AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #1 Skrevet 14. august 2018 Jeg er ufør dessverre og kan ikke jobbe. Men jeg er kronisk blakk. Alle pengene går til regninger. Og resten til mat. Jeg kan aldri finne på noe som helst siden jeg aldri har penger og det eneste jeg gjør er i gå tur i skogen siden det er gratis. Jeg hater å måtte snu på hver eneste krone. I dag kjøpte jeg meg en DVD som det er flere år siden jeg kjøpte sist og jeg får dårlig samvittighet på at jeg brukte de pengene på en DVD. Uff altså. Det er så trist å gå på kjøpesentre og det å se andre bruker penger og jeg blir lei meg siden jeg aldri kan det uten å få dårlig samvittighet siden jeg brukte pengene på noe annet enn regninger og mat. Jeg er veldig lei av å gå i skogen, gå tur alene og å gå for å bruke opp dagene siden uten penger er det ingen som vil være venn med meg heller. Kan jo aldri gjøre noe. Hva gjør dere andre kronisk blakke her? Anonymkode: 488a5...a2b
Fiola von Queue Skrevet 14. august 2018 #2 Skrevet 14. august 2018 (endret) Nå er jeg ganske velstående da, men jeg bruker nesten ikke penger og lever som om jeg var kronisk blakk, fordi det jeg liker best er å lese bøker jeg låner på biblioteket. En kan jo også låne DVDer der. Liker veldig godt å møte andre med like interesser i lesesirkel. Går en sjelden gang på kjøpesentre og gremmes av alt det miljøfiendtlige og vulgære rasket folk kjøper. Endret 14. august 2018 av Fiola von Queue 9
Gjest Konditorfrue Skrevet 14. august 2018 #3 Skrevet 14. august 2018 Kanskje du kan begynne med litt frivillig arbeid, om helsen tåler det 💜
Djungelvrål Skrevet 14. august 2018 #4 Skrevet 14. august 2018 18 minutter siden, Fiola von Queue skrev: Nå er jeg ganske velstående da, men jeg bruker nesten ikke penger og lever som om jeg var kronisk blakk, fordi det jeg liker best er å lese bøker jeg låner på biblioteket. En kan jo også låne DVDer der. Liker veldig godt å møte andre med like interesser i lesesirkel. Går en sjelden gang på kjøpesentre og gremmes av alt det miljøfiendtlige og vulgære rasket folk kjøper. Og relevansen her er...........? 3
Fiola von Queue Skrevet 14. august 2018 #5 Skrevet 14. august 2018 (endret) 2 minutter siden, Peonjenta skrev: Og relevansen her er...........? At litteratur via biblioteket er en gratis glede som bare gir og gir, ikke minst skyhøy kulturell kapital! Og at kjøpefesten på kjøpesentrene bare er smakløs og vulgær. Endret 14. august 2018 av Fiola von Queue 15
Djungelvrål Skrevet 14. august 2018 #6 Skrevet 14. august 2018 19 minutter siden, Fiola von Queue skrev: At litteratur via biblioteket er en gratis glede som bare gir og gir, ikke minst skyhøy kulturell kapital! Og at kjøpefesten på kjøpesentrene bare er smakløs og vulgær. TS ønsker ikke noen kjøpefest, TS ønsker å ha råd til noe annet enn bare regninger og mat. 4
Fiola von Queue Skrevet 14. august 2018 #7 Skrevet 14. august 2018 2 minutter siden, Peonjenta skrev: TS ønsker ikke noen kjøpefest, TS ønsker å ha råd til noe annet enn bare regninger og mat. Jeg sier TS må vise det kapitalistiske og lite bærekraftige samfunnet fingern. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #8 Skrevet 15. august 2018 Jeg kan dessverre ikke lese bøker eller se på filmer eller serier da jeg sliter så med konsentrasjonen og hukommelsen at jeg ikke husker noe så da blir jeg bare lei meg siden jeg ikke får med meg handlinga. Derfor jeg går på kjøpesentre for å få tida til å gå også går jeg mye turer. Jeg har angst for å prate og det må man når man er frivillig. Tør ikke å ringe heller. Men på kjøpesentre så sier jeg ingenting eller bare hei og at jeg bare ser og sånn. Ikke noe mer enn det. Det er det eneste jeg tør å si. Anonymkode: 488a5...a2b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #9 Skrevet 15. august 2018 Men den ene DVD som jeg kjøpte er egentlig en veldig enkel film visst som jeg allerede vet handlinga om. Hatt lyst på den lenge og siden jeg har kjennskap til handlinga så håper jeg den er enklere å få med meg. Men jeg vet ikke. Men prøver. Anonymkode: 488a5...a2b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #10 Skrevet 15. august 2018 Det er heldigvis litt lettere å se på film eller serier som prater norsk. Siden da kan jeg bare se. Og ikke konsentrere meg å lese teksten samtidig siden det blir alt for mye for meg. Men de fleste norske serier og filmer har jeg sett alt. Får ikke med meg så mye der heller da men prøver for å få tida til å gå. Anonymkode: 488a5...a2b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #11 Skrevet 15. august 2018 Bøker selv om det er på norsk er helt håpløst for meg. Det går ikke i det hele tatt. Får ikke med meg noe. Anonymkode: 488a5...a2b
Silfen Skrevet 15. august 2018 #12 Skrevet 15. august 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bøker selv om det er på norsk er helt håpløst for meg. Det går ikke i det hele tatt. Får ikke med meg noe. Anonymkode: 488a5...a2b Du kan låne lydbøker på biblioteket. Ellers er det jo en del i din situasjon, hva med å forsøke finne noen via vennegrupper på fb som du kan gå på tur med og lage middag sammen med f.eks? 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #13 Skrevet 15. august 2018 Nå vet jeg ikke hva du har i uføretrygd, men normalt sett skal det dekke grunnleggende behov, og her skal også bl.a. internett og TV-lisens være inkludert. Dvs. at du burde ha mulighet til å avse en hundrings i måneden til et Netflix-abonnement? Eller bor du kanskje i Oslo med svindyre boutgifter? Kan være aktuelt å flytte til et mindre sted for å få litt mer romslig økonomi? Er du helt ute av stand til å jobbe? Det er jo lov å tjene ganske mye selv om man er ufør. Tror du kan tjene inntil 0,4G og likevel beholde full trygd. Tjener du mer enn dette går trygda gradvis ned avhengig av lønna, men det vil uansett lønne seg å jobbe. Men jeg kjenner jo ikke til din tilstand, så det er mulig du ikke har mulighet til å jobbe. Anonymkode: 33903...27e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #14 Skrevet 15. august 2018 Har det også sånn som ufør. Jeg skulle til å spørre deg om du kunne flyttet til en billigere leilighet? Men jeg bor i Oslo selv også og kan ikke flytte ut av byen, vekk fra fastlege, familie, venner og nærbutikk. Jeg er så syk at jeg må ha nærbutikk i kort gåavstand (har ikke bil) ellers greier jeg ikke å handle mat. Jeg har tidligere gått opp til 4 dager uten en matsmule når jeg har bodd lenger unna butikk fordi jeg har vært for syk til å komme meg på butikken, og når sånne perioder blir ofte så går det på helsa løs det også. Finnes det noen utgifter du kan kutte ut? For meg er matbudsjettet mest avgjørende, etter at jeg utelukkende har gått etter First Price varer så sparer jeg flere tusenslapper i måneden på det, og jeg handler en gang i uka eller annenhver uke og legger opp handleliste etter ukentlig matlplan sånn at det aldri vil være noe mat som kastes. For eksempel bruker jeg spaghettirester på brødskiva til frokost dagen etter, og har jeg lagd kylling og ris den ene dagen lager jeg kylling wrap den andre dagen så ikke noe mat blir gammelt, alt brukes. Rester fra poteter og karbonader går i en pytt i panne wok osv. Og mye kjøttdeig har jeg byttet ut med kidneybønner, for eksempel til gryteretter, supper og taco bruker jeg 1/2 kjøttdeig og 1/2 moste kidneybønner.Med sauser og krydder så smaker det ikke noe forskjell fra kjøttet og er 90% billigere og metter godt. Sper også ut med poteter i mange retter som for eksmpel kyllingryte eller wok. 1/2 kyllingbiter og 1/2 poteter, samme konsistensen og smaker det samme i samme saus og krydder og metter bra og mye billigere. Da sparer man veldig mye kjøttutgifter. Å kutte ut røyk, brus , potetgull osv sparer man også mye på i mnd. Jeg drikker bare saft og vann i dag og skal jeg unne meg noe snadder i blandt går det i microovn popcorn til 16 kroner for en 3pk og ikke en potetgullposte til 39 kr. Har fått mer å rutte med etter dette, nok til å kunne kjøpe julegaver til mine tre familiemedlemmerfor første gang på mange år i år og nok til å kjøpe meg selv en jakke eller dvd og til og med greie å spare noen hundrelapperpå sparekonto pr mnd. Anonymkode: 0dc4f...a09 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #15 Skrevet 15. august 2018 Er du lei deg fordi du ikke har penger til å gjøre det du vil, eller