Gå til innhold

Hvis noen bestiller ting i mitt navn:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dessverre ett familie-medlem som kan være temmelig kresen, og hele tiden ønsker seg det aller beste / fineste av alt mulig. For eksempel da hun la merke til at jeg fremdeles bruker en ganske gammel mobiltelefon (isteden for en splitter ny smarttelefon) eller at noen bruker en bærbar datasmaskin som ifølge henne er "feil" merke, og som derfor ikke er "bra nok" ifølge henne. Eller hvis hun er på besøk hos noen, og hun legger merke til at de bruker det hun mener er "feil" såpe, klesmerke eller matvarer og så videre. Det er veldig ofte ett eller annet å klage over, og som ikke er "bra nok" ifølge henne.  

I sommer var jeg på besøk hos noen andre i familien, og hun var også innom der i samme periode. I ettertid har hun kontaktet meg både med e-post og telefon-samtaler / tekstmeldinger hvor hun blant annet klager over at klærne mine vissnok er alt for "stygge" og at jeg heller burde kjøpe noen (ifølge henne) bedre klesmerker. Noe som også er temmelig dyre, og som jeg mener er bortkastede penger.  

Så hva om denne kjerringa får en ide om å "hjelpe meg" ved å ta saken i egne hender? Hun kan for eksempel finne på å bestille  forskjellige saker og ting hos nettbutikker, men føre opp mitt navn / adresse for levering. Med faktura i pakken, som jeg selvfølgelig ikke er interessert i å betale for. Hvis jeg mottar noen sånne pakker kan jeg nekte å ta imot pakken på postkontoret (og kreve at dem sender slike leveranser i retur til butikken) med den begrunnelse at jeg aldri har bestilt noe? Eller risikerer jeg å måtte betale for noe, selv om det ikke er jeg som har bestilt noe? 

Anonymkode: 1c5ce...ca2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bare la være å plukke opp pakken så vil den sendes i retur, men jeg hadde nok sendt en e-post til dem også om at dette var forsøk på svindel ved missbruk av ditt navn og at det var ikke noe du hadde bestilt.

Anonymkode: 7a04a...4fe

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun gjør som du sier så anmelder du henne. Det er ikke lov. Ellers ville jeg ignorert henne når hun begynner å skravle om at ingenting er bra nok. «Neivel da» og så ikke mer. 

Anonymkode: 3cf8a...e94

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bare la være å plukke opp pakken så vil den sendes i retur, men jeg hadde nok sendt en e-post til dem også om at dette var forsøk på svindel ved missbruk av ditt navn og at det var ikke noe du hadde bestilt.

Men slike pakker vil jo selvfølgelig da stå på mitt navn og adresse.  

Så nettbutikker kan muligens kreve at jeg betaler for denne returen. 

Skrevet

Hvorfor har den kjerringa personnr ditt? For å bestille med faktura må man nemlig oppgi personnr... Har hun snoket i sakene dine og funnet personnr ditt selv ville jeg anmeldt henne. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde kontaktet avsender og spurt hva pakken inneholdt, og sagt at jeg ikke kjente til bestillingen. Hadde ikke hentet noe før jeg visste hva det var og om jeg skulle betale noe.

Jeg har ei venninne som er på samme måte. Alt jeg har er for dårlig. Og at vi har brukte/arvede møbler er visst helt krise. Hvorfor kan jeg ikke bare bruke kredittkortet og kjøpe nye spisestuemøbler? For ikke å snakke om bilen... Det er jo bare å ta opp et lån og kjøpe ny. Pleier å svare at jeg er fornøyd med det jeg har, og at jeg ikke kommer til å ta opp lån for å kjøpe noe jeg ikke trenger.

Anonymkode: 0aeb0...344

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Men slike pakker vil jo selvfølgelig da stå på mitt navn og adresse.  

Så nettbutikker kan muligens kreve at jeg betaler for denne returen. 

Nei det kan de ikke.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ett familie-medlem som kan være temmelig kresen, og hele tiden ønsker seg det aller beste / fineste av alt mulig. For eksempel da hun la merke til at jeg fremdeles bruker en ganske gammel mobiltelefon (isteden for en splitter ny smarttelefon) eller at noen bruker en bærbar datasmaskin som ifølge henne er "feil" merke, og som derfor ikke er "bra nok" ifølge henne. Eller hvis hun er på besøk hos noen, og hun legger merke til at de bruker det hun mener er "feil" såpe, klesmerke eller matvarer og så videre. Det er veldig ofte ett eller annet å klage over, og som ikke er "bra nok" ifølge henne.  

I sommer var jeg på besøk hos noen andre i familien, og hun var også innom der i samme periode. I ettertid har hun kontaktet meg både med e-post og telefon-samtaler / tekstmeldinger hvor hun blant annet klager over at klærne mine vissnok er alt for "stygge" og at jeg heller burde kjøpe noen (ifølge henne) bedre klesmerker. Noe som også er temmelig dyre, og som jeg mener er bortkastede penger.  

Så hva om denne kjerringa får en ide om å "hjelpe meg" ved å ta saken i egne hender? Hun kan for eksempel finne på å bestille  forskjellige saker og ting hos nettbutikker, men føre opp mitt navn / adresse for levering. Med faktura i pakken, som jeg selvfølgelig ikke er interessert i å betale for. Hvis jeg mottar noen sånne pakker kan jeg nekte å ta imot pakken på postkontoret (og kreve at dem sender slike leveranser i retur til butikken) med den begrunnelse at jeg aldri har bestilt noe? Eller risikerer jeg å måtte betale for noe, selv om det ikke er jeg som har bestilt noe? 

Det kalles id tyveri og håndteres deretter. 

Anonymkode: 3a4a7...bc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...