AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #1 Skrevet 14. august 2018 La oss si at jeg har nedbetalt bolig verdt 10 millioner og 15 millioner kroner på konto og vil hjelpe barna mine inn i boligmarkedet uten å gi dem penger, men på en annen måte hjelpe dem inn på boligmarkedet. Hvordan gjøres dette i praksis, slik at jeg kan overta boligen uten at banken har noe de skulle si, hvis barna misligholder sine boliglån? Anonymkode: bb806...d21
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #2 Skrevet 14. august 2018 Ved at du står som kjøper av boligene og at barna betaler avdrag til deg. Anonymkode: 0ea86...34b 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #3 Skrevet 14. august 2018 Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du står som medlånetager sammen med barnet eller om du er kausjonist. Men jeg tror at du vil kunne få innsyn i de månedlige innbetalingene (og et manglende betalinger), om dere avtaler dette med banken, slik at du får mulighet til å gå inn og betale manglende avdrag. Du bør snakke med en lånerådgiver for å få vite alt om dette, og om dine eventuelle muligheter til å overta boligene dersom dine håpefulle misligholder boliglånet. Anonymkode: 0ea86...34b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #4 Skrevet 14. august 2018 *evt manglende betalinger. Anonymkode: 0ea86...34b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #5 Skrevet 15. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved at du står som kjøper av boligene og at barna betaler avdrag til deg. Anonymkode: 0ea86...34b Ps. Hvis du kjøper boligen, og ditt barn gradvis skal øke sin eierandel ved å betale ned avdrag til deg, må dere dokumentere dette. Du kan jo evt gi barna dine bedre rentebetingelser enn de får i banken også, dersom du ønsker det. Anonymkode: 0ea86...34b 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #6 Skrevet 15. august 2018 Gjør også dine barn klar over, at om de ikke betaler avdragene til deg, så må de flytte og du vil leie ut leillighetene til noen andre. Anonymkode: 0ea86...34b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #7 Skrevet 15. august 2018 Har du feks tre barn som bor i samme by, kunne du jo kjøpt en 4-roms leillighet, som de alle betaler avdrag til deg på. Når alt er nedbetalt, eier barna leilligheten sammen, og kan selge leilligheten, og de har da egenkapital og kan da ta opp lån til egen bolig dersom de er i fast jobb. Anonymkode: 0ea86...34b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 Hvor mye trenger de i egenkapital for å kunne ta opp lån til bolig? Jeg ville vurdert å gitt de forskudd på arv til egenkapital (dersom de mangler egenkapital for å ta opp lån), slik at de selv kunne tatt opp boliglån. Anonymkode: 0ea86...34b 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye trenger de i egenkapital for å kunne ta opp lån til bolig? Jeg ville vurdert å gitt de forskudd på arv til egenkapital (dersom de mangler egenkapital for å ta opp lån), slik at de selv kunne tatt opp boliglån. Anonymkode: 0ea86...34b Dette synes jeg er det beste forslaget. Hvis de er nære i alder ville jeg gitt de samme sum i forskudd på arv. Hvis det er stor aldersforskjell ville jeg fortsatt gitt samme sum i forskudd på arv, men slik at de yngste / de som ennå er små, får sitt forskudd på arv satt inn på aksjesparekonto - enten i mitt eget navn med opplysninger i testament om hva dette er, eller i barnets navn (ulempe med dette er at det kan gå til fradrag på studiestøtte senere, derfor sparer jeg i eget navn). Anonymkode: 5a8b9...5ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå