Gå til innhold

Noen som har erfaring med Xplora Smartklokke?


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe klokke til seksåringen, men litt usikker på hvilken. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en helt vanlig klokke med visere, men så ser jeg at det finnes smartklokker med praktiske funksjoner. Noen som har erfaring med slike og kan dele noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Ms. Steele skrev:

Jeg skal kjøpe klokke til seksåringen, men litt usikker på hvilken. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en helt vanlig klokke med visere, men så ser jeg at det finnes smartklokker med praktiske funksjoner. Noen som har erfaring med slike og kan dele noen erfaringer?

Har ikke prøvd det selv, men etter å ha gjort meg et par observasjoner av seksåringen med denne typen klokker på aktivitetsskolen (SFO) de siste par ukene, er jeg fast bestemt på at min seksåring ikke skal få det med det første..!

I forrige uke hentet jeg sønnen min litt tidlig (13-tiden) fordi han skulle til tannlegen. Da sto en av jentene i garderoben og snakket med moren sin med denne klokka (barna har fått beskjed om at den må ligge i sekken mens de er på skolen/aks). Jenta sa flere ganger at hun ville at moren skulle hente henne fordi det var kjedelig på aks- og moren hadde sin fulle hyre med å få jenta til å akseptere at hun ikke kunne bli hentet så tidlig. Oppfattet også på moren at hun syntes det var vanskelig å «avvise» jenta.

Ved levering i dag opplevde jeg en annen episode, der en seksåring ringte moren sin fordi han ikke fikk en dinosaur han hadde lyst til å leke med, men som noen andre barn holdt på med. Også denne moren virket litt «fortvilet» over å bli kontaktet for dette- og samtidig selvsagt ganske maktesløs når man sitter noen km unna..!

Jeg ser altså at med slike klokker risikerer man at barnet stadig «maser» på foreldrene i løpet av skoledagen om ting som verken foreldrene kan gjøre noe med- eller som det er noen grunn til å kontakte foreldrene for. Hadde ikke barnet hatt mulighet til å kontakte foreldrene, hadde det jo heller tatt kontakt med noen av de voksne på skolen (hvis det var nødvendig), og man kunne få løst saken der og da.

Så summa summarum er iallfall at jeg IKKE skal gi min seksåring den typen klokke på iallfall et par år.

Anonymkode: 732e0...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke prøvd det selv, men etter å ha gjort meg et par observasjoner av seksåringen med denne typen klokker på aktivitetsskolen (SFO) de siste par ukene, er jeg fast bestemt på at min seksåring ikke skal få det med det første..!

I forrige uke hentet jeg sønnen min litt tidlig (13-tiden) fordi han skulle til tannlegen. Da sto en av jentene i garderoben og snakket med moren sin med denne klokka (barna har fått beskjed om at den må ligge i sekken mens de er på skolen/aks). Jenta sa flere ganger at hun ville at moren skulle hente henne fordi det var kjedelig på aks- og moren hadde sin fulle hyre med å få jenta til å akseptere at hun ikke kunne bli hentet så tidlig. Oppfattet også på moren at hun syntes det var vanskelig å «avvise» jenta.

Ved levering i dag opplevde jeg en annen episode, der en seksåring ringte moren sin fordi han ikke fikk en dinosaur han hadde lyst til å leke med, men som noen andre barn holdt på med. Også denne moren virket litt «fortvilet» over å bli kontaktet for dette- og samtidig selvsagt ganske maktesløs når man sitter noen km unna..!

Jeg ser altså at med slike klokker risikerer man at barnet stadig «maser» på foreldrene i løpet av skoledagen om ting som verken foreldrene kan gjøre noe med- eller som det er noen grunn til å kontakte foreldrene for. Hadde ikke barnet hatt mulighet til å kontakte foreldrene, hadde det jo heller tatt kontakt med noen av de voksne på skolen (hvis det var nødvendig), og man kunne få løst saken der og da.

Så summa summarum er iallfall at jeg IKKE skal gi min seksåring den typen klokke på iallfall et par år.

Anonymkode: 732e0...d35

Ok, takk for tilbakemelding. Jeg tror nok ikke seksåringen min ville ringt i skoletiden uansett, men nå vet jeg i hvert fall at det i så fall er noe jeg kan snakke med barnet om i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har den. Har delte erfaringer på bruken av den. En gang viste den på GPS’en i app’en at klokka (dvs barnet) var i Stavanger, mens vi bor på Østlandet. Ringte kundeservice hos XPLORA, men kunne ikke få mer info fra dem om dette pga personvern, til tross for at vi er barnets foreldre og dem som betaler for bruken. Barnet var heldigvis der det skulle være, viste det seg. 

 

Utenom dette har vi gode erfaringer med den. Det er godt at barnet kan ha telefon på armen, så slipper vi at mobilen lett faller i bakken og blir knust.

Anonymkode: d80b2...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god erfaring med XPLORA, men han bruker den ikke på skolen. Så om dere ønsker en klokke også til bruk i skoletid ville jeg gått for en vanlig klokke.

barnet mitt liker å være ute og leke med kompiser i gata, og denne klokka gir ham mitt mer frihet og oss litt mer trygghet på at han kan nås om det er noe.

jeg har ikke brukt appen noe særlig, har ikke vært interessert i GPS-funksjonaliteten. Her har klokka blitt brukt som et alternativ til mobiltelefon, men uten forstyrrende elementer som spill/apper/kamera.

Anonymkode: 80c6b...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke Explora men en som vi kjøpte på ebay, til 200 kroner. Den funker like fint og vi bruker det som en begynnelse til han får sin første telefon. De får ikke bruke den på SFO og skolen, så jeg har ikke sendt den med når han gikk i 1. klasse. Når han begynner å gå alene kan han ha den med seg tenker jeg.  GPS er litt varierende men den viser sånn cirka hvor han er.

Har en venninne som har explora og hun er litt snurt siden det egentlig er samme klokke som hun har bare vi betalte 200 kr og hun betalte vel 1500 + 200 i måneden for det abonnementet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Vi har ikke Explora men en som vi kjøpte på ebay, til 200 kroner. Den funker like fint og vi bruker det som en begynnelse til han får sin første telefon. De får ikke bruke den på SFO og skolen, så jeg har ikke sendt den med når han gikk i 1. klasse. Når han begynner å gå alene kan han ha den med seg tenker jeg.  GPS er litt varierende men den viser sånn cirka hvor han er.

Har en venninne som har explora og hun er litt snurt siden det egentlig er samme klokke som hun har bare vi betalte 200 kr og hun betalte vel 1500 + 200 i måneden for det abonnementet. :P 

Vi betaler kun 99 kr i mnd for den. Hilsen en som svarte lengre oppe i tråden her.

Anonymkode: d80b2...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Dorey skrev:

Kjøp en vanlig klokke. La barna få beholde friheten sin og ikke overvåk dem.

Kan du ikke heller la være å svare dersom du ikke har erfaring med denne klokken? Man kan ikke ringe med en vanlig klokke heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gator ,har funket fint men kundeservice er en annen ting,blir dobbelfakturert,regninger i hytt og pine.Virker som et veldig useriøst selskap så hadde styrt unna gator hvertfall...

Anonymkode: dc1a0...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi betaler kun 99 kr i mnd for den. Hilsen en som svarte lengre oppe i tråden her.

Anonymkode: d80b2...2bf

Venninna mi kjøpte den med et slags toårig abonnement, det måtte du visst ha...

Ikke vet jeg da jeg heller prøvde klokka på ebay og var fornøyd med den så da slapp jeg xplora klokken. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Vi har god erfaring med Tail it kids, som fungerer akkurat som den skal. Det at den er Norsk er også veldig positivt. 

Anonymkode: 25be6...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med vår xplora. Bruker den ikke på et barn, men derimot på min demente mor. Hun går ut og finner ikke veien hjem og klokka er gull verdt for oss.

Anonymkode: 98a6d...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...