AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #1 Skrevet 15. august 2018 Går enda en jul i møte alene og dette året føles det så tungt. For første gang på 5 år kan jeg heller ikke reise bort pga ny jobb. i tillegg bor jeg nå i kollektiv, og jeg blir så flau over å måtte fortelle alle at jeg feirer alene. Jeg gruer meg i år. Det føles ikke greit å være alene hele julen i en fremmed by. Men jeg vet ikke om jeg klarer å dra til stedet jeg vokste opp, julen er bare så vond. Første gang jeg feiret jul alene var jeg 16 år. I år har jeg «10 års jubileum». Ingen pakker, ingen meldinger og ingen som ringer. Vet ikke hva jeg ville med innlegget, måtte kanskje bare få ut frustrasjonen min. Anonymkode: 04c39...974
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #2 Skrevet 15. august 2018 Hvilken by bor du i? Anonymkode: da015...e02
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #3 Skrevet 15. august 2018 Har du ikke familie? Hvor i landet bor du? Reagerer noe voldsomt p at du satt alene som mindreårig. Anonymkode: 60c44...01e 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #4 Skrevet 15. august 2018 Jeg tenker at jo mer du er åpen, jo større sannsynlighet er det for at andre inviterer deg i sitt hjem. Anonymkode: ac5be...7bf 3
Gjest padawan Skrevet 15. august 2018 #5 Skrevet 15. august 2018 Det er flere som legger ut på finn at de inviterer fremmede. Se der?
matrobot Skrevet 15. august 2018 #6 Skrevet 15. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at jo mer du er åpen, jo større sannsynlighet er det for at andre inviterer deg i sitt hjem. Jeg støtter dette. Er det ingen som kjenner din situasjon? Hadde jeg visst at en av mine venner mangler noen å feire julen med, hadde jeg invitert dem. Men jeg vet ikke om noen for øyeblikket. Det er sikkert noen som er alene i julen uten at jeg vet om det. Jeg har tidligere lest at det er mange som feirer julen sin alene uten at noen vet om det. Fordi det er et ganske sårbart tema. 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #7 Skrevet 15. august 2018 Si det som det er! Ingnting å skamme seg over! Jeg har selv sittet alene, men mer av fri vilje. Vær åpen om det- så skal du se trenden begynner å snu😊 Anonymkode: 2ca65...bfe 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 Fy faen, «verdens beste land» kan ta seg en fuckings gigabolle når mindreåringer sitter alene på julaften. Var barnevernet inne i bildet? Hva med å være frivillig på steder hvor de serverer mat til de mindre heldige i samfunnet vårt? Da føler du at du gjør noe viktig, noe det er. Anonymkode: 722dc...c95 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken by bor du i? Anonymkode: da015...e02 Oslo Anonymkode: 04c39...974
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #10 Skrevet 15. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke familie? Hvor i landet bor du? Reagerer noe voldsomt p at du satt alene som mindreårig. Anonymkode: 60c44...01e Har familie. Men ingen nært forhold til dem. Bor i Oslo, familien bor i utkant Norge på andre siden av landet. Jeg flyttet ut da jeg var 16 år og klarte meg selv. Anonymkode: 04c39...974
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #11 Skrevet 15. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at jo mer du er åpen, jo større sannsynlighet er det for at andre inviterer deg i sitt hjem. Anonymkode: ac5be...7bf Ja kanskje, men jeg klarer liksom ikke helt. Vil ikke tynge venner med det heller. Anonymkode: 04c39...974
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #12 Skrevet 15. august 2018 6 timer siden, padawan skrev: Det er flere som legger ut på finn at de inviterer fremmede. Se der? Ikke for å være kravstor, men det er ikke hvem som helst jeg vil feire jul sammen med. Det som gjør mest vondt er ikke julen alene, det er at jeg ikke har noen som bryr seg nok. Vennene mine er så klart glad i meg, men det er fortsatt er «tomrom» i hjertet. Anonymkode: 04c39...974 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #13 Skrevet 15. august 2018 6 timer siden, matrobot skrev: Jeg støtter dette. Er det ingen som kjenner din situasjon? Hadde jeg visst at en av mine venner mangler noen å feire julen med, hadde jeg invitert dem. Men jeg vet ikke om noen for øyeblikket. Det er sikkert noen som er alene i julen uten at jeg vet om det. Jeg har tidligere lest at det er mange som feirer julen sin alene uten at noen vet om det. Fordi det er et ganske sårbart tema. Mange av mine nærmeste vet om det, men jeg sier det går fint. Å være alene er ikke det verste, det er «tomheten» som følger med. Det å ikke og i seg med familie som er glad i deg etc. Anonymkode: 04c39...974
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #14 Skrevet 15. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy faen, «verdens beste land» kan ta seg en fuckings gigabolle når mindreåringer sitter alene på julaften. Var barnevernet inne i bildet? Hva med å være frivillig på steder hvor de serverer mat til de mindre heldige i samfunnet vårt? Da føler du at du gjør noe viktig, noe det er. Anonymkode: 722dc...c95 Barnevernet var aldri inni bildet. Kommer fra et så lite sted at barnevernet ikke er tilstede der, nabokommunen har barnevern 🙂 jeg flyttet av fri vilje, og dro ikke hjem av fri vilje. Hadde mulighet til å dra hjem, men Jg ønsket det ikke den gang. frivillig var en god ide! Jeg er jo frivillig i røde kors ellers, så julen kunne vært en fin greie 🙂 Anonymkode: 04c39...974 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #15 Skrevet 15. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet var aldri inni bildet. Kommer fra et så lite sted at barnevernet ikke er tilstede der, nabokommunen har barnevern 🙂 jeg flyttet av fri vilje, og dro ikke hjem av fri vilje. Hadde mulighet til å dra hjem, men Jg ønsket det ikke den gang. frivillig var en god ide! Jeg er jo frivillig i røde kors ellers, så julen kunne vært en fin greie 🙂 Anonymkode: 04c39...974 Du kan også være med på å arrangere alternativ jul for de som er i samme situasjon som deg. Da er du jo ikke deltakende på samme måte som de er, men du bidrar jo til å gjøre dagen deres bedre og du får noe å gjøre. Anonymkode: ac5be...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #16 Skrevet 15. august 2018 Så fint at du får støtte her med noe som tydeligvis er sårt og tøft får deg. Anonymkode: 39bcb...c6d 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #17 Skrevet 15. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet var aldri inni bildet. Kommer fra et så lite sted at barnevernet ikke er tilstede der, nabokommunen har barnevern 🙂 jeg flyttet av fri vilje, og dro ikke hjem av fri vilje. Hadde mulighet til å dra hjem, men Jg ønsket det ikke den gang. frivillig var en god ide! Jeg er jo frivillig i røde kors ellers, så julen kunne vært en fin greie 🙂 Anonymkode: 04c39...974 Røde Kors har jo en del i jula! Så når du er frivillig der fra før, så er det jo bare å forhøre seg! Det finnes jo en del "jul alene" arrangement i Oslo, så jeg håper du finner noe som kan passe deg!! ønsker deg lykke til!! Anonymkode: 5d2ec...890 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #18 Skrevet 15. august 2018 Kjære TS, hadde jeg fått høre at en av mine venner satt alene på julaften - enten det er en nær venn eller en venn jeg snakker med et par ganger for året - hadde jeg invitert dem på flekken, og ikke tatt nei for et nei med mindre de tydeligvis ville feiret alene. Bare ta å nevn det som en helt avslappet ting hvis temaet kommer opp. "Nei, jeg feirer liksom ikke noe skikkelig jul jeg. Blir bare sittende her og se på TV. " Også legger du på et halvsmil. Da kan folk som vil invitere deg gjøre det, eller hvis de av en eller annen grunn ikke vil sier de sikkert noe som "men det er da koselig det og da!" Da tar du ingen slags risiko med å dele det, ingen blir tvunget til noe som helst, samtidig som du iallefall slipper å holde det som en hemmelighet senere. Og husk, de fleste av oss feirer jul sammen med vår utkårede og gjerne deres familie også. Nå vet jeg ikke om du ønsker å leve alene eller om du ønsker å finne en partner, men husk at hvis du gjør det vil du ikke måtte feire alene mer. Det samme gjelder hvis du klarer å åpne opp om hva du egentlig føler for en god venn. Venner vil jo at du skal ha det bra. Jeg hadde blitt kjempeglad hvis jeg kunne fått invitert en venn over på julebesøk, og det hadde så absolutt ikke vært en byrde. Det hadde vært stikk motsatt. Anonymkode: 008fa...00c 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #19 Skrevet 15. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjære TS, hadde jeg fått høre at en av mine venner satt alene på julaften - enten det er en nær venn eller en venn jeg snakker med et par ganger for året - hadde jeg invitert dem på flekken, og ikke tatt nei for et nei med mindre de tydeligvis ville feiret alene. Bare ta å nevn det som en helt avslappet ting hvis temaet kommer opp. "Nei, jeg feirer liksom ikke noe skikkelig jul jeg. Blir bare sittende her og se på TV. " Også legger du på et halvsmil. Da kan folk som vil invitere deg gjøre det, eller hvis de av en eller annen grunn ikke vil sier de sikkert noe som "men det er da koselig det og da!" Da tar du ingen slags risiko med å dele det, ingen blir tvunget til noe som helst, samtidig som du iallefall slipper å holde det som en hemmelighet senere. Og husk, de fleste av oss feirer jul sammen med vår utkårede og gjerne deres familie også. Nå vet jeg ikke om du ønsker å leve alene eller om du ønsker å finne en partner, men husk at hvis du gjør det vil du ikke måtte feire alene mer. Det samme gjelder hvis du klarer å åpne opp om hva du egentlig føler for en god venn. Venner vil jo at du skal ha det bra. Jeg hadde blitt kjempeglad hvis jeg kunne fått invitert en venn over på julebesøk, og det hadde så absolutt ikke vært en byrde. Det hadde vært stikk motsatt. Anonymkode: 008fa...00c Samme her. Jeg har selv sittet alene en jul. Anonymkode: ac5be...7bf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #20 Skrevet 21. august 2018 Vi har invitert en venninne og hennes barn et år da de ikke hadde noen å feire jul med, og vi hadde en veldig koselig julaften. Dette er en del år siden nå, og mine barn er voksne og flyttet ut for å studere. Jeg hadde blitt veldig glad om en av mine hadde invitert med en venn hjem til julefeiring hos oss. Ingen skulle behøve å sitte alene på julaften <3 Anonymkode: 9e933...689 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå