AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Må man betale renter for de årene man etter avtalen skulle ha betalt renter) og hvordan beregnes de rentene, dersom man innfrir hele lånet før tiden? (Boliglån) Jeg har fastrente avtale i noen år fremover, men tenker på å innfri hele lånet når denne fastrenteavtalen har gått ut. Vil det være ulønnsomt å innfri hele lånet? Anonymkode: fd749...53e
Slarti Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 Så lenge man ikke har fastrente er det null problem å innfri et lån. Betaler ikke noe ekstra. Har man fastrente kan du straffes med at du må betale det banken taper. Fortalt på den enkle måten. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #3 Skrevet 15. august 2018 Akkurat nå, Slarti skrev: Så lenge man ikke har fastrente er det null problem å innfri et lån. Betaler ikke noe ekstra. Har man fastrente kan du straffes med at du må betale det banken taper. Fortalt på den enkle måten. Takk for hjelpen! Anonymkode: fd749...53e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #4 Skrevet 15. august 2018 Hva med Lånekassen da? Anonymkode: ae355...cf7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #5 Skrevet 17. august 2018 På 15.8.2018 den 16.12, AnonymBruker skrev: Hva med Lånekassen da? Anonymkode: ae355...cf7 Akkurat samme reglene hos lånekassen. Flytende rente ingen ekstra utgifter på å betale ekstra elle innfri. Fast rente å man må betale i dyre dommer for å betale ekstra ned eller innfri. Forklart på den enkle måten Anonymkode: 77a33...d52 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #6 Skrevet 17. august 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat samme reglene hos lånekassen. Flytende rente ingen ekstra utgifter på å betale ekstra elle innfri. Fast rente å man må betale i dyre dommer for å betale ekstra ned eller innfri. Forklart på den enkle måten Anonymkode: 77a33...d52 Riktig at man må betale ekstra. Men ikke i dyre dommer. Kommer an på beløpet, men en ekstra innbetaling på 5000 kr på studielånet mitt på 400 000 kr gjorde at jeg måtte betale noe sånn som 3 kr i overkurs (eller hetet det underkurs?). Da min fastrente var 0,20% lavere enn flytende rente. 3 kr er ikke det som velter eller redder privatøkonomien. Anonymkode: c07f2...cdc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Akkurat samme reglene hos lånekassen. Flytende rente ingen ekstra utgifter på å betale ekstra elle innfri. Fast rente å man må betale i dyre dommer for å betale ekstra ned eller innfri. Forklart på den enkle måten Anonymkode: 77a33...d52 Det kommer an på hva slags fastrente man har og hva slags fastrente lånekassen tilbyr når man infrir lånet. Jeg innfridde mitt lån hos lånekassen og da hadde kunne de låne ute pengene til høyere rente og jeg dermed tilbake litt penger siden det var i lånekassens favør. Her kan man lese mer om over/underkurs hos lånekassen: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/slik-betaler-du-ned-pa-lanet-ditt/Renter-og-gebyrer/Slik-binder-du-renta/Ekstra-innbetaling/ Kan være at bankene opererer på samme måte. Anonymkode: 2845a...565
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå