Inwe Skrevet 17. august 2018 #21 Skrevet 17. august 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Angående bacon, se over. Animalsk fett ikke bra for oss? Du vet at den teorien har de aldri klart å bevise? Fordi den var feil. Jeg trodde de fleste hadde fått med seg at naturlig fett (som ikke har blitt ødelagt med for eksempel for høy varme) ikke er usunt, som de trodde i flere år. Det har jo blitt slått stort opp i media. Karbohydrater er ikke bra å spise. Økt energi og bedre fordøyelse? Jeg, og veldig mange med meg, har i alle fall opplevd at karbohydrater har den motsatte effekten. Jeg har mer energi og bedre fordøyelse etter at jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater. Anonymkode: 89e4b...0d3 For mye animalsk fett er ikke bra for oss, det finnes også mye god forskning om det om du leser litt fra utenfor våre landegrenser. Spise noe av det er helt greit, men å ha det som hovedenergikilde er ikke bra i det hele tatt. Men vi får være uenige, så får vi se hvem av oss som lever lengst. Hvorfor er ikke karbohydrater bra å spise. Karbohydrater gir energi, det vet vi jo alle, det er en grunn at man ikke gir for mye sukker til barn. Siden vi bruker oss selv som eksempel. Jeg har fått bedre energi og fordøyelse etter at jeg begynte å spise mer karbohydrater igjen. Jeg og flere med meg opplever kortere restitusjon etter trening, både mellom sett og mellom økter. Jeg opplever det også vanskelig å sitte i sofaen en hel kveld så leiligheten er renere enn den noen gang har vært. I tillegg trenger jeg mindre søvn. Fra å ha sovet rundt 9 timer natten på et kosthold med lite karbohydrater og fortsatt være trøtt har jeg feks i natt sovet 4 timer etter 4 øl (som jeg før ble fyllesyk på). Vanligvis sover jeg nå rundt 6-7 timer, som ikke i nærheten ville vært nok før. Jeg har ikke studert dette, men jeg tror det er dårlig å kutte ut en makro på den måten, uten at jeg skal legge meg for mye bort i det. Endret 17. august 2018 av Inwe 1
Inwe Skrevet 17. august 2018 #22 Skrevet 17. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skikkelig pasta lages med egg. Anonymkode: 3b3be...2ac Mulig, men det gjør det fortsatt ikke sunnere enn potet.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #23 Skrevet 17. august 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Tørrsaltet bacon som ikke er stekt lenge på høy varme er ikke så ille sunnhetsmessig. Det er nitratene man bør passe seg for. Heldigvis liker jeg baconet mykt og ikke sprøtt, og har råd til å kjøpe skikkelig bacon. Jeg skal være enig i at fløte ikke er supersunt, men litt fløte er bedre enn litt potet. Vi trenger fett, det er snilt mot blodsukkeret og inneholder vitaminer og mineraler. Biotilgjengeligheten (hvor lett det er for kroppen å ta opp vitaminer og mineraler) er også høyere i animalske råvarer enn i vegetabilske råvarer. Så selv om det står at det har mindre vitaminer og mineraler så tar man opp mer av de fleste vitaminer og mineraler enn om det kom fra en plantekilde. Anonymkode: 89e4b...0d3 Dette er lavkarbopropganda. At du fremmer bacon og fløte betyr at informasjonen du har lest og hørt er partisk. Det er en type informasjon som forsøker underdrive de negative effektene ved bacon og fløte fordi det er jo lavkarbo og da må det være bra. Hvem gidder spise lavkarbo om du må droppe både karbogydrater og den beste fettmaten? Ingen får solgt bøkene, nettkursene sine osv på det. Mye av appellen med lavkarbo er at man kan spise mye smør, fløte, bacon, kjøtt osv. Hadde man sagt at man for eks måtte spise mye plantefett og lite smør, fløte og kjøtt, så hadde dietten nok ikke vært så poopulær. Biotilgjengelighet i mat er heller ikke så rett frem og enkelt. Hvor mye næringsstoffer vi tar opp fra en matvare kommer an på hvor mye kroppen trenger av næringsstoffene og hvilken kombinasjon man spiser dem i. Man ser for eks at mennesker som har lavere andel DHA i kosten tar opp mer fra den maten de spiser enn de som har mer DHA i kosten. Det er en myte at man kan tenke 100mg c vitamin i mat = 100mg c vitaminopptak i kroppen. Kroppen vår er langt mer kompleks enn det, og den tilpasser opptaket etter hva den trenger. 2 kropper kan spise den samme maten men ta opp ulik mengde næringsstoffer alt etter hva de har fra før og trenger 7 hours ago, AnonymBruker said: Karbohydrater er ikke bra å spise. Økt energi og bedre fordøyelse? Jeg, og veldig mange med meg, har i alle fall opplevd at karbohydrater har den motsatte effekten. Jeg har mer energi og bedre fordøyelse etter at jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater Anonymkode: 89e4b...0d3 Man har sett studier siden 50-tallet der mennesker med diabetes 2 kan redusere medisinbruken sin etter å gå på høykarvbo plantekost. Man ser også mindre diabetes 2 i mennesker på plantekost https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466941/ Mennesker har i århundre spist mye karbohydrater og det strider mot all sunn fornuft og logikk at det ikke er bra for kroppen (så lenge det ikke er snakk om pomfri osv, selvsagt). De få kulturene som har levd på mye kjøtt og høyfett har alltid hatt lavere levealder og mer hjertesykdom enn andre kulturer. Mye fiber i kosten er korrelert med mindre tarmkreft At du har mer energi og bedre fordøyelse kan være fordi du droppet prosessert mat. Tipper du for eks spiste sjokolade, potetgull, fin pasta og hvete innimellom når du spiste mer karbs. Alle kan være harde på magen til enkelte. Anonymkode: 4bf9b...bb2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #24 Skrevet 17. august 2018 Kroppen din trenger potet Anonymkode: 5173c...c5e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #25 Skrevet 17. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er lavkarbopropganda. At du fremmer bacon og fløte betyr at informasjonen du har lest og hørt er partisk. Det er en type informasjon som forsøker underdrive de negative effektene ved bacon og fløte fordi det er jo lavkarbo og da må det være bra. Hvem gidder spise lavkarbo om du må droppe både karbogydrater og den beste fettmaten? Ingen får solgt bøkene, nettkursene sine osv på det. Mye av appellen med lavkarbo er at man kan spise mye smør, fløte, bacon, kjøtt osv. Hadde man sagt at man for eks måtte spise mye plantefett og lite smør, fløte og kjøtt, så hadde dietten nok ikke vært så poopulær. Biotilgjengelighet i mat er heller ikke så rett frem og enkelt. Hvor mye næringsstoffer vi tar opp fra en matvare kommer an på hvor mye kroppen trenger av næringsstoffene og hvilken kombinasjon man spiser dem i. Man ser for eks at mennesker som har lavere andel DHA i kosten tar opp mer fra den maten de spiser enn de som har mer DHA i kosten. Det er en myte at man kan tenke 100mg c vitamin i mat = 100mg c vitaminopptak i kroppen. Kroppen vår er langt mer kompleks enn det, og den tilpasser opptaket etter hva den trenger. 2 kropper kan spise den samme maten men ta opp ulik mengde næringsstoffer alt etter hva de har fra før og trenger Man har sett studier siden 50-tallet der mennesker med diabetes 2 kan redusere medisinbruken sin etter å gå på høykarvbo plantekost. Man ser også mindre diabetes 2 i mennesker på plantekost https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466941/ Mennesker har i århundre spist mye karbohydrater og det strider mot all sunn fornuft og logikk at det ikke er bra for kroppen (så lenge det ikke er snakk om pomfri osv, selvsagt). De få kulturene som har levd på mye kjøtt og høyfett har alltid hatt lavere levealder og mer hjertesykdom enn andre kulturer. Mye fiber i kosten er korrelert med mindre tarmkreft At du har mer energi og bedre fordøyelse kan være fordi du droppet prosessert mat. Tipper du for eks spiste sjokolade, potetgull, fin pasta og hvete innimellom når du spiste mer karbs. Alle kan være harde på magen til enkelte. Anonymkode: 4bf9b...bb2 👏🏻👏🏻👏🏻 Er så lei hysteriet og hykleriet rundt karbohydrater. Anonymkode: 6d96a...ad0
draug 75 Skrevet 17. august 2018 #26 Skrevet 17. august 2018 Stort sett sitter nyfrelste sunnhetsprofeter og forteller om hvor usunt alt vi kan dyrke i Norge er. Maten skal hels være importert langvegs fra. Det pussige er bare det, at det er bare i konkurranse med potet at hvetemel - pasta består av hvetemel - plutselig er så bra. Straks du baker brød, så: FY!! Aiaiai! Nei, det må du ikke spise. Fysj. Jeg forstår ikke det der. Poteten inneholder næringsstoffer alt etter hva slags jord den har vokst i. Et faktum er at skjørbuken forsvant fra bygdene i Norge for 200 år siden da poteten ble grunnfjell i kosten. Den var i seg selv C- vitaminkilde god nok, altså. Men så er det nå det, da, at man spiser ikke bare potet heller. Og potet i for av chips, taffelstics, pommes frites, er ikek det beste du dan ete, men det er mer frityrolja enn poteten sin feil, vil jeg mene. 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. august 2018 #27 Skrevet 17. august 2018 14 timer siden, LiseTV skrev: Hvem er det som har rett til å si hva som er sunt ? Det finnes faktisk fakta om hva som er sunt eller ikke. Så de som vet hva de snakker om, har rett til å si hva som er sunt eller ikke. Men "rett til" er jo et merkelig uttrykk her...
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #28 Skrevet 17. august 2018 14 timer siden, LiseTV skrev: Hvem er det som har rett til å si hva som er sunt ? Alle som har kunnskap om ernæring? Mennesker i dag vet stort sett ganske mye om hva som er sunt eller usunt. Potet er vel litt midt i mellom, hverken veldig næringsrikt eller usunt. Det metter veldig da. Personlig ser jeg på potet som vomfyll og unødvendig, men respekterer at andre har en annen mening.. Anonymkode: 4d080...696
Gjest Overrasket Skrevet 17. august 2018 #29 Skrevet 17. august 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Flott å høre at du mener du har fått kontroll på blodsukkeret, men dette gir ikke mening...hvis du har problemer med fallende blodsukker så regner jeg med at du har reaktiv hypoglykemi. Dette kalles også "motsatt diabetes" fordi kroppen produserer for mye insulin og det virker hurtigere enn normalt og fører til lavt blodsukker. Løsningen er da å kutte ned på det som påvirker blodsukkeret, ikke å tilføre mer! Det er karbohydrater som hovedsaklig påvirker blodsukkeret. Proteiner kan påvirke blodsukkeret bittelitt, men ikke på langt nær like mye som karbohydrater. Fett gir 0 insulinrespons. Det ser ut som at du har spist altfor lite fett. Spis mindre karbohydrater og mer fett. Les gjerne dette svaret på lommelegen: https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/reaktiv-hypoglykemi/69030428 Tørrsaltet bacon som ikke er stekt lenge på høy varme er ikke så ille sunnhetsmessig. Det er nitratene man bør passe seg for. Heldigvis liker jeg baconet mykt og ikke sprøtt, og har råd til å kjøpe skikkelig bacon. Jeg skal være enig i at fløte ikke er supersunt, men litt fløte er bedre enn litt potet. Vi trenger fett, det er snilt mot blodsukkeret og inneholder vitaminer og mineraler. Biotilgjengeligheten (hvor lett det er for kroppen å ta opp vitaminer og mineraler) er også høyere i animalske råvarer enn i vegetabilske råvarer. Så selv om det står at det har mindre vitaminer og mineraler så tar man opp mer av de fleste vitaminer og mineraler enn om det kom fra en plantekilde. Angående bacon, se over. Animalsk fett ikke bra for oss? Du vet at den teorien har de aldri klart å bevise? Fordi den var feil. Jeg trodde de fleste hadde fått med seg at naturlig fett (som ikke har blitt ødelagt med for eksempel for høy varme) ikke er usunt, som de trodde i flere år. Det har jo blitt slått stort opp i media. Karbohydrater er ikke bra å spise. Økt energi og bedre fordøyelse? Jeg, og veldig mange med meg, har i alle fall opplevd at karbohydrater har den motsatte effekten. Jeg har mer energi og bedre fordøyelse etter at jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater. Stivelse gir langsom blodsukkerstigning? Stivelse er bare en lang kjede med enkle sukkerarter. Når bindingene blir brutt sitter vi igjen med sukker. Stivelse består altså av sukker. Bindingene mellom sukkermolekylene er løse når stivelsen er varm, og potet gir VELDIG høy blodsukkerstigning. Og dette var visst enda en som ikke er oppdatert på kostholdsfronten... Du gulper opp en utdatert teori som har blitt motbevist. Ikke noe galt i en fet saus laget på naturlig fett som ikke har blitt ødelagt av for eksempel høy oppvarming. Anonymkode: 89e4b...0d3 Jeg synes det er fint og flott for deg at du har funnet et kosthold som du trives med og som du mener passer for deg. Men det at du har funnet ditt kosthold gir deg ikke an utomatisk rett til å tvinge på andre synsing, kostholdsløgner og "vitenskap" som er betalt for av den ene eller andre siden av matvareindustrien. Og det at du bare getter og synser fremgår tydelig når du sier at fett inneholder vitaminer. Fett bidrar til at kroppen kan ta opp vitaminer men det er ikke akkurat slik at du får tidenes største A-vitamin-bombe bare fordi du slenger 70 sprø baconskiver på frokostasjetten. Det er også verdt å huske på at overinntak av vitamin ADEK (som er de fettløselige vitaminene) faktisk kan føre til forgiftning. Dette viser at ja, fett kan ha en nyttefunksjon i kroppen, men alt med måte. Så igjen, kjør på med ditt eget kosthold så mye du vil. Men ikke fremstill det som en ensidig, vitenskapelig sannhet som skal tvinges på alle, når det er basert på pseudovitenskap. Det sitter faktisk folk på KG og tror på noe av det oppgulpet som serveres som fakta. 28 minutter siden, AnonymBruker said: 👏🏻👏🏻👏🏻 Er så lei hysteriet og hykleriet rundt karbohydrater. Anonymkode: 6d96a...ad0 Tror jammen det blir gnocchi til middag i kveld! Lavt i fettinnhold, og høyt i karbohydratinnhold. Nam-nam!
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #30 Skrevet 17. august 2018 Poteten er sterkt undervurdert. Her går det i poteterhver bidige dag.Elsker poteter Anonymkode: b1098...814 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå