Gå til innhold

Potet sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er potet sunt? Næringsrik? Sunnere enn fullkornsris og fullkornspasta? 

Er det greit å spise potet mer eller mindre hver dag?

Anonymkode: 1df15...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke alt for mange vitmainer i potet. Så like sunt som gulrot er den ikke. Samme med ris. Pasta er mel og egg, dermed mer næringsrik. Men ingen av de gir et fullverdig måltid.

Anonymkode: 28ab1...df2

Skrevet

Nei, men usedvanlig godt! 😍 Jeg elsker potet! En potet er virkelig allsidig. Nam! 

Skrevet

Finnes alltids mat med mer næringstetthet enn poteter. Men potet er ikke usunt fordiom. Er ikke som om mennesker spise abre de mest næringsrike plantene... Så lenge du ikke dynker de i fett så er det helt toppers

Du kan alltids google potet og se hvilke næringsstoffer den inneholder og vurdere selv

Anonymkode: 4bf9b...bb2

• Liker 2
Skrevet

Jeg vurderer sunnhet som at det tilfører mye av det vi trenger i forhold til kalorier og hva de kaloriene gjør med kroppen. Det bør altså ikke ha mye karbohydrater siden det øker blodsukkeret og vi trenger ikke å spise karbohydrater.

Potet inneholder mye stivelse som ikke er sunt. Stivelse er en lang kjede med sukkermolekyler og når den er varm er bindingene løse og løser seg fortere opp til enkle sukkerarter enn kald stivelse. Derfor har varm stivelse høyere GI (glykemisk indeks) enn kald potet. Potet inneholder lite vitaminer og mineraler. Så nei, potet er ikke sunt.

Det finnes mye sunnere mat å spise. Ingen av de andre du listet opp er sunne alternativer. Hvorfor føler du at du må ha karbohydrater til? Jeg føler ikke at jeg mangler noe når jeg spiser kjøtt med grønnsaker som vokser over jorda (mindre karbohydrater og stivelse) og saus, ellers egg og bacon, eller omelett med skinke, fløte, pesto, grønnsaker og ost, eller kanskje en suppe eller gryterett (uten brød/ris/pasta/nudler eller lignende). Men faren min klager fælt når han er på middag hos meg og jeg ikke har potet til, eller når jeg er på middag hos foreldrene mine og jeg ikke spiser potet til middagen. Han har innsett at maten smaker godt selv om det ikke er potet til da haha.

Anonymkode: 89e4b...0d3

• Liker 5
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer sunnhet som at det tilfører mye av det vi trenger i forhold til kalorier og hva de kaloriene gjør med kroppen. Det bør altså ikke ha mye karbohydrater siden det øker blodsukkeret og vi trenger ikke å spise karbohydrater.

Potet inneholder mye stivelse som ikke er sunt. Stivelse er en lang kjede med sukkermolekyler og når den er varm er bindingene løse og løser seg fortere opp til enkle sukkerarter enn kald stivelse. Derfor har varm stivelse høyere GI (glykemisk indeks) enn kald potet. Potet inneholder lite vitaminer og mineraler. Så nei, potet er ikke sunt.

Det finnes mye sunnere mat å spise. Ingen av de andre du listet opp er sunne alternativer. Hvorfor føler du at du må ha karbohydrater til? Jeg føler ikke at jeg mangler noe når jeg spiser kjøtt med grønnsaker som vokser over jorda (mindre karbohydrater og stivelse) og saus, ellers egg og bacon, eller omelett med skinke, fløte, pesto, grønnsaker og ost, eller kanskje en suppe eller gryterett (uten brød/ris/pasta/nudler eller lignende). Men faren min klager fælt når han er på middag hos meg og jeg ikke har potet til, eller når jeg er på middag hos foreldrene mine og jeg ikke spiser potet til middagen. Han har innsett at maten smaker godt selv om det ikke er potet til da haha.

Skriver du virkelig at potet er usunt og bacon er sunt i samme innlegg? 

Hvor mange næringsstoffer er det i fløte, liksom?

Dette vitner mer om tullete skepsisme mot potet. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke alt for mange vitmainer i potet. Så like sunt som gulrot er den ikke. Samme med ris. Pasta er mel og egg, dermed mer næringsrik. Men ingen av de gir et fullverdig måltid.

