Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere ting tyder på at boliglånsrenten går opp i september, ser også ut til at den settes opp to ganger neste år. Er det ikke fornuftig å binde nå eller bør man sitte lenger på gjerdet? kommer vel ikke til å bli så lav rente igjen på de neste 20årene? Det nedgraderes plutselig på jobb, så den godt betalte jobben min er plutselig ikke lenger en garanti. Jeg har heldigvis buffer nok til å betale boliglånet 6mnd fram i tid om jobben ryker. Lånet mitt er på 1.4.  Råd?

Anonymkode: 18ee7...690

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det i mai, for 5 år fremover.

Anonymkode: 89ce0...4d7

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det i mai, for 5 år fremover.

hvor mye i rente (fortell gjerne hvilken bank og))?

Skrevet

til deg over- mener effektiv rente

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere ting tyder på at boliglånsrenten går opp i september, ser også ut til at den settes opp to ganger neste år. Er det ikke fornuftig å binde nå eller bør man sitte lenger på gjerdet? kommer vel ikke til å bli så lav rente igjen på de neste 20årene? Det nedgraderes plutselig på jobb, så den godt betalte jobben min er plutselig ikke lenger en garanti. Jeg har heldigvis buffer nok til å betale boliglånet 6mnd fram i tid om jobben ryker. Lånet mitt er på 1.4.  Råd?

Her er noen nyttige tips https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814616
For å finne den banken som gir deg best fastrente, finnes det flere oversikter om du googler fastrente. Mange av de forskjellige bankene har også en lånekalkulator på sidene sine, slik at du kan legge inn dine tall og få vite hva du får i fastrente. Noen banker gir bedre rente til unge enn eldre. Jeg valgte å binde renta grunnet trygghet/forutsigbarhet.

• Liker 2
Skrevet

Kommer ann på hvilket tilbud du har fått/vurderer på fastlånet.

Anonymkode: 60dd7...42c

• Liker 1
Skrevet

renta vil stige før eller siden (men det kan jo ta tid)

på 5 års perspektiv er dette mer usannsynlig enn på 10 års perspektig

ergo så kan de som binder seg for 5 år gå for dobbelt tap; først har de bundet seg til overpriset rente; og når de er ferdig med å sponse banken sin med gratis penger så kommer de ut i et marked som kan prise de neste 5 årene ugunstig i forhold til dette utgangspunktet.

kanskje like greit å droppe 5 års avtaler å hoppe på 10 års avtale istedenfor?

Anonymkode: 34ef6...6c3

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ergo så kan de som binder seg for 5 år gå for dobbelt tap; først har de bundet seg til overpriset rente; og når de er ferdig med å sponse banken sin med gratis penger så kommer de ut i et marked som kan prise de neste 5 årene ugunstig i forhold til dette utgangspunktet.

Det tenkte jeg ikke på. Da velger jeg 10 år neste gang.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det samme. surt å være ferdig med en 5årsavtale når renta plutselig er mye høyere. Det er et sjansespill uansett, så jeg får tenke nøye over det. TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...