under mitt område/stilling".

Folk kommer stadig med henvendelser og når jeg henviser dem til min overordnede har de allerede vært hos henne og fått klarsignal til at jeg kan ta oppgavene. Dermed er jeg jo pålagt å gjøre det.

Jeg vil nødig motsette meg nye arbeidsoppgaver men jeg har faktisk gitt signaler til min kvinnelige sjef om at jeg vil vurdere og evaluere stillingsinnhold, fordi jeg mener at enkelte ting ikke bør være under mitt område.

Har noen her opplevd det samme? Noen tips fra folk som har erfaring fra dette?

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Ta med deg kontrakt og arbeidsinstruks. Legg opp en plan som viser hvor mye tid du bruker på arbeid som står i arbeisinstruksen, og hvor mye tid du bruker på det som kommer utenom. Be om lønnspålegg eller innskrenkning av arb.oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for råd, Greensky.

Men jeg er en av litt pliktoppfyllende typene..(dessverre?)

Jeg føler vel kanskje at jeg etter bare ett år i ny jobb ikke er i en posisjon at jeg kan gi slike "ultimatum"- enten innskrenking i oppgaver eller en økonomisk kompensasjon..selv om det vel er hva jeg tenkte selv også.

Etter ett år, når det viser seg (dokumentert) at jeg har jobbet mye overtid og mange kvelder (og noe helger) for å utføre mine mangfoldige arbeidsoppgaver- kan jeg da be om en økonomisk kompensasjon?

Alle timene "over" normal arbeidstid har jeg til avspasering. Men bruker jeg den blir det utrolig mye arbeid til meg når jeg kommer tilbake på jobb. Jeg bruker en avspaseringsdag en sjelden gang i ny og ne.

Da jeg var i intervju i fylket sa de at jobben var noe spesiell og at jegeventuelt kunne be om en økonomisk kompensasjon. Min kvinnelige sjef sa dette bare muntlig i forbifarten...

Kanskje jeg rett og slett kan be om en slik kompensasjon ved evalueringen av arbeidsoppgaver/tid?

Størrelsen på kompensasjonen blir det kanskej verre å bestemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo be om å få det utbetalt i overtid.. Eller nekte å jobbe etter 16(om det er da du er ferdig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan jeg spørre deg vilke stilling du har? Jeg jobber som personalkonsulent, og får mange oppgaver som jeg egentlig ikke bør ha. I stillingsbeskrivelsen står det at jeg skal sørge for et godt arbeidsmiljø for arbeidstakerne, og det er jo utrolig vidt begrep. Arbeidstakerne er psykisk utviklingshemmet, og arbeider i en varig tilrettelagt bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brent barn

Hei!

Jeg synes du skal sette opp en skriftlig redegjørelse der du prøver å systematisere/synliggjøre hva du gjør, og hvor mye du har jobbet overtid. Dette kan du forsøke å legge frem for overordnet på en saklig måte, og prøve å få presset frem noen synspunkter på denne måten.

Viktig at du gjør dette før du blir altfor utbrent/utslitt, og har samlet opp masse frustrasjon og aggresjon - dette gjør seg nemlig ikke i en slik samtale!!

Jeg har selv vært der du er nå, men jobbet da i et privat firma. Jeg hadde en nyopprettet stilling som på en måte ble en "sekkepost" der altfor masse etter hvert ble puttet inn. Jeg var ny og veldig ivrig i jobben, og hadde ikke vett til å bremse. Etter hvert besto dagen min av en endeløs rekke forskjellige oppgaver som gjorde at dagen min ble totalt oppstykket i bitte små fragmenter, og det var umulig for meg å få tid til å sette meg ned og gjøre ting som krevde ro, tid og konsentrasjon.

Jeg opplevde dessverre også at når jeg først hadde tatt på meg disse oppgavene, var det mye verre å få avlastning i ettertid. Ble rett og slett ikke hørt, eller fikk et par typiske "brannslukkings"-løsninger som var svært kortvarige og ikke hjalp meg i lengden. Jeg er nok typen som gjerne tar på meg mye og har stor arbeidskapasitet, men når jeg først sier i fra fordi det er så mye og spredt at det er umulig å gjøre en skikkelig jobb, så er det fordi det virkelig behøves, så det er ekstra bittert da å ikke få gehør!!

Ekstra surt var det at jeg i en tøff omorganiseringsperiode på jobben ble permittert, og senere oppsagt (kort ansiennitet) - og allerede i permitteringsperioden skjedde det ironiske - og for meg totalt urettferdige - at jobben min i realiteten ble fordelt på ca. 2,5 hele stillinger!!! Da var det plutselig ikke noe problem lenger.

Vel, bare en advarsel fra et "brent barn"... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jo, jeg kjenner meg igjen endel i det "brent barn" sier, dette med en svært oppstykket hverdag der man i en nyopprettet stilling med vid stillingsinstruks blir pålagt mange arbeidsoppgaver som aldri tar slutt.

Stilllingen jeg jobber i er nokså nyopprettet i fylket med både konsulent-oppgaver, sakabehandling, noe reisevirksomhet i forbindelse med en del kurs jeg blir pålagt å ta og kontakt med ulike virksomheter, samt jobbing kveld/helger av og til.

Jeg har noe budsjettansvar og er litt sjef på deler av stillingen. I arbeidskontrakten står det ikke noe om overtid eller kvelder/helger. Lønnen min er ganske gjennomsnittelig og alt er innbakt i den.

Det eneste jeg har er (som mange andre) mulighet for avspasering.

Jeg har høyere utdanning men er ikke medlem av noe fagforbund.

Er det noen her som kan litt om slikt? Hva er det smarteste jeg kan gjøre nå fremover?

Takker for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
du kan jo be om å få det utbetalt i overtid.. Eller nekte å jobbe etter 16(om det er da du er ferdig!)

Ja, jeg har vært inne på tanken. Men jeg har ikke det skrevet i min arbeidskontrakt at jeg skal få overtid utenom lønnen.

Jeg tror ikke det er kultur for å få utbetalt overtid i den fylkeskommunen jeg jobber i.

Dersom jeg ber om en lønnskompensasjon kan jo avdelingen svare "du kan ta det ut i avspasering".

Hva svarer man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lover som regulerer arbeidstid og overtid og kompensasjon for hver av delene, så du trenger ikke ha punkter om dette i kontrakten for å ha krav på det. Det er overtidsstopp mange steder i det offentlige, og hvis det gjelder deg så er den eneste logiske konsekvense at du må avlastes for enkelte oppgaver slik at du sitter igjen med en normal stillings oppgaver.

Du behøver ikke stille noen ultimatumer for å ta opp dette. Før logg som viser hva du gjør og hvor lang tid det tar over feks en måned. Ta det med til sjefen og be om hjelp til å sette opp en pri-liste slik at du vet hva du skal utsette eller kutte helt ut når det ikke er nok tid i normalarbeidsuken til å løse alt. Hvis sjefen ikke godtar at noe kuttes ut må du bare si, som sant er, at jobben utgjør mer enn en full stilling og at du gjerne vil stille opp, men da til mot en rimelig og økonomisk kompensasjon. Det kan enten være overtidsbetaling eller en skikkelig lønnsforhøyelse. Det er bare folk med veldig høye lønninger (a la næringslivsledere) som har overtid innbakt i lønna si! Hva som er "rimelig" er stort sett regulert i lov. Kontakt fagforeningen din (evt meld deg inn!!) for å få noen retningslinjer når det gjelder nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for svar nok en gang! Flott at noen her har litt greie på dette.

Det du sier, Glaciera, er at ingen i fylkeskommunal sektor har overtid innbakt i sin lønn og at eneste alternativ er avspasering (som nå) og å eventuelt kutte ut enkelte arbeidsoppgaver.

Til det må jeg bare si at det ikke kan kuttes på noen oppgaver..alt er såpass "viktig" at det bare må gjøres.

Det er ikke like hektisk hver eneste dag naturligvis, men i det store og det hele så er det det.

Jeg tror forslaget om å skrive ned alt av arbeidstid og ha en oversikt over alle arbeidsoppgavene og kveldsjobbing er et fint grunnlag for å be om en økonomisk kompensasjon når året er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har vert i samme situasjon selv. Til slutt ble det for mye. Det ble stress og sykemld ut av det.

Det bare spiste på seg for hvert år.

Fikk tildelt oppgaver som overordnet hadde. Ikke en diskusjon om en klarte det.

Det var med hjertet i halsen hele dagen for å rekke det.

Ingen god følelse.

I stillingssinnstruksen sto det at overordnet kan overføre oppgaver til meg(og de andre)

Flytende innstruks, spør du meg. Er overordnet lat, så kan det bli mye om ikke ting er spesifiset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spesielt når nye stillinger skal utformes er det lurt å ta en evaluering etter et år eller halvt år, for å liste opp alt av arbeidsoppgaver som har havnet på den aktuelle personen.

Så kan man diskutere seg fram til hva som bør ligge til stillingen og hva som er for mye i forhold til prosenten.

Deretter kan man sette grenser og rammer for hva personen skal og ikke skal gjøre.

Dersom ikke ledelsen liker dette kan personen bare gå hjem hver dag ved arbeidstids slutt og si neste dag "beklager, det ble ikke tid til å gjøre dette innenfor vanlig arbeidsdag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...