Gå til innhold

Noen som har opplevd å ikke få jobben pga 3mnd oppsigelsestid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, har noen opplevd å få tilbud om en jobb men så blir tilbudet trekt tilbake fordi man ikke kan starte med engang pga 3 mnd oppsigelsestid i den forje jobben ? 

Anonymkode: a9225...1d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Seriøse arbeidsgivere vet jo at de fleste har 3 mnd oppsigelsestid. Og hvis de ikke vet så spør de på intervju. Det høres ulovlig ut å trekke et tilbud på bakgrunn av slikt. Ville ha kontaktet arbeidstilsynet og fagforbund.

Anonymkode: 91f47...8c8

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Seriøse arbeidsgivere vet jo at de fleste har 3 mnd oppsigelsestid. Og hvis de ikke vet så spør de på intervju. Det høres ulovlig ut å trekke et tilbud på bakgrunn av slikt. Ville ha kontaktet arbeidstilsynet og fagforbund.

Anonymkode: 91f47...8c8

Det har ikke skjedd altså, er bare urolig for at det kan skje. VIL ha denne jobben 

Skrevet

Det er nok i grenseland om det er lovlig å trekke tilbake et jobbtilbud med den begrunnelsen. 

Det må enest være hvis det er uttrykkelig opplyst om at det er et krav med snarlig oppstart, og man har unnlatt å informere om oppsigelsestid. 

• Liker 1
Skrevet

De trenger jo ikke trekke tilbudet, de kan bare velge en som kan begynne umiddelbart. 

Anonymkode: b13c5...4bb

Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Det er nok i grenseland om det er lovlig å trekke tilbake et jobbtilbud med den begrunnelsen. 

Det må enest være hvis det er uttrykkelig opplyst om at det er et krav med snarlig oppstart, og man har unnlatt å informere om oppsigelsestid. 

Men hva om de spør ved en evt neste samtale/intervju nr 2 da? Om når man kan starte, og man sier man har 3 mnd oppsigelsesfrist i den andre jobben, kan de de velge en av de andre kun på bakgrunn av det ? 

Skrevet

Jeg ble tilbudt jobb, hvis jeg kunne delta på 2 uker kurs, som da startet om 3 uker. Var en jobb jeg hadde så utrolig lyst på. Min arbeidsgiver nektet meg fri, selv om vi hadde mange vikarer, og jeg bare var en vanlig ansatt, det ikke var vanskelig å erstatte. Jobben jeg hadde var og bare en 50% stilling hovedsakelig kveld. Så jeg kunne kombinere begge jobber i oppsigelsestiden. Var bare kurset som ble vanskelig, da det var i en annen by. 

Anonymkode: 672cc...9ff

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om de spør ved en evt neste samtale/intervju nr 2 da? Om når man kan starte, og man sier man har 3 mnd oppsigelsesfrist i den andre jobben, kan de de velge en av de andre kun på bakgrunn av det ? 

Selvsagt. Frem til et konkret tilbud er akseptert, kan de trekke det. 

Og selvsagt kan de gi tilbud om ansettelse fra x dato, og trekke det om du ikke kan begynne til den datoen. 

Anonymkode: 7970f...ccd

Skrevet

Jeg søkte på en stilling i februar hvor man ønsket snarlig tiltredelse. Deres prosess tok litt tid, i tillegg til min oppsigelsestid, så jeg starter i jobben nå på mandag. Seriøse arbeidsgivere skjønner jo at man har plikter overfor sin nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: ad95f...173

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo skje, men de vil ikke bruke det som offesiell grunn. 

Men da må de to kandidatene være så godt som likeverdige. 

Hvis de har runde nummer to så har de jo ikke veldig hast med å fylle stillingen. 

Hva slags stilling er det snakk om? 

Skrevet

Hvis arbeidsgiver gjør det, er det en arbeidsgiver du ikke vil jobbe for. Alle seriøse arbeidsgivere vet jo at det er vanlig med tre mnd oppsigelsestid. 

Unntaket er hvis de har skrevet snarlig/umiddelbar tiltredelse i annonsen. 

Anonymkode: d7608...947

Skrevet
19 minutter siden, stan skrev:

Det kan jo skje, men de vil ikke bruke det som offesiell grunn. 

Men da må de to kandidatene være så godt som likeverdige. 

Hvis de har runde nummer to så har de jo ikke veldig hast med å fylle stillingen. 

Hva slags stilling er det snakk om? 

Legestilling innen det private 

Skrevet

Om arbeidsgiver trenger at den nyansatte starter så raskt som mulig og det står mellom to likeverdige kandidater der den ene kan starte umiddelbart og den andre har tre måneders oppsigelsestid er det nok større sjans for at førstnevnte får jobben.

Anonymkode: db4c6...0da

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legestilling innen det private 

Da er det jo et arbeidsforhold som er forventet å vare i flere år. Da bør det være viktigst å få den beste og ikke den første. 

Skrevet

Dessverre, ja. Arbeidsgiver kan nok ikke uten videre trekke tilbake et tilbud til deg sånn umiddelbart (med mindre det er er oppgitt en svarfrist i tilbudet, og at de trekker tilbudet tilbake etter dette), men står jo fritt til å spesifisere forutsetninger som f. eks. oppstartsdato i tilbudet. Det er faktisk ganske vanlig, da det er mye rot, styr og lite oversikt på arbeidsplasser i dagens arbeidsliv. Og alle arbeidsgivere tenker kun på seg selv, og bryr seg ikke om at du har oppsigelsestid et annet sted. Det er også vanlig å bli dolket i ryggen av eksisterende arbeidsgiver om du søker/får jobb et annet sted. Løsning: start for deg selv :) 

Anonymkode: ce703...906

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...