fordi du ikke har helse til å gjøre det du vil? Hva er det du har lyst til som du ikke har råd til? Det blir kanskje enklere å komme med alternative løsninger dersom man vet det. Anonymkode: 59be5...5e6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #16 Skrevet 15. august 2018 Dra på biblioteket, der kan du låne og leie bøker, lydbøker, dvder helt fritt med bibliotekkortet Eller frivillig arbeid, eller frivillig kafèer er et fint sted å være. Har du ikke krav på noen tilleggstønader fra NAV eller husbanken (bostøtte)? Hvorfor du har så mye utgifter iforhold til regninger, vet ikke jeg, men det hadde kanskje vært lurt å kutte ned på noe, hvis du føler så mye på det. F.eks jeg har ikke TV kanaler, det er bortkastet penger nå i dag. Kan fint se gratis TV på nrk.no, eller ha netflix o.l istedenfor. Det er jo mye vi betaler for i dag som egentlig er helt bortkastet og som man kan spare en del penger på. Anonymkode: a66ad...30b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #17 Skrevet 15. august 2018 Da bor du for dyrt. Og ufør er ikke en fest. Heldigvis. Syke skal da ikke ha mer i mnd enn de som jobber fullt. De som står opp 6 hver morgen for å jobbe sine 8 timer. Selvsagt skal de ha god lønn å leve av. Er lei sutringen av uføre. Virker som mange av dere er for friske. Kjenner til de som reiser både hit dit, fester, går på toppturer og trener mye. Syk i viljen sier vi da. Late folk som lever pensjonistlivet i en alder av 45 år. Å trø hjemme i 35 år av livet er IKKE bra!! Anonymkode: 9490c...570 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #18 Skrevet 15. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bor du for dyrt. Og ufør er ikke en fest. Heldigvis. Syke skal da ikke ha mer i mnd enn de som jobber fullt. De som står opp 6 hver morgen for å jobbe sine 8 timer. Selvsagt skal de ha god lønn å leve av. Er lei sutringen av uføre. Virker som mange av dere er for friske. Kjenner til de som reiser både hit dit, fester, går på toppturer og trener mye. Syk i viljen sier vi da. Late folk som lever pensjonistlivet i en alder av 45 år. Å trø hjemme i 35 år av livet er IKKE bra!! Anonymkode: 9490c...570 Bare fordi det å være ufør ikke skal være en fest betyr vel ikke det at det skal være en gravferd heller. Anonymkode: 59be5...5e6 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #19 Skrevet 15. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bor du for dyrt. Og ufør er ikke en fest. Heldigvis. Syke skal da ikke ha mer i mnd enn de som jobber fullt. De som står opp 6 hver morgen for å jobbe sine 8 timer. Selvsagt skal de ha god lønn å leve av. Er lei sutringen av uføre. Virker som mange av dere er for friske. Kjenner til de som reiser både hit dit, fester, går på toppturer og trener mye. Syk i viljen sier vi da. Late folk som lever pensjonistlivet i en alder av 45 år. Å trø hjemme i 35 år av livet er IKKE bra!! Anonymkode: 9490c...570 Du, neste gang du kommentere; prøv å lodd stemningen i rommet først. Dette er ikke stedet å legge mer tyngde på skuldrene til TS. Lag gjerne en egen tråd om temaet hvis du vil diskutere om uføre får for mye penger eller har vondt i viljen. Men ikke ta det her inne i denne tråden. Det er ufint og kommer ikke til å bidra med noe konstruktivt, hverken for TS eller tråden. Anonymkode: 9eaed...00a 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. august 2018 #20 Skrevet 15. august 2018 13 timer siden, Fiola von Queue skrev: Nå er jeg ganske velstående da, men jeg bruker nesten ikke penger og lever som om jeg var kronisk blakk, fordi det jeg liker best er å lese bøker jeg låner på biblioteket. En kan jo også låne DVDer der. Liker veldig godt å møte andre med like interesser i lesesirkel. Går en sjelden gang på kjøpesentre og gremmes av alt det miljøfiendtlige og vulgære rasket folk kjøper. Jeg også er ganske velstående. Er veldig lett for oss å fortelle andre hvordan de skal leve. Vi slipper å tenke på økonomi i hverdagen, sover godt og vet vi alltid har penger på bok. Har selv levd som fattig i noen år, og det er milevis forskjell på å leve som fattig og det å virkelig være fattig og blakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå