Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nylig blitt student, og som sikkert mange vet er det svindyrt med pensumbøker. Jeg som hjemmeboende student får ikke lån og stipend gjennom lånekassen, og vil heller ikke dra på meg fullt lån når jeg bor hjemme og studerer. Jeg lurer da på om det er noen som vet om det finnes en organisasjon, eller om man kan søke et sted om støtte til pensumbøkene? Det er vanskelig å finansiere alle disse dyre bøkene selv uten stipend og lån...

Takk for svar :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På høyskole? Du får da vel stipend osv da vel? Foreldre har jo ikke forsørgeransvar for noen som går på høyskole. 

Om det er VGs så får man låne bøker der nå 

Anonymkode: d2b3c...336

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På høyskole? Du får da vel stipend osv da vel? Foreldre har jo ikke forsørgeransvar for noen som går på høyskole. 

Om det er VGs så får man låne bøker der nå 

Hun bor jo hjemme, da får man ikke støtte fra lånekassen med mindre foreldrene har lav inntekt. Hjelper ikke at foreldre ikke har forsørgerplikt.

Anonymkode: a2e50...fce

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bor jo hjemme, da får man ikke støtte fra lånekassen med mindre foreldrene har lav inntekt. Hjelper ikke at foreldre ikke har forsørgerplikt.

Mente lån. Man får ikke gjort om noe til stipend etter fullført utdanning, men alt blir lån. 

Sitat Lånekassen; Bor du i samme hus som foreldrene dine, får du ikke stipend selv om du bor i egen leilighet eller betaler husleie hjemme. Du blir også regnet som hjemmeboer hvis du bor i bolig som hører til huset der foreldrene dine bor. Hele støtten blir da utbetalt som lån, og ikke noe av lånet blir gjort om til stipend ved fullført utdanning.

• Liker 4
Skrevet

Du må jo gjøre som alle andre studenter, ta opp lån fra Lånekassen eller jobbe. Stønad til pensumbøker du liksom... 

Anonymkode: 861f6...f9c

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Hun får hele støttebeløpet som ordinært lån. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber en del ved siden av, men synes det er latterlig dyrt med pensumbøker bare.. Så lurte på om det var noen plass som støttet..

Det er høgskole, ja.

Skrevet

Sorry, dummeste jeg harlest i dag

Anonymkode: 0fff7...a35

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, Silla98 skrev:

Jeg jobber en del ved siden av, men synes det er latterlig dyrt med pensumbøker bare.. Så lurte på om det var noen plass som støttet..

Det er høgskole, ja.

Du må ta opp lån fra Lånekassen som alle andre eller bruke av egne oppsparte penger. 

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, Silla98 skrev:

Det er høgskole, ja.

Det synes alle andre studenter også. Du får heller satse på bruktbøker. 

Uansett er det veldig dumt av deg at du ikke tar opp lån fra Lånekassen. 

• Liker 12
Skrevet

Det er dyrt ja, selv for dem som får stipend. Men studielån er noe av det billigste lånet du kan ha. 

http://www.legathandboken.no/ du kan sjekke her om du finner noe som gjelder deg og din utdanning. Men det er ikke mange som gir støtte til "vanlige" studier. 

Skrevet
1 time siden, Silla98 skrev:

Hei!

Jeg har nylig blitt student, og som sikkert mange vet er det svindyrt med pensumbøker. Jeg som hjemmeboende student får ikke lån og stipend gjennom lånekassen, og vil heller ikke dra på meg fullt lån når jeg bor hjemme og studerer. Jeg lurer da på om det er noen som vet om det finnes en organisasjon, eller om man kan søke et sted om støtte til pensumbøkene? Det er vanskelig å finansiere alle disse dyre bøkene selv uten stipend og lån...

Takk for svar :)

Du kan ta for deg det som finnes av legater og søke på de du eventuelt fyller kriteriene til. Lag en søknad som blir lagt merke til og som ser ryddig ut. 

Legathåndboken er gått ut på dato, så du får søke på nettet.

Anonymkode: ea651...efb

• Liker 2
Skrevet

Du får lån selv om du bor hjemme. Og du kan jobbe ved siden av studier som alle andre. “vil ikke ha lån» du liksom😂

Anonymkode: fea35...bf7

• Liker 3
Skrevet

Du slipper mange utgifter som borteboere har (regner med her at du ikke betaler leie hjemme, om enn redusert leie). Mat er en annen greie som er betraktelig billigere (om ikke gratis for deg). Studentøkonomien er ikke noe fet! Du er privilegert som kan bo hjemme under studiene, ha deltidsjobb ved siden av og mental støtte og fysisk tilrettelegging hjemmefra (mat servert, slenge ei bukse til vask etc). Ta lånet, bruk det du trenger på pensumbøker, og sett resten på høyrentekonto/BSU. 

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, _popcorn_ skrev:

Det er dyrt ja, selv for dem som får stipend. Men studielån er noe av det billigste lånet du kan ha. 

http://www.legathandboken.no/ du kan sjekke her om du finner noe som gjelder deg og din utdanning. Men det er ikke mange som gir støtte til "vanlige" studier. 

Ja, og det finnes nok ikke noe legat for «Studenter som synes pensumbøker er for dyrt og ikke gidder ta opp lån som alle andre». 🙄

Anonymkode: b7f89...175

• Liker 9
Skrevet

Det er langt fra alle bøkene man trenger å kjøpe. Mange kan lånes på biblioteket :)

Anonymkode: 9bfbf...439

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er langt fra alle bøkene man trenger å kjøpe. Mange kan lånes på biblioteket :)

Det kommer an på studiet. På noen bør man helst kjøpe flere enn det som står på pensumlista. 

Anonymkode: 19b4a...acd

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på studiet. På noen bør man helst kjøpe flere enn det som står på pensumlista. 

Eller låne dem på biblioteket ;)

Mange bøker kan kjøpes billigere på Amazon, særlig bruktmarkedet der kan ha kupp.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller låne dem på biblioteket ;)

Mange bøker kan kjøpes billigere på Amazon, særlig bruktmarkedet der kan ha kupp.

Hvilket bibliotek har bøker til over hundre studenter? 

Skrevet

Mange av bøkene mine fantes i PDF format online. Ellers så kjøper man bøker brukt. Der har du spart inn endel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...