Gå til innhold

Utsette barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Mini fyller ett år den 31. juli 2019, men jeg vil gjerne være hjemme med henne frem til desember og dermed utsette oppstart i barnehage til januar 2020. Så vidt jeg skjønner må jeg da søke gjennom det supplerende opptaket? Er det noen som har erfaring med dette? Vil det være vanskelig for meg å få plass fra januar 2020 eller ordner det som regel seg? Vi bor i Oslo og jeg forstår det slik at det er et krav om at plassen tas i bruk. Det å betale for de aktuelle månedene jeg er hjemme med henne, vil dermed ikke sikre oss plassen og er da ikke et alternativ. 

Hilsen førstegangsmamma (som liker å planlegge en god stund frem i tid) ;)

Anonymkode: 6e222...8b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig i Oslo å få oppstart utenom hovedopptaket, bare så du er klar over det. Bor i Oslo selv, fikk ikke plass til min første som var født «feil tid på året» før han var 21 mnd og det var hovedopptak. I min barselgruppe måtte de fleste ta til takke med familiebarnehage som kan ha ledig, men det ønsket jeg ikke (barnet må da bytte barnehage v 3 år og det er ikke en «ordentlig» barnehage). 

Har også en liten en som blir 1 år i juli neste år, og selv om jeg gjerne skulle ha utsatt oppstart kommer vi til å søke i hovedopptaket (august) og eventuelt høre om vi kan utsette oppstartsdato lengst mulig. Plassen må som regel tas i bruk i løpet av få uker. Så får hun heller ha korte dager i starten og lang innkjøring :) takker dere nei til plass i hovedopptaket eller bare søker supplerende, risikerer dere nemlig å stå uten barnehageplass til året etter. Det bør man i alle fall planlegge for i forhold til økonomi.  

Anonymkode: 7d495...6b6

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Takk for svar! Hvis jeg tar ulønnet permisjon i ett år, vil jeg da ha rett til barnehageplass i august 2020, når mini har fylt to år? 

Skrevet

Huff, syns barnehagene i dette landet burde hatt to hovedopptak i året - både Januar/Februar og August...

Anonymkode: 73668...ab3

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, syns barnehagene i dette landet burde hatt to hovedopptak i året - både Januar/Februar og August...

Anonymkode: 73668...ab3

Plassene fylles jo opp i august. Det er ikke flere plasser igjen til å ha flere "hovedopptak".

Anonymkode: 05ef3...fe7

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvis jeg tar ulønnet permisjon i ett år, vil jeg da ha rett til barnehageplass i august 2020, når mini har fylt to år? 

Ja da har du krav på plass i hovedopptaket 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...