Gå til innhold

Vil kjøpe bolig, hva er best: spare opp egenkapital, eller betale studielån/billån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å kjøpe leilighet om 6 mnd da jeg flytter til ny by, og helst en leilighet i prisklassen 3 - 3,5 mill. Jeg er dessverre singel. Jeg har en rimelig god inntekt, og siden jeg ikke har barn har jeg lite utgifter, og kan fint betjene et boliglån med innbetaling på 15000 i mnd, uten at jeg lever med ukomfortabelt lite penger. Problemet mitt er at jeg enda ikke har spart opp nok egenkapital, samt at jeg har et ganske stort studielån. Bilen er nesten nedbetalt, med gjenværende lån på 70 000. Jeg kan fint betale ned billånet på 3-4 mnd, men da greier jeg ikke sette av nok av inntekten til å få oppfylt kravet om 15% egenkapital. Hvis jeg lar være å hurtigbetale billånet, så vil jeg i teorien kunne ha nok egenkapital til å kunne få et lån på 300000 om 6 mnd, men da vil jeg bli bremset fordi mine eksisterende lån teller med i regelen om at jeg "ikke kan låne mer enn 5 ganger inntekt, inkl lån jeg allerede har". Er regelen om maks lån på 5 ganger inntekten helt endelig, uten mulighet for "individuell vurdering"? Og bør jeg da heller spare alle pengene mine til egenkapital?

Anonymkode: 03090...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke egenkapital, får du ikke lånt noe. Det hjelper ikke hvor god inntekt man har. Det hjelper heller ikke at du klarer 15.000 kr i måned fordi bankene tar med økt rente i beregningen. Ønsker du å kjøpe en leilighet til 3 - 3.5 mill, bør du ha mer enn 700.000 kr i egenkapital. Det lønner seg også å bli kvitt med de andre gjeldene - for bankene kommer til å sjekke og vurdere dine gjeld.

Men du kan alltid kontakte diverse banker og høre - men utfra hva du beskrev, er jeg ikke særlig optimist.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville betalt ned billånet først og fremst, og deretter spare opp til egenkapital.

Anonymkode: 05a64...73c

• Liker 4
Skrevet

Kvitt deg med bilen, og du har både egenkapital og lettere for å få lån. Så kan du eventuelt kjøpe en bil igjen, når boligen er i boks, og du har en følelse av hvor mye du i praksis har å rutte med.

Anonymkode: 890df...2c6

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å kjøpe leilighet om 6 mnd da jeg flytter til ny by, og helst en leilighet i prisklassen 3 - 3,5 mill. Jeg er dessverre singel. Jeg har en rimelig god inntekt, og siden jeg ikke har barn har jeg lite utgifter, og kan fint betjene et boliglån med innbetaling på 15000 i mnd, uten at jeg lever med ukomfortabelt lite penger. Problemet mitt er at jeg enda ikke har spart opp nok egenkapital, samt at jeg har et ganske stort studielån. Bilen er nesten nedbetalt, med gjenværende lån på 70 000. Jeg kan fint betale ned billånet på 3-4 mnd, men da greier jeg ikke sette av nok av inntekten til å få oppfylt kravet om 15% egenkapital. Hvis jeg lar være å hurtigbetale billånet, så vil jeg i teorien kunne ha nok egenkapital til å kunne få et lån på 300000 om 6 mnd, men da vil jeg bli bremset fordi mine eksisterende lån teller med i regelen om at jeg "ikke kan låne mer enn 5 ganger inntekt, inkl lån jeg allerede har". Er regelen om maks lån på 5 ganger inntekten helt endelig, uten mulighet for "individuell vurdering"? Og bør jeg da heller spare alle pengene mine til egenkapital?

Slik jeg ser det ville jeg ha satt pengene av til egenkapital i første omgang. På den måten står du fritt til å disponere dem slik du vil når tiden kommer. Kanskje tar det litt lenger tid - slik at du får spart mer, kanskje kjøper du noe litt rimeligere enn først tenkt osv..

Dessverre er reglene ganske rigide pt, så du må nok klare 15% og Max 5 ganger inntekt hos de fleste banker. Men  : bankene har rom for å gjøre unntak i 8% av tilfellene. Ergo er det smart å kontakte flest mulig banker for å undersøke mulighetene. Små banker er ofte mer fleksible enn store - rene internettbruker vet ikke hva fleksibel betyr osv.. :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ville spart opp de 15% først for uten dem får du sannsynligvis ikke lån uansett, så har du i hvert fall et lånebevis. Mens du leter etter bolig kan du betale ned billånet så raskt som mulig og få økt lånebeviset ditt om det trengs. Studielånet anbefales det vel å betale ned sist, så der ville jeg bare betalt som normalt og heller spart opp videre til mer EK som vil «nulle ut» studielånet. Har vært borti banker som ikke regner med studielån som ordinær gjeld, men der varierer jo veldig. 