Pasta er ikke mer næringsrikt enn potet. Potet er bedre enn både ris og pasta selvom ingen av delene er veldig usunt. Det meste av pasta i butikken inneholder forresten ikke egg, jeg elsker pasta og spiser ikke egg. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså at potet er usunt blant annet fordi det har lite vitaminer og mineraler, men bacon er sunt fordi? Mye animalsk fett er ikke bra for deg, da er det mye sunnere å leve på potet. Karbohydrater er forresten bra og spise for økt energi og bedre fordøyelse. Jeg føler ikke jeg mangler noe på mitt høytkarbokosthold heller ;)

Endret av Inwe
  • Liker 5
Skrevet

Greia var at jeg hadde et kosthold med knapt karbohydrater og fikk problemer med blodsukkeret. Nå har jeg innført poteter/bønner/byggryn og problemet med blodsukkeret er mer eller mindre borte. Det blir oftest potet da det er enkelt og veldig godt til fisk, så derfor spørsmålet om sunnhet, for jeg ønsker å spise sunt. 

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greia var at jeg hadde et kosthold med knapt karbohydrater og fikk problemer med blodsukkeret. Nå har jeg innført poteter/bønner/byggryn og problemet med blodsukkeret er mer eller mindre borte. Det blir oftest potet da det er enkelt og veldig godt til fisk, så derfor spørsmålet om sunnhet, for jeg ønsker å spise sunt. 

TS

Ikke spis mengder, men to poteter i vanlig størrelse til middag er ikke usunt. Poteter kan være en del av et sunt kosthold.

Skrevet

Nei, potet er ikke sunt. Godt med blomkål eller gulrot til fisk feks :)

Anonymkode: 73363...86d

• Liker 3
Skrevet

Potet i begrensede mengder er sunt. Stivelsen i poteten er av en type som gir ekstra langsom blodsukkerstigning, så det er et bedre karbohydrat enn hvit ris eller fin pasta. I tillegg ligger det faktisk en del vitaminer og mineraler rett under skallet i poteten, så hvis du vasker poteten i stedet for å skrelle den får man faktisk litt mer enn bare stivelse.

Det er viktigere hva du har sammen med poteten. Hvis du spiser poteten med fisk, masse grønnsaker og en klatt rømme eller litt saus er det en sunn middag. Hvis poteten heller svømmer i fet saus sammen med masse kjøtt og noen slappe salatblad er det ikke en sunn middag.

Bare pass på at du ikke spiser for mye. For mye av noe er ikke sunt. Pass også på at veldig bearbeidet potet med masse olje ikke har de samme fordelene som kokt/bakt potet, så potetgull er ikke sunt selv om potet er sunt.

Anonymkode: 20bc8...c86

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, potet er ikke sunt. Godt med blomkål eller gulrot til fisk feks :)

Anonymkode: 73363...86d

Jeg spiser alltid masse grønnsaker til fisk og kylling, men det over tid var ikke bra for blodsukkeret, så jeg måtte nå tilsette potet for å ordne det fallende blodsukker problemet jeg hadde. 

Min typiske middag er kylling eller fisk med masse oppskåret grønnsaker. Ikke saus, ikke hva nå enn, og det var ikke bra for meg tydeligvis. 

TS

Skrevet

Hvem er det som har rett til å si hva som er sunt ?

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Poteter inneholder vitamin C,  potassium og litt jern, vitamin B6 og magnesium så jeg ville ikke vært spesielt redd for et par poteter til middag. Når du i tillegg føler deg bedre når du spiser det så er vel ikke spørsmålet mye å lure på. Selv lager jeg mye spinatgnocchi (inneholder i hovedsak mest most potet) hjemme, og jeg har nok ikke tenkt til å stoppe med det fordi dette karbohysteriet er på moten.

Endret av Overrasket
Skrevet

Potet er fint som tilbehør og en god kilde til karbohydrater, slik som fullkornpasta  og fullkornris. Det er sunt så lenge man ikke overdriver, men det gjelder jo alle matvarer 😊 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser alltid masse grønnsaker til fisk og kylling, men det over tid var ikke bra for blodsukkeret, så jeg måtte nå tilsette potet for å ordne det fallende blodsukker problemet jeg hadde. 

Min typiske middag er kylling eller fisk med masse oppskåret grønnsaker. Ikke saus, ikke hva nå enn, og det var ikke bra for meg tydeligvis. 

TS

Flott å høre at du mener du har fått kontroll på blodsukkeret, men dette gir ikke mening...hvis du har problemer med fallende blodsukker så regner jeg med at du har reaktiv hypoglykemi. Dette kalles også "motsatt diabetes" fordi kroppen produserer for mye insulin og det virker hurtigere enn normalt og fører til lavt blodsukker. Løsningen er da å kutte ned på det som påvirker blodsukkeret, ikke å tilføre mer! Det er karbohydrater som hovedsaklig påvirker blodsukkeret. Proteiner kan påvirke blodsukkeret bittelitt, men ikke på langt nær like mye som karbohydrater. Fett gir 0 insulinrespons. Det ser ut som at du har spist altfor lite fett. Spis mindre karbohydrater og mer fett.

Les gjerne dette svaret på lommelegen: https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/reaktiv-hypoglykemi/69030428

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriver du virkelig at potet er usunt og bacon er sunt i samme innlegg? 

Hvor mange næringsstoffer er det i fløte, liksom?

Dette vitner mer om tullete skepsisme mot potet. 

Tørrsaltet bacon som ikke er stekt lenge på høy varme er ikke så ille sunnhetsmessig. Det er nitratene man bør passe seg for. Heldigvis liker jeg baconet mykt og ikke sprøtt, og har råd til å kjøpe skikkelig bacon. 

Jeg skal være enig i at fløte ikke er supersunt, men litt fløte er bedre enn litt potet. Vi trenger fett, det er snilt mot blodsukkeret og inneholder vitaminer og mineraler. Biotilgjengeligheten (hvor lett det er for kroppen å ta opp vitaminer og mineraler) er også høyere i animalske råvarer enn i vegetabilske råvarer. Så selv om det står at det har mindre vitaminer og mineraler så tar man opp mer av de fleste vitaminer og mineraler enn om det kom fra en plantekilde. 

15 timer siden, Inwe skrev:

Du mener altså at potet er usunt blant annet fordi det har lite vitaminer og mineraler, men bacon er sunt fordi? Mye animalsk fett er ikke bra for deg, da er det mye sunnere å leve på potet. Karbohydrater er forresten bra og spise for økt energi og bedre fordøyelse. 

Angående bacon, se over.

Animalsk fett ikke bra for oss? Du vet at den teorien har de aldri klart å bevise? Fordi den var feil. Jeg trodde de fleste hadde fått med seg at naturlig fett (som ikke har blitt ødelagt med for eksempel for høy varme) ikke er usunt, som de trodde i flere år. Det har jo blitt slått stort opp i media.

Karbohydrater er ikke bra å spise. Økt energi og bedre fordøyelse? Jeg, og veldig mange med meg, har i alle fall opplevd at karbohydrater har den motsatte effekten. Jeg har mer energi og bedre fordøyelse etter at jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Potet i begrensede mengder er sunt. Stivelsen i poteten er av en type som gir ekstra langsom blodsukkerstigning, så det er et bedre karbohydrat enn hvit ris eller fin pasta. I tillegg ligger det faktisk en del vitaminer og mineraler rett under skallet i poteten, så hvis du vasker poteten i stedet for å skrelle den får man faktisk litt mer enn bare stivelse.

Det er viktigere hva du har sammen med poteten. Hvis du spiser poteten med fisk, masse grønnsaker og en klatt rømme eller litt saus er det en sunn middag. Hvis poteten heller svømmer i fet saus sammen med masse kjøtt og noen slappe salatblad er det ikke en sunn middag.

Anonymkode: 20bc8...c86

Stivelse gir langsom blodsukkerstigning? Stivelse er bare en lang kjede med enkle sukkerarter. Når bindingene blir brutt sitter vi igjen med sukker. Stivelse består altså av sukker. Bindingene mellom sukkermolekylene er løse når stivelsen er varm, og potet gir VELDIG høy blodsukkerstigning.

Og dette var visst enda en som ikke er oppdatert på kostholdsfronten... Du gulper opp en utdatert teori som har blitt motbevist. Ikke noe galt i en fet saus laget på naturlig fett som ikke har blitt ødelagt av for eksempel høy oppvarming.

• Liker 4
Skrevet

Søtpotet er sunnere.

Anonymkode: 0b4a4...fd7

Skrevet
På 15.8.2018 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Pasta er ikke egg nei. Ikke som standard. Hvitt mel og vann. 

Og potet er næringsrikt! 

Anonymkode: 6d96a...ad0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pasta er ikke egg nei. Ikke som standard. Hvitt mel og vann. 

Og potet er næringsrikt! 

Skikkelig pasta lages med egg. :) 

Anonymkode: 3b3be...2ac

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig pasta lages med egg. :) 

Anonymkode: 3b3be...2ac

Irrelevant. Standard pasta i butikken er kun mel og vann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...