Edit: Er forresten enig i at du bør kvitte deg med bil for en stund om mulig, det trekker ned lånebeløpet du kan få. De tar ikke bare med billånet, men også kostnadene med å ha bil.

Endret av Leeloo
  • Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten: siden du skifter jobb kan du vel få utbetalt feriepenger for 2019 på oppsigelsestidspunktet / siste lønning? Dette kan jo gi noen titalls tusen ekstra for få på plass egenkapital?

Skrevet

Betal ned billånet først, så sparer du til egenkapital. Studielån bør du ikke nedbetale raskere enn du må.

Anonymkode: 020c7...0d5

• Liker 3
Skrevet

Studielånet ødelegger for min mulighet til boliglån, sier to av mine banker, da det er ganske stor gjeld. Pluss at jeg har billån i tillegg. Jeg ville ha spart noe i egenkapital samtidig som jeg hadde betalt ned bilen fullstendig. Og så kan man øke innbetalingene pr måned på studielånet også. Jeg betalte nylig inn en ekstrasum på 50.000,- for å få ned lånet noe, så det ikke ser så mye ut totalt. Vet at det er dumt, da studielånet har lav rente og kan slettes hvis man blir ufør. Men som skrevet, så synes banken at jeg har for mye gjeld til å få huslån.

Anonymkode: 31214...7ab

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studielånet ødelegger for min mulighet til boliglån, sier to av mine banker, da det er ganske stor gjeld. Pluss at jeg har billån i tillegg. Jeg ville ha spart noe i egenkapital samtidig som jeg hadde betalt ned bilen fullstendig. Og så kan man øke innbetalingene pr måned på studielånet også. Jeg betalte nylig inn en ekstrasum på 50.000,- for å få ned lånet noe, så det ikke ser så mye ut totalt. Vet at det er dumt, da studielånet har lav rente og kan slettes hvis man blir ufør. Men som skrevet, så synes banken at jeg har for mye gjeld til å få huslån.

Hvorfor i all verden betalte du ikke inn de 50 000 på billånet???

Anonymkode: 113ae...750

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden betalte du ikke inn de 50 000 på billånet???

Anonymkode: 113ae...750

Det har jeg også gjort, tidligere! Tar litt og litt av gangen. Hver sin tur.

Skrevet

Da vi skulle ha boliglån var de veldig klare på at det å betale ned gjeld var viktigere enn å komme med stor egenkapital. Vi fikk beskjed om å betale ned bilen først, så søke, enda vi hadde 22% egenkapital.

Anonymkode: 79cab...b29

Skrevet

takk for mange gode råd! Jeg kan bevise for banken at jeg fint kan betjene et lån på aktuell størrelse, selv med 5% rente over tid. Jeg tenker at det burde tale i min fordel med tanke på størrelsene på lånene jeg har fra før? jeg skal i alle fall betale ned bilen så raskt som mulig

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for mange gode råd! Jeg kan bevise for banken at jeg fint kan betjene et lån på aktuell størrelse, selv med 5% rente over tid. Jeg tenker at det burde tale i min fordel med tanke på størrelsene på lånene jeg har fra før? jeg skal i alle fall betale ned bilen så raskt som mulig

Snakk med forskjellige banker og hør med de, godt mulig de ikke bryr seg om billånet når du har en så bra plan. Lykke til!

Anonymkode: 79cab...b29

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det har jeg også gjort, tidligere! Tar litt og litt av gangen. Hver sin tur.

Det er helt feil måte å gjøre det på. Betal ned så mye som mulig på det dyreste av de gjenværende lånene til det er nedbetalt, og så lite som mulig på resten.

Anonymkode: 1728a...b04

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg betalte nylig inn en ekstrasum på 50.000,- for å få ned lånet noe, så det ikke ser så mye ut totalt. Vet at det er dumt, da studielånet har lav rente og kan slettes hvis man blir ufør. Men som skrevet, så synes banken at jeg har for mye gjeld til å få huslån.

Forutsatt at de har noenlunde oppegående kundebehandlere vil de synes at det er bedre med 50 000 mindre i billån enn studielån. Når de sier at du har for høyt studielån så er det totalen de tenker på, ikke konkret det lånet.

Anonymkode: 1728a...b04

• Liker 1
Skrevet

Betal ned et lån av gangen, start på det laveste og få det i boks før du går løs på neste. I løpet av 5 mnd nå kommer jeg til å ha betalt ned 40 000 på en gjeld i stedet for å ha det på sparing. Så 10 000 på en annen i stedet for sparing. Den første gjelden er betalt ned innen 6 mnd, den andre innen et år før jeg kan spare til egenkapital. 

Anonymkode: 1ef1e...ba2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...